Visa fullständig version : Kycklingsallad på pizzeria
För några dagar sen åt jag kycklingsallad på en pizzeria som jag sällan gör (typ aldig), men jag var stressad och väldigt hungrig så jag var tvungen att äta något efter tränigen. Nu har jag varit ganska deprimerad pga av det för att jag är SUPER noga med kosten och tänkte.
Kan man äta sånt på pizzerior eller är det bara ren skit mat.
Så vart jag nervös när jag tänkte vad för sorts fett dom hadde på kyckligen för att jag vill vara hälsosam.
"Hjärtat är en viktig del för mig och jag skulle aldrig vilja utsätta den för något skräp eller godis."
Det enda "ohälsosamma" brukar vara dressingen eller såsen dom häller på.
En gång är ingen gång, du ska inte behöva deppa över något sådant. Hav lite distans så att du inte utvecklar ätstörningar och annat jox.
Hockeyplayer
2008-02-16, 19:06
Ta det lugnt, en måltid kommer inte förstöra! Det är säkert helt ok kyckling.
Fjällbrynt
2008-02-16, 19:10
dom friterar ju inte kycklingen på pizzerior, och salladen är knappast onyttig... du gjorde ett av de bästa valen!
melancoolio
2008-02-16, 19:12
Men för fan. Var du hungrig och stressad så var det ju helt rätt att dundra en kycklingsallad. Bättre det än att inte äta alls eller hur!?
Granstr0m
2008-02-16, 19:12
Som halldin säger är de nog bara såsen som kan innehålla lite mkt fett/ kolhudrater. Men tror du inte det var bättre o ta den salladen än å inte äta nåt alls då efter du hade tränat?
de vart mest kryddor på kyckligen. Dressing tar jag inte för det gillar jag inte. Men fettet dom tog undrar jag över vad dom stekte med...
Låter lite ohälsosamt petigt att bry sig om i vilket fett EN måltid stekts i...
de vart mest kryddor på kyckligen. Dressing tar jag inte för det gillar jag inte. Men fettet dom tog undrar jag över vad dom stekte med...
Ja det är ju inte värt att grubbla över, isåfall får du fråga människorna på pizzerian. Det är helt onödigt att du bryr dig, dock.
Att behöva resonera så lär snarare orsaka en massa mer problem för dig och ditt hjärta indirekt.
Om man lider sådana kval av att äta en sallad köpt på en pizzeria så bör man nog ta sig en funderare på hur man förhåller sig till sin träning och sina tankar runt vad det innefattar att leva "hälsosamt".
Att se till att äta varierat, näringsrikt och hälsosamt är en sak, att få ångest över att ha ätit något som man associerar med "onyttigt" är en helt annan.
Vad tror du ska hända om det råkar vara så att du äter något och näringsvärdet/energiinnehållet i denna måltid inte överensstämmer med vad du kallar "nyttigt" Djinz?
Chrillee
2008-02-16, 20:23
När jag läste det första inlägget tänkte jag; "Maniskt!"
Har själv käkat kycklingsallad på en pizzeria, och är det en lite bättre pizzahåla så är den väldigt bra komponerad imo! Ingen fara alls.
Du väger mellan att ha en sund och osund inställning till mat i alla fall. Bra att vara motiverad, men ändå.
Trevlig kväll!
Om man lider sådana kval av att äta en sallad köpt på en pizzeria så bör man nog ta sig en funderare på hur man förhåller sig till sin träning och sina tankar runt vad det innefattar att leva "hälsosamt".
Att se till att äta varierat, näringsrikt och hälsosamt är en sak, att få ångest över att ha ätit något som man associerar med "onyttigt" är en helt annan.
Vad tror du ska hända om det råkar vara så att du äter något och näringsvärdet/energiinnehållet i denna måltid inte överensstämmer med vad du kallar "nyttigt" Djinz?
nyttigt för mig är väll att inte överdriva me fett och att inte attackera sitt hjärta med kolesterol.
När jag läste det första inlägget tänkte jag; "Maniskt!"
Har själv käkat kycklingsallad på en pizzeria, och är det en lite bättre pizzahåla så är den väldigt bra komponerad imo! Ingen fara alls.
Du väger mellan att ha en sund och osund inställning till mat i alla fall. Bra att vara motiverad, men ändå.
Trevlig kväll!
haha men jag är väldigt extrem med kosten, skit noga! ^^
maten skapar människan :)
Eddie Vedder
2008-02-16, 22:23
nyttigt för mig är väll att inte överdriva me fett och att inte attackera sitt hjärta med kolesterol.
Du har en osund inställning till din kost samtidigt som du saknar dom mest grundläggande kunskaperna om kosten. Det är en dålig kombination.:(
Oroa dig inte över maten du åt, du bör snarare se till att komma ur problemen du skrivit om i tidigare trådar.
Ortorexi heter det som du håller på att utveckla, Djinnz. Slappna av lite nu, man dör inte av att äta onyttigt då och då.
Jo, du håller på att utveckla det.
Mega_man1000
2008-02-17, 00:18
heyy djiinz!
