Logga in

Visa fullständig version : Lite synpunkter från de mer insatta? :)

m3llie
2008-02-15, 17:57
Hej allihopa!
Är en tjej på 22år som tränat lite till och från under två år nu.
Har haft vissa seriösare och vissa mer oseriösa perioder under denna tid (vad gäller just träning och kost dåra).

Nu har jag blivit sugen på att ta tag i detta ordentligt och jag skulle gärna vilja ha lite råd.

Jag är 162 cm lång och väger 57kg.
Hur mkt kroppsfett jag har vet jag inte men det är iallafall inget som ser jätte dåligt ut :)

Träningen har jag delat upp som så att jag varannan dag kör "ordinare" pass vilket för mig innebär: 40min promenad, (växlande hastighet), styrketräning: mage, rygg, lår (fram och bak), och armar.

De dagar jag inte kör ovanstående kör jag:
promenad 60 minuter, styrketräning: mage o benpress.

Vid båda alternativen börjar jag med att springa intensivt men under kort tid när jag först kommer t gymmet.

O sen så gör jag så att jag, när jag kör muskelgrupper jag tycker är "viktigare" (mage, hamstrings) kör 2 sets á ca 17 reps eller 4 sets á 10 beroende på om jag nyligen höjt vikterna o inte orkar 17 reps på raken. Detta eftersom jag inte vill ha ökad volym på dessa områden.

övriga muskelgrupper kör jag m färre reps o tyngre vikter (ca 12-15 reps per set).

Min kost ser ungefär ut såhär per dag:

frukost: 2st hårdkokta ägg, 1 glas lättmjölk, ev kaffe

"mellanmål": kaffe med mjölk

lunch: kycklingfile med ngn sallad alternativt ägg och tonfisk.
ibland ca 2 knäckebröd till det.

innan träning: koffein av ngt slag (kaffe eller sockerfri energidricka eller liknande), om jag känner mig hungrig (de dagar ja skippat knäckebröden) en banan.

Efterträning: proteinshake eller tonfisk och mjölk att dricka.

Middag: Ungefär samma som lunchen.

Blir man jätte sötsugen käkar man väl lite russin eller yoghurt m nå frukt i nån gång ibland.

Jag är inte alls insatt i detta så det är mkt möjligt att ovanstående ser helt tokigt ut.
Men jag skulle vara tacksam för synpunkter och tips. Ngt jag bör ändra? osv

Tacksam för synpunkter! :)

Fjällbrynt
2008-02-15, 18:04
väldigt lite kolhydrater, skulle cokså vilja orka äta så lite ibland:P

jenni
2008-02-15, 18:57
det låter som alldeles för lite mat, bör inte din förbränning sjunka en aning då

Per B
2008-02-15, 21:39
Kan inte vara nyttigt med så lite kolhydrater, det är ju nästan inga alls. Havregrynsgröt till frukost kanske?

Sen undrar jag hur ofta du tränar? Tränar du ofta måste du verkligen äta ordentligt med kolhydrater.

eleni
2008-02-15, 21:41
Kolhydrater är knappast nödvändigt för att överleva.
Vissa mår bättre av ett lågt kolhydratintag. Jag har strypt mina rejält nu och det var längesedan jag mådde så här bra.

mystic[-_-]
2008-02-15, 21:56
Kör största intagen av kolhydrater vid frukost och efter träning. I övrigt behövs inte så mycket kolhydrater för vissa som eleni skrev. Du måste prova dig fram tills du hittar något du trivs med.

Per B
2008-02-15, 22:06
Kolhydrater är knappast nödvändigt för att överleva.
Människokroppen må visserligen ha mekanismer för att hantera frånvaro av kolhydrater, men om vi var skapta att bara äta fett och protein skulle vi ha långa hörntänder! :P

Vissa mår bättre av ett lågt kolhydratintag. Jag har strypt mina rejält nu och det var längesedan jag mådde så här bra.
Det säger jag inget om: när jag försöker gå ner i vikt så drar jag också ner på kolhydraterna, och jag mår alldeles utmärkt av det. Men för mig känns trådskaparens kolhydratintag orimligt lågt.