Visa fullständig version : Maltodextrin i vanliga rätter?
johan1234
2008-02-19, 17:23
Kan maltodextrin vara farligt i vanliga rätter?
King Grub
2008-02-19, 17:24
Nej. Det är (vanligen) potatis eller majs.
Läser det som om han vill blanda in det i vanlig mat, typ potatismos. Kan ha fel.:confused:
King Grub
2008-02-19, 18:59
Inte farligt i alla fall (varför man nu skulle vilja göra det är en annan sak).
Det finns glykossirap i läskedrycker mm. Ger lite tjockare ( relativt alltså:D )dryck utan att ge mer sötma.
Jag kan inte riktigt se varför man skulle blanda ned det i någon mat. Relativt smaklös, sväller dåligt vid uppvärmning, sämre än socker på att konservera.
Det finns glykossirap i läskedrycker mm. Ger lite tjockare ( relativt alltså:D )dryck utan att ge mer sötma.
Jag kan inte riktigt se varför man skulle blanda ned det i någon mat. Relativt smaklös, sväller dåligt vid uppvärmning, sämre än socker på att konservera.
Brukar förekomma i kryddblandningar, typ tacokryddor och sånt.
zeusden1
2008-02-19, 20:44
Brukar förekomma i kryddblandningar, typ tacokryddor och sånt.
Säkert som utfyllnad. Jag vet att man iallafall har det i sockerfritt "socker" typ 97% maltodextrin och 3% aspartam. Har säkert fel på siffrorna..
machine gun
2008-02-20, 00:55
Jag vet att man iallafall har det i sockerfritt "socker" typ 97% maltodextrin och 3% aspartam. Har säkert fel på siffrorna..
Man undrar ju vad det ska vara bra för, det ger ju lika mkt energi.
WHITEFOLKS
2008-02-20, 01:01
man kan "fluffa upp" maltodextrin ganska bra tror jag. Om inget annat ser det väl dumt ut om de använder socker som "textur" i något som ska vara sockerfritt, även om det handlar om små mängder.
machine gun
2008-02-20, 01:05
man kan "fluffa upp" maltodextrin ganska bra tror jag. Om inget annat ser det väl dumt ut om de använder socker som "textur" i något som ska vara sockerfritt, även om det handlar om små mängder.
Det smakar ju nästan ingenting, till skillnad från socker. Det konstiga blir när man ersätter socker med maltodextrin + sötningsmedel och sedan skriver "utan tillsatt socker" över hela etiketten, som O'boy t.ex.
Eller så vill man ha extra energi om man har svårt att bulka?
Ni menar alltså att medan jag äter mat så kan jag sitta och dricka maltodryck utan att det kan vara skadligt? Diabetes och annat menar jag då.
Scratch89
2008-02-20, 08:22
Det smakar ju nästan ingenting, till skillnad från socker. Det konstiga blir när man ersätter socker med maltodextrin + sötningsmedel och sedan skriver "utan tillsatt socker" över hela etiketten, som O'boy t.ex.
Maltodextrin har inte alls samma negativa påverkan som socker.
Eddie Vedder
2008-02-20, 08:33
Eller så vill man ha extra energi om man har svårt att bulka?
Ni menar alltså att medan jag äter mat så kan jag sitta och dricka maltodryck utan att det kan vara skadligt? Diabetes och annat menar jag då.
Att bulka är tillräckligt ohälsosamt i sig, missförstå mig inte som att det är farligt nu för så menar jag alltså INTE. Det jag emnar är bara det att en viktuppgång i sig inte är säskrilt bra för en människas hälsa såvida man inte är väldigt underviktig.
Jättesnabba kolhydrater helt fria från övriga näringsämnen är såklart inte "nyttigt" men någon skada lär det inte göra för en frisk och aktiv individ som saknar genetisk hereditet för att utveckla diabetes. Då är nog själva vikt- och fettökningen sämre i sig om vi nu ska väga små hälsoeffekter mot varandra.:)
Man undrar ju vad det ska vara bra för, det ger ju lika mkt energi.
Det smakar ju nästan ingenting, till skillnad från socker.
