Logga in

Visa fullständig version : Effekten av ett termogent tillskott på energiförbrukning och lipolys.

King Grub
2008-02-21, 16:49
To determine the acute effects of ingesting a thermogenic drink (Celsius, Delray Beach, FL) (TD) on changes in metabolism and lipolysis.

Healthy college-aged male (23.2 +/- 4.0 y, 177.2 +/- 6.1 cm, 81.7 +/- 11.3 kg, 22.8 +/- 7.3 % fat; n = 30) and female (23.4 +/-3.1 y, 165.6 +/- 8.7 cm, 62.1 +/- 9.9 kg, 28.3 +/- 7.4 % fat; n = 30) participants were matched according to height and weight to consume 336 ml of the TD or a non-caloric, non-caffeinated placebo (PLA). After a 12 h fast, participants reported for pre-consumption measures of height, weight, heart rate, blood pressure, resting energy expenditure (REE), respiratory exchange ratio (RER), glycerol and free-fatty acid (FFA) concentrations. REE and RER were determined at 60, 120, and 180 min post-consumption. Serum glycerol and FFA concentrations were determined at 30, 60, 120 and 180 min post-consumption.

When compared to PLA, TD significantly increased REE at 60, 120 and 180 min (p < 0.05). FFA concentrations were significantly greater in TD compared to PLA at 30, 60, 120 and 180 min post-consumption (p < 0.05). No between-group differences were found in RER.

Acute TD ingestion significantly increased REE, FFA and glycerol appearance. If sustained, these changes may help to promote weight loss and improve body composition; however, these findings are currently unknown as are the general safety and efficacy of prolonged consumption.

http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-5-6.pdf

Jay-Z
2008-02-21, 16:57
Innehållet gissar jag. (http://www.ilovecelsius.com/what-is-in-the-celsius-thermogenic-blend/)

Som säkert fanns med i länken, men skummade bara.

najen
2008-02-21, 17:49
Fattar ingenting av såna där engelska studier med massa konstiga ord :( Kan man inte få en sammanfattning på svenska?

Eddie Vedder
2008-02-21, 17:58
Fattar ingenting av såna där engelska studier med massa konstiga ord :( Kan man inte få en sammanfattning på svenska?

Trådtiteln säger väl en del annars.;) Men hursomhelst såg man en ökad energiförbrukning samt större mängd fria fettsyror i blodet efter intag av den termogena drycken jämfört med placebo. Mättillfällen var 1, 2 och 3 timmar efter intag.

Vill du ha mer exakta siffror får du läsa resultaten i fullängdaren.:)

Ola Wallengren
2008-02-21, 20:01
Koffein och grönt te ökar energiförbrukningen i vila, det är inga nyheter. Kombinationen är inte heller något speciellt effektiv för viktminskning. Artikeln tillför därför inget nytt utan är bara en studie designad för att försöka sälja en produkt, och det förstärks av att de inte skriver ut innehållet i drinken i studien vilket är helt värdelöst enligt mig.
Energiförbrukningen ökar ca 7% i ett par timmar, och om man jämför så tror jag att en cigg är mer effektiv ur det avseendet (men ändå inget jag rekommenderar).

najen
2008-02-21, 21:36
Så denna undersökning visar att ett termogent tillskott, ex. grönt te (för det är väl termogent?) ökar fettförbränningen?

Eddie Vedder
2008-02-21, 22:16
Så denna undersökning visar att ett termogent tillskott, ex. grönt te (för det är väl termogent?) ökar fettförbränningen?

Ja typ.

Och som Ola redan nämnt är det heller inget nytt direkt, drycker med ämnen som har bevisat termogen effekt får termogen effekt.;) Och den lilla termogena effekten kan nog ha en mer bantande effekt på ens plånbok än ens kropp gissar jag.:D

Och mängden fria fettsyror i blodet var som sagt högre vid mättillfällena, kaloribalans kommer som alltid avgöra hur det ser ut över en längre period.

Snorlös
2008-02-22, 11:52
Koffein och grönt te ökar energiförbrukningen i vila, det är inga nyheter. Kombinationen är inte heller något speciellt effektiv för viktminskning. Artikeln tillför därför inget nytt utan är bara en studie designad för att försöka sälja en produkt, och det förstärks av att de inte skriver ut innehållet i drinken i studien vilket är helt värdelöst enligt mig.
Energiförbrukningen ökar ca 7% i ett par timmar, och om man jämför så tror jag att en cigg är mer effektiv ur det avseendet (men ändå inget jag rekommenderar).

