Visa fullständig version : Varumärkesskydd
Får man driva en konkurrerande verksamhet med likadant namn förutom att man tagit bort en bokstav ur namnet? är det tex möjligt att att få fler att besöka min webshop genom att starta domännamet microsft.com. Är det ett brott?
shut teh face
2008-02-23, 11:39
Det ska inte vara okej vad jag vet.
Man får t.ex inte använda Cåca Cåla
Det ska inte vara okej vad jag vet.
Man får t.ex inte använda Cåca Cåla
jag funderar på gumgrossisten.se en butik för tuggumi och kosttillskott :laugh:
shut teh face
2008-02-23, 11:43
Man får inte. Men frågan är huruvida ett litet (relativt) företag ska bära sig åt.. Det handlar ju inte direkt om att skicka ett e-mail och gnälla.
Att skydda sitt varumärke kräver ju advokater vilket större företag inte har problem att bekosta.
Jag har egentligen svårt att se exempelvis kolozzeum gå vidare med advokater för att skydda sitt "varumärke."
Det verkar dock inte vara så svårt att styra bort ett konkurrerande domännamn, http://www.iis.se/support/aboutATF2
Så länge man har rätt på sin sida. Men det kanske är som du skriver, svårare att få igenom rättsak.
shut teh face
2008-02-23, 11:48
Det verkar dock inte vara så svårt att styra bort ett konkurrerande domännamn, http://www.iis.se/support/aboutATF2
Så länge man har rätt på sin sida. Men det kanske är som du skriver, svårare att få igenom rättsak.
Om det bara handlar om en domän så är det nog enkelt. När jag var chefredaktör på warcraftsverige så kunde jag enkelt ta över passande domän eftersom ägaren nordicgamers var ett företag. Dessutom fick jag tag på namnet lätt i andra sammanhang.
typ kolozzeum fast med ett Z?
VML
4§ Rätten till ett varukännetecken enligt 1-3 §§ innebär, att annan än innehavaren inte får i näringsverksamhet använda ett därmed förväxlingsbart kännetecken för sina varor, vare sig på varan eller dess förpackning, i reklam eller affärshandling eller på annat sätt, däri inbegripet också muntlig användning. Vad som nu sagts skall gälla oavsett om varan tillhandahålls eller är avsedd att tillhandahållas här i landet eller utomlands eller också hit införs. Är i fall som avses i 2 § kännetecknet inte inarbetat i hela landet, gäller rätten endast inom det område där kännetecknet är inarbetat.
Som otillåten användning enligt första stycket anses, att någon vid tillhandahållande av reservdel, tillbehör eller liknande, som lämpar sig för annans vara, åberopar dennes kännetecken på sådant sätt, att det kan ge sken av att vad som tillhandahålls kommer från kännetecknets innehavare eller av att denne medgett kännetecknets användning. Lag (2000:352).
men...
6§ Kännetecken anses förväxlingsbara enligt denna lag endast om de avser varor av samma eller liknande slag.
Förväxlingsbarhet kan även åberopas till förmån för ett kännetecken som är väl ansett här i landet, om användningen av ett annat liknande kännetecken skulle dra otillbörlig fördel av eller skulle vara till förfång för det väl ansedda kännetecknets särskiljningsförmåga eller anseende. Lag (1992:1686).
Fast du frågar egentligen inte efter varumärkesskygg. (Du ska inte tillverkar tugggummi som heter gumgross... om jag fattat det rätt)
Utan du frågar om frimanamn:
Handelsregisterlagen
7§ En firma skall tydligt skilja sig från andra i handelsregistret förut registrerade och ännu bestående firmor registrerade för samma län. Detta gäller även om firmorna inte avser verksamhet av samma eller liknande slag. Lag (2003:866).
Nitrometan
2008-02-23, 13:45
Det enklaste är väl att fråga PRV (patent- och registreringsverket) vad de säger. Det är de som bestämmer om firmanamn i Sverige.
Detta är det som är mest tillämpbart i ditt fall:
Firmalagen
3§ Ensamrätt till registrerad firma innebär att annan än innehavaren ej får använda ett med firman förväxlingsbart näringskännetecken inom det område för vilket firman registrerats, om det ej visas att innehavaren icke kan lida skada därav.
Ensamrätt till näringskännetecken på grund av inarbetning innebär att annan än innehavaren ej får använda ett med dennes kännetecken förväxlingsbart näringskännetecken inom det område där inarbetningen består.
6§ Kännetecken anses förväxlingsbara endast om de avser verksamhet av samma eller liknande slag.
Förväxlingsbarhet kan åberopas även till förmån för ett kännetecken som är väl ansett här i landet, om användningen av ett annat liknande kännetecken skulle dra otillbörlig fördel av eller skulle vara till förfång för det väl ansedda kännetecknets särskiljningsförmåga eller anseende. Lag (1994:1509).
Det fanns ett löfte för länge sedan att det med Kolozzeum konkurrerande bolaget skulle stänga alla sådana tramsigheter. Det gjordes väl också om jag inte minns fel, men kanske bara en av de sidor de hade reggat.
Mods? Lasse?
hertzman
2008-02-23, 16:05
http://www.kollozeum.com/forum/
Min tråd om detta blev uppäten, troligtvis av en mod eftersom titeln kanske inte var optimal. Åter igen, här är lite varumärkesintrång på G igen.
Det känns otroligt pinsamt att sånt ett stort företag ens kan överväga att använda den här taktiken för att locka nya kunder.
reinholdsson
2008-02-23, 16:12
Det fanns ett löfte för länge sedan att det med Kolozzeum konkurrerande bolaget skulle stänga alla sådana tramsigheter. Det gjordes väl också om jag inte minns fel, men kanske bara en av de sidor de hade reggat.
Mods? Lasse?
Två felstavningar av detta forumets adress leder till en konkurrerande webshop. Två olika alltså /edit.
Skriv brev till cdon och fråga om de anser att detta är ett acceptabelt beteende av ett bolag de köpt.
eller typ email:
"Kontakta CDON.COM
På CDON AB:s kontor i Malmö arbetar närmare 70 personer inom kundservice, inköp, IT och marknad. Har du några frågor till oss? Klicka här!
Behöver du komma i kontakt med oss gällande ett företagsärende når du våra kontaktpersoner på förnamn.efternamn@cdon.com. Vänligen observera att kundserviceärenden inte kan besvaras denna väg.
Mikael Olander, VD (presskontakt)
Fredrik Bengtsson, Marknadschef
Ola Jarvi, Försäljningschef
Andreas Schön, Försäljningschef Digitala produkter
Christofer Gordon, IT chef
Tobias Lindblom, Web Manager
Peter Rosvall, Logistikchef "
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.