handdator

Visa fullständig version : Har tydligen ovanligt liten muskelmassa. Vill bli smal, men inget händer :(

martino
2008-02-21, 18:43
Hej.

Jag är en kille på 19 bast som slutade sporta för cirka 3-4år sedan. Jag lirade då ishockey på elitnivå och var smal(!!). Jag har nu ägnat min tid åt studier och i all stress käkat ganska onyttigt, tyvärr.

Jag är 189cm lång och väger nu 78kg. För tre veckor sedan vägde jag 88kg.
Har alltså gått ner 10kg på 3 veckor genom att käka näst intill inget... Kanske inte är en bra metod, men har inte tid till så mycket andra alternativ. Till exempel Cambridge-metoden kostar ju en slant och jag har andra utgifter jag måste prioritera.

Jag har gått ned 10kg och i spegeln syns det inte alls, inte ett dugg! Behöver lite riktlinjer vad jag ska göra. Ska jag gå ner 10kg till? Då kommer jag väga 68kg och vara 189cm lång! Känns lite fel?

Allt jag vill är att bli smal igen, jag har som ni kanske förstått (genom att inte äta :P) psyket och motivationen att klara av det hela men dessvärre inte kunskapen.

Måste även fråga om det kan vara jättefarligt att tappa mycket vikt genom att inte äta mer än ungefär 2st frallor, någon banan, lite juice samt en vitamintablett på kvällen. Jag försöker kompensera det hela genom att dricka mycket.

Det där med muskelmassan är något jag bara tagit förgivet att jag har med tanke på att jag inte märker av ett dugg av min viktsminskning, rent synligt.

Vore riktigt tacksam för några stödjande- samt hjälpande svar! Det uppskattas verkligen.

maRRtin
2008-02-21, 18:51
Uj.

10kg på 3 veckor är på tok för snabbt tempo för viktminskning. Den största delen vikt du har tappat är förmodligen tarm innehåll, muskler, glykogen och vatten.
Skulle du äta normalt några dagar så lär din vikt stiga ganska kraftigt igen.

Du har på tok för bråttom, försök att satsa på en lite mer långsiktig satsning. 1 kg / veckan, inte mer.

Kosten är katastrofal, skulle jag vilja påstå.
Ska du äta minimalt med mat måste du se till att det är maximalt med näring / kcal. Fullkorn, grönsaker, magert kött, fisk, ägg, mejeriprodukter i en bra balans rekommenderas.

Jaws
2008-02-21, 18:51
Du har förmodligen tappat mest vätska, alltså inte mycket rent fett.
Sen låter det klantigt att inte käka något, käka mycket eller många gånger fast i nyttigare och mindre portioner. Samtidigt kan du ju också springa lite för att öka på processen.

martino
2008-02-21, 19:02
Så om jag äter mer, fast nyttigare så kommer jag gå ner i fett? Förstår inte riktigt, låter konstigt.

maRRtin
2008-02-21, 19:05
Så om jag äter mer, fast nyttigare så kommer jag gå ner i fett? Förstår inte riktigt, låter konstigt.
Nästan så ja.

Andelen energi som fettet i din kropp kan avge är begränsad. Överskrider man den gränsen så kommer en större del av minskningen bestå av fettfri massa. Ta det i lagom tempo och träna gärna styrketräning samtidigt så behåller du så mycket muskler som möjligt.

martino
2008-02-21, 19:11
Ok :/ Om vi säger att jag håller en bra kost, 2 bra mål per dag t ex men inte tränar något. Har knappt tid till sådant. Kommer det synas relativt snabbt eller kan det ta ett bra tag innan jag märker av något, rent synligt!

Det sänker verkligen mitt självförtroende då jag inte är nöjd med min kropp. Ändå hållt på ett bra tag med att försöka bli smal återigen, men aldrig orkat eller varit stark nog att bita ihop och göra det en längre tid. Det är därför jag undrar hur lång tid det hela kan ta.

Svårt att bedömma kan tänkas, men ett uppskattande skulle ändå hjälpa.