Ur kaloriperspektiv kan man väl springa några hundra meter istället och få samma nettoresultat.

Energiförbrukning och metabolism är ju olika saker vad jag förstår och skulle metabolismen öka med 7% så skulle tillskottet vara gravt ohälsosamt med tanke på att de mest effektiva preparaten ökar metabolismen med 2-5% och extremfallet ca 30-50%, men de är ju mycket farliga och i vissa fall beroendeframkallande.

Slutsatsen är att det är slöseri med pengar att köpa tillskotten som erbjuds då man med mycket enkla medel kan överträffa effekten som tillskotten ger.

Eddie Vedder
2008-02-22, 17:57
Slutsatsen är att det är slöseri med pengar att köpa tillskotten som erbjuds då man med mycket enkla medel kan överträffa effekten som tillskotten ger.

Jo men å andra sidan kan man ju fortfarande lägga till lite extra med såna här tillskott. Jag håller med dig helt i det du säger och skulle aldrig drömma om att lägga ut pengar på såna här saker men för den som känner att minimalt med extrakalorier förbrukade är värt pengarna så kan jag definitivt förstå resonemanget.

Visst kan man säkert jogga 1 km och sedan har man överstigit den energiförbrukningen, tar man dock det termogena tillskottet är det trots allt lite till. Hutlösa priser, javisst. Men vissa förefaller villiga att betala.:)

Men som sagt, jag delar helt din poäng.:)

tano
2008-02-22, 22:56
En fråga dock (inte för att jag på något vis är intresserad av att köpa några produkter,men bara nyfiken)

Kan dessa påverka hur mycket fett(energi) en fettcell ger ifrån sig? För frigörelse är väl ett värde som har ett maxtak sett över en tidsperiod. Om det finns ämnen som kan höjja detta tak och därigenom ge en möjlighet att ha ett större energiunderskott men ändå inte förlora mer muskler, skulle det finnas ett användningsområde för dem.
Om de bara höjjer energiförbrukningen i kroppen så är det väl ganska värdelöst som redan konstaterats. Möjligtvis om man skulle ha några fysiska hinder från att träna att det kanske skulle finnas en anledning?

Fat tony
2008-02-22, 23:13
måste bara fråga, hur "säkra" är dessa raporter? vilka är det som genom för dem? är dem beprövade ett flertal gånger, så att det är en engångs företelse?
denna frågan går ut till alla som postar nya raporter

Torwald
2008-02-22, 23:19
måste bara fråga, hur "säkra" är dessa raporter? vilka är det som genom för dem? är dem beprövade ett flertal gånger, så att det är en engångs företelse?

Som du ser i första posten var det 30 män och 30 kvinnor. Jag har inte läst den här rapporten, men jag förmodar att man antingen approximerar till någon lämplig fördelning, och i så fall torde väl 30 deltagare vara det minsta möjliga antalet, eller att man använder någon ickeparametrisk metod. Förmodar att det är det första i det här fallet, eftersom man har angett ett p-värde. Vet inte hur ett p-värde på 5% står sig i sammanhanget, men det är ganska lågt. Ju lägre p-värde desto säkrare är beviset på att hypotesen är sann.

Sorry för ett rörigt svar, någon får gärna förklara bättre än jag. Det jag ville säga var egentligen bara att det inte kan röra sig om engångsföreteelser.

Eddie Vedder
2008-02-23, 08:20

Studiens resultat är inom statistiska felmarginalen och studien är peer review granskad eftersom den förekommer i en vetenskaplig tidsskrift.

Just den här har nog knappast gjorts fler gånger, inte världens mest "betydelsefulla" studie om man säger så.;) Men frågorna du ställer kan du ju läsa dig till själv, är du så mån om att granska alla studier som lyfts fram på kolo så kommer ju ingen hindra dig.

Fat tony
2008-02-23, 18:38
hey, jag e inget pro... bara lekman. Jag kan inte läsa dessa raporter fullt ut, för står bara (ibland) övergripande mening. nee men jag förstår vad du menar:thumbup:

jag e inte emot dem men vissa tror att man måste vara optimal på varje sätt för att växa.

keep them reports coming*