Logga in

Visa fullständig version : Vimsig av att gå före frukost?

kraftsport
2008-02-12, 18:46
För några år sedan när jag försökte gå ut att gå före frukost så tyckte jag att man blev vimsig och sen var man trött i huvet hela dagen.

Jag brukar också bli trött i huvudet om jag är utan mat för länge + att jag får ont i huvet. Tänkte om jag är känslig för lågt blodsocker?

Funderar på om det då är bättre att gå en sväng på kvällen istället?

Hennish
2008-02-12, 18:52
Tror det här har diskuterats ganska flitigt, men jag tror att Eddie_Vedder skrev att den bästa promenaden är den där du går längst och snabbast. Så känner du att du blir vimsig kanske det är bättre att lägga om promenaden tills när du känner att du verkligen kan hålla ett bra tempo :)

Eddie Vedder
2008-02-12, 18:53
Jag brukar också kunna ha problemet att träning före frukost vissa dagar kan inverka negativt på resten av dagen.

Därför undviker jag den typen av träning i mesta möjliga mån. Endast om jag mot förmodan skulle vakna upp träningssugen eller om det funkar bäst rent praktiskt sett till resten av dagen så tränar jag tidigt.

Det är en självklarhet att du ska promenera vid en annan tidpunkt om det går dåligt på morgonen och bättre vid den andra tidpunkten. Finns ju ingen fördel med morgonpromenader om inte morgonpromenader är då du knallar som bäst.

Martin.L
2008-02-12, 21:00
Spelar det ingen roll när man går powerwalks längre? Har alltid trott att morgonen innan frukost var det ultimata.

Eddie Vedder
2008-02-12, 21:02
Spelar det ingen roll när man går powerwalks längre? Har alltid trott att morgonen innan frukost var det ultimata.

Ja många verkar fortfarande tro det, jag trodde den myten var död men senaste dagarna har ett par trådar i ämnet motbevisat mig.:)

Det har aldrig spelat någon roll för övriga dygnets fettbalans, ät en lika stor frukost som promenaden förbrukat och du är +-0 igen. Helt logiskt.

EDIT: Viktigt att påpeka är att jag självklart inte dömer ut promenader före frukost som DÅLIGT, inte träning före frukost heller för den delen. Men att ge sig upp mot sin vilja, prestera sämre och sedan må dåligt i tron om att det skulle vara bättre är ju direkt kontraproduktivt. Det är alltså inte svart och vitt, "bra" eller "dåligt". :)

Rahf
2008-02-12, 23:07
Ät en lättare frukost och promenera sen kanske? Lunchen kan ju vara lite tyngre då.

Jag personligen känner att aptiten inte alltid är på topp under morgonen och en tung frukost kan sinka min mentala kapacitet under ett par timmar framåt. Experimentera ett par dagar och testa, lätt frukost mot stor frukostosv.