Visa fullständig version : Hur ska man behålla vikten?
shut teh face
2008-02-15, 23:52
Förlorar du fettvikt, kommer viktuppgången efter återgång till normalt ätande att bestå av fettvikt, tills ursprungsläget är nått. Förlorar du muskelmassa, kommer viktuppgången att bestå av mest muskelmassa.
Beror på underskottets storlek och varaktighet. Vid kraftig och/eller långvarig kalorirestriktion kan ämnesomsättningen i vila nedregleras med upp till 40%. Återställning påbörjas direkt vid återgång till normalt ätande. Tyvärr sker viktuppgången ofta med ofördelaktigt fördelad inlagring av kroppsfett, och för den som förlorat mycket fett vid långvarigt kaloriunderskott kommer viktuppgången att utgöras av i princip enbart fettvikt.
Som jag förstått King Grub så kommer viktuppgången efter en hård diet, vara fett.
Om jag går ner säg 20 kilo, hur ska jag kunna hålla den nya vikten utan att ligga på kaloriunderskott livet ut..?
Säg att man ligger på kaloriunderskott ett halvår eller längre. Och sedan har man nått en målvikt. Och då ökar jag energin till +200 kcal över energibehovet.
Som jag förstått så kommer min ämnesomsättning INTE ställas om till normalt förens jag gått upp dessa 20 kg igen. Jag kommer gå upp dessa 20 kg fett, och när jag gjort det så blir min ämnesomsättning normal, inte innan.
Hjälper det inte att ligga på plus minus noll ett halvår?
tigerofsweden
2008-02-16, 01:17
Förstår din "oro". Är själv osäker på hur jag ska behålla en grym form när dieten är klar. Är man dömd att leva ett liv på en lågkcaldiet och massa timmar i löpskorna är frågan :)
Eddie Vedder
2008-02-16, 06:16
Hjälper det inte att ligga på plus minus noll ett halvår?
Jo. Då kommer du ju vara i fettbalans. Börjar du däremot öka i vikt igen förefaller risken vara stor att en stor andel återigen blir fettmassa.
Men en kaloribalans är ju en kaloribalans, överstiger du inte den finns ju ingen överskottsenergi att lagra in. Men det förutsätter ju att du lägger dig på ett intag som motsvarar ditt nya energibehov (det lägre energibehovet som din lättare kropp nu har), inte ditt gamla (d.v.s. det du hade när du vägde mer).
shut teh face
2008-02-16, 09:57
Jo. Då kommer du ju vara i fettbalans. Börjar du däremot öka i vikt igen förefaller risken vara stor att en stor andel återigen blir fettmassa.
Men en kaloribalans är ju en kaloribalans, överstiger du inte den finns ju ingen överskottsenergi att lagra in. Men det förutsätter ju att du lägger dig på ett intag som motsvarar ditt nya energibehov (det lägre energibehovet som din lättare kropp nu har), inte ditt gamla (d.v.s. det du hade när du vägde mer).
Tack Eddie.
Men när kommer min ämnesomsättning återgå till det normala igen då? (Inte det normala för min gamla vikt men den nya). Om ämnesomsättningen sänks med upp till 40%, när kmr dessa tillbaka?
"Återställning påbörjas direkt vid återgång till normalt ätande."
Du skrev det i första posten.
shut teh face
2008-02-16, 10:09
"Återställning påbörjas direkt vid återgång till normalt ätande."
Du skrev det i första posten.
Det jag undrar är om plus minus 0-nivån är "normalt ätande". :)
Förmodligen är +-0 inte "normalt ätande" för dig om du tagit dig ner 20 kg utan det kommer att kännas som om du håller igen något, även om det innebär kaloribalans.
Däremot kan det hända att din hunger/aptit har minskat något när du gått enr så många kilo, frågan är bara i vilken utsträckning.
"Normalt ätande" är nog gaaaanska svårt att definera. ;)
Jag tror inte att man måste banta hela sitt liv för att hålla en vikt som är "normal" i bemärkelsen att man mår bra med den. Däremot finns det ingen som kan hålla något slags "tävlingsform" eller "modell under plåtningssäsongen-form" utan att ständigt banta, oberoende av om man varit överviktig tidigare eller inte - men då pratar vi inte om en "normal" form. Det största problemet för bantare som går upp till sin gamla vikt så fort de slutar banta brukar inte vara fysiologisk faktorer utan mentala. D.v.s. att man återgår till de vanor som gjorde att man blev överviktig.
Det är, anser jag, viktigt att man inte målar allt i svartvitt. Det finns ju väldigt många nivåer mellan "värsta bantningen" och det som här ofta kallas "grisbulk".
shut teh face
2008-02-16, 19:23
Då tänker jag släppa tänkandet kring det här.
Jag går ned det jag ska, och ser helt enkelt till att inte vara på energiöverskott efteråt heller.
Jacksatan
2008-02-17, 00:31
Då tänker jag släppa tänkandet kring det här.
Jag går ned det jag ska, och ser helt enkelt till att inte vara på energiöverskott efteråt heller.
Ja, fast man bör ha i åtanke att många överviktiga alltid kommer att gå omkring hungriga när de deffat ner sig och ska hålla sig smala. De har helt enkelt en stor aptit.
shut teh face
2008-02-17, 01:00
Ja, fast man bör ha i åtanke att många överviktiga alltid kommer att gå omkring hungriga när de deffat ner sig och ska hålla sig smala. De har helt enkelt en stor aptit.
Mitt problem är inte aptiten. Jag klarar knappt och äta under deffen.
Jag åt inte mycket förut när jag gick upp heller, utan jag ersatte typ måltider med godis osv. Också där av den anledning att jag inte var hungrig nog att äta mat, utan köpte godis istället.
Jacksatan
2008-02-17, 01:53
Mitt problem är inte aptiten. Jag klarar knappt och äta under deffen.
Jag åt inte mycket förut när jag gick upp heller, utan jag ersatte typ måltider med godis osv. Också där av den anledning att jag inte var hungrig nog att äta mat, utan köpte godis istället.
Om du byter ut godiset mot bra mat kommer du nog inte ha nåra problem med att hålla vikten.
shut teh face
2008-02-17, 01:57
Om du byter ut godiset mot bra mat kommer du nog inte ha nåra problem med att hålla vikten.
Jo men jag måste aktivera mig på något sätt. Tränar, eller promenerar, så blir jag hungrig och då kan jag äta nyttig mat.
Annars måste jag vänta alldeles för länge tills jag kan äta, och här finns en stor risk att man äter något onyttigt, för det är ju lättare; det är gott.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.