Logga in

Visa fullständig version : trött av kolisar

Alex85
2003-05-15, 19:02
kolhydrater, speciellt långsamma funkar som rena rama sömnpillret för mig, har det med isulin och göra?

köttaren
2003-05-15, 19:55
Ja.. när du äter aktiveras det parasympatiska nervsystemet (ökat insulinpåslag, minskat gh, minskat adrenalinpåslag osv). Detta för att energin skall kunna lagras för framtida behov...

Det är därför du blir trött...

/köttaren

GhostFace
2003-05-15, 20:29
Brukar oftast inträffa på helgmorgnarna, då man har tid över att slappna av efter frukosten, och då har käkat ex. ett par grova mackor...Sedan, händer det inte mycket mera den förmiddagen...

mangemani
2003-05-15, 21:00
aha är det därför.
men alltså,det står på kreatin packetet att man ska ta kreatinet tillsamans med kolisar 1 timme före passet,kan väl inte va nå bra om man nu blir trött vid träningen senare pga det ni just skrev?

z_bumbi
2003-05-15, 21:10
mangemani: Du ska inte bli så trött att du inte orkar träna av långsamma kolhydrater i rimlig mängd, är det långsamma kolhydrater så ska ju inte insulinpåslaget bli så stort att du upplever tröttheten efter 1 h.
Vad äter du som orsakar detta och hur mycket ?

GhostFace: Om det inte är pumpernickeltyp så är ju bröd inte det långsammaste man kan äta, jag fåt ganska lätt en dipp om jag bara äter bröd av annan typ.

mangemani
2003-05-15, 21:20
jag käkar havregynsgröt(typ 2-300 gram)

GhostFace
2003-05-15, 21:28
Originally posted by z_bumbi
....
GhostFace: Om det inte är pumpernickeltyp så är ju bröd inte det långsammaste man kan äta, jag fåt ganska lätt en dipp om jag bara äter bröd av annan typ.

Det var inte pumpernickel utan nå´t annat slags grovt bröd, varierar mig väldigt ofta. Men, det inträffar alltsom oftast då jag bara äter bröd. Jag blir slö helt enkelt, inte trött så man kan gå o sova 1 timma till men tillräckligt för att ställa in ett ev. pass på gymmet eller skjuta upp det några timmar. :D

Sverker
2003-05-16, 05:51
Originally posted by mangemani
aha är det därför.
men alltså,det står på kreatin packetet att man ska ta kreatinet tillsamans med kolisar 1 timme före passet,kan väl inte va nå bra om man nu blir trött vid träningen senare pga det ni just skrev?

Ta kreatinet efter träningspasset tillsammans med snabb kolhydrat och ett bra protein. Upptaget av kreatin ( monohydrat ) är mycket större efter träningspasset. Detta kreatin hjälper dig naturligtvis inte under detta träningspass men under alla kommande !

Kreatinpyruvat har ju ett bättre/snabbare upptag och fungerar säkert att ta före träningspasset med en liten dos kolhydrat som ger ett mindre insulipåslag.

Grahn
2003-05-16, 06:15
Originally posted by GhostFace

Det var inte pumpernickel utan nå´t annat slags grovt bröd, varierar mig väldigt ofta. Men, det inträffar alltsom oftast då jag bara äter bröd. Jag blir slö helt enkelt, inte trött så man kan gå o sova 1 timma till men tillräckligt för att ställa in ett ev. pass på gymmet eller skjuta upp det några timmar. :D

Har för mig att det kan bero på att bröd saknar ngn aminosyra, tar man ett glas mjölk till blir det itne samma effekt.....

GhostFace
2003-05-16, 07:30
Originally posted by Grahn
Har för mig att det kan bero på att bröd saknar ngn aminosyra, tar man ett glas mjölk till blir det itne samma effekt.....

Värt ett försök...;)

Zipitup
2003-05-16, 10:33
mangemani:
200-300g (torra havregryn?) är i mitt tycke en seriös portion kolhydrater. Även om de utvecklar ett generellt lågt glykemiskt påslag så är den totala mängden stor. Alltså kommer du få ett markant höjt insulinsvar av dosen. När insulinet börjar verka är en av sidoeffekterna i allmänhet efterföljande trötthet. (Däst).
Prova att minsk dosen kolhydrater och ersätta det med fett/protein. (Ägg t ex).

Nu utgick jag från att det var just torra havregryn, men om det är den färdiga produkten, gröt, så är det en helt normal portion. (normalportion havregryn i gröt, torr vara, vill jag minnas är 30g)

30cm
2005-03-04, 20:05
Så om man blir trött efter ett stort mål med mycket kolhydrater vet man att man ätit för mycket?.. för då lagras ju fett.

