handdator

Visa fullständig version : Höga matpriser i Sverige en myt

Vänskap
2003-05-14, 16:33
http://www.radron.net/templates/news____3695.asp

Tro´t den som vill...

King Grub
2003-05-14, 16:35
Jag litar mer på min plånbok än på forskare på Handelshögskolan. :MrT:

ivandrago
2003-05-14, 18:12
alla som varit söder om sverige och klivit in i en mataffär vet att matpriserna är höga i sverige.

Kurtfield
2003-05-14, 21:16
Vill ni veta varför priserna e höga i sverige?

Naturligtvis för att Sverige är ett stort land med få invånare.
Ett litet land med många invånare som te.x. belgien har det ganska bra.
Belgien kan sätta ut ett "domus" var som helst och det skulle förmodligen krylla av folk inne i affärn på några sek efter öppning.

Men eftersom vi onekligen bor i ett lååågt land med få invånare, så kommer inte te.x "willys" på bondstigen 3 att gå så bra. Mycket pga att de flesta bor i städerna

Då skulle man kunna göra så att man sätter ett enormt högt pris på matvaror i de utsatta butikerna, och ett lågt pris på dem andra, fast så funkar det inte. Det skulle inte vara rättvist, eller?

Där har ni förklaringen gubbs!

Ni som inte ville veta varför priserna e höga i sverige kan sluta läsa nu :)

Vänskap
2003-05-14, 21:41
Originally posted by Kurtfield
Vill ni veta varför priserna e höga i sverige?

Naturligtvis för att Sverige är ett stort land med få invånare.
Ett litet land med många invånare som te.x. belgien har det ganska bra.
Belgien kan sätta ut ett "domus" var som helst och det skulle förmodligen krylla av folk inne i affärn på några sek efter öppning.

Men eftersom vi onekligen bor i ett lååågt land med få invånare, så kommer inte te.x "willys" på bondstigen 3 att gå så bra. Mycket pga att de flesta bor i städerna

Då skulle man kunna göra så att man sätter ett enormt högt pris på matvaror i de utsatta butikerna, och ett lågt pris på dem andra, fast så funkar det inte. Det skulle inte vara rättvist, eller?

Där har ni förklaringen gubbs!

Ni som inte ville veta varför priserna e höga i sverige kan sluta läsa nu :)

Den gubben går inte, grabben. Matpriserna är ju olika i olika delar av Sverige. T ex på västkusten är maten mycket billigare än i Stockholm. Och varför är maten så dyr i Stockholm som är den mest tätbefolkade delen av landet?

Förklaringen till höga priser stavas D-Å-L-I-G K-O-N-K-U-R-R-E-N-S.

Fartman
2003-05-14, 21:49
Originally posted by Vänskap

Den gubben går inte, grabben. Matpriserna är ju olika i olika delar av Sverige. T ex på västkusten är maten mycket billigare än i Stockholm. Och varför är maten så dyr i Stockholm som är den mest tätbefolkade delen av landet?

eller så är det kanske så att det är dyrare att ha en butik i dyr-stockholm med billiga tomtpriser mm.

Kurtfield
2003-05-14, 22:03

Utbud och efterfrågan har väl alla lärt sig, så jag inte behöver förklara det. Så där rök konkurens iden. Men annars en bra teori.

Matpriserna, kan jag hålla med om, är lite olika i Sverige, men det skiljer inte så mycket , som det borde göra. Nån krona extra här och där.
Gämför du göteborg och stockholm? Kan bero på att götet får in massor av mat via hamnen, speciellt fisk. Mer fisk än efterfrågan ger mindre pris(snabb rep). Nu gissar jag bara men kan va så.

Håller du inte med om att priset är högre på matvaror på landet, men inte mycket, eftersom vi gämnar ut det över hela landet.

Vänskap
2003-05-14, 22:41

Utbud och efterfrågan har väl alla lärt sig, så jag inte behöver förklara det. Så där rök konkurens iden. Men annars en bra teori.

Matpriserna, kan jag hålla med om, är lite olika i Sverige, men det skiljer inte så mycket , som det borde göra. Nån krona extra här och där.
Gämför du göteborg och stockholm? Kan bero på att götet får in massor av mat via hamnen, speciellt fisk. Mer fisk än efterfrågan ger mindre pris(snabb rep). Nu gissar jag bara men kan va så.

Håller du inte med om att priset är högre på matvaror på landet, men inte mycket, eftersom vi gämnar ut det över hela landet.

Förstår inte vad du menar med utbud/efterfrågan etc.
Sverige har faktiskt ett oligopol på matmarknaden: Axfood, Ica, Coop. Detta innebär dålig konkurrens.
Jämför de fyra storbankerna och deras skitvillkor och vad sedan t ex Skandiabanken har betytt för att höja inlåningsräntorna.

Så är det bara. Det torde de flesta experter vara överens om.

Varför det är så billigt här i Göteborg vet jag inte riktigt.

Ok, ökade transportkostnader ger kanske lite högre priser men förklarar inte hela den stora prisskillnaden Sverige/Europa.
Här är aftonbladet-artiklar om ämnet: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,179404,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,178134,00.html

Kurtfield
2003-05-15, 07:57

Förstår inte vad du menar med utbud/efterfrågan etc.
Sverige har faktiskt ett oligopol på matmarknaden: Axfood, Ica, Coop. Detta innebär dålig konkurrens.
Jämför de fyra storbankerna och deras skitvillkor och vad sedan t ex Skandiabanken har betytt för att höja inlåningsräntorna.

Så är det bara. Det torde de flesta experter vara överens om.

Varför det är så billigt här i Göteborg vet jag inte riktigt.

Ok, ökade transportkostnader ger kanske lite högre priser men förklarar inte hela den stora prisskillnaden Sverige/Europa.
Här är aftonbladet-artiklar om ämnet: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,179404,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,178134,00.html

Det jag menar med utbud, efterf. är att det brukar fixa sig självt. Konkurrensen kommer när det behövs. Om det är litet utbud och stor efterfrågan, brukar det bli mer konkurens eftersom dom blir tvugna att höja priserna annars.

Varför har Axfood, Ica, Coop oligopol för? är det inte fritt fram att starta en mataffär för vem som helst? eller köper Axfood, Ica, Coop upp de ny etablerade affärerna?

Det jag menar är alltså att konkurensen finns där efterfrågan är hög, eller har jag fel.

(det är svårt att starta en bank ;) )

GhostFace
2003-05-15, 08:51
....
....

Det skiljer faktiskt mera än ett par kronor...

Exempel (http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/pressmeddelande.asp?lngArticleID=509&lngCategoryID=509)

Svårt att ge senare exempel då det inte görs alltför ofta av kostnadsskäl & tidsskäl antar jag, men men...de som är någorlunda insatta i prisindex på dagligvaruhandel vet vad jag menar... :D

Nitrometan
2003-05-15, 12:22
Anledningen till oligopolet är att alla butiker måste köpa sina varor nånstans och nu finns det bara dessa grossister att välja på.
De sätter ganska tuffa villkor (t.ex. gick ICA nyligen in och bestämde vad småbutikerna på landet ska ha i sitt sortiment och en del annat om vilken utrustning, skyltning & märkning de ska ha).
Det finns en hel del knäppa villkor i avtalen för leverans (vissa varor måste köpas tillsammans, vissa volymer etc.). Vissa butiker som är för billiga blir utfrysta. Likaså om de köper från mer än en av oligopolets medlemmar.

Vänskap
2003-05-15, 12:44
Väl talat Nitro.

Nu får man hoppas att tyska Lidl ger de en rejäl smocka.