Visa fullständig version : Vegetarisk mat bra för deff?
Buckshoot
2008-02-17, 12:46
Nu är det såhär att jag ska dra iväg på en resa någon gång i slutet av Juni.
Jag har börjat träna magen men det behövs även deff. Därför så undrar jag om det funkar bra att ha en vegetarisk diet för att göra sig av med fett på magen om man kombinerar det med konditionsträning?
Om det inte är det så skulle jag vela ha bättre förslag.
Jag har inte särskilt mycket fett på magen och jag väger nog 77 kg och är 183 cm lång.
Scratch89
2008-02-17, 13:11
Jag skulle vilja påstå att vegtarisk mat är ett av de bättre alternativ för att förbättra (eller hålla) formen. Maten är inte så energität och det är mycket fibrer vilket leder till stor mättnad på lite energi. Nu handlar det inte om vad maten består av utan matens energiinnehåll, men att välja sojabönor och kikärtor framför isterband och stuvade makaroner är ett väldigt lätt val.
Eddie Vedder
2008-02-17, 14:51
Om du menar att den vegetariska kosten i sig skulle vara bättre än blandkost så finns det nog inget som tyder på att så skulle vara fallet. Många dieter rekommenderar ju tvärtom väldigt mycket köttprodukter och proteinrikt.
Men du kan definitivt lyckas bra med en deff om du väljer vegetarisk kost. Som Scratch89 nämner finns ju många fördelar med en hel del vegetabilier, livsmedel som potatis, havregryn, mycket grönsaker o.s.v. är ju ofta mat som rekommenderas när en person vill hålla sig mätt trots lägre energimängder.
Men fortfarande kan ju en vegetarisk kost bli extremt energirik den också, det handlar ju fortfarande om att välja livsmedel med sunt förnuft.
Scratch89
2008-02-17, 18:36
Men fortfarande kan ju en vegetarisk kost bli extremt energirik den också, det handlar ju fortfarande om att välja livsmedel med sunt förnuft.
Man behöver kanske inte leva på dadlar och olivolja. *rolleyes*
Eddie Vedder
2008-02-17, 18:50
Man behöver kanske inte leva på dadlar och olivolja. *rolleyes*
Nej men även en linsgryta kan bli väldigt energirik, mackor med hoummus skulle jag kunna äta 100 stycken av, många vegetariska "köttprodukter" kan vara väldigt feta o.s.v.
Så det jag menade var främst att många vegetariska recept kan bli precis lika kaloririka som t.ex. en kebabtallrik eller en baconhamburgare. Så att bara övergå till vegetariskt är ju inget som i sig innebär att man går över till kalorisnålt.:)
Säkert en dum fråga, men Finns det något negativt med att tex en måltid endast äta bönor och grönsaker och inte någon kolhydrat till? Jag menar bönor ger ju protein och kolhydrat så då kan jagvell skippa poatis till en måltid?Eller?
Ja där är ju en del kolhydrater i bönor fortfarande.
Den största nackdelen jämfört med ett animaliskt livsmedel är att proteinkvalitén inte är lika hög. Men kolhydraterna är ju ändå kolhydrater. Det beror ju på hur mycket kolhydrater du äter i övriga mål samt hur mycket kolhydrater du tror du behöver totalt.
Ja där är ju en del kolhydrater i bönor fortfarande.
Den största nackdelen jämfört med ett animaliskt livsmedel är att proteinkvalitén inte är lika hög. Men kolhydraterna är ju ändå kolhydrater. Det beror ju på hur mycket kolhydrater du äter i övriga mål samt hur mycket kolhydrater du tror du behöver totalt.
Men så det spelar ingen roll ifall jag får alla mina kolhydrater från bönor Eller potatis? För jag funderar på att äta mer vegetariskt för det är billigt, bönor innehåller ganska bra med billigt protein, men kolhydraterna kommer ju på köpet när man äter bönor, då va min tanke att man kanske skippar potatis till måltiden och äter bara bönor grönsaker och kanske lite nötter till en måltid. det spelar alltså ingen roll ifall mina kolhydrater kommer från bönor Eller potatis om jag äter 280 gram kolhydrater per dag? Det är alltså lika "bra"?
Säkert en dum fråga, men Finns det något negativt med att tex en måltid endast äta bönor och grönsaker och inte någon kolhydrat till?
Det enda jag kan komma på är om du ska äta mycket mat/kolhydrater och därför får i dig mycket fibrer. I övrigt tycker jag det låter som en bra plan.
Det enda jag kan komma på är om du ska äta mycket mat/kolhydrater och därför får i dig mycket fibrer. I övrigt tycker jag det låter som en bra plan.
men om jag skippar grönsaker när jag äter äter bönor? då får jag inte i mig lika mycket fibrer? Vad är det negeativa med för mycket fibrer föresten?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.