Sötningsmedel plus maltodextrin är alltid sötare per gram än vanligt socker.
Maltodextrin är trots att det inte smakar något en bra smakförstärkare och den variant som används i produkterna har troligen väldigt volymiösa molekyler (dvs den är fluffig som skrevs innan).
Är det så man gör? Men vad fyller maltodextrinet för funktion i O'boyen om den inte ger sötma utan bara energi?
(Fast man kanske inte vill ha helt energilös chokladdryck heller?)
Är det så man gör? Men vad fyller maltodextrinet för funktion i O'boyen om den inte ger sötma utan bara energi?
Kanske gör det mera lättlösligt? och lite tjockare i konsistensen när det är klart, en speciell munkänsla man är ute efter helt enkelt.
Att bulka är tillräckligt ohälsosamt i sig, missförstå mig inte som att det är farligt nu för så menar jag alltså INTE. Det jag emnar är bara det att en viktuppgång i sig inte är säskrilt bra för en människas hälsa såvida man inte är väldigt underviktig.
Jättesnabba kolhydrater helt fria från övriga näringsämnen är såklart inte "nyttigt" men någon skada lär det inte göra för en frisk och aktiv individ som saknar genetisk hereditet för att utveckla diabetes. Då är nog själva vikt- och fettökningen sämre i sig om vi nu ska väga små hälsoeffekter mot varandra.:)
Hur ska man bygga muskler utan att öka i vikt då? Gör detta muskelökningsprocessen (som innefattar viktökning) med andra ord "inte särskilt bra"?
Intressant tanke du tog upp här: "Jättesnabba kolhydrater helt fria från övriga näringsämnen är såklart inte "nyttigt" men någon skada lär det inte göra för en frisk och aktiv individ som saknar genetisk hereditet för att utveckla diabetes. Då är nog själva vikt- och fettökningen sämre i sig om vi nu ska väga små hälsoeffekter mot"
Har alltid funderat över detta. Är det alltså övervikt som leder till alla kärlsjukdomar och diabetes osv? Eller är det onyttig föda som leder till kärlsjukdomar och diabetes osv och brukar ha övervikt/fetma som bieffekt?
Eddie Vedder
2008-02-21, 16:48
Hur ska man bygga muskler utan att öka i vikt då? Gör detta muskelökningsprocessen (som innefattar viktökning) med andra ord "inte särskilt bra"?
Finns nog ingen som skulle påstå att muskelbyggning och bulk är hälsosamt, knappast något man gör i hälsosyfte. Nyttig mat är bra, att träna är bra likaså men inte viktuppgång.
Angående din andra fråga "Är det alltså övervikt som leder till alla kärlsjukdomar och diabetes osv?" skulle jag svara ja. Givetvis kan man vara smal och sabba sin hölsa genom dåliga levnadsvanor, det är en självklarhet. Det är även en självklarhet att man kan ha några extra kilon och ändå bibehålla god hälsa.
Men att övervikten i sig är en större riskfaktor vad gäller feta och sjuka vågar jag definitivt påstå (är man överviktig och lider av välfärdssjukdomar tror jag på samma sätt definitivt att viktnedgången i sig har högst prioritet och sedan bör hälsosamma vanor följa därefter), vi pratar förstås på befolkningsnivå och inte individnivå.
3.1415926535
2008-02-21, 17:14
Maltodextrin brukar även finnas i jordgubbsglass, varför?
Det borde jag veta men jag vet inte:( ...:D
Helt klart är det med för att ge rätt smidighet och munkänsla utan att påverka sötman men hur vet jag inte.
Någonting för att förhindra kristallicering av laktos, förhindra tillväxt av iskristaller, motverka att stärkelse bildar resistent stärkelse...något sådant.
Det borde jag veta men jag vet inte:( ...:D
Helt klart är det med för att ge rätt smidighet och munkänsla utan att påverka sötman men hur vet jag inte.
Någonting för att förhindra kristallicering av laktos, förhindra tillväxt av iskristaller, motverka att stärkelse bildar resistent stärkelse...något sådant.
Polysackarider används som stabilisatorer i glass, precis som du sa så motverkar det att det bildas stora iskristaller under frysning och förvaring, förbättrar vattenbindnigsförmågan som gör att glassen inte smälter riktigt lika lätt.
Andra vanliga stabilisatorer är: alginater, carrageenan, galactomannaner mm.
Man kan även blanda i druvsocker (eller andra monosackarider) för att sänka produktens fryspunkt, jämfört med enbart sackaros.
Ren glukos lär ju kristlicera och ger sandig munkänsla eller ?
Känner direkt att det vore kul att arbeta med glass:em:
Ren glukos lär ju kristlicera och ger sandig munkänsla eller ?
Känner direkt att det vore kul att arbeta med glass:em:
Nja det vet jag inte om det gör, för mycket laktos i glassen kan däremot ge en sandig känsla i munnen. Men mina kunskaper om glass framställning är ganska begränsade.
Det är nog godare än det är roligt att framställa glass. :D
Slartibartfast
2008-02-21, 19:18
Nej, en sån skulle det inte finnas någon marknad för.
Nej, en sån skulle det inte finnas någon marknad för.
Varför? :confused: :(
machine gun
2008-02-22, 00:33
Maltodextrin har inte alls samma negativa påverkan som socker.
Det lär ju knappast vara nyttigt att hälla i sig snabba näringslösa kolhydrater i tid och otid för det. Jag reagerar mest på att det är falsk marknadsföring. De flesta tror att "Utan tillsatt socker" betyder "inga kalorier" och många tror därför att nya O'boy är något man kan dricka lika mkt av som Fun light eller Cola Zero.
Är inte maltodextrin en disackarid? Dvs den är typ lika löslig som en mono och borde ha samma effekter som stabilisator som druvsocker? Äsch jag vet inte.
@ Eddie_Vedder:
Tack för ditt svar =). Jag trodde alltid det var själva vanorna som ofta ledde till fetma men att det var vanorna som orsakade sjukdomarna. Någon annan som kan bekräfta Eddies åsikt? (Inte för att jag inte tror dig, men ju fler desto bättre=))
Men hur ska man nu lägga på sig muskler då? Det är ju tydligen inte hälsosamt? :(
machine gun
2008-02-22, 11:13
Är inte maltodextrin en disackarid? Dvs den är typ lika löslig som en mono och borde ha samma effekter som stabilisator som druvsocker? Äsch jag vet inte.
Maltodextrin är en glukospolymer, dvs den består av kedjor med flera glukosmolekyler som sitter ihop. Den bryts snabbt ner till glukos i mag-tarmkanalen och tas upp i princip lika snabbt som glukos. Fördelen (i idrottssammanhang) är att man inte behöver lika mkt vatten för att göra blandningen isoton. Polymerkonstruktionen gör att den smakar mindre sött än glukos.
King Grub
2008-02-22, 11:19
Det går inte att göra ett sådant chokladpulver energifritt. Man kan ju inte använda sötningsmedlet (sukralos) som bas - det handlar om milligrammängder. Och vad skulle annars basen vara, sågspån?
Maltodextrin har inte alls samma negativa metabola påverkan som socker.
@ Eddie_Vedder:
Tack för ditt svar =). Jag trodde alltid det var själva vanorna som ofta ledde till fetma men att det var vanorna som orsakade sjukdomarna. Någon annan som kan bekräfta Eddies åsikt? (Inte för att jag inte tror dig, men ju fler desto bättre=))
Men hur ska man nu lägga på sig muskler då? Det är ju tydligen inte hälsosamt? :(
Det kan visst vara hälsosamt, det Eddie syftar på är att termen "bulk" i den mening att man lägger på sig mycket vikt på relativt kort tid är ohälsosamt. Att år ut och år in köra bulk-deff-bulk-deff osv är nog inte så hälsosamt.
Hälsosamt är att öka i vikt långsamt, känna att energinivån i vardagen ökar, styrkan ökar på gymmet och det allmänna välmåendet är bättre än innan man satte igång. Balans helt enkelt.
Eddie Vedder
2008-02-22, 12:48
Det kan visst vara hälsosamt, det Eddie syftar på är att termen "bulk" i den mening att man lägger på sig mycket vikt på relativt kort tid är ohälsosamt.
