Visa fullständig version : Cla
THEMAN_CR
2008-02-18, 11:57
Tja alla jag är rätt ny här på forumet jag har en liten fråga, jag läste lite om CLA och vart rätt intresserad... har aldrig testat det förr jag ligger i en deff period nu... jag jobbar på Rådmansgatan och bor i skarpnäck det är typ 14 km jag cyklar till och från jobbet varje dag har slutat köpa SL kort.. käkar frukost på jobbet för att öka förbränning, sen tränar jag styrka 4 gånger i veckan också..
Hur som hälst tänkte jag köpa CLA nu men ibland känns det som vilken nisse som helst kan sätta igång och göra kosttillskott och börja klänga det finns typ 150 olika märken och varje kosttillskotts återförsäljare har ett märke som dom försöker klänga till än före dom andra därför blir man fan rädd och vet inte vilken man ska köpa… och där av min fråga
kollade runt lite om CLA och hittade massor olika finns det någon av dessa som ni kan rekommendera? vilken är bra? sen har jag en till fråga är OMEGA fetttillskott samma sak som CLA??
Tack på förhand...
Shamrock
2008-02-18, 15:04
Jag körde med CLA från tvinlab antar att det funkar precis lika bra som något annat märke.
Tänk bara på att CLA har visat ge effekt först efter 3-6 månaders användning, så det kommer antagligen inte ge någon effekt om du bara tar det en kort period.
Omega 3 och CLA är två olika fettsyror och har inte samma effekter. Vore jag du skulle jag skippa CLA och om du nu vill ta något så köp omega3 (eller ät fet fisk
Lite OT men förbränningen ökar inte för att du äter frukost på jobbet;)
Scratch89
2008-02-18, 15:06
Senare forskning har visat att CLA har flera negativa effekter (bla annat diabetesliknande försämring av insulinkänsligheten), och de positiva effekterna har inte gått att replicera. Man bör således kanske tänka sig för både en och två gånger innan man börjar använda det som kosttillskott.
http://circ.ahajournals.org/cgi/content/abstract/106/15/1925
machine gun
2008-02-18, 15:08
Senare forskning har visat att CLA har flera negativa effekter (bla annat diabetesliknande försämring av insulinkänsligheten), och de positiva effekterna har inte gått att replicera. Man bör således kanske tänka sig för både en och två gånger innan man börjar använda det som kosttillskott.
http://circ.ahajournals.org/cgi/content/abstract/106/15/1925
Som jag alltid brukar skriva när ämnet tas upp: Hur kan man ens komma på tanken att trycka i sig flera gram transfettsyror om dagen i tillskottsform?
Eddie Vedder
2008-02-18, 15:24
Hur kan man ens komma på tanken att trycka i sig flera gram transfettsyror om dagen i tillskottsform?
Man läser vad kosttillskottsförsäljarna skriver om produkten, läser lite på forum vad olika byggare påstår sig ha upplevt av produkten ifråga o.s.v.:D
Scratch89
2008-02-18, 15:28
Som jag alltid brukar skriva när ämnet tas upp: Hur kan man ens komma på tanken att trycka i sig flera gram transfettsyror om dagen i tillskottsform?
Det undrar jag också. Men tydligen är det folk som gör det, för det är optimalt (TM).
Eddie Vedder
2008-02-18, 15:46
Å andra sidan verkar det råda rejält delade meningar om CLA:s inverkan på olika hälsotillstånd. Den här studien har studien som Scratch89 länkar till som en av referenserna och visade snarare positiva effekter på flera av dom tillstånd somman lider av vid MetS. Studien är gjord på råttor:
http://diabetes.diabetesjournals.org/cgi/content/full/56/3/574#R19
Såhär kommenterar man Scratch89's studie (den är för övrigt nummer 21).
The pro-diabetic effect of t10,c12-CLA was confirmed in obese men with signs of the metabolic syndrome with negative effects on insulin resistance, biomarkers of oxidative stress, and inflammation demonstrated (20,21). Nevertheless, detailed analysis of the potential insulin-sensitizing effects of cis-9, trans-11–conjugated linoleic acid (c9,t11-CLA), particularly focusing on the anti-inflammatory capabilities of this CLA isomer (22), had not been fully investigated.
Antidiabetic Effects of cis-9, trans-11–Conjugated Linoleic Acid May Be Mediated via Anti-Inflammatory Effects in White Adipose Tissue. Diabetes 56:574-582, 2007
Jag har inget syfte att varken tala för eller emot här men bara påpeka att det verkar vara ganska delade resultat när man undersöker effekter av CLA-supplementering.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.