Visa fullständig version : Insulin & II
Jag har nyss läst igenom tråden "Kost/Näringslära - Vad är insulin?" som ligger i best of.
Några frågetecken dök upp, men jag kan helt klart ha missat det även om det stod i tråden.
II, insulin index, diskuteras, och även insulintoppar. II = Ett värde man får ut om man får i sig 1000kJ av ett livsmedel som jag ser det.. o det värdet berättar om hur mkt insulinet i blodet höjs.
Det jag undrar över är helt enkelt;
1. Är det bara ämnen med energi i som påverkar hur mycket insulin som frigörs i blodet? Alltså, lightdrycker ger ingen insulinpåverkan alls?
2. Insulintoppar, hur mycket bör man uppskatta som en "topp", räcker ett värde på 100, 150, 200, 300, 500 ? om man går efter II tabellen.
3. Toppar måste vara olika för olika personer? Jag kan tänka mig att jag har ganska många "toppar" per dag då jag inte direkt sällan äter mackor och dricker gärna en halvliter mjölk. Om jag då gjort så i flera år, kan man se det som att min insulinnivå ligger "normalt" och en topp blir kanske när jag kanske "får för mig" att slänga i mig ett par snickers och en liter cola?
Kommer säkert fler frågor då jag kommer läsa tråden igen och försöka hitta svar på mina egna frågor.
King Grub
2008-02-15, 16:58
Mycket av det som står i den tråden är inaktuellt och bevisats felaktigt. Glöm den.
1. Ja, det krävs energi.
2. Förstår inte vad du menar med siffrorna.
3. Ja. Alla har olika insulinkänslighet. En måltid som frisätter (för) mycket insulin för en stillasittande, överviktig person med insulinresistens kanske knappt registreras hos en elitidrotssman.
Mycket av det som står i den tråden är inaktuellt och bevisats felaktigt. Glöm den.
2. Förstår inte vad du menar med siffrorna.
Ok, då ska jag strunta i den.
men för att förklara det jag tänkte på var iaf;
siffrorna skulle symbolisera II värdet man får om man äter något, eftersom man inte får ut ett snitt som med GI så borde ju II värdet i teorin endast kunna begränsas av de langerhanska öarnas kapacitet att skapa insulin eller på ens eget "stopp" för hur mycket man orkar äta?
Som du skrev i den tråden iaf så har lättyoughurt ett II på 114, skulle det alltså räcka att äta/dricka lättyoughurt så att man kommer upp i 1000kJ och därmed värdet 114 II .. eller behöver man äta 2000kJ och få värdet 228 för att få en "topp" ? som du konstaterade på fråga 3 också så beror ju det på individen, så fråga 2 kanske var onödig. jag är väl knappast elitidrottare och inte heller soffpotatis, så jag tänkte mest på om man ska akta sig för att komma upp i 100 II .. 200, 500?
King Grub
2008-02-15, 17:11
Siffran är ett referensvärde jämfört med ett visst livsmedel, oavsett energimängd. Om X kcal vitt bröd har ett II på 100 så har då yoghurt 114, och det oavsett mängden. Siffran är till för att man skall kunna jämföra ett livsmedel med ett annat.
Och "glöm tråden" kanske var ett för drastiskt råd: det finns gott om gällande information i den, men det krävs kunskaper för att kunna sålla sådant som visat sig felaktigt (insulin är inte anabolt hos människa, t ex). Man skall komma ihåg att tråden skapades under höjden av GI-fixeringen.
Ja ok, då hade jag missuppfattat hela II grejen. ska tänka över mitt misstag :p
Och "glöm tråden" kanske var ett för drastiskt råd: det finns gott om gällande information i den, men det krävs kunskaper för att kunna sålla sådant som visat sig felaktigt (insulin är inte anabolt hos människa, t ex). Man skall komma ihåg att tråden skapades under höjden av GI-fixeringen.
Om det är mycket i den som inte anses korrekt längre kanske den bör flyttas från best-of?
King Grub
2008-02-15, 22:00
Med "Best of" avses bra diskussioner, absolut inte någon vetenskapligt granskad faktabank. Då skulle mycket ryka...
Med "Best of" avses bra diskussioner, absolut inte någon vetenskapligt granskad faktabank. Då skulle mycket ryka...
Får man fråga i fall någon vänlig själ skulle kunna uppdatera den med gällande rön? Skulle gärna lära mig mer om insulin :thumbup:
King Grub
2008-05-20, 09:04
Läs en lärobok om näringslära & endokrinologi.
Låter som ett bra tips, se om man kan få tag på någon lämplig.
Andreas Lelli
2008-05-20, 14:14
Vet att du kanske inte orkar leta upp böcker inom det men har du något tips du kan komma på sådär gällande vilken bok man bör läsa? Antar att det finns ganska mycket läroböcker med dålig information också.
Johan_P säg till om du hittar någon bok som verkar vettig! ;)
King Grub
2008-05-20, 14:32
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147051957
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147053550
Är dessa två böcker uppdaterade med det senaste rörande insulinindex?
King Grub
2008-05-20, 15:14
Vad menar du med det senaste? "Insulinindex" är inte något som rör något speciellt intresse längre; är det enskilda värden som i någon slags II-tabell du menar, får du leta upp dom enskilda studierna. Böckerna tar upp hur påverkan sker och effekten av denna, det är inga tabellhäften.