Nej jag syftar på att det är ohälsosamt att öka i vikt överhuvudtaget. Ju mer och snabbare desto sämre givetvis men är man inte underviktig och har växt färdigt finna aldrig någon hälsomässig aspekt med viktuppgång som sådan.
Givetvis är träning bra och att bleasta sina muskler etc. men en fettökning är inget som så att säga "behövs". Men det är självklart dosrelaterat och spelar enormt stor roll hur man går upp i vikt.
@machine_gun: Jag har lärt mig allt det här på tyska, det är därför jag inte kan de svenska namnen alla gånger och blandar ihop saker. Men jag har dessutom lärt mig att polysackarider inte är vattenlösliga eftersom de inte är "polar" (som man säger på tyska, dvs inga partialladdningar), hur kan det funka med maltodextrin då?
@Eddie_Vedder: Jag förstår inte varför det är ohälsosamt att öka i vikt om jag ska vara helt ärlig. Jag hajar att det inte är direkt hälsosamt, men måste det vara ohälsosamt för det? Skulle vara intressant att få veta lite mera om detta =)
Eddie Vedder
2008-02-22, 17:38
@Eddie_Vedder: Jag förstår inte varför det är ohälsosamt att öka i vikt om jag ska vara helt ärlig. Jag hajar att det inte är direkt hälsosamt, men måste det vara ohälsosamt för det? Skulle vara intressant att få veta lite mera om detta =)
Om du förstår att det inte är hälsosamt, hur kan du då inte se att det är ohälsosamt? När man går upp i vikt omsätter man inte energin man stoppar i sig och lägger på sig mer fett.
Jag har redan påpekat tydligt att det är en fråga om dos-respons och att det är en enorm skillnad på hur ens liv ser ut i övrigt. Men om dtvå klonade personer lever på exakt samma sätt utöver att klon A är i energibalans samtidigt som klon B sakta ökar i vikt så skulle med stor sannolikhet klon B's olika värden vara sämre än den viktstabile klon A.
Det borde ju vara hur logiskt som helst.
Nej jag syftar på att det är ohälsosamt att öka i vikt överhuvudtaget. Ju mer och snabbare desto sämre givetvis men är man inte underviktig och har växt färdigt finna aldrig någon hälsomässig aspekt med viktuppgång som sådan.
Givetvis är träning bra och att bleasta sina muskler etc. men en fettökning är inget som så att säga "behövs". Men det är självklart dosrelaterat och spelar enormt stor roll hur man går upp i vikt.
Hah, där ser man. Det är givetvis ohälsosamt om man ser till ett väldigt långt perspektiv av samma sak. Men anser du en måttlig uppgång från säg, 65kg till 75kg under lång tid (år, inte månader) vara ohälsosamt för en otränad manlig individ på 180cm? Jag syftar givetvis till mer än bara den rena viktuppgången, träningen runt om osv.
@machine_gun: Jag har lärt mig allt det här på tyska, det är därför jag inte kan de svenska namnen alla gånger och blandar ihop saker. Men jag har dessutom lärt mig att polysackarider inte är vattenlösliga eftersom de inte är "polar" (som man säger på tyska, dvs inga partialladdningar), hur kan det funka med maltodextrin då?
Stärkelse lagras som hårt packade korn. De är i princip som garnnystan. Det är starka bindningar mellan de olika -OH-grupperna på intilliggande glukosenheterna.
Dessa ( dipol- )bindningar går att lösa upp genom att tillsätta varmt vatten som tränger in mellan glukosenheter. Glukosenheterna släpper dipolbindningen med grannmolekylen och bildar dipolbindning med vatten istället. Nu går stärkelsen i lösning.
Maltodextrin är redan hydrolyserat så det är intge alls lika hårt packat och det löser sig lätt i kallt eller ljummet vatten.
Eddie Vedder
2008-02-22, 21:56
Hah, där ser man. Det är givetvis ohälsosamt om man ser till ett väldigt långt perspektiv av samma sak. Men anser du en måttlig uppgång från säg, 65kg till 75kg under lång tid (år, inte månader) vara ohälsosamt för en otränad manlig individ på 180cm? Jag syftar givetvis till mer än bara den rena viktuppgången, träningen runt om osv.
