handdator

Visa fullständig version : Fet mat

Purren
2008-02-21, 14:38
Jag har en otroligt känslig mage. Speciellt när jag äter något hyfsat fettigt, t.ex. pizza, pommes, bearneasie eller saker med grädde, fet creme fraiche, gräddfil osv. Ibland kan en fet köttfärssås räcka.

Det här gör mig inget eftersom jag oftast bara äter vanlig mat och det klarar magen fint, men ibland kan det vara trevligt med lite skräpigare mat och då vore det trevligt att kunna äta den utan att vrida sig i svåra magsmärtor ett par timmar senare.

Jag tror att det delvis är genetiskt, men finns det något man kan göra för att kunna äta den där sporadiska kebabtallriken utan besvär?

samsung
2008-02-21, 15:00
Har liknande problem själv, dock verkar det som om magen reagerar starkt på vitt bröd.
Tex pizza. Degen gör magen helt uppblåst liknande gravid 30+, följt av fyrverkeri i rektum så det slår härliga till.

forslund
2008-02-21, 15:05
Du kanske har någon slags allergi/sjukdom?
Min syrra hade liknande problem och det visade sig att hon var glutenintolerant(kan inte äta mjöl).

Mitt tips är att kolla upp sånt om du inte redan har gjort det.

bollio
2008-02-21, 15:16
Pizza och pommes frites är normalt inga "högfettsrätter" (beroende på definition). Pommes frites är i huvudsak en kolhydraträtt enligt livsmedelsverkets databas. Samma sak med majoriteten köpespizzor.

Det är ingen regel att man blir dålig i magen av fett. På lågkolhydratforum så är klagomål om dålig mage rätt så ovanligt. Desto oftare hör man om folk med magproblem som har blivit bättre efter kostbytet. Jag tycker du ska experimentera lite och känna efter vilken sorts mat du verkligen tål och inte tål.

kimozabe
2008-02-21, 15:20
Jag har en otroligt känslig mage. Speciellt när jag äter något hyfsat fettigt, t.ex. pizza, pommes, bearneasie eller saker med grädde, fet creme fraiche, gräddfil osv. Ibland kan en fet köttfärssås räcka.

Det här gör mig inget eftersom jag oftast bara äter vanlig mat och det klarar magen fint, men ibland kan det vara trevligt med lite skräpigare mat och då vore det trevligt att kunna äta den utan att vrida sig i svåra magsmärtor ett par timmar senare.

Jag tror att det delvis är genetiskt, men finns det något man kan göra för att kunna äta den där sporadiska kebabtallriken utan besvär?

Tja!

Jag hade liknande för 2 år sedan, Fet mat, Svårt smält mat gav mig mag attacker utan dess lika så man nästan vill ta sitt liv.
Gick till farbror doktorn och berättade mina symptom, doktorn svara:

"Det låter som gallsten" fick remiss till ultraljud o visst va det gigantiska gallstenar i min gallblåsa, en vecka senare låg jag på operationsbordet och dom plockade ut hela gallblåsan med stenar med titthålsteknik operation.

Sen dess har jag kunnat äta svårsmält mat, kebabtallrikar osv utan problem.

Scratch89
2008-02-21, 20:45
Tänkte precis säga att du kan ha problem med gallan, men då såg jag att kimozabe skrivit. Gå iväg till läkaren!

Torwald
2008-02-21, 21:46
Magknip och diarré när man käkar pizza och bröd, det låter som om det skulle kunna vara glutenintolerans i mina öron.

PS. Jag är glutenintolerant ;)

CoolHandLuke
2008-02-23, 03:05
Hmm.. gallblåsebesvär verkar vara vanligt. Ofta som man operererar bort den helt och hållet. Söker jag lite så är det en del som säger att man ska äta lite fett för att den ska fungera bra.. en del lågkolhydratsförespråkare säger att mycket fett är bra för den. Andra säger att det är fel på 'typen' av fett.

Annars håller jag med om att mat-kopplingar kan bli lite vridna hos många individer. Om några personer blir dålig i magen pga kebabtallrik så är det en som säger att den inte tål kött. En annan att det är pommes. En tredje fettet.

sissa
2008-02-23, 12:48

Äter du "väldigt nyttigt" när du äter annars? Alltså menar om det är väldigt fettsnål mat du äter normalt.Går det många timmar mellan måltiderna?

Jag har haft sån mage förr som du, reagerade på fetare mat, men är inte så längre. Den enda skillnaden i mitt leverene jag kan komma på är sakerna ovan ( äta mindre och fler mål och att jag har en mera jämn "nyttighetsnivå" Extremexempel: Inte leva på sallad och sedan smälla i sig värsta pizzan)

Sen om förbättringen beror på detta vet jag inte. Min syrra och bror har likadant. I princip borta för mig nu dock