Visa fullständig version : Nervös inför min första deff :)
Hej!
Ska börja med min första deff den 18 februari nu, väger 93 kg på 190 centimeter och bulkade ungefär 12 kg under hösten :). Har läst King Grubs eminenta deff-guide!
Vet ni någonstans runt växjö, oskarshamn, kalmarområdet där man kan kolla upp sin kroppsfettsprocent?
Brukar ni ta kreatin när ni deffar?
Har ni några speciella tips för en som verkligen är gröngöling (praktiskt, inte teoretiskt) som vill deffa? :)
MVH!
Vet inte men ta och ring till Kalmars länssjukhus och fråga ifall du kan kolla upp det. Kreatin går man upp i vikt med, även om man skiter ut all sen så stannar en viss mängd kvar..
- Skippa fetmat, godis osv.
- Lägg till joggningspass innan frukosten, 2-3 ggr i veckan räcker.
- Håll koll på vad du stoppar in i dig (mät allt i kcal)
Lycka till med deffen.
Vet inte men ta och ring till Kalmars länssjukhus och fråga ifall du kan kolla upp det. Kreatin går man upp i vikt med, även om man skiter ut all sen så stannar en viss mängd kvar..
- Skippa fetmat, godis osv.
- Håll koll på vad du stoppar in i dig (mät allt i kcal)
Lycka till med deffen.
menar du att all kreatin kroppen får i sig lagras för att man sedan skiter ut allt igen......wow..
Ganymedes
2008-02-15, 09:09
Spelar ingen roll i slutändan om löpning sker före frukost eller senare på dagen.
LadyInsane
2008-02-15, 11:26
http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=435891
Kolla listan och välj ut de du själv tycker verkar intressanta. Forumet är fullt med tips. :)
Scratch89
2008-02-15, 12:19
Jag hoppas ni inte bajsar ut kreatin. :)
Se till att öka vardagsmotionen så mycket som möjligt. Att gå/cykla fram och tillbaka till skolan/jobbet ger mycket.
Om något så pissar man väl ut kreatin? Förstår inte vad det skulle spela för roll dock, man deffar väl inte för att tappa kilon utan för att tappa fett. Kreatin är ju som bekant ganska fettfritt.
Kreatin binder vatten, inte fett. Det enda negativa är att man kan luras av vikten från det ansamlade vattnet, därför bör man även använda måttband.
STarfish
2008-02-15, 19:06
Kreatin binder vatten, inte fett. Det enda negativa är att man kan luras av vikten från det ansamlade vattnet, därför bör man även använda måttband.
Kreating pyruvat säger tillverkarna inte binder vätska, börjar tro det är ren jävla skitsnack. sen jag börja med det så har vikten ökat fastän jag blir av med fett. kan nämna jag deffar. handlar om ökning på 1-2 kg, retsamt och inte kunnan kontrollera nedgången just nu
mangemani
2008-02-15, 20:12
några bra råd att följa:
-tänk inte/oroa dej inte så mycket
-ta det lugnt och stressa inte fram nått
-låt dej inte manipuleras utav det du ser på vågen
-låt inte den så kallade deff nojjan sluka upp dej
Den enda vågen jag har är mitt stjärntecken. Och jag nöjer mig med den.
loztdignity
2008-03-24, 14:58
Spelar ingen roll i slutändan om löpning sker före frukost eller senare på dagen.
Jo?
Om du springer låt oss säga 3 km innan frukost istället för efter frukost så kommer ju procentuellt sätt mer fett att brännas innan frukosten än efter, fastän kcal-förbrukningen är densamma.
Alltså kommer du aningen lättare att bli av med fett förutsatt att du äter tillräckligt med protein ligger på kcal-minus osv osv
Visst är det inga stora skillnader vi pratar om men det är skillnad.
King Grub
2008-03-24, 15:14
Jo?
Om du springer låt oss säga 3 km innan frukost istället för efter frukost så kommer ju procentuellt sätt mer fett att brännas innan frukosten än efter, fastän kcal-förbrukningen är densamma.
