handdator

Visa fullständig version : kost hjälp

SHUMMAN
2008-02-11, 15:42
Hejsan!

jag skulle vilja ha tips på förbättringar i min dagliga kost
bulkar förövrigt men vet inte om man borde lägga in fler mål?
brukar vara riktigt hungrig innan lunchen..

såhär ser det ut när jag jobbar förmiddag

04:00 - 0,5L fil, 3dl havregryn, 2 skivor mörkt bröd med skinka inget smör. samt 4 ägg efteråt.

07:00 fika: idag blev det en klementin. men funderar på att lägga på nåt större där som kanske knäckebröd? eller något annat bra?
10:00 lunch i matsalen: där jag käkar rätt mycket. tror det blir en 800-1000 kcal
12:00 fika #2: ingenting.. funderar ev. på att lägga in nå där.
14:40 är man hemma o där blire 0,5L fil me havregryn och banan
16:00-17:00 middag. blir mycket där med. som lunch ungefär.
18:00 träning
19:00-19:30 mat efter träning, vad behövs egentligen? jag brukar köra spagetti o kyckling.
20:30-21:00 sova. ev. mål kan tänkas läggas in

King Grub
2008-02-11, 15:57
Vad är målet - viktuppgång, viktnedgång - vad? Och går du framåt i din strävan att nå det målet?

SHUMMAN
2008-02-11, 16:41
Vad är målet - viktuppgång, viktnedgång - vad? Och går du framåt i din strävan att nå det målet?

viktuppgång.
senaste månaden har jag gått upp 1-2kg

King Grub
2008-02-11, 16:48
Tycker du det är en lämplig takt för viktuppgången behöver du väl inte ändra så mycket. Är du (för) hungrig vid vissa tillfällen behöver du inte nödvändigtvis lägga till måltider, utan du kan fördela om och äta större mål vid rätt tillfälle så du inte blir så hungrig. Visst kan du även lägga till fler mål, om du vill, om du vill gå upp fortare (mest fettvikt).

SHUMMAN
2008-02-11, 17:17
Tycker du det är en lämplig takt för viktuppgången behöver du väl inte ändra så mycket. Är du (för) hungrig vid vissa tillfällen behöver du inte nödvändigtvis lägga till måltider, utan du kan fördela om och äta större mål vid rätt tillfälle så du inte blir så hungrig. Visst kan du även lägga till fler mål, om du vill, om du vill gå upp fortare (mest fettvikt).

tja, jag skulle vara i behov av nåt mer än en frukt just vid första fikat.

men låt oss säga att man är hungrig i 2 timmar, är inte det dåligt om man vill gå upp i vikt?

sen om man vill att viktuppgången ska gå snabbare hur mycket bör man öka intaget med då?

Pellegris
2008-02-11, 17:51
Så länge du får i dej det överskottet du vill övriga tiden av dagen så gör det ingen att du är hungrig vissa perioder. Sen blir man seg och trött men ur den synpunkten att du vill gå upp så gör det inget.

Beror på hur mycket snabbare du vill gå upp. Men varför snabbare?

SHUMMAN
2008-02-11, 18:03
Så länge du får i dej det överskottet du vill övriga tiden av dagen så gör det ingen att du är hungrig vissa perioder. Sen blir man seg och trött men ur den synpunkten att du vill gå upp så gör det inget.

Beror på hur mycket snabbare du vill gå upp. Men varför snabbare?

okej skönt att höra. :thumbup:

det har jag inte riktigt tänkt ut än.
varför är just det att jag vill nå mitt mål och kunna sätta nya. blir första gången jag är över 80kg. inte för att det lär vara sån stor skillnad 75 och 80.

Pellegris
2008-02-11, 18:23
Gissar att tanken är att gå upp i muskelmassa? Då finns det ingen annledning att gå upp mer än ca 0.5kg per vecka. Så det är bara att hålla koll på vågen.

Lycka till :)

SHUMMAN
2008-02-11, 20:25
Gissar att tanken är att gå upp i muskelmassa? Då finns det ingen annledning att gå upp mer än ca 0.5kg per vecka. Så det är bara att hålla koll på vågen.

Lycka till :)

jo de var väl de som va tanken ;)