handdator

Visa fullständig version : Hur många kcal ska man få i sig på en dag?

phillimon
2003-05-16, 16:11
Jag undrar hur många kcal man behöver få i sig på en dag?

Jag är 17 år, 177cm och väger 68kg

Undrar därför att jag dom två senaste veckorna varit i en deff och har dom tre senaste dagarna känt mig jävligt trött... Kan de bero på att jag fått underskott av något t ex kcal?

Är trött som en gris just nu... inte bra..:insane:

King Grub
2003-05-16, 16:24
Går inte att svara på, utan beror helt på din aktivitet och förbränning och kroppssammansättning. Men visst kan ett energiunderskott ge trötthetssympton.

Här är två tidigare trådar om det:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10479

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10526

phillimon
2003-05-16, 16:40
okej... men om jag har räknat rätt har jag typ bara käkat ca 1500 kcal på två dagar och det är jävligt lite... tror jag gått ner ett halv kilo denna vecka också

TV-shopparen
2003-05-16, 16:43
Deffar du fast du väger 68 kg på 177 cm och fortfarande växer? Skulle inte jag göra.

phillimon
2003-05-16, 16:48
men vill få bort det jävla fettet runt magen... har tränat som fan men det hjälper ju inte

King Grub
2003-05-16, 16:53
Du kan ju inte få bort fettet bara runt magen, utan det kommer att tas från hela kroppen. Med den vikten måste du se rätt spinkig ut, och om du deffar ner dig tills allt fett är borta från midjan lär du se ut som en koncentrationslägerfånge. Ett råd: bygg upp lite muskelmassa istället för att deffa, så kommer det att se betydligt klädsammare ut. Några extra muskelkilon kommer att öka din viloförbränning så magfläsket smälter bort av sig självt, vid 17 års ålder och hormonnivåer på topp.

phillimon
2003-05-16, 16:57
nu har ni förvirrat mig totalt... har ju verkligen gått in för deff... Vad menar ni att jag ska göra... det är ju inte så att jag deffar stenhårt.. äter bara inte dålig mat och godis, läsk och massa snabba kolisar... vill bara bli smal liksom... är ju itne tjock nu men ni förstår vad jag menar:cryout: :cryout: :cryout:

ugly_kid
2003-05-16, 17:00
1500kcal på två dagar tycker jag låtrer som stenhård deff

King Grub
2003-05-16, 17:02
Originally posted by phillimon
nu har ni förvirrat mig totalt... har ju verkligen gått in för deff... Vad menar ni att jag ska göra... det är ju inte så att jag deffar stenhårt.. äter bara inte dålig mat och godis, läsk och massa snabba kolisar... vill bara bli smal liksom... är ju itne tjock nu men ni förstår vad jag menar:cryout: :cryout: :cryout:

Nej, jag förstår inte. Med den längden och vikten är du smal nu. Och 1500 kcal per dag och träna samtidigt är farligt nära svältnivån.

phillimon
2003-05-16, 17:02
men slutar jag deffa nu kommer jag alldrig gå ner juh

phillimon
2003-05-16, 17:08
har ett midjemått på 82cm

King Grub
2003-05-16, 17:18
men slutar jag deffa nu kommer jag alldrig gå ner juh

När du ligger så väldigt lågt i kcal är risken stor att du förlorar muskelmassa istället för kroppsfett ändå. Och varför du vill gå ner i vikt när du väger 68 kilo är en gåta. :confused:

phillimon
2003-05-16, 17:19
Originally posted by King Grub

När du ligger så väldigt lågt i kcal är risken stor att du förlorar muskelmassa istället för kroppsfett ändå. Och varför du vill gå ner i vikt när du väger 68 kilo är en gåta. :confused:

Kan du då berätta hur jag ska göra för att få min mage i trim... har ju tränat den nästan varje dag i ett halvår

ugly_kid
2003-05-16, 17:23

Kan du då berätta hur jag ska göra för att få min mage i trim... har ju tränat den nästan varje dag i ett halvår

är väl det som är felet
testa träna 1 eller 2 gånger i veckan och gör det tungt.

King Grub
2003-05-16, 17:25
Att träna mage varje dag bränner inget fett, och du får inte fram några rutor på det sättet. Träna den 1-2 ggr per vecka, med vikter. Punktförbränning fungerar inte!

Jag tycker du skall:

sluta svälta dig

öka kcal-antalet med minst 500 kcal per dag, gärna mer

köra igenom varje muskel 1 gång per vecka med tung styrketräning, uppdelat på 3-5 dagar

äta 5-6 mål per dag

hålla proteinintaget högt, fettintaget likaså, och kolhydratintaget rätt lågt

köra 3-5 intensiva cardiopass på 20-30 minuter per vecka

TV-shopparen
2003-05-16, 17:29
82 cm är typ ideal.

phillimon
2003-05-16, 17:29
okej... dina råd låter bra barbapappa med vad är cardio?

King Grub
2003-05-16, 17:30
okej... dina råd låter bra barbapappa med vad är cardio?

