handdator

Visa fullständig version : Morgonpromenadfråga

shut teh face
2008-02-12, 01:11
Kunskaperna är lite suddiga och jag har inte hittat något via sök. Jag är nog inte gjord för att söka saker..

Om jag vaknar, hur lång tid får jag max vänta innan jag går morgonpromenaden? Den är 1-2 timmar, oftast 1 timme. Detta är alltså utan någon som helst frukost.

Och: tycker ni man ska väga sig varje månad istället för varje vecka för så tillförlitliga svar som möjligt? Man kan ju gå ned 1kg i veckan men vågen kanske visar samma vikt beroende på vad man ätit/druckit...

Cheers.

tp_88
2008-02-12, 01:28
Ptja, desto längre du väntar desto mer fett kommer du förbränna, men också muskler. Jag skulle rekommendera att du går så fort som möjligt om du ska gå innan frukost.

Ang. vägningen så kan du ju göra så att du väger dig t.ex. lördag och söndag och tar ett snittvärde. Eller för att vara ännu mer exakt fre-lör-sön. Väg dig t.ex. när du vaknar, efter toabesök.

shut teh face
2008-02-12, 01:32
Ptja, desto längre du väntar desto mer fett kommer du förbränna, men också muskler. Jag skulle rekommendera att du går så fort som möjligt om du ska gå innan frukost.

Hehe du svarar på båda mina trådar, snällt. *cupid*
Jo det tänkte jag inte på, ännu lägre blodsocker = ännu mer fett bränt?
Jag tycker om att vakna till lite innan jag går. Vänter en timme ungefär. :confused:
Finns det ingen gräns för hur länge det tar innan man blir katabol (om det var så det hette?)?

Ang. vägningen så kan du ju göra så att du väger dig t.ex. lördag och söndag och tar ett snittvärde. Eller för att vara ännu mer exakt fre-lör-sön. Väg dig t.ex. när du vaknar, efter toabesök.
Jo det är sant.

Eddie Vedder
2008-02-12, 07:24
Jo det tänkte jag inte på, ännu lägre blodsocker = ännu mer fett bränt?

Ska du medvetet vänta in ett lägre och lägre blodsocker?:confused: Vill du prestera så dåligt du bara kan? Jag rekommenderar att du struntar i myter om superbra fettförbränning o.s.v. Att vänta extra länge är ett sätt at dra något helt oväsentligt till det extrema. Promenera när du kan gå längst och fortast.:thumbup:

Det lär ju knappast bli mer energi förbrukad om du försöker ha så lågt blodsocker som möjligt och det är förbrukad energi som är det väsentliga, inte vilket substrat som råkar utgöra största delen av den förbrukade energin under tiden du går.

Finns det ingen gräns för hur länge det tar innan man blir katabol (om det var så det hette?)?

Katabol är du alltid mer eller mindre, efter en natts sömn är man troligtvis inne i en övervägande katabol fas. Den vänder när du äter frukost sen, att promenera är väldigt lågintensivt och kommer inte göra någon skada om du äter ordentligt efter.

King Grub
2008-02-12, 07:39
Träningen ökar inte fettoxidationen över dygnet överhuvudtaget vid en viss kaloribalans. Fettförbränningen under aktiviteten är i sammanhanget rätt ointressant - den kompenseras över dygnet; förbränner man mer vid ett tillfälle förbränner man mindre, alt lagrar in mer, vid ett annat. Ingen form av träning, oavsett intensitet, ökar dygnets fettförbränning jämfört med en vilodag med samma kaloribalans. Möjligt undantag intervallträning (men i studier där det visats tror jag inte man haft koll på deltagarnas kaloriintag).

gnagaren
2008-02-12, 07:55
Gör som jag och fixa i ordning allt kvällen innan; kläder, koffein, musik. Gå upp - klä på dig - dricka en snabb kopp kaffe/ta en(flera) koffeintablett/er - plugga in musiken, och gå ut. Personligen tycker jag det är mycket skönare att vakna till efter 2-3minuter ute i den friska morgonluften än att gå omkring och dra sig hemma tills man känner sig vaken.

