Visa fullständig version : Autoimmunitet & hormonnivåer. Fråga till Grub, sverker, jwzrd et al.
Jag vet att det är fult att rikta frågor till folk, men det är nog endast en liten skara som kan svara på detta...
Tack på förhand.
1. "Varför autoimmuna sjukdomar uppstår är oklart, men det är välkänt att autoimmuna sjukdomar är vanligare bland kvinnor än hos män. Autoimmuna sjukdomar är ofta associerade till ett komplex i immunförsvaret kallat HLA."
2. "When eczema is severe and does not respond to other forms of treatment, immunosuppressant drugs are sometimes prescribed. These dampen the immune system and can result in dramatic improvements to the patient's eczema. However, immunosuppresants can cause side effects on the body. "
3. "An immunosuppressant is a substance that performs immunosuppression of the immune system. They may either be exogenous. as immunosuppressive drugs, or endogenous, as e.g. testosterone."
4. "The suppressive effects of male sex hormones on immune functions have been observed in a wide variety of disease processes and appear to be testosterone-mediated. Endogenous testosterone inhibits skin wound healing response in males and is associated with an enhanced inflammatory response."
5. "Eczema is a form of dermatitis, or inflammation of the upper layers of the skin."
Min första fråga är:
Är inte påstående 2 samt 3 motsägande? (testosteron ÖKAR inflammationen, men sådana ämnen föreskrivs för åkommor där inflammation finns från början :confused: )
Andra frågan:
Letade, men hittade inte. Jag vet att stress sänker testosteronnivåerna, men hur är det med träning? Har för mig att jag läst att testot sjunker efter träning (eller var det efter man ätit? :confused:)
Skulle detta kunna medföra så pass sänkta nivåer att någon som är genetiskt predisponerad för en autoimmun åkomma, får symptom? (Om man bara drar till med en gissning)
Jag kan inte se att 2 och 3 motsäger varandra. Det som eventuellt gör det är isf ditt påstående om att testosteron ökar inflammationen.
Är du säker på att du förstår texten?
2. "När eksemen är svår och inte svarar på andra former av behandling, skrivs ibland immunsuppressiva läkemedel ut. Dessa sänker immunförsvaret och kan resultera i dramatiska förbättringar i en patients eksem.. Men immunsuppressiva droger kan ha bieffekter på kroppen."
3. "Ett immunsuppressiv är ett ämne som dämpar effekten på immunförsvaret. De kan vara exogena (läkemedel, t.ex kortison) eller endogena (från kroppen, t.ex Testosteron)"
4. "Den dämpade effekten av manliga sexhormonrer på immunförsvaret har varit observerat i ett stort mångfald av sjukdomsprocesser och verkar vara medlat av testosteron. Endogen testosteron inhiberar responsen tillläkande av sår och är förknippat med en ökad inflammatorisk respons."
När eksem som orsakas utav att kroppens egna immunförsvar bryter ner dina celler så kan man erbjudas ett immunsuppressiv som dämpar immunförsvaret som då inte kan bryta ner dina celler i lika stor utsträckning. Och när de står att testosteron har en liknande effekt tror jag inte att du behöver vara orolig för att råka ut för eksem bara för att ditt immunförsvar höjs temporärt av att din testosteronnivå sänkts efter en träning eller ett mål (om det nu är så att testosteronnivån sjunker då).
Jag är lite osäker på vad du egentligen vill veta. Gäller dina frågor autoimmuna sjukdomar i allmänhet, en särskild autoimmun sjukdom eller eksem (som det ju också finns många typer av)?
Rent allmänt är det nog inte helt ovanligt (om man bortser från att autoimmuna sjukdomar inte är jättevanliga i sig) att sjukdomen bryter ut under en period när allmäntillståndet är nedsatt (det gäller ju även för vanliga sjukdomar), vilket ju är fallet vid svår, långvarig stress. Det verkar inte osannolikt att långvarig, svår överträning kan leda till ett liknande tillstånd.'
Jag är tveksam till att förekomsten av autoimmuna sjukdomar skulle vara rakt av kopplad till testosteronproduktionen.