Jag vet inte hur många gånger jag ska behövs skriva samma sak. Men ja.
Jag anser inte direkt, däremot är det min övertygelse att så är fallet. Viktuppgng kontra viktstabilitet tror jag med all säkerhet är sämre för en persons hälsa. Och för tredje gången påpekar jag att andra aker givetvis spelar ofantligt stor roll men ÖKNINGEN AV KROPPSFETTET I SIG är en faktor som inte är gynnsam.
Och hälsan avgörs förstå av mängder av samverkande faktorer, något annat har jag aldrig påstått.
Det ska väl till och med anses positivt med "chronic caloric restriction"?
Endast påståenden övertygar mig inte, hur rätt de än må vara (vilket jag tror att de är också). Anledningen till att jag frågar om och om igen är för att du aldrig säger VARFÖR det är ohälsosamt. Svara gärna på detta:
"@Eddie_Vedder: Jag förstår inte varför det är ohälsosamt att öka i vikt om jag ska vara helt ärlig. Jag hajar att det inte är direkt hälsosamt, men måste det vara ohälsosamt för det? Skulle vara intressant att få veta lite mera om detta =)"
Eddie Vedder
2008-02-23, 01:00
Ska jag ge referenser för varenda hälsofaktor som påverkas av viktökning?
Herregud, då får jag ju hålla på hela natten!
Men den här är i alla fall omfattande och full med ytterligare referenser om du nu ifrågasätter varför det inte är bra att gå upp i vikt:
http://journals.cambridge.org/action/displayFulltext?type=6&fid=630360&jid=&volumeId=&issueId=1a&aid=569844&fulltextType=RA&fileId=S1368980004000175
Om jag påstår att rökning är dåligt är det något du måste ha referenser för att kunna lita på också?
Eddie, tror att dom flesta tänker typ såhär: Man går över 5 år upp 5 kilo i muskler. Denna extra muskelmassa gör att man klarar av fysiska påfrestningar bättre, vilket leder till en bättre hälsa.
Eddie Vedder
2008-02-23, 19:48
Eddie, tror att dom flesta tänker typ såhär: Man går över 5 år upp 5 kilo i muskler. Denna extra muskelmassa gör att man klarar av fysiska påfrestningar bättre, vilket leder till en bättre hälsa.
Ja men det är ju en utopisk tanke som aldrig stämmer överens med verkligheten.
Och nu orkar jag inte skriva fler gånger att det är positivt för hälsan med träning, att man kan åstadkomma mer eller mindre oshälsosamma viktuppgångar o.s.v. o.s.v.*gah!*
Ja men det är ju en utopisk tanke som aldrig stämmer överens med verkligheten.
Och nu orkar jag inte skriva fler gånger att det är positivt för hälsan med träning, att man kan åstadkomma mer eller mindre oshälsosamma viktuppgångar o.s.v. o.s.v.*gah!*
Tänk på blodtrycket gubben *cupid* . Vi vill ju inte att löparna ska få dålig hälsa före alla andra.
Se där, lite kärlek bland alla jobbiga frågor :D.
Tanner Rage
2008-02-24, 14:57
Så länge man går upp i muskelmassa utan att lägga på sig överflödigt fett kan det knappast vara ohälsosamt? Snarare tvärtom i min mening iaf..
Eddie Vedder
2008-02-24, 15:26
Så länge man går upp i muskelmassa utan att lägga på sig överflödigt fett kan det knappast vara ohälsosamt? Snarare tvärtom i min mening iaf..
Vart skrev jag något annat? Om du plockar bort alla negativa sidor av ekvationen är det klart du får det till något positivt.
Men att öka mängden kroppsfett samt att bli tyngre är inte något som skulle kategoriseras som "hälsosamt" oavsett vad man vill tro. Förstår inte hur det kan förefalla ologiskt för en enda person.
