Logga in

Visa fullständig version : Acai

CoKEmaN
2008-02-09, 17:50
Nu har jag "upptäckt" Acai-bären, och undrar vart man kan få tag i dem, söker jag på internet så hittar jag mest acai-kapslar, juice, eller bär där minsta förpackningen är 6kg. Känns som lite overkill att köpa 6kg på chans, när jag inte ens smakat bären förut och då jag har en väldigt liten frys.
Har tittat på några "välsorterade" hälsokostaffärer här i västerås, men utan lycka.

Nu till frågan; Någon som vet en bra site där man kan beställa hem en liten mängd bär, eller ännu bättre; en butik i västerås eller i närheten som säljer?
Jag vill alltså ha tag i Bär, inte kapslar.
Jag åker snart till stockholm och köper det annars, men undviker helst det.

elderberry
2008-02-09, 17:59
vad är acai-bär? är dom bra för något speciellt?

CoKEmaN
2008-02-09, 18:25
vad är acai-bär? är dom bra för något speciellt?

Acai är bär från Brasilien som innehåller upp till dubbelt så mycket antioxidanter som blåbär, och 33 gånger så mycket som röda vindruvor.

Bären växer på träd som kallas "Livets träd" av infödingarna.
Bären är fulla med antioxidanter, vitaminer, mineraler och värdefulla fettsyror som Omega- 3.

TehSaxo
2009-10-25, 22:16
Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd**

Vad är antioxidanter och vad exakt gör dessa? :$

Eddie Vedder
2009-10-26, 08:03
Vad är antioxidanter och vad exakt gör dessa? :$

http://sv.wikipedia.org/wiki/Antioxidant

Snorkelfarsan
2009-10-26, 13:02
Acai är bär från Brasilien som innehåller upp till dubbelt så mycket antioxidanter som blåbär, och 33 gånger så mycket som röda vindruvor.

Bären växer på träd som kallas "Livets träd" av infödingarna.
Bären är fulla med antioxidanter, vitaminer, mineraler och värdefulla fettsyror som Omega- 3.

Dom är säkert jättebra, men det låter lite halvflummigt, ungefär som med Gojibär. 10 000 gånger mer c-vitamin än en apelsin, ät dom och du blir pånyttfödd...

Men omega-3? Innehåller den EPA och DHA? Eller är det som anra vegetabiliska omega-3-källor?

Frumpish
2009-10-26, 13:03
Acaibär är asgoda :D köpte en sån påse sist jag köpte tillskott för å komma över en viss nivå till gratis frakt. sjukt dyra men väldigt goda!

machine gun
2009-10-27, 15:09
Rätt intressant när man bara pratar om att någonting är rikt på antioxidanter utan att precisera vilka antioxidanter man menar. C-vitamin är t.ex. en antioxidant.

Jag har aldrig smakat färska eller torkade acaibär, men jag har testat juice och det var gott.

Eddie Vedder
2009-10-27, 15:10
Rätt intressant när man bara pratar om att någonting är rikt på antioxidanter utan att precisera vilka antioxidanter man menar.

Eller när man säger något i stil med "aktiva ämnen" och sedan en intetsägande graf efter det.:D

machine gun
2009-10-27, 15:12
Eller när man säger något i stil med "aktiva ämnen" och sedan en intetsägande graf efter det.:D

Att ett ämne är aktivt kan ju t.ex. innebära att det luktar eller smakar någonting, eller att det är allergiframkallande. Fast "aktivt fruktkoncentrat" låter kanske bättre än "allergiframkallande skalrester" :D