Torwald
2008-02-21, 19:17
Ett litet tillägg till ovan: Anledningen till att folk säger att du förmodligen har gått ner mycket vätska, trots att du förmodligen har druckigt massor för att inte ha ett svart hål i magen, är att när du inte äter något så får du inte heller i dig några kolhydrater eller salter. Kolhydrater som inte förbrukas lagras som glykogen i levern och musklerna. Glykogen binder vätska, alltså vatten, närmare bestämt 2-3g vätska per gram glykogen om jag inte är ute och cyklar. På samma sätt binder natrium vätska i kroppen. När du inte äter förbrukar kroppen energin som lagrats i musklerna (allså glykogen), och du tappar vikt. Snabbt. Så fort du äter fyller kroppen dock på depåerna igen, och du går upp i vikt. Snabbt. Det är ingen dålig viktuppgång på något sätt, du blir inte tjock av glykogen. Snarare tvärtom så får ju musklerna större volym.

Hoppas det bidrog något till tråden. Och plz, rätta mig om jag ljuger :)

EDIT: Och långsamt skriver jag också. Det var menat som ett tillägg till vad maRRtin skrev.

Jaws
2008-02-21, 19:18
Ok :/ Om vi säger att jag håller en bra kost, 2 bra mål per dag t ex men inte tränar något. Har knappt tid till sådant. Kommer det synas relativt snabbt eller kan det ta ett bra tag innan jag märker av något, rent synligt!

Det sänker verkligen mitt självförtroende då jag inte är nöjd med min kropp. Ändå hållt på ett bra tag med att försöka bli smal återigen, men aldrig orkat eller varit stark nog att bita ihop och göra det en längre tid. Det är därför jag undrar hur lång tid det hela kan ta.

Ja det är ju vad du tycker skapar mest framgång. Jag själv gick ner mycket i fettmassa, ca 1½ kg i veckan, när jag käkade ca 4-5 portioner/ dag med mycket sallad osv. Det skadar inte att gå långa promenader (om du inte pallar springa) Sen hade det varit optimalt att besöka gymmet, men nu har du inte så mkt tid som du säger.

Torwald
2008-02-21, 19:23

Hur snabbt det kommer att gå beror inte på hur många mål du äter om dagen, eller hur bra de är, utan uteslutande hur MYCKET det är räknat i energi. Rent formellt kan du i fettmassa förlora ca 70kcal energi per kilo fett och dygn, och ett kilo fett är i runda slängar 7500kcal. Låt oss säga att du har 10kg fett på kroppen. Då kan du alltså förlora maximalt ca 700kcal fett om dagen, eller 4900kcal i veckan, alltså på ett ungefär 6-700g fett i veckan. Det är med andra ord meningslöst att ligga på ett mycket större energiunderskott än 700-1000kcal om dagen. Viktminskning över, säg, 700-1000g per vecka kommer bestå mestadels av muskelmassa.

Det är svårt att se dessa minskningar på vågen från dag till dag eller vecka till vecka, eftersom vätskenivåer i kroppen varierar ganska kraftigt, och dessutom har du ju helt enkelt mer i tarmarna vid vissa tidpunkter än andra. Så försök istället att vara nogrann med vad du äter, så att du inte äter för mycket såklart, men också så att du inte äter för lite. Att helt sluta äta är absolut ingen bra idé.

martino
2008-02-21, 19:36
Ok, jag förstår vad ni säger. Jag kan testa att käka nyttigt och dylikt, gym hinner jag dock inte med. Ger det en cirka 3 veckor och hoppas att något kommer hända.
Annars blir det nog till att äta mycket mindre igen, till slut borde de trots allt ge någon utdelning. Hoppas ni inte drar en djup suck :P

Torwald
2008-02-21, 19:48
Du gör såklart som du vill, men tre veckor är en mycket kort diet. Åtminstone som jag ser det. Varför har du så bråttom? Lägg om din kost på ett hållbart sätt istället, annars blir du ju bara fet igen??

martino
2008-02-21, 20:05
Du gör såklart som du vill, men tre veckor är en mycket kort diet. Åtminstone som jag ser det. Varför har du så bråttom? Lägg om din kost på ett hållbart sätt istället, annars blir du ju bara fet igen??