Jag kan inte se att 2 och 3 motsäger varandra. Det som eventuellt gör det är isf ditt påstående om att testosteron ökar inflammationen.
Jag klantade mig med numereringen. Det du skriver är det jag menar, att det är märkligt att man förskriver ett ämne som ökar inflammationen.
Är det dessutom inte även här motsägande att ett ämne som dämpar immunförsvaret är inflammatoriskt? (inflammation är ju en del av försvarsmekanismen)
Jag är lite osäker på vad du egentligen vill veta. Gäller dina frågor autoimmuna sjukdomar i allmänhet, en särskild autoimmun sjukdom eller eksem (som det ju också finns många typer av)?
Rent allmänt är det nog inte helt ovanligt (om man bortser från att autoimmuna sjukdomar inte är jättevanliga i sig) att sjukdomen bryter ut under en period när allmäntillståndet är nedsatt (det gäller ju även för vanliga sjukdomar), vilket ju är fallet vid svår, långvarig stress. Det verkar inte osannolikt att långvarig, svår överträning kan leda till ett liknande tillstånd.'
Jag är tveksam till att förekomsten av autoimmuna sjukdomar skulle vara rakt av kopplad till testosteronproduktionen.
Det där är väldigt intressant också. Kortisol verkar ju hämmande på immunförsvaret, så en ökning av hormonet borde rent teoretiskt minska besvär. Kan man tänka sig någon form av nedreglering av receptorer om ett förhöjt stresstillstånd varit långvarit? (att man därför svarar dåligt på produktionen och de immunförsvarsdämpande effekterna därför är frånvarande)
Intressant tråd. Fick mig att fundera lite, och dessutom blev jag påmind om att skaffa ny betnovat :/
Jag klantade mig med numereringen. Det du skriver är det jag menar, att det är märkligt att man förskriver ett ämne som ökar inflammationen.
Är det dessutom inte även här motsägande att ett ämne som dämpar immunförsvaret är inflammatoriskt? (inflammation är ju en del av försvarsmekanismen)
Då förstår du alltså inte texten. Det står ju att ENDOGENT testosteron ökar inflammationen. Alltså inget ordinerat läkemedel.
Jag ser inte det paradoxala i att testosteron både hämmar immunförsvaret och ökar inflammationen. En inflammation är en del av kroppens försvarsmekanismer ja, men inte en del utav immunförsvaret.
Då förstår du alltså inte texten. Det står ju att ENDOGENT testosteron ökar inflammationen. Alltså inget ordinerat läkemedel.
Jag ser inte det paradoxala i att testosteron både hämmar immunförsvaret och ökar inflammationen.
Då är du ensam om detta. ;)
"Generally, androgens exert suppressive effects on both humoral and cellular immune responses and seem to represent natural anti-inflammatory hormones."
Ann N Y Acad Sci. 2002 Jun;966:131-42.
En inflammation är en del av kroppens försvarsmekanismer ja, men inte en del utav immunförsvaret.
"Inflammation is one of the first responses of the immune system to infection.[18] The symptoms of inflammation are redness and swelling, which are caused by increased blood flow into a tissue. Inflammation is produced by eicosanoids and cytokines, which are released by injured or infected cells. Eicosanoids include prostaglandins that produce fever and the dilation of blood vessels associated with inflammation, and leukotrienes that attract certain white blood cells (leukocytes).[19][20] Common cytokines include interleukins that are responsible for communication between white blood cells; chemokines that promote chemotaxis; and interferons that have anti-viral effects, such as shutting down protein synthesis in the host cell.[21] Growth factors and cytotoxic factors may also be released. These cytokines and other chemicals recruit immune cells to the site of infection and promote healing of any damaged tissue following the removal of pathogens.[22]"
Kanske inte så motsägelsefullt som man skulle kunna tro. Det förekommer att ämnen har olika effekt beroende på var, när och i vilka koncentrationer de förekommer.
