Visa fullständig version : Är grönsaker viktigt om det är, VARFÖR?
Är grönsaker viktigt när man vill bli starkare? Vad i grönsakerna är det som är bra då? Jag äter aldrig grönsaker, finns det något som ersätter grönsakernas nytta i form av kanske kosttillskott eller något, vitaminer?
King Grub
2008-02-15, 05:19
1. Ja, indirekt för styrkeökningar och direkt för för hälsan.
2. Mikronäringsämnen - vitaminer, mineraler, spårämnen, antioxidanter, reglering av syra/bas-balansen.
3. Samma mängd mikronäringsämnen från tillskott har inte likvärdig effekt.
Eddie Vedder
2008-02-15, 05:24
Eftersom det är en fråga som dyker upp någon gång per vecka så lägger kah in gamla svar på samma fråga:
Samma fråga dyker upp i alla dom här trådarna typ. Svaret är alltid detsamma, bortsett från C-vitamin är det inte främst vitaminer och mineraler du går miste om ifall kosten är fattig på frukt och grönt. Essentiella mikronutrienter finns det rikligt av i en kost med kött, fisk, mjölkprodukter och fullkorn.
Det är alla andra, mer ospecifika, hälsoeffekter som varierat intag av frukt och grönt bidrar med som man går miste om. Den typen av hälsomässiga fördelar man ser i studier där kosten är rik på frukt och grönt fast man trots detta inte kan se samma resultat om man syntetiserar ett visst ämne i tablettform i förhoppningen att det ska "funka" lika bra.
Fördelarna med en kost rik på betakaroten jämfört med effekterna av supplementering med betakaroten är ett typexempel.
Sen följa det alltid av frågan om det är skillnad på RDI för den som tränar:
Hård fysisk ansträngning innebär ju mer oxidativ stress vilket kan innebära ett ökat antioxidantbehov och det finns mikronutrienter vars behov står i proportion till energiförbrukningen (det gäller dom som ingår i energiomsättningen) men precis som Sverker redan nämnt, har man högre energibehov kan man äta mer mat. och det är betydligt större risk för brister hos lågenergiförbrukare som inte kan äta så mycket om man vill hålla vikten.
Så med "stort spelrum" för ens kaloriintag kommer en nyttig kost räcka gott för nästan alla. RDI är dessutom ingen "medelsvenssonsiffra" som vissa verkar tro, RDI är satt för medelbehovet PLUS två standardavvikelsr och täcker in nästan hela befolkningen.
Trots det passerar man RDI lätt som en plätt oftast, bara kosten är välsammansatt och i tillräcklig mängd som sagt.
Därmed inte sagt att det aldrig förekommer undantag men dom överdrivs, några styrketräningspass i veckan är ju knappast något som innebär superpåfrestningar för kroppen.
shut teh face
2008-02-15, 10:07
Av vilken anledning får man inte samma positiva effekt utav kostillskott?
Om vi tänker på mineralerna, vitaminernal, antioxidanterna osv.
Om det inte finns något fullvärdigt tillskott, är det teoretiskt möjligt att skapa ett sådant?
Av vilken anledning får man inte samma positiva effekt utav kostillskott?
Om vi tänker på mineralerna, vitaminernal, antioxidanterna osv.
Ingen vet exakt varför. Jag skulle gissa på att det finns några tusen ämnen i de vanligaste grönsakerna som man inte vet vad de gör i kroppen och att hitta mekanismen för varje ämne kommer att ta ett tag (om man någonsin hittar dem).
Om det inte finns något fullvärdigt tillskott, är det teoretiskt möjligt att skapa ett sådant?
Blanda 20 sorters frukt och grönsaker i en mixer, mixa. Tillsätt fett. Fördela hälften av sörjan till det antal personer det räcker till säg ca 100 g sörja per person. Det ska drickas/ätas på en gång. Värm resten ganska snabbt och fördela det på samma antal personer och drick/ät även upp detta inom den närmaste tiden. Tomater bör man iofs värma mer så där kan man få utföra en positiv särbehandling och dela upp dem på tre delar, en färsk, en snabbvärmd och en långkokad.
Dag två så byter man ut 10 av grönsakerna/frukterna mot 10 andra och upprepar.
Dag tre så kan man lägga in de grönsakerna/frukterna man tog bort dag två och plocka bort de som redan varit med två dagar.
Rotera på det sättet framöver. 30 olika grönsaker och frukter per vecka är mer än det stora flertalet någonsin kommmer att äta under sin livstid så man riskerar inte att missa så mycket, 200 g frukt och grönsaker är också 40% av rekommenderat minsta intag så det blir ett skapligt tillskott.
Det här visar mest på att olika kombinationer, tillagningsätt och mängder av frukt och grönsaker behövs för att man ska få nytta av allt i maten och att ersätta allt det med ett tillskott är svårt. Jag förslår alltså inte att man ska mixa någon sorts grönsaksörja för att få i sig sina grönsaker (inte heller att man ska köpa färdiga "grönsakssörjor" i drickförpackningar).