Vet inte riktigt varför jag har så bråttom, men händer inget så känns det ju lika bra som att gå tillbaka till innan, käka godis och andra onyttigheter. Godare och snabbare :|

Jag behöver något att gå på, att motiveras av. Annars känns det som om "varför ens engagera och "plåga" sig när jag man äta gott och få samma resultat". Vi pratar givetvis utseendemässigt :)

Torwald
2008-02-21, 20:15
Vet inte riktigt varför jag har så bråttom, men händer inget så känns det ju lika bra som att gå tillbaka till innan, käka godis och andra onyttigheter. Godare och snabbare :|

Jag behöver något att gå på, att motiveras av. Annars känns det som om "varför ens engagera och "plåga" sig när jag man äta gott och få samma resultat". Vi pratar givetvis utseendemässigt :)

Med risk för att upprepa klichén då: Varför vill du plåga dig när du kan äta gott och få samma resultat? ;)

Förstår inte din första mening direkt. Menar du att om du inte rasar i vikt när du svälter så kan du lika gärna börja käka lösgodis till lunch igen? Tja, den möjligheten finns ju, fast jag hoppas att du vet att det inte finns någon slags övre gräns för hur fet man kan bli. Förutom kanske döden, då.

martino
2008-02-21, 20:43
Med risk för att upprepa klichén då: Varför vill du plåga dig när du kan äta gott och få samma resultat? ;)

Förstår inte din första mening direkt. Menar du att om du inte rasar i vikt när du svälter så kan du lika gärna börja käka lösgodis till lunch igen? Tja, den möjligheten finns ju, fast jag hoppas att du vet att det inte finns någon slags övre gräns för hur fet man kan bli. Förutom kanske döden, då.

Syftade på att om jag inte kommer gå ner i vikt samt se en skillnad utseendemässigt med metoden som ni förutspråkar så kan jag lika gärna börja käka godis och onyttigheter eftersom inget händer. Det känns så rent mentalt :)

Jag tappar motivationen när inget händer helt enkelt. Svälta mig såhär skulle jag kunna göra hur länge som helst eftersom det det ger resultat på vågen, inga problem alls.

Det låter lite motsägande kanske, men så känns det ^^

Torwald
2008-02-21, 21:00
Kan förstå hur du tänker, men hur motiverad blir du av att gå upp tre kilo på en vecka när du börjar äta igen? Det finns ju fler anledningar att tappa kilon än estetiska. Jag kan garantera att du kommer att må mycket bättre av att äta nyttigt om du äter dåligt i dagsläget. Det måste ju också vara någon slags motivation?

martino
2008-02-21, 21:11
Ja, det är klart. Jag är ganska lat rent matmässigt dock, ska man äta nyttigt måste man ju i princip laga maten själv varje dag samt penga ut med ganska mycket pengar.

Hur tror du cambridge-metoden fungerar då? Dricka nutrilett varje dag osv.

Torwald
2008-02-22, 07:56
Jag kan ju bara tala för mig, och jag kan säga att jag äter betydligt mycket billigare än mina vänner, åtminstone till vardags. Du måste ju inte äta delikatesser för att äta nyttigt! ;) Jämförelsevis äter jag förmodligen betyligt billigare än en allevo- eller nutrilettkur i alla fall.

Det är klart att "cambridgemetoden" fungerar, det går ju ut på ett ganska enkelt koncept: Äta jävligt lite. Går du inte ner i vikt av att äta jävligt lite så finns det egentligen bara två möjliga anledningar. Antingen äter du helt enkelt inte lika lite som du tror att du gör eller så ligger du i koma. :)

Fördelen med att äta exempelvis nutrilett istället för en egenkomponerad "svältkur" är att du faktiskt får i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler, vilket jag tror är svårt att få till med "riktig mat" om du äter extremt lite.

Jag tycker dock fortfarande att du ska överväga att lägga om din kost långsiktigt. Att du sedan börjar med en VLCD-diet för motivationens skull är ju en annan sak, men den dieten är ju meningslös om du börjar käka skit med en gång.

Försår förresten inte riktigt hur du kan vara 19 år gammal och VERLIGEN inte ha tid att träna. Jag pluggar heltid och jobbar mer än halvtid, och jag har ändå tid att träna flera gånger i veckan. Det handlar om att prioritera. Att träna och motionera ökar välbefinnandet i vardagen väsentligt, och kan mycket väl leda till att du sköter andra delar av ditt liv mer effektivt. Försök att se träniningen som en investering istället för resursslöseri.

