Logga in

Visa fullständig version : ätardag vid "bulk"?

Jonna
2003-05-15, 19:04
Hej allesammans!

Är ny här, fast det känns inte så, har nämligen suttit o läst massor redan, har bara inte skrivit något, förren nu :cool:
Min fråga är i alla fall såhär:
om man typ bulkar, alltså vill öka i muskelmassa, o äter ganska mkt, men nyttigt hela veckorna, är det då väldigt dumt att ha en ätar dag/vecka?

Alltså få äta lite onyttigt, typ bullar, godis, kanske snabbmat?:em:

Har ändrat mina matvanor ganska radikalt, så därför kan jag ibland bli så otroligt sugen på sötsaker!
nån som har lust att hjälpa mig med min konstiga fråga??
kram/ jonna.

King Grub
2003-05-15, 19:13
Om du är sugen på något gott under en bulk: ät det. Snabbmat och sötsaker kommer inte på något sätt att försämra din byggning, så länge du ser till att få i dig den bra maten också.

Jonna
2003-05-15, 19:16
bra!
för alla säger ju typ att man bara ska ha ätar dag om man deffar stenhårt... :em:

Jonna
2003-05-15, 19:21
hm, förresten, nu när jag ändå är igång o frågar;
tror ni att 2000 kcal är lagom för mig?
är ca 158 (kort)
50kg
tränar kondis 3ggr/v
styrka 3ggr/v
går morgon promenad 5dagar/v
plus rider 4ggr/v
vad tror ni? :confused:

Zipitup
2003-05-15, 19:29
Uppriktig sagt låter det inte som du bulkar. Antingen stoppar du i dig lite till eller så skär du ner lite på cardion/promenaderna.

Fö tycker inte jag att man ska äta skräpmat i onödan, bulk eller inte. Det är liksom inte bara energi du behöver utan näring också. Jag tycker att du kan ligga på ca tre till femhundra kcal extra om dagen off season.

Hur vet du då om du äter för mycket eller för lite?

Väg dig.
Mät midjan, armen, låret och stussen.

Kolla sen om du ökar i vikt och om du ökar förhållandevis (%) någorlunda likvärdigt på alla mätområden.

(jag utgår från att du inte har tillgång till caliper eller motsvarande)

Jonna
2003-05-15, 19:36
okej,så jag ska typ äta 2500 kcal??
låter rätt så mkt, jag är ju tjej o ganska liten, jag vill inte bli fet som en gris, men jag vill bygga!
jag är förresten nybörjare som ni säkert förstår ;)

ivandrago
2003-05-15, 19:44
tja låt se, du tränar 15 ggr per vecka - om du lyckas bli tjock som en gris på 2500kcal med denna aktivitetsnivå är du synnerligen speciell.

Jonna
2003-05-15, 19:50
tro mig, jag kan säkert bli fet!
menar du att jag ska äta ännu mera? :eek:

z_bumbi
2003-05-15, 19:54
Du tränar 15 gånger per vecka så att du ska lägga på dig fett om du har ätardag en gång i veckan låter väldigt otroligt...chansen att du ska kunna lägga på dig muskler om du tränar så mycket är ju tyvärr också ganska liten.
Dra ner på konditionsträning betydligt samtidigt som du justerar kosten uppåt.

Om du efter att ha gjort det fortfarande har sötsug i veckorna är det ju bara att äta godis efter träningen några gånger i veckan så har du kanske löst det problemet.

Om man blir sugen på skräpmat är det ju bara att äta det någon gång i veckan och när det passar, ett eller två mål per vecka kommer inte att göra någon skillnad i det stora hela.

dude
2003-05-15, 19:56
varför köra så mkt cardio och morgonpromenader vid bulk?? fattar inte riktigt.

Jonna
2003-05-15, 20:01
fett skräck kanske? :smash:
okej, provar att dra ner på konditionsträningen då, antar att det är de gamla ätstörningarna som spökar o tvingar mig att typ jogga o så...
fast jag är frisk nu alltså, men endel saker vill visst aldrig försvinna.
:insane:
tack för alla svar!!! :bow: