handdator

Visa fullständig version : Går inte ner i vikt, se över mitt schema

Johan86
2008-02-17, 11:57
Jag har börjat arbeta 7.30-16.30 och eftersom jag är uppe så tidigt så är jag hungrig i stort sett hela dagen. Ungefär så här ser en vanlig dag ut.

7.00 2-3dl youghurt+havrefras+ev en liten smörgås
9.00 2 skivor lingongrova med mjukost+skinga
11.00 1 skiva lingongrova med mjukost+skinka + 1 äpple
12.30 Husmanskost ca 500-700kcal
15.00 3st frukter tex banan, äpple, päron
18.00 kvällsmat ca 500-700kcal

Ibland äter jag någon frukt på kvällen om jag här hungrig. Jag lägger mig ca 23.00. Jag äter ganska ofta med ändå är jag hungrig hela dagen, framför allt hela eftermiddagen. Jag skulle kunna äta en hel måltid klockan 15 eftersom jag är så hungrig. Efter jobbet så blir det antingen kondition eller styrkepass.

Innan jag hade dessa arbetstider så gick jag upp kanske kl 12.00 och då var jag inte alls lika hungrig på dagen. Då hade jag inga problem att gå ner i vikt. Vad tycker ni om mitt matschema? Finns det "mättnadspulver" så att jag inte ska vara hungrig så mycket? Väger runt 85kg nu.

shut teh face
2008-02-17, 12:06
Hur länge har du "Inte gått ner i vikt"?
Hur aktivt är ditt arbete?

Du har gått ifrån att sitta hemma och äta lite, till att vara aktiv under hela dagen och äter mer. Självklart ökar din vikt med vätska glukos osv.

Jag skulle väntat minst 3 veckor för att verkligen se att du inte börjar gå ned i vikt snart.

Rex
2008-02-17, 12:20
Hur ofta väger du dig, och när? Tränar du något?

Eddie Vedder
2008-02-17, 14:42
Tränar du något?

Ja.;)

Efter jobbet så blir det antingen kondition eller styrkepass.

Racso
2008-02-17, 14:54
jag skulle tippa på att "husmanskost" och "kvällsmat" är boven.

En sketen liten Finduslåda på är 500kcal och efter den undrar man vart den tog vägen när man är klar...

Om vi antar att den istället för 500-700kcal är 500-1000kcal, så är det inte konstigt att du inte går ner. (totalt kcal ~2500)

jakkan
2008-02-17, 16:26
Ät mer mättande mat då, keso,ägg,kesella fungerar mycket bättre än några skivor macka/frukt för mig

machine gun
2008-02-17, 16:49
Som jakkan skriver, välj livsmedel med lägre energitäthet som mättar bättre (=högt SI, satiety index), exempel på sådan mat är, förutom de jakkan nämner, t.ex. potatis, gröt och apelsin. Yoghurt+havrefras är inte speciellt mättande, men samma mängd energi i form av gröt + ett ägg eller liknande, skulle troligtvis mätta betydligt bättre. Kokt potatis är både energisnålt, mer mättande och mer näringsrikt än t.ex. pasta. Fyll ut huvudmålen med matiga grönsaker, som t.ex. broccoli, morötter, baljväxter, vitkål osv.

EDIT: Lingongrova är för övrigt ett ganska sött bröd. Välj gärna ett grövre, surdegsbakat bröd, som t.ex. Rallarhalvor eller liknande. Det brukar mätta bättre för samma energimängd.