Logga in

Visa fullständig version : Blodsockerproblem.

AsTfL
2008-02-20, 22:50
Om jag missar en måltid med en timme så blir jag oftast inte hungrig utan jag blir darrhänt, väldigt trött och fruktansvärt lättretlig.
Jag tolkar det här som att mina glykosdepåer är helt tömda.
Ska jag det?
Jag har tagit thyroidprover och de visade tydligen inget särskilt.
Kan det här vara ett tecken på att jag håller på att få diabetes?

Andy.da.wohoo
2008-02-20, 22:56
Tror tyvärr du har diabetes. Du borde fixa en undersökning eller vad man gör hos en doktor som kan fastställa det.

C.E.J.
2008-02-21, 04:40
Tror tyvärr du har diabetes. Du borde fixa en undersökning eller vad man gör hos en doktor som kan fastställa det.

Nu var du nog lite snabb med diagnosen där. Utan ett fasteglukosvärde (kan man säga så?) kan du inte säga något om huruvida han har diabetes eller inte.

Idiopatiskt postprandialt syndrom, kanske.

Eddie Vedder
2008-02-21, 06:15
Nu var du nog lite snabb med diagnosen där.

+1

Man ska ta det försiktigt med att påstå saker som att en person troligtvis har en sjukdom bara genom en kort symptombeskrivning över internet.
Jag brukar också kunna bli yr, helt tom i skallen, kan inte tänka rationellt och kan känna mig irriterad när jag hunnit bli riktigt hungrig.
Men jag har definitivt inte diabetes.

Till trådskaparen: Jag förstod inte riktigt din text, menade du tömda glykogendepåer eller lågt blodglukos? För det är inte samma sak och tömda glykogendepåer får du inte bara sådär, då krävs många timmars fasta.

Kissar du väldigt mycket, går ner i vikt, luktar urinen sött? Såna symptom är karaktäristiska för diabetes.

Om diabetes typ 1:
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=16989

Om diabetes typ 2:
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=23937

maRRtin
2008-02-21, 07:45
Folk är väl olika känsliga för lågt blodsocker, jag kan också blir skakis lite då och då. Men det brukar gå över.
Jag har inte heller diabetes.

AsTfL
2008-02-21, 14:27
Idiopatiskt postprandialt syndrom, kanske.

Det där misslyckades jag fullständigt med att googla på ...

Insulinus
2008-02-25, 21:51
Som sagt, går du upp och kissar 4 gånger per natt och är törstig o dricker vatten hela tiden så kanske du kan fundera på diabetes. Din lokala vårdcentral har blodsockermätare så med ett stick i fingret kan du kolla ditt blodsocker på 10 sekunder.

// Tommy

Rahf
2008-02-25, 21:53
Det där misslyckades jag fullständigt med att googla på ...

Ganska lätt om man har en fallenhet för att översätta medicinska termer ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Idiopathic_postprandial_syndrome

Doozer
2008-02-25, 22:04
En frisk person har inte problem med blodsocker. Jag vill påstå att det handlar om vanor. Hjärnan har lustiga saker för sig ibland. Det är som en rökare inte får sitt nikotin eller en alkoholist inte får sina procent. En frisk person får inga nämnvärda blodsockerfall som ska orsaka de här symtomen, det ska till en hel dag utan mat isåfall. Man blir lurad av hjärnan.

grimfish
2008-02-25, 22:05
Det finns ingenting som tyder på diabetes i det du skriver. Det allra troligaste är att det är en vanesak.

machine gun
2008-02-26, 13:23
En frisk person har inte problem med blodsocker. Jag vill påstå att det handlar om vanor. Hjärnan har lustiga saker för sig ibland. Det är som en rökare inte får sitt nikotin eller en alkoholist inte får sina procent. En frisk person får inga nämnvärda blodsockerfall som ska orsaka de här symtomen, det ska till en hel dag utan mat isåfall. Man blir lurad av hjärnan.

