Visa fullständig version : Tips på att bli pigg?
Chrillee
2008-02-16, 19:49
Zup kolisar!
Ibland, som denna dag t ex, är jag sjukt seg, allmänt seg.
Tror det beror på när jag har sovit för mycket helt enkelt, någon som känner igen sig?
Hur som, tänkte om någon besitter nån bra metod att komma igång lite, bli pigg fort.
Är inne på min andra kopp kaffe, funkar så där, tog en dusch, blev pigg, men efter 30 min blev jag seg igen. :smash:
Kom just att tänka på såna där dextreosel eller vad dem heter, funkar dem som enerigiboost? Helst nåt nyttigt som ger en en spark i både huvet och röven så man blir lite livlig, är inne i mitt egna huvudet just nu, måste komma ut! =)
Så finns det nån bra näring som piggar upp en fort och helst håller hela kvällen, så trist att vara seg. :confused:
Trevlig kväll!
Testa vatten, kan hjälpa när du sovit länge.
LunaSpice
2008-02-16, 23:03
Dextrosol är nog det sämsta du kan ta eftersom det kommer göra dig ännu tröttare om 1-2 timmar. Återkommer dessa problem ofta eller är det bara idag?
Bäst är väl att fixa orsaken till tröttheten; men är du redan där och behöver snabbfix; testa att spola insidan av handlederna med kallt vatten. Ut i friska luften alt. vädra. Hjälper iaf mig. :)
LunaSpice
2008-02-17, 00:27
testa att spola insidan av handlederna med kallt vatten.
Say what? Lät spännande...;)
Koffein, som kaffe eller i tablettform, kan vara en nödlösning.
Men som sagt löser uppiggande medel som detta inte orsaken till att man är trött, de bara botar själva symptomen. Kontakta en läkare om du upplever din trötthet som onormal.
Bronkitkorv
2008-02-17, 08:27
Ta tag i sej själv, städa, drick vatten ät ingen stoooor måltid vad du än gör...
Nu är det iofs morgon.
Bronteman
2008-02-17, 12:07
Ta 300mg Koffein på morgonen och 300mg innan träning.. Spelar ingen roll hur lite du sovit då hehe eller så tar du tag i dig själv som någon nämnde ovan.
billmaier
2008-02-17, 12:35
Gå ut och rör på dej i friska luften, för mej hjälper det bäst.
Koffein och att aktivera sig. Ju mindre jag gör, desto segare och orkeslös blir jag. Sen är ljus jävligt vikitgt, men det finns det inte så mycket av såhär års.
LunaSpice
2008-02-17, 15:08
Överdosering av koffein under längre tid kan dock ha helt omvänd effekt = man blir trött när man inte har koffein i kroppen.
Eddie Vedder
2008-02-17, 15:14
Överdosering av koffein under längre tid kan dock ha helt omvänd effekt = man blir trött när man inte har koffein i kroppen.
Det där känner jag igen och det är väl nackdelen. Att man behöver kaffe/koffein varje morgon och ett par gånger om dagen för att "piggna till" fastän det i själva verket mer handlar om att komma ur tröttheten (en trötthet orsakad av ens koffeinvana).:(
I övrigt ett fett +1 på Racsos tips om aktivitet. Jag är likadan, inaktivitet gör mig till en total soffpotatis. Att däremot hålla mig allmänt aktiv gör att jag orkar vara mer aktiv, t.ex. brukar en dag framför datorn oftare innebära ett sämre träningspass på kvällen än om jag tränar efter en dag med mycket vardagsmotion.
Så att hålla igen på vardagsaktiviteten för att spara energi åt träningen är inget för mig, finns andra som fungerar på det sättet dock.:)
Chrillee
2008-02-17, 18:12
Tack för alla svaren! Tror det kan bero mycket på inaktivitet helt klart då jag oftast sovit för mycket och bara jäst omkring.
Ska prova tipsen jag har fått i alla fall!
Angående kaffe, brukar dricka 2-3 koppar per dag, kan det bidra till att man hamnar i den där dåliga cirkeln och får kroppen beroende och inte funkar som den ska utan?
