Visa fullständig version : Nonfat milk linked to prostate cancer
Har länkat till den tidigare men jag tycker den behöver en egen tråd. Jag hittar inte studien (hjälp) så jag får citera från en artikel. Det mest fantastiska är att helmjölk tycks sänka risken! Min egen gissing är att mjölkfett har en skyddande effekt.
The amount of calcium and vitamin D in the diet appears to have little or no impact on the risk of prostate cancer, but the consumption of low-fat or nonfat milk may increase the risk of the malignancy, according to the results of two studies published in the American Journal of Epidemiology.
In an overall analysis of food groups, the consumption of dairy products and milk were not associated with prostate cancer risk, the authors found. Further analysis, however, suggested that low-fat or nonfat milk did increase the risk of localized tumors or non-aggressive tumors, while whole milk decreased this risk.
http://www.reuters.com/article/healthNews/idUSHAR26781420080102
Nilsjohan
2008-02-16, 16:09
Song-Yi Park, Suzanne P. Murphy, Lynne R. Wilkens, Daniel O. Stram, Brian E. Henderson, and Laurence N. Kolonel
Calcium, Vitamin D, and Dairy Product Intake and Prostate Cancer Risk: The Multiethnic Cohort Study
American Journal of Epidemiology Advance Access published on October 8, 2007
Am. J. Epidemiol. 2007 166: 1259-1269
High intakes of calcium and dairy products have been suggested to be related to prostate cancer risk. Such associations were examined in the Multiethnic Cohort Study (1993–2002) among 82,483 men who completed a detailed quantitative food frequency questionnaire. During a mean follow-up of 8 years, 4,404 total cases of prostate cancer were identified. In Cox proportional hazards models, no association was found between calcium and vitamin D intake and total, advanced, or high-grade prostate cancer risk, whether for total intake, intake from foods, or intake from supplements, among all male participants or among nonusers of supplemental calcium. No association of calcium or vitamin D intake was seen across racial/ethnic groups. In analyses of food groups, dairy product and total milk consumption were not associated with prostate cancer risk. However, low-/nonfat milk was related to an increased risk and whole milk to a decreased risk of total prostate cancer; after stratification, these effects were limited to localized or low-grade tumors. Although the findings from this study do not support an association between the intakes of calcium and vitamin D and prostate cancer risk, they do suggest that an association with milk consumption may vary by fat content, particularly for early forms of this cancer.
http://aje.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/166/11/1259
Om man bortser från fettet, vilken annan skillnad finns det? (Tex att man tillsätter vitaminer till avfettad mjölk.)
Min tanke är att det är de tillsatta vitaminerna som kanske spökar? Lite som betakaroten i kosttillskottsform/naturligt förekommande i maten.
Vad trevligt. Jag dricker alltid Gammaldags fetmjölk, ett stort glas om dagen, smakar nästan grädde.
"Helmjölk" = Röd mjölk. Ellerhur?
var går gränsen för "nonfat" 1.5%?? 3% 5%??
Någonstans kring 0% kanske?
Eddie Vedder
2008-02-17, 19:39
<0,1 fetthalt, minimjölk alltså. Det räknas som fettfri mjölk.
Mellanmjölk! *drool* Åh fasen nu blev jag sugen på mjölk!
forslund
2008-02-17, 21:53
Ja.. säg vad som inte leder till cancer med alla de här forskningarna.. Snart kan man ju inte äta/dricka ett skit. *gah!*
Scratch89
2008-02-17, 22:28
Ja.. säg vad som inte leder till cancer med alla de här forskningarna.. Snart kan man ju inte äta/dricka ett skit. *gah!*
Nä, exakt. Du kanske borde sitta inne i din lägenhet och äta av soffbordet. Det innehåller mycket fibrer. Fast akta dig, för mycket fibrer leder till cancer!
*rolleyes*
Eddie Vedder
2008-02-17, 22:35
En idiotkommentar som förekommer i 100% av alla trådar om korrelationer mellan cancer och levnadsvanor. Det är inget fel i att inte förstå forskningsresultat och att vara inkapabel att tolka slutsatser, men ens egna okunskap innebär ju inte att allt ger cancer så det finns ingen anledning att påstå något så dumt som att "allt ger cancer".
Du blev den förste att fälla den kommentaren i just den här tråden.
Varningen gällde low fat milk också.
Måste läsa hela studien innan man kan uttala sig om vart gränsen går antar jag. Kanske all mjölk under 3%?
Ajajaj, vilka mängder ska man dricka och hur stor ökad risk handlar det om?
Jag dricker väl 2-3l minimjölk i veckan.
Eddie Vedder
2008-02-18, 10:28
Ajajaj, vilka mängder ska man dricka och hur stor ökad risk handlar det om?
Det handlar om riskminimering, en hög konsumtion under lång tid är förknippat med en ökad risk.
Därmed inte sagt att du kommer bli sjuk av din mjölkkonsumtion, inte ens om du drack 2-3 liter per dag skulle det vara någon garanti.
Det är heller ingen garanti att man slipper bara för att man skär ner på mjölken eller helt undviker den.
Men sambandet har setts i ett flertal studier, så det kan ju vara en faktor att åtminstone ha i beaktning om man känner att det är befogat.
Jag själv dricker kanske 6-7dl lättyoghurt per dag, inte funderar jag över den konsumtionen oavsett om den skulle anses ligga över någon rekommenderad gräns. Hälsan avgörs av ett otal samverkande faktorer så ett liv med måttlighet inför allt är det bästa.:thumbup:
Med det sagt kan jag nämna att iaf inte jag har tillgång till fullängdsstudien här, kan alltså inte svara på om några generella rekommendationer ges. Men jag ska se om jag hittar någon annan studie som säger något så kanske jag kan ge dig ett svar....:)
Eddie Vedder
2008-02-18, 10:52
http://www.ajcn.org/cgi/content-nw/full/81/5/1147/T2
Dairy, calcium, and vitamin D intakes and prostate cancer risk in the National Health and Nutrition Examination Epidemiologic Follow-up Study cohort. American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 81, No. 5, 1147-1154, May 2005
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/81/5/1147?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=milk+prostate&andorexactfulltext=and&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT#T3
Jag har lite svårt att utläsa tabellen men hursomhelst visade även resultaten av den här studien tydligast samband mellan just fettsnåla mjölkprodukter. Hur mycket försökspersonerna angivit att de druckit/ätit av olika mjölkprodukter kan man ju läsa där.
Tillsätter man A-vitamin i mjölken i något annat land än sverige?
Mjölk är så vansinnigt gott!
Eddie Vedder
2008-02-18, 20:29
Tillsätter man A-vitamin i mjölken i något annat land än sverige?
Jag vet inte om vi är det enda landet med A-vitaminberikade mjölkprodukter men jag vet dock att Finland inte har det och där ser man ju samma samband mellan mjölkkonsumtion och prostatacancer.
Det sambandet ses som sagt i många studier på olika befolkningar så att retinolberikning skulle vara boven känns ju inte så troligt om nu sambandet förekommer även i länder som inte har den berikningen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.