Konditionsträning. Löpning, cykling, trappmaskin, osv.

phillimon
2003-05-16, 17:34
har massa massa mer frågor men ska i väg nu så får ta dom sen.... tack för hjälpen iaf

Janna
2003-05-17, 22:51
Originally posted by King Grub
Att träna mage varje dag bränner inget fett, och du får inte fram några rutor på det sättet. Träna den 1-2 ggr per vecka, med vikter. Punktförbränning fungerar inte!

Jag tycker du skall:

sluta svälta dig

öka kcal-antalet med minst 500 kcal per dag, gärna mer

köra igenom varje muskel 1 gång per vecka med tung styrketräning, uppdelat på 3-5 dagar

äta 5-6 mål per dag

hålla proteinintaget högt, fettintaget likaså, och kolhydratintaget rätt lågt

köra 3-5 intensiva cardiopass på 20-30 minuter per vecka

KingGrub han skrev att han åt 1500 kcal på 2 dagar!!!

håller definitivt med dig annars .. dock tycer jag at han bör försöka ligga på MINST 2500kcal .. de e inte så mkt för n kille i den åldern om han inte har väldig väldigt dålig förbränning

ät mkt mer men ät rätt

King Grub
2003-05-18, 06:40
Originally posted by Janna

KingGrub han skrev att han åt 1500 kcal på 2 dagar!!!

håller definitivt med dig annars .. dock tycer jag at han bör försöka ligga på MINST 2500kcal .. de e inte så mkt för n kille i den åldern om han inte har väldig väldigt dålig förbränning

ät mkt mer men ät rätt

På TVÅ dagar?!?! :eek: Argh! Det missade jag! Det var ju ännu värre! Rena rama Auschwitzdieten!

phillimon
2003-05-18, 11:41
joo jag blev lite yr och så... med så farligt var det inte

Men nu har jag iaf lärt mig hur man ska göra... :em:

En grej som jag undrar över är hur man ska kunna undvika kolisar.. det finns ju i all bas mat och mycket av dom desutom

King Grub
2003-05-18, 12:13
Undvika? Du skall inte undvika kolhydrater. Det är din främsta energikälla. Det du skall göra är minska ner på dem: äta lite mindre ris, potatis, gröt och så vidare, och större protein- och fettandel på tallriken. Men du skall inte alls ta bort kolhydraterna. Förutom de raffinerade, supersnabba förstår, som du bara tar efter ett träningspass.

phillimon
2003-05-18, 15:19
Jag menade självklart inte att sluta äta kolisar... Det är bara rätt svårt att minska ner på kolisarna eftersom det finns så mycket av dom i allt... Om man inte kan äta ris, pasta, potatis vad ska man då ha till kycklingen, fisken eller vad det nu är..

Och snabba kolisar (Skumgodis;) ) tar man självklart bara efter passet.

King Grub
2003-05-18, 15:20
Jag menade självklart inte att sluta äta kolisar... Det är bara rätt svårt att minska ner på kolisarna eftersom det finns så mycket av dom i allt... Om man inte kan äta ris, pasta, potatis vad ska man då ha till kycklingen, fisken eller vad det nu är..

Och snabba kolisar (Skumgodis;) ) tar man självklart bara efter passet.

Självklart skall du äta ris, pasta eller potatis till köttet eller fisken. Ta bara mindre av det än om du var i bulkfas, och lägg på mer kött och fett i form av en bra olja istället.

mangemani
2003-05-19, 17:53
vill ha en sak klart för mej nu så slipper jag fråga när jag ska börja deffa om ett halv år:
om man nu får i sej dom där 300 gr proteinen som man nu ska få i sej per dag,spelar det då nån roll vad man äter sen till det?jag menar,om man nu äter 300 gr protein och sen äter fett och kolisar så att man kommer upp till typ 2000 kcal om dagen.spelar de tex nån roll om man kanske ligger på 1500-2000 kcal,eller kräver kroppen att man måste få i sej ett viss summa kcal för att musklerna ska kunna kvarstå?

King Grub
2003-05-19, 18:02
Originally posted by mangemani
vill ha en sak klart för mej nu så slipper jag fråga när jag ska börja deffa om ett halv år:
om man nu får i sej dom där 300 gr proteinen som man nu ska få i sej per dag,spelar det då nån roll vad man äter sen till det?jag menar,om man nu äter 300 gr protein och sen äter fett och kolisar så att man kommer upp till typ 2000 kcal om dagen.spelar de tex nån roll om man kanske ligger på 1500-2000 kcal,eller kräver kroppen att man måste få i sej ett viss summa kcal för att musklerna ska kunna kvarstå?

Ju lägre under -+0 nivån, där du är i energibalans, desto större risk att dina muskler ryker, ja. Mer än ungefär 0.5 kilo kroppsfett kan du inte minska per vecka, utan att förlora muskelmassa på köpet. Detta halvkilo kroppsfett är ju 3500 kcal, alltså ett energiunderskott på 500 kcal per dag. Att gå under det är inte speciellt klokt, och kan göra dig hänging och energilös dessutom. Kalorier är trots allt ett mått på hur mycket energi det är i maten. Det är en balansgång, för du skall ju orka träna så hårt som möjligt samtidigt också.