Visa fullständig version : Reda ut, kcal, blodsockret och vikt upp/nedgång
Mr.Cosybear
2008-02-14, 20:11
Frågan är, kan en viss specifik måltid ändra mitt energibehov? Äter jag tex måltid X, kan det leda till att jag går från säg 2000-till 2500kcal i energibehov, dvs jag kan äta mer av den måltiden egentligen utan att gå upp i vikt (måltiden låg påverkan på blodsockret)? Eller säg om jag äter måltid Y, kan det leda till raka motsatsen(hög påverkan på blodsockret)?
Nämligen så att en person hävdar att så är fallet och jag är lite tveksam till det hela. Att blodsockret påverkar energibehovet, en kost som påverkar blodsockret sänker energibehovet och på grund av det går man upp i vikt.
Stämmer detta?
Ett extremt exempel en person tar upp är, säg att ens energibehov är 3000kcal. Dricker man coca cola för 3000kcal går man upp i vikt, medan om man skulle äta fett för 3000kcal skulle man gå ner i vikt.
Är det inte så att man går varken upp eller ner i vikt i båda fallen?
CoolHandLuke
2008-02-14, 20:28
3000 kcal cola väger mycket mer än 3000 kcal fett. Så ja.. du går upp mer i vikt av cola.
Fettet är surt så det drar till sig salt och gör att du går upp mer i vikt av fett.
Du blir så sockersnurrig av colan att du äter saker utan att komma ihåg att du ätit dom och går därför upp mer i vikt av colan.
.. några exempel på ungefär hur meningsfull hela den diskussionen är. Bättre att hålla med och gå över till att prata om något annat. Jag har slutat prata kost med folk. Men jag svarar naturligtvis på frågor om någon undrar hur jag tänker eller agerar.
King Grub
2008-02-14, 20:29
Man måste se på hur näringsämnena kan användas i kroppen också, och till vad. 3000 kcal socker kan inte användas till muskeluppbyggnad överhuvudtaget, medan 3000 kcal från en blandad kost kan det, och dessa två dagar kommer inte att påverka vikt eller kroppssammansättning lika.
Mr.Cosybear
2008-02-14, 20:36
Ok, om vi bortser från det exemplet då. Säg att du äter en blandad kost X och en blandad kost Y, båda innehåller lika mycket kalorier. Kost Y rubbar dock blodsocker nivån lite mer än X. När jag äter Y, kommer jag att uppleva sänkt energibehov i jämförelse med när jag äter X?
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Eddie Vedder
2008-02-14, 20:49
Ok, om vi bortser från det exemplet då. Säg att du äter en blandad kost X och en blandad kost Y, båda innehåller lika mycket kalorier. Kost Y rubbar dock blodsocker nivån lite mer än X. När jag äter Y, kommer jag att uppleva sänkt energibehov i jämförelse med när jag äter X?
Du menar t.ex. att man till morgongröten lägger till två mackor rostat bröd med en skiva ost och marmelad jämfört med två isokaloriska ( = innehåller lika mycket kcal) smörgåsar bestående av rågbröd bakat på surdeg samma skiva ost?
Ett sånt exempel är ju "normal kost" X mot "normal kost" Y men med skillnader i GI och näringsinnehåll. Om inte den ena skulle innebära annorlunda aptit som resulterar i överätande vid en annan tidpunkt under samma dag kommer med största sannolikhet ingenting annorlunda hända med kroppens fettbalans.:)
Mr.Cosybear
2008-02-14, 20:57
Du menar t.ex. att man till morgongröten lägger till två mackor rostat bröd med en skiva ost och marmelad jämfört med två isokaloriska ( = innehåller lika mycket kcal) smörgåsar bestående av rågbröd bakat på surdeg samma skiva ost?
Ett sånt exempel är ju "normal kost" X mot "normal kost" Y men med skillnader i GI och näringsinnehåll. Om inte den ena skulle innebära annorlunda aptit som resulterar i överätande vid en annan tidpunkt under samma dag kommer med största sannolikhet ingenting annorlunda hända med kroppens fettbalans.:)
Precis det jag mena, tack. Men för att vara säker att jag förstår dig rätt i slutet, fettbalansen (=energibehovet?)
King Grub
2008-02-14, 21:06
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Energiförbrukningen skulle inte påverkas, men en större insulinfrisättning skulle kunna innebära att en större andel av energiintaget går till fettcellerna. Studierna där GI inte gör någon skillnad på saken gäller energiminus och viktnedgång; energiunderskott i sig neutraliserar det mesta negativa i den här vägen.
Eddie Vedder
2008-02-14, 21:12
fettbalansen (=energibehovet?)
Energibehovet är det behovet kroppen har av energi vid en given tidsperiod. Fettbalansen är kroppens balans av fettinlagring kontra fettförbränning, även det vid en given tidsperiod.
Så det är inte exakt samma, att äta mer än energibehovet innebär ju en fettbalans (en positiv i det fallet) och ser energiintaget i förhållande till behovet ut på ett annat sätt innebär det ju an annan fettbalans.
Men total fettbalans (teoretiskt exempel) är ju ett intag som exakt motsvarar ditt behov under just det tidsintervallet.:)
Mr.Cosybear
2008-02-14, 21:17
Tack Eddie Vedder och King Grub för svaren! Precis det jag ville veta.
King Grub
2008-02-14, 21:22
Vi som tränar har en glukostolerans och insulinkänslighet som vanligen är mycket god, särskilt om vi inte ätit oss feta, och behöver inte oroa oss speciellt mycket. En stillasittande, överviktig, medelålders person med insulinresistens på väg mot metabolt syndrom, däremot, bör nog överväga att strama upp kosten.
Mr.Cosybear
2008-02-14, 21:41
Vi som tränar har en glukostolerans och insulinkänslighet som vanligen är mycket god, särskilt om vi inte ätit oss feta, och behöver inte oroa oss speciellt mycket. En stillasittande, överviktig, medelålders person med insulinresistens på väg mot metabolt syndrom, däremot, bör nog överväga att strama upp kosten.
Menar du att om man nu tränar och är bra form men har varit överviktig förut så är man "fortfarande" insulinkänslig?
King Grub
2008-02-14, 21:52
Träning och en bra kost förbättrar insulinkänsligheten.
Mr.Cosybear
2008-02-14, 21:55
Ok, då var det bara jag som missuppfatta dig.
King Grub
2008-02-14, 21:59
Vad jag menade var, att en person som ätit sig fet, har sämre insulinkänslighet, jämfört med om han inte hade ätit sig fet. Även om han tränar.
Mr.Cosybear
2008-02-14, 22:03
Ah ok, tack för klargörelsen :thumbup:
Tyvärr är det inte så klart för många andra.
Min bild är att någonstans kring 25 år så börjar många att gubba till sig. Från att ha varit aktiva och varit i bra form till att inte göra någonting och sakta börjat bygga på sig en kalaskula. Inta alls konstigt ifall man då har det metabola syndromet redan innan man är 40 år:(
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.