handdator

Visa fullständig version : Är det ok att äta nudlar?

Mr. Math
2008-02-12, 23:08
Jag uppnår en tämligen högre njutning av deffmaten, speciellt tonfisk, om jag har nudlar vid sidan istället för pasta. Men är det ok att äta detta? Grunden är ju att det är skit samma så länge man ligger på kaloriunderskott, men är det ändå dåligt på något sätt? När jag pratar om nudlar menar jag de som säljs på ica, finns i vit+ annan färg på paketen, typ beef (röd), chicken (blå), spicy (lila), pork (mörkgrön), schrimp (orange), mushroom (brun) och nån ljusgrön som jag dessvärre inte kommer på (någon borde fatta vilket märke jag menar *whistle*). De är hyffsat kalorisnåla vet jag; därför undrar jag om det inte borde vara ok att äta dem? Det är ju ändå en bra mättnadskänsla som uppnås.

Well?

tigerofsweden
2008-02-12, 23:12
Jag uppnår en tämligen högre njutning av deffmaten, speciellt tonfisk, om jag har nudlar vid sidan istället för pasta. Men är det ok att äta detta? Grunden är ju att det är skit samma så länge man ligger på kaloriunderskott, men är det ändå dåligt på något sätt? När jag pratar om nudlar menar jag de som säljs på ica, finns i vit+ annan färg på paketen, typ beef (röd), chicken (blå), spicy (lila), pork (mörkgrön), schrimp (orange), mushroom (brun) och nån ljusgrön som jag dessvärre inte kommer på (någon borde fatta vilket märke jag menar *whistle*). De är hyffsat kalorisnåla vet jag; därför undrar jag om det inte borde vara ok att äta dem? Det är ju ändå en bra mättnadskänsla som uppnås.

Well?

De är goda dem *drool*

Under en diet äter man i regel ganska lite och väljer då oftast livsmedel som innehåller så mycket "gottigottgott" för kroppen som möjligt :) Nudlar är väll tämligen näringsfattiga, som snabbmakaroner?! Kanske inte det bästa att välja ur näringssynpunkt men som du säger, gå ner i vikt gör man ju ändå.

GurraGo
2008-02-12, 23:17
Hmm, säker på att de är kcal-fattiga? Nudlar brukar vara kcalrika men näringsfattiga (det sista redan påpekat av tigerofsweden iofs). Tror nog det finns bättre kolhydrater. Deff-guiden rekommenderar ju uttryckligen fullkornsvarianter. Har inte sett nudlar i fullkornsvariant än :)

Eddie Vedder
2008-02-13, 06:53
Nudlar är ju mer kalorirka än vanlig pasta, men självklart är det "okej" att äta.
Går du dessutom ner i vikt är det ju inga problem, ja det är ett väldigt näringsfattigt livsmedel men en måltid med nudlar är ju inte per automatik "onyttig" för det. Än mindre är en helt kost per automatik onyttog för att vissa måltider innehåller nudlar.

Ät dom och njut, att njuta verkar få förunnat vid deff!:thumbup:

Squirrel
2008-02-13, 11:47
Nudlar = pasta. Mjöl och vatten, torkat.

Snabbnudlar däremot, är kaloririka, för de är förfriterade. Det är det man köper i små paket.

Det är stor skillnad.

machine gun
2008-02-13, 12:43
Hmm, säker på att de är kcal-fattiga? Nudlar brukar vara kcalrika men näringsfattiga (det sista redan påpekat av tigerofsweden iofs). Tror nog det finns bättre kolhydrater. Deff-guiden rekommenderar ju uttryckligen fullkornsvarianter. Har inte sett nudlar i fullkornsvariant än :)

Det finns fullkornsnudlar, men då är det vanliga äggnudlar och inte såna snabbnudlar som åsyftas i den här tråden.

perl11
2008-02-13, 14:20
Läste häromdagen på förpackningen till de nudlar som jag tror du menar. Personligen gillar jag inte att det finns 35 e-ämnen och en massa annat tjafs i dom (framförallt kryddningen) utan skulle nog satsa på ett annat alternativ (nu gäller ju inte detta viktnedgång eller så men snarare nyttigheten)
sååå tycker jag ;)

Mr. Math
2008-02-14, 22:59
Kollade precis kalorierna, det ligger på 370, vilket iofs var över det jag trodde. Jag vill dock hävda att det är väldigt likt pasta, vilket i princip gör det obetydligt, dessutom anser jag att mättnadskänslan är mkt större. Åsikter om detta?

Om vi nu utgår ifrån att pasta och nudlar innehåller lika mycket kcal: Är det någon allvarlig brist eller annan nackdel som jag kommer drabbas av om jag kör med detta under deff? Mitt primära mål är att bränna fett; om jag exempelvis skulle förlora en del muskler "på köpet" (men i negativ bemärkelse) i jämförelse med om jag hade ätit pasta istället, så är detta inte något jag bryr mig nämnvärt om.

me2
2008-02-14, 23:44
På förpackningen jag har på mina nudlar så är det då 93kcal per 100ml, och det ska vara 100g enligt förpackningen.

Mr. Math
2008-02-15, 00:51
Say wot? vilket märke då?

Mr. Math
2008-02-15, 14:24
Jag känner mig lite vilsen angående kcal. Fattar inte vilket som syftar på serving size och om kcal är utifrån 100g eller portion...tycker det förekommer olika uppgifter. Hjälp någon?

*SE BILDER*

www.mrmath.nu/_grejs/nudel1.jpg
www.mrmath.nu/_grejs/nudel2.jpg

Cohen
2008-02-16, 02:47
Jag känner mig lite vilsen angående kcal. Fattar inte vilket som syftar på serving size och om kcal är utifrån 100g eller portion...tycker det förekommer olika uppgifter. Hjälp någon?

*SE BILDER*

www.mrmath.nu/_grejs/nudel1.jpg
www.mrmath.nu/_grejs/nudel2.jpg

Äter du hela påsen dubblar du bara värdet från den amerikanska innehållsförteckningen.

Inte svårare än så.

Mr. Math
2008-02-16, 11:30
Du har så rätt så. Det var mina rostiga mattekunskaper som svek mig