handdator

Visa fullständig version : Fibrer

Mega_man1000
2008-02-13, 17:17
Tjoo

Det är så att jag undrar ifall man käkar hyfsat mycket fibrer blir kroppen mera van då alltså och får lättare hantering på fibrer så att man inte får ont i magen eller fiser hela tiden?

Koloftw
2008-02-13, 17:18
Vet inte. Kan dock säga mina egna erfarenheter.

Jag har själv ätit stora mängder fibrer under längre perioder (~50-60+ per dag). Utan att få några större problem; visst, lite gasig blev man allt, men det var inte så att jag gick och vred mig i magsmärtor pga. det.

Tolkia
2008-02-13, 17:23
Många upplever att de vänjer sig, ja. Dock vänjer man sig nog inte vid hur mycket som helst, även fibrer kan man överdosera.

Käkar man mycket fibrer är det bra om man tuggar maten ordentligt, och inte bara biter av lämpliga bitar och sväljer (mindre bråk i magen om man låter tänderna tugga istället för magen). Äter du snabbt? Dra ned på tempot i så fall.

Ivar_Lo-J
2008-02-13, 18:28
Jag har i ett antal år ätit vegetarisk/vegansk kost, och ätit mycket baljväxter, grovt bröd, etc, dvs mycket fiberrika livsmedel och ganska stora mängder. Från början gick det bra, men senare hade jag ständigt strulig mage. Det var först för ett halvår sedan eller så som jag fattade att problemet var att jag åt för mycket fibrer. För min del var det alltså inte så att kroppen vande sig vid fibermängden, utan problemen blev snarare större, vilket nog kan förklaras av att jag förmodligen åt mer och mer fiber allt eftersom jag åt mer och mer mat.

Nu har jag minskat fiberintaget, och nu funkar magen mycket bättre.

Eddie Vedder
2008-02-13, 18:36
Tarmbakteriers fermentering effektiviseras om man övergår till en mer fiberrik kost från en mer fiberfattig.
Men som med allt annat finns en gräns för när det får motsatt effekt. Ivar Lo-J nämner ju sina magproblem och även min mage är ganska bråkig, jag gissar att mitt fiberintag är ännu sjukare än Ivar Lo-J's dessutom.;)

Hur pass effektiv ens fermentering av fibrer är i tarmen kan för övrigt mätas i utandningsluften då vätgasen och metangasen som bildas kommer ut i blodet från tarmarna och utsöndras via lungorna. Lite offtopic-kuriosa.:D

thatkrillesshow
2008-02-13, 19:05
Morsan råkade köpa fiberhavregryn istället för vanliga havregryn för nån månad sen, vilket ledde till att direkt när jag började äta det till frukost så blev min mage dålig, och va gasig och jag fes hela tiden.
Tror jag slängde dem efter ca 2 veckor, och då blev jag bra igen.
Men jag tror jag har en klen mage:(

Yankeee
2008-02-13, 19:25
Jag upplever att magen är känsligare på morgonen. Kan knappt äta annat än rostbröd på morgonen utan magtrubbel. Men nu t.ex. när jag trycker mer än en ring knäckebröd (~20 gram fibrer) är det inga problem alls.

Scratch89
2008-02-13, 19:52
Jag håller med Yankeee till viss del. Stora fibermängder och min mage kommer inte alls överens på morgonen.

Mega_man1000
2008-02-13, 22:51
jasså jag vet inte direkt hur mycket fibrer jag käkar per dag men kanske upp mot 35-45 g/dag men måste typ fisa hela tiden och går på toa minst en gång varje dag. Men det kanske inte är pågrund av fibrerna? lr? är det normalt att töma tarmen 1-2 gånger per dag och är det normalt att det kommer jätte mycket och oftast löst?

RTB
2008-02-14, 00:47
1-2 ggr är normalt men det ska inte vara flytande.

Egen erfarenhet av fibrer.. G-A-S. Klarar inte ens små mängder. Äter nog därför minst fibrer av alla här skulle jag tro men det funkar prima det också. Alla är vi olika.:D

Scratch89
2008-02-14, 07:21
Kan du lägga upp hur en dag ser ut?
Glöm inte något, så om du äter godis tre gånger om dagen ska detta också redovisas.

Mega_man1000
2008-02-14, 14:51
visst på morgonen käkade jag vanligt vis på en vanlig dag (igår);)
Frukost ca 2dl fiberhavregrynsgröt med linfrön(okrossade;) ) och mjölk + multivitamindryck+ 4 fibertoast mackor med ost + ett äpple

Lunch ris med fiskfriletter + linser,sallad och bönor med mjölk och vatten

mellanmål
4 st fibertoast med ost och köttfärss + ca 0,5 l mjölk + äpple

Middag
fullkornspasta + korv +sallad och mjölk

kvällsmål
0,5 l Mjölk

Ivar_Lo-J
2008-02-14, 15:11
Hur kommer det sig att du vill ha ett så högt fiberintag?
Jag skulle föreslå att du hoppar över produkter med extra tillsatt fiber, och undviker att käka hela linfrön etc ett tag och ser om din mage blir lite gladare. Om man inte är trög i magen så ser jag inte någon vits med att äta hela linfrön iom att man väl inte kan ta upp något från dem, utan de snabbar bara upp det hela så att säga...

Jag tror även att man först och främst ska gå efter hur ens egna mage mår, snarare än att sträva efter någon rekommenderad/normal mängd fiber. Jag tror olika magar vill ha olika mycket fiber, och det enklaste sättet att hitta lagom mängd är att prova sig fram.