Alltså kommer du aningen lättare att bli av med fett förutsatt att du äter tillräckligt med protein ligger på kcal-minus osv osv
Nej, det jämnas ut över dagen.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=106742&highlight=fastande
loztdignity
2008-03-24, 15:43
Nej, det jämnas ut över dagen.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=106742&highlight=fastande
Hmm, där ser man. Jag trodde iaf det fanns en minimal skillnad....
Så motion på morgonen före frukost ur fettförbränningssynpunkt gör INGEN skillnad mot liknande motion en annan tid på dagen?
King Grub
2008-03-24, 15:53
Motion överhuvudtaget gör ingen skillnad jämfört med ingen motion men mindre mat. Sedan är det förstås svårt att uttala sig om något gram hit eller dit, och att mäta det, men ingen skillnad av betydelse.
loztdignity
2008-03-24, 16:01
Ja, det kom jag ihåg att du länkade till en undersökning om att istället för motion sänka kcal-intaget och uppnå samma resultat vad gäller viktminskning.
Allting är med andra ord endast kcal - ut och in.
Men Grub, visst bränner man marginellt mer fett från magtrakten vid löpträning, vilket kanske förklarar varför löpare nästan aldrig är lönnfeta och speciellt inte runt magen.
Eller var det bara fett på insidan av magmusklerna?
Så mycket att hålla reda på :)
King Grub
2008-03-24, 16:14
Eller var det bara fett på insidan av magmusklerna?
Ja. Preferentiell lipolys av viskeralt fett, inte subkutant.
Multivitamin
2008-03-24, 16:55
Hur skulle slutresultatet se ut om man endast baserade kosten på godis förutsatt att man fortfarande ligger på kcal -
Man får väl ändå samma resultat som om man istället skulle äta vanlig mat eller snabbmat?
Edit: kalori som kalori stämmer alltid? ovadsett man äter?
King Grub
2008-03-24, 16:57
Hur skulle slutresultatet se ut om man endast baserade kosten på godis förutsatt att man fortfarande ligger på kcal -
Man får väl ändå samma resultat som om man istället skulle äta vanlig mat eller snabbmat?
Nej, det får man absolut inte. Kroppen är inte till 100% energistyrd, långt därifrån. Hormonpåverkan, enzymaktivitet och genexpression har en massiv betydelse för substatoxidation- och inlagring, och energibalansen säger inget om hälsofaktorer som ovan nämnda kolesterolpåverkan. Även något som inte akut påverkar kroppssammansättningen eller fettmängden, om man mäter t ex ett dygn, kan på sikt ge upphov till större fettinlagring och negativ hälsopåverkan.
Att något inte påverkan energibalansen innebär inte att saken inte "spelar någon roll" i något sammanhang!
kalori som kalori stämmer alltid?
Kalori in - kalori ut gäller aldrig, om vi talar som enda faktor bakom påverkan på kroppen. X kcal från ett näringsämne påverkar inte kroppen på samma sätt som X kcal från ett annat näringsämne, och det ena kan inte ersätta det andra. X kcal från en viss kost över ett dygn kan påverka kroppssammansättningen annorlunda än samma mängd energi från en annan kost, annan påverkan på fettinlagring och proteinbalans.
Eenergiförbrukning, substratoxidation, substratpartitionering och en mängd andra faktorer som påverkar metabol status kan förändras beroende på födointagets sammansättning och status vid och tidpunkt för ätandet.
"Kcal" anger bara hur mycket energi en viss mängd föda ger, inte hur eller till vad denna energi sedan kommer att användas i kroppen.
Multivitamin
2008-03-24, 17:14
Nej, det får man absolut inte. Kroppen är inte till 100% energistyrd, långt därifrån. Hormonpåverkan, enzymaktivitet och genexpression har en massiv betydelse för substatoxidation- och inlagring, och energibalansen säger inget om hälsofaktorer som ovan nämnda kolesterolpåverkan. Även något som inte akut påverkar kroppssammansättningen eller fettmängden, om man mäter t ex ett dygn, kan på sikt ge upphov till större fettinlagring och negativ hälsopåverkan.