Lever man hälsosamt enligt konstens alla regler men samtidigt röker två cigaretter per dag så elimineras ju inte det negativa i cigaretterna av dom i övrigt positiva hälsofaktorerna. Däremot kommer man troligtvis må bra eftersom man i övrigt sköter kroppen så bra.
Exakt samma princip med att gå upp i vikt. Nej jag likställer det inte med rökning om någon nu skulle få lust att säga emot bara för att. Men det handlar om vilka delar av en livsstil som är positiva för hälsan och vilka som är mindre hälsosamma. Den som påstår att en ökad kroppsfettmängd är positivt för den som inte är underviktig har fel.
Windstalker
2008-02-27, 14:27
Det går inte att göra ett sådant chokladpulver energifritt. Man kan ju inte använda sötningsmedlet (sukralos) som bas - det handlar om milligrammängder. Och vad skulle annars basen vara, sågspån?
Maltodextrin har inte alls samma negativa metabola påverkan som socker.
OffT: På tal om sukralos, finns det något sätt man kan "oskadliggöra" det i t.ex ett reningsverk? Borde man inte kunna sönderdela det på något sätt, typ bryta loss kloret och låta det reagera med nått annat, som man sedan avlägsnar från vattnet i detta fall?
Eddie Vedder
2008-02-27, 14:31
Borde man inte kunna sönderdela det på något sätt, typ bryta loss kloret och låta det reagera med nått annat, som man sedan avlägsnar från vattnet i detta fall?
Intressant tanke.:)
Jag ka inte svaret på om det är genomförbart men däremot tror jag att OM det vore genomförbart är det nog en insats som skulle kräva mer resurser än vad som idag står i proportion till problemet.
Skulle vi ställas inför ett rejält problem med sukralos i våra vattendrag gissar jag att sukralos helt enkelt förbjuds för att inte förvärras och att skadan vi åstadkommit redan är skedd.:(
Windstalker
2008-02-27, 15:01
Intressant tanke.:)
Jag ka inte svaret på om det är genomförbart men däremot tror jag att OM det vore genomförbart är det nog en insats som skulle kräva mer resurser än vad som idag står i proportion till problemet.
Det är nog sant, och en möjlig förklaring till varför man inte gör något åt det (läs: renar bort det) då det passerar t.ex ett reningsverk.
Skulle vi ställas inför ett rejält problem med sukralos i våra vattendrag gissar jag att sukralos helt enkelt förbjuds för att inte förvärras och att skadan vi åstadkommit redan är skedd.:(
Ja, och med tanke på debatten som har blossat upp angående just sukralos så är det ju lite konstigt att inget görs. Jag menar, klor har vi ju dåliga erfarenheter av, ffa med tanke på freoner, så lite konstigt är det att inga tillräckligt starka forskningsrapporter har kommit som talar mot sukralos. Antingen så är det helt enkelt inte tillräckligt farligt, eller så vägrar vi tro att det kan orsaka en skada likt den freonerna gjorde. Eller så är sukralos för värdefull för företagen..
Ja, och med tanke på debatten som har blossat upp angående just sukralos så är det ju lite konstigt att inget görs. Jag menar, klor har vi ju dåliga erfarenheter av, ffa med tanke på freoner, så lite konstigt är det att inga tillräckligt starka forskningsrapporter har kommit som talar mot sukralos. Antingen så är det helt enkelt inte tillräckligt farligt, eller så vägrar vi tro att det kan orsaka en skada likt den freonerna gjorde. Eller så är sukralos för värdefull för företagen..
Vi har dels en livsmedelslagstiftning som ska säkerställa matsäkerheten, dels har vi en miljöbalk.
Det är två olika tillsynsmyndigeter så något fall med livsmedel är inte prövat enligt kemikalielagstiftningen. Hur det ska lyckas på EU-nivå ligger bortom min juridiska horisont:confused:
Att rena utsläpp av sukralos i våra reningsverk som tar emot massor av kubikmeter avloppsvatten varje sekund tror jag är omöjligt. Ffa vet vi ju inte hur vi ska ta hand om ett ev. koncentrat av sukralos. Vi vill ju knappast elda upp det i förbränningsanläggningar m a p dioxiner och inte heller lägga det på deponi/hög.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.