handdator

Visa fullständig version : Superdålig i magen samt spyr + feber. Äta vad?

Aeis
2008-02-19, 20:20
Har precis blivit riktigt skitdålig i magen.
Inte fått behålla något i magen på hela dagen, allt har forsat ut alla vägar...
Har precis börjat må bättre efter å ha spytt upp det sista jag försökt dricka under dagen.

1. Någon som har tips på vad jag ska äta när jag mår så här? (Ska jag äta?)
Hade behövt något som gör mig hårdare i magen och något som gör mig frisk snabbare.

2. Ipren. Har hört att feber är att vita blodkroppar attackerar viruset och att det är därför man blir varm. Men om jag äter ipren så att febern går ner/försvinner slutar de vita blodkropparna att attackera då?
Ska jag äta ipren?

Tabbe
2008-02-19, 20:28
Verum blåbärs hälsoyoghurt tycker jag är underbar när det är något fel i magen, den kyler skönt också. (men det gör nog alla yoghurtar).
Minimalt med laktos i den också vilken nog är bra när man är extra känslig.

På tvåan skulle JAG helst inte äta ipren, är imot de mesta sådana saker, tänker typ att jag lär ju inte dö av febern så jag kan ha den.

Doozer
2008-02-19, 20:28
Jo, magsjuka är inte kul för någon och du kan väl försöka börja dricka lite blåbärssoppa och/eller andra soppor.

Febern är en del av kroppens försvar. Den höjer kroppstemperaturen för att göra det ett ogästvänligt ställe för virusen att vara, så har du feber ska du egentligen inte sänka den med febernedsättande. Nu är ju detta en magsjuka och virusen dör rätt fort ändå så din feber kommer nog inte hålla i sig så länge ändå, men ta du tablett om du vill bli av med den fortare.

Slartibartfast
2008-02-19, 20:30
Ät ingenting. Drick mycket.

z_bumbi
2008-02-19, 20:37
Resorb - vätskeersättning från apoteket. Lös upp i vatten och drick små mängder i taget.

DjiinZ
2008-02-19, 22:19
har du prövat och lite flytande maträtter, tex. gröt,nyponsoppa, någon sorts soppa. Altså mat som kommer lätt in som man knappas behöver tugga till.
Det fick jag käka när ja va sjuk en gång som unge och hadde skit dålig mage