Visa fullständig version : Tar kroppen upp all kcal som man äter?
Ifall min energibalans ligger på t.ex. 3000kcal och jag bestämmer mig för att ha en dag då jag frossar i mig allt möjligt gott för 6000kcal, tar kroppen upp alla de extra 3000kcal?
Hur är det i praktiken? Det måste väl finnas någon gräns? I annat fall går alla mina frossdrömmar förlorade :(
Om du vanligtvis har en förbrukning på 3000, och bestämmer dig för att äta 6000 en dag, kommer du förmodligen ha en större förbrukning den dagen (och kanske nästa med), men ja du får fortfarande i dig 6000 kcal.
elderberry
2008-02-10, 19:02
Hur är det i praktiken? Det måste väl finnas någon gräns? I annat fall går alla mina frossdrömmar förlorade :(
har man frossdrömmar äter man kanske inte riktigt bra/tillräckligt..
i teorin tar väl kroppen upp typ allt man äter, men det är nog omöjligt att få i sig så mycket på en dag att man går upp flera kilo.
Longshot
2008-02-10, 19:04
Kroppen tar upp energin, fast allt blir däremot inte fett.
elderberry
2008-02-10, 19:05
Det måste väl finnas någon gräns?
man kan knappast få i sig hur mycket som helst på en dag..
Jag ligger på ett rejält kaloriunderskott just nu, men hade tänkt unna mig en gång per månad kanske en dag då jag inte behöver bry mig, utan äter vad jag vill ändå. Iofs kunde man väl vänta tills jag hade tänkt bulka, men lite måste man ju få leva också. Därför hade jag funderingar hur mycket kroppen kan egentligen suga upp energi man äter.
vart uppe förut, fanns någon gräns har jag för mig på typ 15k kalorier sen kunde inte kroppen klara av att ta upp mer. Sök så lär du/ni hitta.
Scratch89
2008-02-10, 19:20
Den begränsande faktorn är troligen inte upptaget från tarmen, utan din aptit.
Som Scratch sa är det troligtvis inte i tarmen det inte tas upp. Men det finns en hel del tävlande som iallafall PÅSTÅR att vad de äter på sina ätardagar under diet, och talar de sanning så är det ~10000+. Om det blev det praktiska överskottet skulle det förstöra hela veckans viktnedgång, men det gör det inte.
Testa själv? Fortsätter din viktnedgång i planerad takt, så frossa så ofta du kan utan att din hälsa/vikt påverkas :eating:
Om man t ex äter kakor så fungerar det bra att bryta dem i små bitar och äta bitarna sakta.
Scratch89
2008-02-10, 20:11
Om man t ex äter kakor så fungerar det bra att bryta dem i små bitar och äta bitarna sakta.
Vad skulle påverkas annorlunda menar du?
elderberry
2008-02-10, 20:27
Vad skulle påverkas annorlunda menar du?
att man blir nöjd fortare? fast jag trodde iofs att grejen med att frossa var att äta MASSOR, inte fin-äta kakbitar. :P
Mekanoreceptorer i magsäcksväggen registrerar när den fylls och sträcks ut och skapar den "proppmätta" känslan.
För en 24h period finns en gräns för hur snabbt magsäcken arbetar och portionerar ut maten till tarmsystemet. Ifall du äter konstant under dagen skulle du endast kunna äta så mycket och ofta som magsäcken behöver tid på sig för att gradvis tömma.
Du skulle teoretiskt sett ligga på ett enormt kcal intag per dag. I synnerhet om du äter fast föda och som består av nästintill rent fett
Fat tony
2008-02-10, 20:35
är det inte i still med att om du äter 1000kcal från kolhydrater och protien så förbrukas det vid nedbrytning 25% av den energin?
King Grub
2008-02-10, 22:00
Det är medräknat i kaloriangivelserna.
http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/energy.jpg
Ur Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.