Tolkia
2008-02-22, 08:40
Jag är 189cm lång och väger nu 78kg. För tre veckor sedan vägde jag 88kg.
Du skriver "allt jag vill är att bli smal". Jag ställer frågan: Är du tjock?

Om du, som du skriver, har ätit mycket skräpmat och slutat träna, så behöver du se över kosten (börja äta vanlig mat på regelbundna tider istället för skräp är en bra början) och för all del börja träna igen - för hälsans skull. Inte ens när du var som störst (88 kg/189 cm) var du dock någon gigantisk barbapappa, så det finns ingen som helst anledning för dig att experimentera med anorexidieter av de typ du nämner. Att det inte syns i spegeln har ingenting att göra med hur du faktiskt ser ut (det finns inte en chans att du ser fet ut med den vikten till den längden, om du inte är en superhjälte som åsidosätter naturlagarna) utan med hur du ser på dig själv. Du är van att se en tjockis och fortsätter se en tjockis fast du har blivit smal. Det tar ett tag innan det ändrar sig, men det ändrar sig med tiden (om du inte fortsätter hetsbanta).

Att du (i dina ögon) ser ut som en jätte jämfört med hur du såg ut när du slutade idrotta är inte heller konstigt - om det är 3-4 år sedan jämför du dig alltså med hur du såg ut när du var 15-16 år? Du kan inte jämföra en tonårskropp med en vuxen (eller i alla fall på väg att bli vuxen) kropp. Du kan inte backa tiden.

Igen: Du är inte tjock. Du behöver styra upp mathållningen, inte banta.

martino
2008-02-22, 15:02
Igen: Du är inte tjock. Du behöver styra upp mathållningen, inte banta.

Jag är visst tjock. Eller ja, mullig är väl ordet... Och det syns, det klär mig inte för fem öre. Man ser det riktigt tydligt och jag skämms som fan.

Måste dock fråga en till sak, dricker man nutrilett så är det fett man tappar?

Och tack Torwald för hjälpen! =)

Tolkia
2008-02-22, 15:26
Jag är visst tjock. Eller ja, mullig är väl ordet... Och det syns, det klär mig inte för fem öre. Man ser det riktigt tydligt och jag skämms som fan.
Jag säger det igen - med den vikten till den längden är det OMÖJLIGT att du är tjock. Däremot kanske du ser OTRÄNAD ut, det är dock inte ett problem som löses med Nutrilett eller anorexidieter utan med träning i kombination med bra mat.

Jag tvivlar inte ett ögonblick på att du skäms, däremot tvivlar jag på att du har något att skämmas för (Och varför skulle du egentligen skämmas för hur du ser ut ens om du vägde 150 kg?).

Torwald
2008-02-22, 15:55

Måste dock fråga en till sak, dricker man nutrilett så är det fett man tappar?

Och tack Torwald för hjälpen! =)
Samma sak gäller för nutrilett som för vanlig mat. Du tappar inte mer fett av nutrilett än av annan mat. Precis på samma sätt som jag förklarade tidigare kommer du att tappa (en hel del) muskler om du ligger på ett för stort energiunderskott; det är ganska enkel matematik. Däremot är det enklare att "sunt" (observera situationstecken) om man äter måltidsersättare än om man bara äter broccoli, eftersom man får i sig mer vitaminer och mineraler (bland annat).

I övrigt tycker jag att du ska lyssna på vad Tolkia säger.

Raggis
2008-02-22, 15:57
Plusettar tolkia. Avsaknad av muskler gör att man ser betydligt fetare ut. Du ska inte gå ner 10kg till, såvida du inte vill hamna på ett BMI kring 16-17.

martino
2008-02-22, 19:04
Ok tack alla.

Funderar väl på att kanske göra en liten investering på nutrilett samt sluta jobba efter plugget ett tag, klarar mig precis ändå, och satsa den tiden på gymmet istället.

Det är alltså stryketräning jag skall inrikta mig på? Inte löpa på band? Ni får gärna dra exempel på vad som ska tränas, har som sagt bara erfarenheter från hockeyfysens träningspass. Där tränades det dock främst ben.

Riktigt tacksam för svaren jag får måste jag säga :)