Kung TexMex
2008-02-14, 15:15
Linfrön har ju en viss laxerande effekt så det kan ju spela in det också. Jag brukar ha linfrön (krossade :hbang:) på min vanliga havregrynsgröt. När jag käkat upp tar jag en kopp kaffe men hinner bara dricka typ halva innan det är dags för dagens första tömning.
Sedan brukar det bli en till på eftermiddagen/kvällen.

Konsistensen är ganska optimal tror jag men eftersom linfröna smörjer tarmen så att avföringen blir något så in i helvetes snabb och med liten friktion så kan det kännas löst, men en närmare inspektion brukar visa att allt är korvformat och fint.

King Grub
2008-02-14, 15:17
Krossade linfrön bör undvikas då dom ger upphov till cyanidbildning i kroppen.

Kung TexMex
2008-02-14, 16:11
Krossade linfrön bör undvikas då dom ger upphov till cyanidbildning i kroppen.

Jo, jag vet.. jag visste det dock inte när jag köpte dem.
Vet du om det finns någon sanning bakom påståendet att man inte kan ta upp omega 3 från hela linfrön? Det står det lite här och var men livsmedelsverket skriver att "det saknas f n uppgifter om i vilken omfattning detta kan tänkas förekomma".
I vilket fall, ska se om jag hittar linfröolja istället när fröpåsen är slut. Det är antagligen bättre iallafall.

Scratch89
2008-02-14, 16:51
Vad jag har uppfattat från mina föreläsningar är att vi inte kan bryta ner linfröskalet, och därför inte få tag på fettet inuti. Om du däremot tuggar sönder dem är det inga problem.

Kung TexMex
2008-02-14, 17:04
Vad jag har uppfattat från mina föreläsningar är att vi inte kan bryta ner linfröskalet, och därför inte få tag på fettet inuti. Om du däremot tuggar sönder dem är det inga problem.

Jo, men om jag tuggar dem så lär jag väl inte slippa undan cyanidbildningen som vore orsaken till att jag äter hela frön istället för krossade?

Scratch89
2008-02-14, 17:17
Jo, men om jag tuggar dem så lär jag väl inte slippa undan cyanidbildningen som vore orsaken till att jag äter hela frön istället för krossade?

Nope. Jag tänkte mest på fettupptaget.

Mega_man1000
2008-02-16, 11:57
jaha okej fattar:) men brukar tugga linfrönen ibland. kokar dom tillsammans med gröten så de blir extra mjuka och då blir de godare att svälja och tugga;)

puccini
2008-02-18, 19:59
Jeg har enkelte dager et fiberinntak på over 100 gram. Får ingen problemer med magen av den grunn!
Det spiller muligens en rolle om det er uløselig eller løselig fiber også?

Barca
2008-02-18, 21:23
Jeg har enkelte dager et fiberinntak på over 100 gram. Får ingen problemer med magen av den grunn!
Det spiller muligens en rolle om det er uløselig eller løselig fiber også?

Fibrer ifrån frukt och grönt är "snällare" mot magen än fibrer ifrån exempelvis fullkornsbröd

Mega_man1000
2008-02-19, 22:59
föressten vad är det för kvalitet på proteinet i linfrön?

Lilla_skogen
2008-02-19, 23:29
WOOOOOOOO!!!!!! HANG ON HERE!!!! CYANID BILDNING!!!!!! WTF!!!!!!

Är inte typ cyanid j#vligt giftigt??? Varför säljer man krossade linfrön om så är fallet? Och om man tuggar hela linfrön borde väl resultatet vara detsamma som krossade, eller?

Jag som trodde jag hade lagt till med en god vana *mini*

Sniggel
2008-02-19, 23:56
WOOOOOOOO!!!!!! HANG ON HERE!!!! CYANID BILDNING!!!!!! WTF!!!!!!

Är inte typ cyanid j#vligt giftigt??? Varför säljer man krossade linfrön om så är fallet? Och om man tuggar hela linfrön borde väl resultatet vara detsamma som krossade, eller?

Jag som trodde jag hade lagt till med en god vana *mini*

Allting är giftigt, det är bara en fråga om dosering ;)

I linfrös fall så kan det bli farligt om man äter för mycket helt enkelt.
Hur mycket det är vet jag inte.

Morty
2008-02-20, 00:20
Krossade rekommenderas att inte äta öht.
Hela 3 matskedar om dagen tror jag.

Ja, cyanid är farligt!

Eddie Vedder
2008-02-20, 05:43
Är inte typ cyanid j#vligt giftigt??? Varför säljer man krossade linfrön om så är fallet?

Linfrön är knappast det enda livsmedlet som innehåller/kan innehålla naturliga gifter, vissa växter innehåller ämnen vi inte år bra av heller.

Om allt där naturliga gifter, och andra ämnen som är ogynnsamma för oss, skulle förbjudas skulle även potatis, bönor, tomater och champinjoner etc.

Det är inget konstigt i det, det handlar om att man behandlar och tillreder sina livsmedel på rätt sätt. T.ex. skippar att äta krossade linfrön.;)

Om naturligt förekommande gifter i mat:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14641&epslanguage=SV

Lilla_skogen
2008-02-20, 16:39
Jesus....Inte konstigt att man ha varit helt fu#kad i magen i två omgångar sen jag började med krossade linfrön.....Som jag skrev, trodde jag hade lagt till med en god vana....Men nu ryker de :banned (Tycker ju att det borde stå varning på paketet åtminstone)

Tur att jag har kollo och att ni grabbar finns här :)

No more krossade linfrön