Grönsaker behövs inte (vi är inte kaniner) dock kan de förbättra hälsan hos många eftersom majoriteten människor har en rent ut sagt bedrövlig kost.
Ökat intag av grönsaker betyder minskat intag av mer processade matvaror, som är höga på kolhydrater, dåligt fett, tillsatser m.m., därav de flesta hälsoeffekterna, en förklaring som antagligen aldrig någonsin har kommit in i våra briljanta forskares huvuden... istället förklarar man det med vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer vilket grönsaker inte har ensamrätt på.
Äter man en i övrigt bra kost är behovet av grönsaker limiterat till för att få i sig RDI av vitamin C, även om det förstås inte skadar att äta hur mycket man vill. Det främsta syftet för grönsaker, som jag ser det, är att fungera som smakförstärkare vid matlagning.
Grönsaker behövs inte (vi är inte kaniner) dock kan de förbättra hälsan hos många eftersom majoriteten människor har en rent ut sagt bedrövlig kost.
Å andra sidan är vi inte heller katter (exempel på karnivor). Beskriv gärna skillnaden mellan den "bedrövliga" kost som kräver grönsaker och den "bra" kost som inte kräver grönsaker.
shut teh face
2008-02-15, 11:54
Tack för svaret Bumbi!
CoolHandLuke
2008-02-15, 20:40
Bra sätt att få i sig C-vitamin utan att få i sig massa onödiga kolhydrater som man får från frukt. Eller hur Bollio, om man inte kör med tillskott förstås. ;)
Annars tycker jag mig skönja ett lite otydligt men intressant spår bland många artiklar och undersökningar som tyder på att grönsaker kombinerar väldigt bra med animaliska livsmedel. Verkar som om kött o dylikts negativa egenskaper negeras av grönsakers negativa egenskaper. Kvar har man de bådas positiva egenskaper. Alltså får man en extra bonus av att äta båda samtidigt.
Jag skulle vilja se en person som tränar hårt men inte äter mer en ett äpple grönt om dagen, om hans fysiska status, både hälsomässigt och fysiologist, skiljer sig mot en som äter minst 500g frukt och grönt om dagen.
shut teh face
2008-02-15, 23:29
Jag skulle vilja se en person som tränar hårt men inte äter mer en ett äpple grönt om dagen, om hans fysiska status, både hälsomässigt och fysiologist, skiljer sig mot en som äter minst 500g frukt och grönt om dagen.
Förmodligen inte. Men om 40-50 år..?
Hälsan vill säga.
Kan man inte skippa grönsaker och ta enbart frukt?
Eddie Vedder
2008-02-16, 05:57
Kan man inte skippa grönsaker och ta enbart frukt?
Jo det kan du självklart göra, du kan skippa frukt också. Det du får i dig är ju det du äter så om du menar att man kan ersätta den extremt heterogena gruppen "grönsaker" och tror att det har samma näringsvärde som den lika extremt heterogena gruppen "frukt" så är det fel.
Du kan inte ens bara ersätta en frukt med en annan random frukt eller en särskild grönsak med en annan random grönsak i tron om att det ger dig samma sak.
Båda grupperna är som sagt extremt heterogens näringsmässigt, "att jämföra äpplen och päron" är ju ett uttryck som används just i sammanhang där det handlar om att jämföra helt olika saker.
Men ett päron är ju bättre än ingen frukt alls, det kan ju dock inte jämföras med en apelsin. Ingen av dom kan sedan jämföras med t.ex. en banan, en banan som sedan inte på något sätt kan jämföras med t.ex. broccoli o.s.v. o.s.v.
nickodemus
2008-02-16, 14:41
Jag började äta rejält med frukt och grönt efter ha fått ett pepptalk om antioxidanter vs fria radikaler.
Kommer inte ihåg särskilt mycket av det, men det lät bra, och sen dess äter jag frukt och grönt.
någon som är sugen på att berätta hur det ligger till?
Någon som vet hur näringsinnehållet i frukt och grönt påverkas av frysning? Alltså om man köper grisen i säcken om man köper frysta bär exempelvis?
Eddie Vedder
2008-02-16, 22:17
Någon som vet hur näringsinnehållet i frukt och grönt påverkas av frysning? Alltså om man köper grisen i säcken om man köper frysta bär exempelvis?
Nedfrysning är nog den mest skonsamma konserveringsmetoden skulle jag gissa. Det innebär en väldigt liten näringsförlust, om bären fryses ner fort nog efter att dom plockats skulle det inte förvåna mig om det t.o.m. är bättre än dom du plockar själv och fryser ner.
Låt säga att man plocka under x antal timmar i skogen, packar allt i bilen, rensar för hand etc. Då går det nog fortare från plockning till nedfrysning när det sker industriellt, och frusna frukter/bär/grönsaker förlorar som sagt inte mycket näring.:)
EDIT: Även fermentering är en mycket bra konserveringsmetod ur näringssynpunkt, syrning av grönsaker, mjölkprodukter, surdeg etc.:) Ville bara lägga till det eftersom jag påstod att jag tror nedfrysning är "bäst" vilket kanske var att ta i.;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.