Kykling är ju as bra mat ju:) och föressten så tränar du väl säkert rätt ofta och då är nog kolesterol inget att oroa sig över;) som de andra säger käka varierat och framför allt gott! unna sig får man göra ibland. Ditt hjärta sprängdes inte som en bomb bara för att du åt lite omättat fett;) lr hur?
shut teh face
2008-02-17, 01:10
Vad de stekte kycklingen i? Herregud.
Du vet att du gör din kropp en tjänst att äta mättat fett också va? Det behövs liksom lite sånt också..
LunaSpice
2008-02-17, 01:33
Som flera redan har skrivit, det mest ohälsosamma i sammanhanget är din inställning till mat. Oroa dig för guds skull inte över en enstaka kycklingsallad och vad den innehåller. En enda måltid betyder INGENTING om du för övrigt äter bra (vilket du synnerligen verkar göra).
Som flera redan har skrivit, det mest ohälsosamma i sammanhanget är din inställning till mat. Oroa dig för guds skull inte över en enstaka kycklingsallad och vad den innehåller. En enda måltid betyder INGENTING om du för övrigt äter bra (vilket du synnerligen verkar göra).
+1, Kan itne alls vara bra, i mina ögon är det en form av ätstörning eller inledningen av en.
MrBurner
2008-02-17, 02:55
Jag har tänkt i samma banor som dig en gång i tiden och det är inte sunt tänkande du håller på med tyvärr. Jag kommer ihåg att jag ställde en liknande fråga på något forum en gång och avfärdade allt som sades (vilket är mycket likt det som sagts här) som felaktiv information för "de inte kände mig", men de hade rätt, ortorexi var det har jag senare konstaterat, jag blev oerhört nedstämd efter att jag hade ätit något onyttigt och lade till lite extra träning som "botemedel".
Vet inte riktigt om orkar gå vidare med detta då hjärnan känns trött för stunden men du förstår säkert min poäng.
Sedan så är det ju inte vad du äter eller inte äter under en dag som påverkar resultaten heller, utan det du äter resten av tiden.
Det inställning till kosten är bra mycket ohälsosamare än kycklingsalladen.
mystic[-_-]
2008-02-17, 16:50
Jag äter en kycklingsallad just nu. Fint mellanmål enligt mig.
Handcuff
2008-02-17, 17:07
+1, Kan itne alls vara bra, i mina ögon är det en form av ätstörning eller inledningen av en.
Mm...skrämmer mig en del helt klart. Killen berättade i en annan tråd att han blivit inlaggd pga. undernäring dessutom :(
ChrisDEFC
2008-02-17, 17:26
ha massor med vänner som just äter kycklingsallad på pizzerior då dom ska gå ner i vikt och dom tar tom dressingen, det kan ju ge lite perspektiv! Har du inte problem med övervikt behöver du väl nästa oroa dig att du inte få i dig tillräckligt med kalorier snarare att det skulle va för ohälsosamt. kycklingsallad (dessutom utan dressing) måste ju va riktigt bra mat möjligen lite dåligt med kalorier för min smak men komplettera med bröd så funkar det.
by the way drog jag själv i mig en pizza med tomat, ost, skinka, kebabkött, isbergssallad, kebabsås och div kryddor igår, sånt skulle du nog aldrig ens närma dig eller? Lyssna på vedder och dom andra grabbarna och seöver dina kunskaper om vad som är bra resp dåligt samt hur mycket en tränande individ bör få i sig på en dag.
shut teh face
2008-02-17, 17:28
Något du måste förstå är att ditt tänkande är fel.
Om du inte kan göra det så kan jag ge dig en vink:
Du tänker att kolestrol etc/mättat fett etc är dåligt för din kropp.
Du undviker detta. Men hur tror du kroppen mår utav att vara undernärd?
Komplikationerna efter detta kan vara brutalt lika grymma som att vara 60 år, 150kg tung och rökande.
jag fick nog mest "skuld" känsla (ifall vi kan kalla de så) för att ja köpte de på en pizzeria, jag äter aldrig på pizzerior och pizzerior för mig är ganska snuskigt ställe. Jag gillar mer asiatisk maträtter.
Men efter att jag hade tänkt på det ni skrev, så kom jag till att det är skit samma, sånt finns i det i min dagliga kosten (fast då är det mamma som lagar) och det kan jag inte ta bort.
Sparrisen
2008-02-17, 21:34
Jag måste instämma med många andra här... det enda ohälsosamma jag kunde hitta i ditt inlägg är just ditt eget förhållande till mat. Att på detta sätt ha skuldkänslor för en enda måltid, som i detta fall är en droppe i havet, är inte normalt och själva skuldkänslorna är med stor säkerhet sämre än själva maten du åt.
Mega_man1000
2008-02-18, 17:19
jag fick nog mest "skuld" känsla (ifall vi kan kalla de så) för att ja köpte de på en pizzeria, jag äter aldrig på pizzerior och pizzerior för mig är ganska snuskigt ställe. Jag gillar mer asiatisk maträtter.
Men efter att jag hade tänkt på det ni skrev, så kom jag till att det är skit samma, sånt finns i det i min dagliga kosten (fast då är det mamma som lagar) och det kan jag inte ta bort.
OM du tycker kyklingsallad är onyttigt så vad äter du annars om dagarna som är så mycket nyttigare? Själv ser kyklingsallad mera som en "sallad" och inte en komplett måltid!*popcorn*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.