Visa fullständig version : Gå ner i vikt, MAGE!
Tjena tjena!
Jo nu är det så att jag har en stor mage! Jag undrar om det finns ett sätt där jag inte förlorar styrka men att jag får mindre fett vid magen? Nu är det inte så att jag vill ha magrutor eller sån skit, jag vill bara ha en plattare mage, istället för min hängmage. Hur ska jag träna för att få ner fettet vid magen men endå behålla muskler på resten utav kroppen?
Läs deffguiden, återkom sedan.
Deffguiden innehåller svaren du söker, låt inte namnet lura dig.
Hmm jag tror jag har förstått nu, räcker det med att jag börjar konditionsträna kanske? Men jag kom och tänka på det står ju att man ska ha en proteinkälla vid varje måltid, räcker det med mjölk?:P
Hmm jag tror jag har förstått nu, räcker det med att jag börjar konditionsträna kanske? Men jag kom och tänka på det står ju att man ska ha en proteinkälla vid varje måltid, räcker det med mjölk?:P
Du bör nog ha något proteinrikare eller fler proteinkällor. Ex på protein källor kan vara i stort sätt allt animaliskt även bönor etc.
Men äter du vanlig husmanskost så brukar de funka ;)
Du bör nog ha något proteinrikare eller fler proteinkällor. Ex på protein källor kan vara i stort sätt allt animaliskt även bönor etc.
Men äter du vanlig husmanskost så brukar de funka ;)
Det blir ju aldrig att jag äter proteinrik mat varje dag men jag äter det nog 3-5 gånger i veckan, räcker det? Då blir det tex fisk, kött, bönor
Förresten ska man käka mycket protein även om man inte ska försöka gå ner i vikt?
Eddie Vedder
2008-02-15, 05:47
Förresten ska man käka mycket protein även om man inte ska försöka gå ner i vikt?
Du har alltid ett proteinbehov att tillgodose, det behovet är livsviktigt att fylla. Dom essentiella aminosyrorna måste tillföras i tillräcklig mängd varje dag.
Man har dessutom ett högre tillväxtbehov än underhållsbehov så den som tränar mycket kan med fördel ha ett högre intag, planerar man ett underskott av energi är dessutom proteinintaget ökat eftersom kroppen prioriterar energibalans före proteinbalans och kommer utnyttja mer protein som energikälla än som byggstenar om du tillför otillräckligt med kcal totalt sett.
Med det sagt undrar jag vad DU egentligen menar med proteinrik mat och vad om är "mycket" protein. Det är nästan en bedrift i sig att få i sig otillräckligt med protein nämligen, det verkar dessutom som du bara tänker på typiskt proteinrika källor såsom t.ex. kött och fisk men varenda gram protein från din kost ska räknas in.
Oavsett om det är protein från tonfisk eller från knäckebröd.:)
planerar man ett underskott av energi är dessutom proteinintaget ökat eftersom kroppen prioriterar energibalans före proteinbalans och kommer utnyttja mer protein som energikälla än som byggstenar om du tillför otillräckligt med kcal totalt sett.
Men kolhydrater är väl också viktiga ?
Ett större intag av kolhydrater fungerar väl kanske inte lika bra men med mycket kolhydrater så behöver inte kroppen använda lika mycket protein som bränsle ?
Eller är jag helt ute och cyklar ?
Ett större intag av kolhydrater fungerar väl kanske inte lika bra men med mycket kolhydrater så behöver inte kroppen använda lika mycket protein som bränsle ?
Kolhydrater är inte livsviktiga. Protein och fett är det däremot. Man kan klara sig utan kolhydrater.
technologik
2008-02-15, 16:13
Jag dricker 2msk äppelcidersvinäger varje morgon med lite vatten, det ökar ämnesomsättningen, har tipsat flera vänner om det och det funkar bra för alla av dom
Eddie Vedder
2008-02-15, 16:13
Du pratar om vad som gäller vid energibalans nu, visst går kolhydratintaget och proteinbehovet delvis hand i hand men ligger man på underskott så ligger man på underskott och då förbrukas all energi man stoppar i sig samt mer därtill (d.v.s. kroppens lagrade depåer).
Så även vid en hyfsad andel E% från kolhydrater så är proteinbehovet högre vid underskott jämfört med energibalans/överskott.
Jag dricker 2msk äppelcidersvinäger varje morgon med lite vatten, det ökar ämnesomsättningen, har tipsat flera vänner om det och det funkar bra för alla av dom
Det påverkar inte ämnesomsättningen något ytterligare men det har dock visat sig kunna sakta ner magsäckstömningen om det dricks till måltiden.
Möjligt att vissa upplever det lättare att hålla koll på aptiten då.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18093343?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
technologik
2008-02-15, 16:26
Du pratar om vad som gäller vid energibalans nu, visst går kolhydratintaget och proteinbehovet delvis hand i hand men ligger man på underskott så ligger man på underskott och då förbrukas all energi man stoppar i sig samt mer därtill (d.v.s. kroppens lagrade depåer).
Så även vid en hyfsad andel E% från kolhydrater så är proteinbehovet högre vid underskott jämfört med energibalans/överskott.
Det påverkar inte ämnesomsättningen något ytterligare men det har dock visat sig kunna sakta ner magsäckstömningen om det dricks till måltiden.
Möjligt att vissa upplever det lättare att hålla koll på aptiten då.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18093343?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
Åfan, att det var så visste jag faktiskt inte, tack för infon:thumbup:
technologik
2008-02-15, 16:28
Från det ena till det andra, någon här som har koll på hur mycket protein kroppen kan ta upp i timmen?
Mat: 2-4 gram/timme
Vassle (snabbast): 10 gram/timme
technologik
2008-02-15, 16:32
Mat: 2-4 gram/timme
Vassle (snabbast): 10 gram/timme
tackar tack
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.