Alfred Nobel
2008-02-12, 08:31
Jag tog mig tiden att förbereda frukosten kvällen innan. Dagen där på vaknade jag och gick med raska steg ca 6-7 km till skolan. Framme tog jag fram min frukost och åt i lugn och ro innan lektionerna började.

Det behöver inte vara så punktligt alla dagar. Vakna, klia dig i ögonen och ge dig iväg. Vilket som du föredrar kommer förmodligen ge lika resultat i slutändan. Det handlar nog mer om att få in rutinen än att börja spekulera om tiderna.

shut teh face
2008-02-12, 10:27
Nytt

shut teh face
2008-02-12, 10:30
Tack för svaren.

Eddie: Förut när jag läste runt på kolo så var det rekommenderat att gå morgonpromenader. Självklart är det energi in och ut som gäller i slutändan men jag har för mig att det ändå var bra att bränna ifrån fettet, av nån anledning...? Det var iaf rekommendationerna förut här på brädan. :)

Jag försöker inte pressa ut så mkt som möjligt utav promenaden, jag undra mest satt jag inte väntar för länge och kroppen går i svält. :)

Eddie Vedder
2008-02-12, 10:38
Eddie: Förut när jag läste runt på kolo så var det rekommenderat att gå morgonpromenader. Självklart är det energi in och ut som gäller i slutändan men jag har för mig att det ändå var bra att bränna ifrån fettet, av nån anledning...? Det var iaf rekommendationerna förut här på brädan. :)

Ja det är ju inte så att det INTE rekommenderas längre, tvärtom håller nog dom flesta med om att det är bra att promenera. Men promenader är alltid bra, vill man dessutom förbruka energi är ju såklart det bästa att promenera då du orkar som bäst.
Fördelen med att promenera eller träna före frukost tycker jag själv är den praktiska fördelen det kan ha. Det är avklarat tidigt och man har en dag framför sig där man kan vara ytterligare aktiv. Och im inga vidare planer finns på mer träning kan man ju få andra nödvändoga saker gjorda.:)

Jag försöker inte pressa ut så mkt som möjligt utav promenaden, jag undra mest satt jag inte väntar för länge och kroppen går i svält. :)

Efter en natts sömn har du ju befunnit dig i "svält" (om du med svält menar "inte äta")många timmar redan, en extra timme gör ju inte särskilt mycket skillnad där, lika viktigt/obetydligt för din totala dygnsfettförbränning som att göra på något annat sätt.;)

shut teh face
2008-02-12, 10:44
Hej igen.

Jovars. Det är rätt bra med morgonpromenad för mig så jag blir hungrig, annars kan jag inte äta frukost förens 4-5 timmar efter jag vaknat.

Jag tror jag ska börja köra med kortare morgonpromenad (1 timme istället) och sen gå 2 timmar senare på dagen när jag har ätit mer. Det är nog bra att orka ett tag också.

Brukar bli jävligt jobbigt efter 1 timme på fastande mage. :D

Som igår t.ex: gick 50 min morgonpromenad, sen satt jag hemma resten av dagen. Inte särskilt bra kanske? Men jag åt 1500 kcal igår bara.
Jag var tvungen att va hemma, satt med en programmering som inte ville göra som jag sa. :(

shut teh face
2008-02-12, 12:11
50 min morgonpromenad. Fan vad skönt och fan vad trevligt att känna hunger. :)

Grovt bröd med smör och ost + banan.

Kommer aldrig lägga ned morgonpromenader.

tigerofsweden
2008-02-12, 12:17
50 min morgonpromenad. Fan vad skönt och fan vad trevligt att känna hunger. :)

Grovt bröd med smör och ost + banan.

Kommer aldrig lägga ned morgonpromenader.

Skönare när våren och värmen kommer, då är det wünderbar :D

gnagaren
2008-02-12, 18:36
Skönare när våren och värmen kommer, då är det wünderbar :D

Eller i sommarsolen när alla har semester och det är helt tyst 9-10 på morgonen och morgonsolen gassar medans man vandrar tyst med bar överkropp.... Längtar *cupid*

Nonamenoshame
2008-02-12, 21:23
En annan sak kan ju vara att om du inte ville göra dig av med allt för mycket fett samt muskler att du drar ner på promenaderna i minuter ?
jag går typ 25 minuterns runder vilket räcker tycker jag :)