handdator

Visa fullständig version : bryter jag ned muskler?

estranegd__
2008-02-17, 01:23
Deffar nu och det går ganska bra, gått ner ca 11 kilo på 2 månader.

Jag är inne på en lågkaloridiet och äter ca 1100 kalorier om dagen (175cm lång och väger i dagsläget 85kg, ska ha bort 10 kg till).

Frukost, lunch, middag och kvällsdrink (protein med fettfrimjölk).

Frågan lyder - bryter jag ner en massa muskler ? Jag tränar styrke ca 4 ggr i veckan och intar alltid en extra proteindrink efter träning.

Om man nu ska ligga på en lågkaloridiet som det kallas, är det då bättre att endast äta protein+grönsaker ifall man inte vill förlora muskelmassa? eller förlorar man muskler likförbannat eftersom man får i sig för lite kalorier?

Isåfall hur mkt protein ska jag ha i mig varje dag för att Behålla musklerna?

Ondskapelsen
2008-02-17, 01:31
Kort: Ja.

kolle
2008-02-17, 01:46
Jag tycker 1100 kcal låter alldeles för lite för dig. Att plocka av över 1 kg per vecka låter lite väl dramatiskt imo.

Knabb
2008-02-17, 02:44
Det har gjorts en hel del forskning på detta.

För att förlora så lite muskler som möjligt och så mycket fett som möjligt, så snabbt det går har man kommit fram till något åt detta hållet.

Är du mycket överviktig: Ät 1,5 gram protein för varje kilo fett fri massa din kropp består av.
Är du bara lite överviktig: Ät 3 gram protein för varje kilo fett fri massa din kropp består av.

Lägg till 6 gram omega 3 fisk olja varje dag, lite vitaminer och lite grönsaker.

Använd dig av riktig mat. Kycklingbröst, räkor mm. Lite fett blir det alltid från mat men det är så lite att du inte behöver bry dig. Håll inte på för länge.

Vill du få lite mer kraft i träningen kan lite kolhydrater i samband med träningen vara till stor nytta, men det blir såklart lite långsammare viktnedgång.

Chris-Dawg
2008-02-17, 10:00
Deffar nu och det går ganska bra, gått ner ca 11 kilo på 2 månader.

Jag är inne på en lågkaloridiet och äter ca 1100 kalorier om dagen (175cm lång och väger i dagsläget 85kg, ska ha bort 10 kg till).

Frukost, lunch, middag och kvällsdrink (protein med fettfrimjölk).

Frågan lyder - bryter jag ner en massa muskler ? Jag tränar styrke ca 4 ggr i veckan och intar alltid en extra proteindrink efter träning.

Om man nu ska ligga på en lågkaloridiet som det kallas, är det då bättre att endast äta protein+grönsaker ifall man inte vill förlora muskelmassa? eller förlorar man muskler likförbannat eftersom man får i sig för lite kalorier?

Isåfall hur mkt protein ska jag ha i mig varje dag för att Behålla musklerna?

Man förlorar tyvärr muskler om man får i sig för lite kalorier. Ett kilo fett har förmågan att frisätta ca 70kcal per dag. Försöker du frisätta mer så kommer kroppen att ta av din muskelmassa. t.ex. 10kg fett, kan som mest frisätta 700kcal per dag.

lycka till med deffen:thumbup:

estranegd__
2008-02-17, 11:32
jag ser det såhär: Jag har bestämt mig 1 november att jag ska vara i form till sommaren och tappa 22 kilo övervikt.

Startade på 97 kilo och ligger nu på 85, och har då 10 kvar. om jag deffar "som man ska" så tar jag ju bort ca 0,5 kg / vecka. Det är 14 veckor kvar till sommaren = 7 kilo. då känns det bättre att förlora 10 kilo på 10 veckor. Då är målet nått redan i maj så man kan finslipa på gymmet i en månad =)

jojjep91
2008-02-17, 12:19
Grandmaster skrev en bra deffguide fråga honom. Vet inte om man får länka till andra forums.