LunaSpice
2008-02-17, 19:05
Ja, ungefär så. När man under lång tid intar koffein sker en sk. nedreglering av receptorer i hjärnans retikulära aktiveringssystem. Detta innebär att man generellt har sämre aktivering av detta system när man inte har koffein i kroppen. För övrigt är det dessa receptorer som adenosin (restprodukt av ATP) binder till och gör oss trötta efter aktivitet. Koffein hindrar detta genom att binda till dessa receptorer och därmed minska trötthetseffekten. Att ha ett uppehåll från koffein under nån vecka eller 2 med jämna mellanrum, eller kanske rent av bara dricka varannan dag hjälper till att hålla hjärnans känslighet för koffein uppe.
Chrillee
2008-02-18, 00:09
Tack så mycket för hjälpen!
Blir till att köra varannan dag, eller försöka dra ner varteftersom, vet några på mitt förra jobb som fick ont i huvudet och blev helt förstörda av att inte dricka kaffe, dem tyckte inte ens det var gott ibland, men var tvugna.
Fast då snackar vi ungefär 8-10 koppar på en arbetsdag.
Men lika bra att avvärja sig så fort som möjligt =)
Ljusterapi ska vara bra så här års! Men Då borde solarium fungera lika bra! Ren gissning bara.:)
LunaSpice
2008-03-12, 18:36
Sen har ju solarium andra, mindre roliga biverkningar som man gärna är utan.
Kan väl säga att jag i ett par månader testat att vara utan kaffe och enbart druckit vatten som dryck, har inte gått någe vidare då jag har saknat kaffet men framför allt har jag till och från kännt mig allmänt trött vilket inte är bra då jag studerar osv. Var ofta tvungen att ta en eftermiddagslur eller liknande och efter den så var jag pigg men jag fodrar mycket sömn, för mycket sömn enligt mig själv. Jag har gått tillbaka till att dricka kaffe igen, men dricker max 3 koppar om dagen samtidigt som jag dricker vatten efteråt. Jag behöver helt enkelt koffeinet för att kunna leva verkar det som. Jag sitter mycket still framför datorer och liknande vilket gör att man blir trött och hängig, skulle vara annorlunda om jag hela tiden gör något fysiskt.
Problemet som uppstod då jag enbart drack vatten var som sådant att jag hade svårt att motivera mig att gå till gymmet, vilket kändes värst dagar då jag skulle köra löpning och precis hade kommit hem efter en lång dag på skolan (vilket jag gillar men känns jobbigt då jag är trött). Iaf när jag nu dricker några koppar kaffe om dan så känner jag mig pigg, går upp tidigare på morgonen och får mer saker uträttade. Jag skulle gärna vilja skippa kaffet helt men har insett att det inte går. Dessutom är jag en person som brukar bli lite slapp efter jag ätit osv så får jag inte i mig någon koffein då så är jag lite loj hela dan och det händer inte mycket. Maten har inte helle rnågon inverkan då jag får i mig alla vitaminer jag behöver genom min kost, finns rikligt med bra mat på högskolan med alla näringsämnen som behövs men ändå måste jag vila efter maten (om jag inte dricker kaffe) eller acceptera att vara småhängig resten av dan, vilket blir jobbigt sen efter skolan då jag ska till gymmet.
Te har fungerar likvärdigt men det är mindre koffein i så jag måste dricka mer Te då vilket gör att jag hellre väljer kaffe och kan dricka lite mindre istället men ändå få samma effekt, dessutom är det rätt gott med men det måste ju vara något fel om man behöver det för att kunna vara alert.
Med mitt framtida arbetsliv väntandes runt hörnet kan jag inte gå runt och vara trött på dagarna, kommer dessutom inte ha tid att ligga och slappa när arbetsgivaren vill att jag ska prestera, därav blir det kaffe nu och framöver.
Äpple....... är bättre än kaffe om man vill bli pigg. (Finns någon typ av syra i äpplen).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.