Visa fullständig version : Planering för min första seriösa deff, ett par frågor
Pikarna från polare kommer allt oftare och knäna tar mer och mer stryk vid konditionsträning samt att sommaren nalkas har gjort att jag bestämt mig för att köra en mindre deff under 5 veckor. Målet är att gå ner 5kg fettvikt (+/- 0,5kg). Deffen är tänkt att starta den 1 mars.
Har läst stickin och ska fortsätta läsa vidare senare. En fråga jag har redan nu är hur jag ska fördela energi-intaget vid de olika måltiderna? Hur stor procent av det totala energi-intaget under dagen ska vara lagd vid exempelvis frukost, lunch, middag samt mellanmålen?
Äter just nu vid följande tider:
07:00-08:00 Frukost
09:00-10:00 Mellanmål
12:00-13:00 Lunch
15:00 Mellanmål
18:00 Mellanmål
20:00 Middag
22:00-23:00 Kvällsmål
Träningen brukar ske mellan 14:00 och 18:00. Vissa dagar är den dock runt 11:00
Uppskattar alla svar!
kimozabe
2008-02-20, 07:48
Fördelningen spelar ingen roll har jag kommit fram till genom att följa trådarna här på forumet.
Det är det dagliga totala kcal intaget. Jag har också nästan precis börjat deffa, redan tappat nästan 3kg, det bästa jag gjort va att ladda ner excel mallen från forumet (sök fram den, skit bra!) och gick o köpte mig en matvåg på clas ohlson.
Räkna ut ditt dagliga energibehov med hjälp av tabellen i Grubs Deffguide och väg allt du äter.
Väga mat och hålla sig under dagligt energibehov + promenera till gymmet = teh shit.
Good luck my friend.
Scratch89
2008-02-20, 08:20
Om du får ont i knäna för att du har blivit så fet räcker nog inte fem kilos viktnedgång.
shut teh face
2008-02-20, 11:11
Om du får ont i knäna för att du har blivit så fet räcker nog inte fem kilos viktnedgång.
Det skriver han ju inte?
Jacksatan
2008-02-20, 11:20
personligen skulle jag inte äta 7mål under en deff då det blir så lite vid varje måltid. Ät hellre 4 så får du äta lite mer till varje åtminstone.
Det skriver han ju inte?
Han skriver ju att knäna tar mer och mer stryk vid konditionsträning i första inlägget.
5kilo räcker långt, jo.
Fördelningen spelar ingen roll har jag kommit fram till genom att följa trådarna här på forumet.
Det är det dagliga totala kcal intaget. Jag har också nästan precis börjat deffa, redan tappat nästan 3kg, det bästa jag gjort va att ladda ner excel mallen från forumet (sök fram den, skit bra!) och gick o köpte mig en matvåg på clas ohlson.
Räkna ut ditt dagliga energibehov med hjälp av tabellen i Grubs Deffguide och väg allt du äter.
Väga mat och hålla sig under dagligt energibehov + promenera till gymmet = teh shit.
Good luck my friend.
Rent teoretiskt går det fint att käka riktigt lite under dagen för att sen kränga i sig hur mycket som helst på kvällen.
Det jag undrar var vad folk på Kolo tyckte var en bra energifördelning på de olika måltiderna för att hålla humöret uppe.
Tack för svaren hitintills!
shut teh face
2008-02-20, 12:28
Han skriver ju att knäna tar mer och mer stryk vid konditionsträning i första inlägget.
Jo tack. Men det är många som har problem med knäna även fast de är normalviktiga. Se king "kungen "grub. :Virro
personligen skulle jag inte äta 7mål under en deff då det blir så lite vid varje måltid. Ät hellre 4 så får du äta lite mer till varje åtminstone.
Okej, kör nog på någon mellanvariant, 5-6mål om dagen ungefär.
Kommer ligga på 3000-3500kcal per dag så kan nog äta mig hyfsat mätt tror jag.
Kommer köra på med min träning precis som innan. Kommer dock skärpa mig med promenaderna som jag har slarvat med. Mitt preliminära träningsupplägg:
Måndag: Lagträning eller spinning 1h
Tisdag: Morgonpromenad och styrkepass
Onsdag: Morgonpromenad + ev. en på kvällen
Torsdag: Morgonpromenad och styrkepass
Fredag: Spinning 1h
Lördag: Morgonpromenad + styrkepass
Söndag: Vila
forslund
2008-02-20, 14:50
Kommer ligga på 3000-3500kcal per dag så kan nog äta mig hyfsat mätt tror jag.
Det känns väldigt mycket för en viktnedgång. Hur mycket väger du och hur lång är du?
Det känns väldigt mycket för en viktnedgång. Hur mycket väger du och hur lång är du?
120kg, 190cm 17,5år. Är för tjock, men inte fet, rätt mycket muskler med. Ska leta upp någon som kan ta och mäta min fettprocent också.
Energibehovet jag har är följande:
66,5 + 1636,25 + 950,57 - 118,5625 = 2534
2534 x 1,6-1,8 = 4054,4-4561,2
Har satt ihop ett kost-schema nu som jag vill ha synpunkter på, positiva och negativa :) Har inte inkluderat lunch och middag för jag vet inte riktigt vad de ska bestå av ännu, har dock bestämt att de ska ligga på 700kcal och bra fördelning mellan protein-kolhydrat-fett.
Mitt energibehov är mellan 4054,4-4561,2 beroende på aktivitetsfaktor (1.6-1.8). Jag väger 120kg, 190cm, 17år och tänkte gå ner till 115kg på 5 veckor utan förlorad styrka.
Tränar enligt följande:
Tisdag: Morgonpromenad och tungt styrkepass
Torsdag: Morgonpromenad och tungt styrkepass
Lördag: Morgonpromenad + tungt styrkepass
http://i150.photobucket.com/albums/s100/Exdiaq/Bild5.png
Så, kom med åsikter! :)
Har satt ihop ett kost-schema nu som jag vill ha synpunkter på, positiva och negativa :) Har inte inkluderat lunch och middag för jag vet inte riktigt vad de ska bestå av ännu, har dock bestämt att de ska ligga på 700kcal och bra fördelning mellan protein-kolhydrat-fett.
Mitt energibehov är mellan 4054,4-4561,2 beroende på aktivitetsfaktor (1.6-1.8). Jag väger 120kg, 190cm, 17år och tänkte gå ner till 115kg på 5 veckor utan förlorad styrka.
Tränar enligt följande:
Tisdag: Morgonpromenad och tungt styrkepass
Torsdag: Morgonpromenad och tungt styrkepass
Lördag: Morgonpromenad + tungt styrkepass
http://i150.photobucket.com/albums/s100/Exdiaq/Bild5.png
Så, kom med åsikter! :)
Mycket pulver. Men om du känner att du blir mätt, så visst. Själv skippar jag all "flytande näring" under deffen.
Mycket pulver. Men om du känner att du blir mätt, så visst. Själv skippar jag all "flytande näring" under deffen.
Jo, blev en hel del ju nu när jag tänker efter. Kommer nog byta ut whey i mellanmål 1 och två mot tonfisk/makrill. Tackar för påpekandet!
Fler förslag/åsikter någon?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.