Innebär detta även att man ska begränsa kolhydraterna målet innan ett pass? Inte för att man ska ta bort dom helt.

King Grub
2005-03-04, 20:16
Så om man blir trött efter ett stort mål med mycket kolhydrater vet man att man ätit för mycket?.. för då lagras ju fett.

Innebär detta även att man ska begränsa kolhydraterna målet innan ett pass? Inte för att man ska ta bort dom helt.

Definiera "mycket". Lågglykemiska kolhydrater ger i regel inget stort insulinsvar vid normalt intag. Under träning är risken för blodsockerfall betydligt lägre då epinefrin och glukagon frisätts, som reglerar upp nivåerna medan insulinsvaret undertrycks.

30cm
2005-03-04, 20:24
"För mycket kolhydrater"[30cm:s personliga ordbok]: Så mycket kolhydrater att personen som äter dom blir trött på grund av kolhydraterna inom två(?) timmar.

...säg 150g, kanske(?) ;)

Insulin och blodsockernivåerna hålls uppe under passet ja, men det är ju inte bra om man är trött.

King Grub
2005-03-04, 20:25
Insulin och blodsockernivåerna hålls uppe under passet ja, men det är ju inte bra om man är trött.

Att många blir "sömniga" av kolhydrater beror ju just på att blodsockernivåerna sjunker av insulinpåslaget.

Jag vet inte varför du skulle äta 150 g kolhydrater timmarna innan passet; det har du ingen speciell nytta av under passet.

Vill du, så testa en gång - du lär ju märka direkt hur just du svarar på det.

30cm
2005-03-04, 20:43
Ja.. när du äter aktiveras det parasympatiska nervsystemet (ökat insulinpåslag, minskat gh, minskat adrenalinpåslag osv). Detta för att energin skall kunna lagras för framtida behov...

Det är därför du blir trött...

Jag trodde att det var aktiveringen av det parasympatiska nervsystemet (jag vet inte exakt vad det betyder) som orsakade tröttheten i detta fall. Blodsockerfallet efter 150g kolhydrater från t.ex. pasta kommer väl inte så snabbt som efter 1-2h?

Drar jag rätt slutsats när jag säger att... Slöhet en timme efter ett stort mål med mycket kolhydrater betyder med stor sannolikhet att jag lagrar in (onödigt mycket) fett?

King Grub
2005-03-04, 20:49
Blodsockerfallet efter 150g kolhydrater från t.ex. pasta kommer väl inte så snabbt som efter 1-2h?

Du bör inte få något blodsockerfall alls, om du inte inleder en fasteperiod efter måltiden. Två timmar efter intag av långsamma kolhydrater bör du inte hamna under fastenivå. En person med riktigt dålig insulinkänslighet kanske tvingas frisätta såpass stora mängder insulin.

Drar jag rätt slutsats när jag säger att... Slöhet en timme efter ett stort mål med mycket kolhydrater betyder med stor sannolikhet att jag lagrar in (onödigt mycket) fett?

Jag vet inte om du kan säga att slöhet pga av en stor måltid direkt innebär fettinlagring i samma förhållande, men stort insulinpåslag av en stor mängd kolhydrat innebär ökad fettinlagring, ja. De novo lipogenes är dock sällsynt och uppgår bara till ett par procent.

Sverker
2005-03-04, 20:58
Jag trodde att det var aktiveringen av det parasympatiska nervsystemet (jag vet inte exakt vad det betyder) som orsakade tröttheten i detta fall. Blodsockerfallet efter 150g kolhydrater från t.ex. pasta kommer väl inte så snabbt som efter 1-2h?

Det betyder att matsmältningen aktiveras. Att blodflödet till tarmarna och levern ökar för att ta upp näringen så bra som möjligt. Bieffekten blir att det går lite mindre blod ut i övriga kroppen vilket kan upplevas som trötthet.

Desto större måltid, desto mer blod till magen. 150 g kolhydrat är ju 200 g pasta. Det kallar jag en större måltid.

30cm
2005-03-04, 21:05
150g var mest ett exempel som jag valde rätt slumpmässigt. Det är inget jag kommer använda i praktiken.
Jag frågade mest för kunskapen i sig, och kunskap har jag fått. Tack!

Snakebite
2005-03-05, 23:11
Märkligt. Äter du nåt till kolhydraterna? Om du äter fett och protein till så borde inte kroppen frisätta för mycket insulin så du hamnar på för lågt socker(Reboundeffekt.) Låter underligt att du hamnar i det läget om du äter kolisar med lågt GI....hmm