För en 6-7 år sedan var det populärt att gå efter tabeller med både GI och II-värden (till hysteri hos många) och leva efter dessa; i dag vet vi, att ett enskilt livsmedels värde inte avgör om kosten som helhet är bra eller inte, och ett livsmedels värde motsvarar inte en sammansatt måltids värde.
Dessutom är det inte akut insulinfrisättning som är skadlig, utan kroniskt förhöjda nivåer.
Någon som vet hur pass mycket som är ändrat i de nya upplagorna? Jag har de äldre nu. Är det värt att uppdatera innehavet, tänker nu främst på Människans fysiologi.
King Grub
2008-05-20, 16:07
Ändringarna är uppräknade i bokbeskrivningen.
Ändringarna är uppräknade i bokbeskrivningen.
Kan löna sig att ha ögonen med sig ibland.. *slap*
christian9
2008-07-01, 15:39
Jag sprang själv på den tråden igår kväll när jag surfade runt lite på forumet ~ kan King Grub eller någon annan som känner sig uppdaterad på ämnet möjligtvis specifiera lite mer vad som motbevisats och vad som fortfarande gäller? Några frågor jag särskilt har är:
1. Räknas insulin fortfarande som ett fettlagrande hormon?
2. Är det fortfarande bra att undvika insulinspikar under dagen bortsett från vid frukost och efter träning?
3. I så fall, är det dumt att tex spetsa varje måltid med Keso eller använda mjölk som måltidsdryck? Stämmer det alltså fortfarande att tex Keso i viss mängd ger en insulintopp med viss amplitud oavsett om det intas rent eller tillsammans med mat?
King Grub
2008-07-01, 15:43
1. Det är inte och har aldrig varit något tvivel om det.
2. Beror på individen och sammanhanget.
3. Protein frisätter insulin, mjölkprotein i synnerhet. Att det skulle vara dumt känner jag inte till.
Det är kroniskt förhöjda insulinnivåer som är skadligt, inte nödvändigtvis akut frisättning.
christian9
2008-07-01, 18:16
Tack så hemskt mycket KG.
Min tanke med 3) var att om man dricker mycket mjölk eller äter mycket keso - eller vad nu annat det finns med högt II - och insulin triggar kroppen att lägga på sig fett, så borde keso helt plötsligt vara en synnerligen olämplig proteinkälla annat än vid just frukost och efter träning. Och kanske särskilt som "nattmål", som ju många använder det som.
A.Steinbach
2008-07-01, 21:06
Tack så hemskt mycket KG.
Min tanke med 3) var att om man dricker mycket mjölk eller äter mycket keso - eller vad nu annat det finns med högt II - och insulin triggar kroppen att lägga på sig fett, så borde keso helt plötsligt vara en synnerligen olämplig proteinkälla annat än vid just frukost och efter träning. Och kanske särskilt som "nattmål", som ju många använder det som.
Det är bara positivt med mjölkprodukter vid viktnedgång och viktstabilitet.
These concepts are confirmed by epidemiological data as well as recent clinical trials which demonstrate that diets which include at least three daily servings of dairy products result in significant reductions in body fat mass in obese humans in the absence of caloric restriction and markedly accelerates the weight and body fat loss secondary to caloric restriction compared to low dairy diets. These data indicate an important role for dairy
products in both the ability to maintain a healthy weight and the management of overweight and obesity.
Journal of the American College of Nutrition, Vol. 24, No. 6, 537S–546S (2005)The Role of Dairy Foods in Weight Management
christian9
2008-07-01, 22:25
Ja, i alla fall förutsatt att studien går att generalisera eftersom den verkar vara gjord på personer med fetma och inte på tränande. Slutsatsen blir väl i så fall att insulin är ett fettlagrande hormon men att effekterna är försumbara i praktiken?
Inte helt fritt från falluckor det här med näringslära. :)
A.Steinbach
2008-07-01, 23:30
Ja, i alla fall förutsatt att studien går att generalisera eftersom den verkar vara gjord på personer med fetma och inte på tränande. Slutsatsen blir väl i så fall att insulin är ett fettlagrande hormon men att effekterna är försumbara i praktiken?
Inte helt fritt från falluckor det här med näringslära. :)
Nu är det ju iof inte EN studie utan en review artikel som går igenom ett flertal studier, både djurstudier och epidemiologiska och kliniska studier utförda på människor.
Det handlar inte heller bara om att feta personer utan även om att motverka viktuppgång hos normalviktiga.
Ja insulin är ett fettinlagrande hormon men de akuta insulinpåslag som kommer ifrån intag av mjölkprodukter är försumbara i praktiken och leder inte till någon viktuppgång.
Aftonbladet
2009-02-27, 23:46
Jag skulle gärna haft Människans fysiologi i min ägo. Dock kostar den 700kr.
Ger boken stor orgasm? Är det nivån man läser på högskola? Vi antar man ska läsa till dietist. Jag vill veta vilken nivå det ligger på.
Börjar tröttna på basic.
Scratch89
2009-02-28, 02:40
Jag skulle gärna haft Människans fysiologi i min ägo. Dock kostar den 700kr.
Ger boken stor orgasm? Är det nivån man läser på högskola? Vi antar man ska läsa till dietist. Jag vill veta vilken nivå det ligger på.
Börjar tröttna på basic.
Den funkar, om det är den senaste versionen du införskaffar. Den är på svenska och tar upp det mesta som jag har sett i andra fysiologiböcker.
Jag själv har Vander's Human Physiology, som är snäppet vassare och på engelska, men om man vill läsa utan att behöva översätta och tänka på språket, är det ett bra val med den du har kikat på.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.