Visa fullständig version : Rätt träning för en gammal dam?
CyberDoll
2008-02-14, 11:25
Hej på er
Jag är en gammal dam på 47 år som har hållit på sen början av jan-08 att träna på gym.
Förra veckan fick jag ett tips om att bara köra fettförbränning i typ 8 veckor sen minska på den och gå på styrketränings redskapen.
Jag kör nu med Crosstrainer 1 timme/dan 6 dar/veckan, försöker äta rätt och regelbundet.
Nån som vet om jag gör rätt eller om jag behöver ändra nått?
Mvh CyberDoll
Animalistic
2008-02-14, 11:26
försök skriva någorlunda vad du äter varje dag
King Grub
2008-02-14, 11:31
Hejsan!
Jag ser egentligen ingen som helst anledning med att vänta med att introducera styrketräningen; en kombination av konditionsträning och styrketräning som en del av dietupplägget har bara fördelar. Styrketräning minimerar förlust av muskelmassa under en diet och höjer ämnesomsättningen en del.
Är du överviktig kan det vara en fördel för dig att satsa mest krut på att minska vikten och få upp konditionen, men ivf tycker jag inte du ska lägga styrketräningen till sidan. Det stärker din kropp i allmänhet och gör din vardag lättare, samtidigt som de sparar på de muskler du har, så mindre del av din viktförlust består av muskler...
Hur såg ditt upplägg ut innan du började med bara crosstrainern och kändes det bra? Hur mycket väger du om jag får fråga och hur ser en allmän dag ut med kost och träning?
Tänk på att muskler är det aldrig för sent att aktivera och jag tycker det är kanon att du har kommit igång! Önskar min mamma tog tag i sig själv med samma entusiasm, you go girl :thumbup:
Edit: fettvåa, vad annars...
CyberDoll
2008-02-14, 11:36
försök skriva någorlunda vad du äter varje dag
Kaffe på morgonen
Frukost efter träning : 2 rostade fullkorn med kokt skivad ägg.
Mellanmål : frukt eller nån grönsak.
Lunch : typ ris, köttfärs.
Mellanmål : frukt eller grönsak.
Middag : lagad mat med barnen
Efter 18.00 äter jag inget.
Behöver gå ner 20Kg
47 är ingen ålder!
Jg har tränat damer som var 40år äldre än dig med fantastiska resultat.
Håller med King Grub, en kombination av styrketräning och konditionstränig är alltid bäst. Vad gäller frekvens och duration på träningen så gör det du känner bäst själv. Men försök att ha en hyfsat hög intensitet så du inte bara står på maskinen och inte utför något arbete. Du bör bli anfådd! ;)
vilken tid på dygnet ligger träningen? du bör äta nått efter träningen framför allt om det är styrketräning
Lycka till
King Grub
2008-02-14, 11:38
Din mat ser alldeles utmärkt ut. Du behöver inte ändra på hur den är sammansatt eller vilka tidpunkter du äter. Men om du inte går ner i vikt, äter du för mycket i förhållande till hur mycket energi (kalorier) du förbrukar. Då får du gradvis minska på portionerna tills det börjar hända något på vågen.
Fat tony
2008-02-14, 12:36
Kaffe på morgonen
Frukost efter träning : 2 rostade fullkorn med kokt skivad ägg.
Mellanmål : frukt eller nån grönsak.
Lunch : typ ris, köttfärs.
Mellanmål : frukt eller grönsak.
Middag : lagad mat med barnen
Efter 18.00 äter jag inget.
Behöver gå ner 20Kg
ja hade kanske ätit frukost före träning och något efter det sen kanske en kvälls frukt, i övrigt är det bara att kämpa på :thumbup:
Semiramis
2008-02-14, 13:09
Jag började träna vid 47 års ålder, ett av de bästa besluten i mitt liv :thumbup: Jag håller med de andra, det finns ingen anledning att vänta med styrketräningen, en kombination är bäst. Lycka till!
CyberDoll
2008-02-14, 15:56
Tack allihopa, jag kämpar på *flex*
Scratch89
2008-02-14, 17:12
En detalj du får tänka på är att inte småäta när du lagar mat.
Vet inte om det är typiskt mammigt att göra detta, men både min mor, styv- och svärmor gör problemet att de äter bra under dagen, men småäter en hel del när de lagar mat. Alla tre lagar mat flera gånger om dagen (hemma + jobb) så det blir mer än vad man tror. Gott är det dock. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.