Man är olika känslig för låga blodglukosnivåer. Vissa får symtom vid 4 mmol/l, andra vid 3 mmol/l osv. Det är inte bara diabetiker som kan känna av att detta. Dock kan inte friska personer få riktig hypoglykemi med samma extrema symtom som uppkommer om en diabetiker tagit för mkt insulin. Att bli darrhänt och få yrsel är dock inte ovanligt även för friska personer.

Aeis
2008-02-29, 13:26
Som sagt, går du upp och kissar 4 gånger per natt och är törstig o dricker vatten hela tiden så kanske du kan fundera på diabetes. Din lokala vårdcentral har blodsockermätare så med ett stick i fingret kan du kolla ditt blodsocker på 10 sekunder.

// Tommy

Har gjort detta två gånger. Dock ej tränat dagen före om det nu seplar någon roll.
Fick bara 5.0 och 5.3, gränsen är 6.
Hur tillförlitligt är detta test? Går det att påverka resultatet beroende på aktiviteter och mat dagen före?

Davil
2008-02-29, 14:27
Har gjort detta två gånger. Dock ej tränat dagen före om det nu seplar någon roll.
Fick bara 5.0 och 5.3, gränsen är 6.
Hur tillförlitligt är detta test? Går det att påverka resultatet beroende på aktiviteter och mat dagen före?

Du hade helt normala och friska värden. mellan 4-6 är bra värden.

Gör ett riktigt test genom att inte äta eller dricka annat än vatten efter kvällsmålet. Kolla då blodsockret direkt på morgonen innan frukost.

Har du över 7mmol/l kan du börja oroa dig, och göra återkommande blodsockertester.

Lellan
2008-02-29, 14:55
Förlåt om jag snor tråden lite, men om man nu är olika känslig för lågt blodsocker, vad beror det på om det förändras?

För några år sedan somnade jag alltid efter typ en halv påse godis.. och om jag missade ett mål så blev yr, darrig och "frustrerad" inombords. Tränade mkt mer på den tiden.

Davil
2008-02-29, 18:52
Förlåt om jag snor tråden lite, men om man nu är olika känslig för lågt blodsocker, vad beror det på om det förändras?

För några år sedan somnade jag alltid efter typ en halv påse godis.. och om jag missade ett mål så blev yr, darrig och "frustrerad" inombords. Tränade mkt mer på den tiden.

Jag blir lättirriterad och slö om jag är hungrig även med ett blodsocker på normal nivå.
Om kroppen har slut på energi och man kanske dessutom har tränat så skriker ju kroppen efter kalorier. Då blir man frustrerad.

Aeis
2008-03-02, 01:55
Du hade helt normala och friska värden. mellan 4-6 är bra värden.

Gör ett riktigt test genom att inte äta eller dricka annat än vatten efter kvällsmålet. Kolla då blodsockret direkt på morgonen innan frukost.

Har du över 7mmol/l kan du börja oroa dig, och göra återkommande blodsockertester.

Var detta jag gjorde på vårdcentralen. Men kan 2 stycken tester vara fel?
Hade jag haft högre eller mindre värde om jag tränat dagen före?

JFO
2008-03-03, 20:32
Om jag missar en måltid med en timme så blir jag oftast inte hungrig utan jag blir darrhänt, väldigt trött och fruktansvärt lättretlig.
Jag tolkar det här som att mina glykosdepåer är helt tömda.
Ska jag det?
Jag har tagit thyroidprover och de visade tydligen inget särskilt.
Kan det här vara ett tecken på att jag håller på att få diabetes?

Ah ett fall för kost kontroll!
Sälv känner jag igen ditt problem, fick det förut när jag åt som svenssons gör. För sällan och fel saker. Tyvärr..en del påverkas inte alls.

Va äter du för något? Och jag tycker inte ditt fall låter som ett sjukdomsfall, men normal känslighet för lågt blodsocker.

Det gäller att ha med sig en frukt eller nått när man är iväg, så slipper man det.