handdator

Visa fullständig version : Viktuppgång från deff till energibalans?

Haeffner
2008-02-23, 17:30
En tanke som ställt mig är hur mycket mag går upp i form av glykogen+vatten under första tiden efter en deff förutsatt att man nu ligger i energibalans.

Vid detta tillfälle måste man väl kunna öka i vikt trots att man egentligen igger i energibalans pga fyllnad av glykogenlager och tillhörande vätska?

Hur lång tid brukar detta ta och hur mycket ungefär kan man räkna med att gå upp utan att det är vare sig muskler eller fett?

Skulle vara mycket intressant och nyttigt att veta eller ha en disskusion om.

Observara att frågeställningen gäller energibalans.

überstarken
2008-02-23, 23:28
Beroende på hur mycket muskelmassa du har på kroppen, hur snabbt du har gått ner i vikt, hur kosten sett ut under deffen och hur den kommer se ut sedan (E% kolhydrater lär spela stor roll), hur du tränar etc. etc. Skulle jag tro du går upp 1-10kg vid återgång till energibalans. :thumbup:

Sverker
2008-02-24, 07:33
Ser du glykogen som någonting negativt ?

Varför frågar du om viktökning, när det egentligen är att kroppen ställer in sig på det du kräver av den ? En tränad kropp kan lagra mer glykogen än en otränad kropp. Tänk på att en ökning av glykogendepåerna är en ökning av muskelmassan.

Tabbe
2008-02-24, 09:46
Han säger inte att det är negativt sverker, själv undrar jag också över frågan hur mycket man går upp ca efter deff.

Haeffner
2008-02-24, 09:51
Ser du glykogen som någonting negativt ?

Varför frågar du om viktökning, när det egentligen är att kroppen ställer in sig på det du kräver av den ? En tränad kropp kan lagra mer glykogen än en otränad kropp. Tänk på att en ökning av glykogendepåerna är en ökning av muskelmassan.

Negativt? Nej absolut inte.

Undrar av anledning att det kan vara intressant att veta ungefär hur mycket man ökar för att inte gå och bli orolig att man håller på att bli fet när vikten går upp.

Hur mycket skilljer det från person till person? Har för mig att glykogenlagrerna totalt i kropen inte är speciellt stora oavsett grad av vältränad.

Eddie Vedder
2008-02-24, 13:52
Har för mig att glykogenlagrerna totalt i kropen inte är speciellt stora oavsett grad av vältränad.

1200-1500kcal är nog en hyfsad uppskattning för en normaltränad person. Men är man grymt tränad kan man lagra in mer, samma sak om man har större muskler förstås.

Är du så gott som tömd är nog 2-3 kg inget du ska oroa dig för. Men precis som du inte bör ta den inledande viktminskningen under en deff på för stort allvar måste du ha samma förhållningssätt till den inledande viktökningen vid balans sen.
Uppskatta ett kalorimässigt balansintag, lägg dig där under t.ex. en dryg vecka och om du inte slutar öka i vikt så är det ju för mycket. Blir det ett par kg första veckan och sen inget mer befinner du dig säkerligen i energibalans.:)