Visa fullständig version : maltodextrin VS juice/kräm
Har en liten fundering angående mitt kräm- och juiceintag. Fruktos har ju vissa mindre trevliga effekter på kroppen när man kommer upp i lite större mängder.
Som jag äter nu så tar jag 0,5 liter juice i varje morgondrink samt 0,5 liter kräm som första mål efter träning (tillsammans med 0,5 liter mjölk). Skulle det vara bättre, ur hälsosynpunkt, om jag byter ut dessa mot motsvarande mängd maltodextrin istället eller är nuvarande mängd fruktos ok?
Eddie Vedder
2008-02-11, 18:27
Jag skulle åtminstone byta ut krämen.
Men inte mot maltodextrin utan t.ex. müsli, kanske någon form av frukostflingor, havrekuddar o.s.v.
En halvliter juice och en halvliter kräm varje dag känns som ett ganska hårt slag mot tänderna bl.a.
Jag skulle åtminstone byta ut krämen.
Men inte mot maltodextrin utan t.ex. müsli, kanske någon form av frukostflingor, havrekuddar o.s.v.
En halvliter juice och en halvliter kräm varje dag känns som ett ganska hårt slag mot tänderna bl.a.
Jo jag vet , men det är nog inte aktuellt så länge jag ligger på överskott, utan det kommer att vara ett drickbart mål. Mål 2 efter träning blir det musli, pasta, ris eller annan kolhydratkälla. Anledningen är att jag annars inte mäktar med att komma upp i det kaloriintag som jag vill ligga på.
Eddie Vedder
2008-02-11, 18:35
Oki, nu är nog inte det aktuellt så länge jag ligger på överskott, utan det kommer att vara ett drickbart mål.
Jaha okej, annars har ju King Grub postat en studie som visade att röd mjölk var ännu bättre än lättmjölk efter träning så om du vill dricka bara mjölk kan du ju välja det. Men det kanske du redan gör?
Om så är fallet så kör på din kräm om du vill, det är ju ingen katastrof i sig men jag försöker bara komma med förslag på eventuella alternativ. Kör du inte med något proteinpulver eller så?
Jaha okej, annars har ju King Grub postat en studie som visade att röd mjölk var ännu bättre än lättmjölk efter träning så om du vill dricka bara mjölk kan du ju välja det. Men det kanske du redan gör?
Om så är fallet så kör på din kräm om du vill, det är ju ingen katastrof i sig men jag försöker bara komma med förslag på eventuella alternativ. Kör du inte med något proteinpulver eller så?
Alla synpunkter är uppskattade det var ju därför jag startade tråden för att få lite råd :thumbup:
Jag kör redan med röd mjölk (gott *flex* ). Jag tar eaa tillsammans med maltodextrin innan träning, sedan åker jag hem o dricker krämen och mjölken separat. En liten stund efter det så intar jag mitt första mål "mat" antingen ett stort eller uppdelat på två små.
machine gun
2008-02-11, 21:02
Ingen större fara för tänderna om man häller i sig allt på en gång och sen sköljer munnen med vatten. Då är det värre med folk som går och smuttar på en gainer eller liknande undre hela passet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.