Att något inte påverkan energibalansen innebär inte att saken inte "spelar någon roll" i något sammanhang!
Kalori in - kalori ut gäller aldrig, om vi talar som enda faktor bakom påverkan på kroppen. X kcal från ett näringsämne påverkar inte kroppen på samma sätt som X kcal från ett annat näringsämne, och det ena kan inte ersätta det andra. X kcal från en viss kost över ett dygn kan påverka kroppssammansättningen annorlunda än samma mängd energi från en annan kost, annan påverkan på fettinlagring och proteinbalans.
Eenergiförbrukning, substratoxidation, substratpartitionering och en mängd andra faktorer som påverkar metabol status kan förändras beroende på födointagets sammansättning och status vid och tidpunkt för ätandet.
"Kcal" anger bara hur mycket energi en viss mängd föda ger, inte hur eller till vad denna energi sedan kommer att användas i kroppen.
ojj då, jag som trodde resultatet blev likadant bara man låg på energiunderskott :/ Men viktnedgång uppnår man ALLTID med ett underskott eller hur??
ojj då, jag som trodde resultatet blev likadant bara man låg på energiunderskott :/ Men viktnedgång uppnår man ALLTID med ett underskott eller hur??
Ja, det var ju någon smart snubbe som kom på att energi inte kan utvinnas ur intet. Det är ju, så att säga, per definition omöjligt att inte gå ner i vikt om du får i dig mindre energi än vad du förbrukar.
King Grub
2008-03-24, 17:58
Ja, men vad viktnedgången består av kan i högsta grad påverkas, för att inte tala om alla kringliggande faktorer. Baserar du din kost enbart på sega råttor kanske det inte gör någon skillnad om mätperioden bara är en dag, men råttorna innehåller inget förutom ren energi som kan upprätthålla liv, muskeluppbyggnad och hälsa, så det dröjer inte länge förrän allehanda brister uppstår, och efter hand tynar man bort och dör.
Kalorier från ett livsmedel påverkar inte kroppen likadant som kalorier från ett annat livsmedel.
loztdignity
2008-03-24, 19:12
Edit: kalori som kalori stämmer alltid? ovadsett man äter?
Som Grub sa är inte så fallet.
Energin är kanske densamma men ditt proteinintag blir till exempel ungefär lika med noll och fettintaget likaså.
Dessutom kommer du förmodligen bli jävligt dålig ganska snabbt av en godis-diet ;)
Musklerna lär iaf ryka till att börja med.
En grundregel är ju att det är kcal in och ut som gäller och visst är det så, förutsatt att kosten är någorlunda väl sammansatt.
barnaerskoent
2008-03-24, 21:25
Hmm, där ser man. Jag trodde iaf det fanns en minimal skillnad....
Så motion på morgonen före frukost ur fettförbränningssynpunkt gör INGEN skillnad mot liknande motion en annan tid på dagen?
Varför ens skriva något som du inte ens är säker på själv om det stämmer, då?
King Grub
2008-03-24, 21:58
Varför ens skriva något som du inte ens är säker på själv om det stämmer, då?
Nu är det här ett diskussionsforum, inte en vetenskapligt granskad faktabank.
Multivitamin
2008-03-24, 22:18
Tack för informationen, Helt logiskt det ni skriver :)
Finns det några studier eller rapporter där slumpmässiga människor gått ner i vikt med ett begränsat antal livsmedel? Skulle vara intressant och veta hur det gick tycker jag iaf :P
barnaerskoent
2008-03-24, 22:34
Nu är det här ett diskussionsforum, inte en vetenskapligt granskad faktabank.
Menade inte mitt inlägg som nedvärderande utan mer som en helt vanlig fråga. Men jag tycker man ska vara säker på det man skriver om och vara uppbackad av befintlig fakta innan man skriver något.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.