Det där är väldigt intressant också. Kortisol verkar ju hämmande på immunförsvaret, så en ökning av hormonet borde rent teoretiskt minska besvär. Kan man tänka sig någon form av nedreglering av receptorer om ett förhöjt stresstillstånd varit långvarit? (att man därför svarar dåligt på produktionen och de immunförsvarsdämpande effekterna därför är frånvarande)
Nedreglering av antalet receptorer har diskuterats; om man kommit fram till något vet jag dock inte. Ett problem vid studiet av stress är att det man är intresserad av ofta är upplevd stress och inte om fysisk stress (fysisk ansträngning, smärta, köld/värme, sjukdom osv). Denna är väldigt svår att utvärdera med djurmodeller (hur vet man hur råttan mår i lite mer detalj än "bra" respektive "dåligt"?) och det är svårt att använda människor eftersom man ofta vill öppna och rota runt i systemet.
Jag är fortfarande osäker på var testosteron och dermatit kommer in i sammanhanget? Det är känt att vissa typer av dermatit reagerar på upplevd stress; personer med atopiskt eksem får ofta uppblossning av eksemet under stressiga perioder (t.ex. tentaperioder). Varför detta sker är väl mer osäkert, men testosteron är vad jag vet inte föreslaget som förklaringsmodell.
The_RobRoy
2008-02-10, 10:28
Efter att ha sett för mycket House senaste tiden.
Är detta samma sak som de kallar lupus? :)
Nej. Lupus är lupus.
Internetmedicin.se om lupus erythematosus (http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=827)
"Inflammation is one of the first responses of the immune system"
Oj fel av mig i så fall, jag tog mitt från wikipedia; "A cascade of biochemical events propagates and matures the inflammatory response, involving the local vascular system, the immune system, ..."
Men eftersom vem som helst får redigera på wikipedia kan man inte alltid utgå ifrån att det stämmer till 100%. Så kanske är det som ditt utdrag säger.
Men immunförsvaret involverar så väldigt många händelser, detta är endast ett exempel och alltså inte något som verkligen händer i kroppen, låt oss låtsas att testosteron ökar frigivningen av histamin i kroppen. Histamin är vasodilativt, alltså får dina blodkärl att expandera, det som händer vid en inflammation. På så sätt skulle man kunna påstå att testosteron ökar en inflammatorisk respons. Låtsas sen att testosteron inhiberar vita blodceller och därmed minskar kroppens immunförsvarsförmåga. Då skulle testosteron fungera på båda plan. Nu är det som sagt inte detta som händer, men det är inte ovanligt att ett ämne i kroppen, inte minst ett hormon, har flera funktioner i kroppen.
Kanske inte så motsägelsefullt som man skulle kunna tro. Det förekommer att ämnen har olika effekt beroende på var, när och i vilka koncentrationer de förekommer.
Nedreglering av antalet receptorer har diskuterats; om man kommit fram till något vet jag dock inte. Ett problem vid studiet av stress är att det man är intresserad av ofta är upplevd stress och inte om fysisk stress (fysisk ansträngning, smärta, köld/värme, sjukdom osv). Denna är väldigt svår att utvärdera med djurmodeller (hur vet man hur råttan mår i lite mer detalj än "bra" respektive "dåligt"?) och det är svårt att använda människor eftersom man ofta vill öppna och rota runt i systemet.
Jag är fortfarande osäker på var testosteron och dermatit kommer in i sammanhanget? Det är känt att vissa typer av dermatit reagerar på upplevd stress; personer med atopiskt eksem får ofta uppblossning av eksemet under stressiga perioder (t.ex. tentaperioder). Varför detta sker är väl mer osäkert, men testosteron är vad jag vet inte föreslaget som förklaringsmodell.
Det finns många utmärkta modeller för att studera stressrespons hos råttor, både akuta och långtidsrespons...
Oj fel av mig i så fall, jag tog mitt från wikipedia; "A cascade of biochemical events propagates and matures the inflammatory response, involving the local vascular system, the immune system, ..."
Men eftersom vem som helst får redigera på wikipedia kan man inte alltid utgå ifrån att det stämmer till 100%. Så kanske är det som ditt utdrag säger.
Men immunförsvaret involverar så väldigt många händelser, detta är endast ett exempel och alltså inte något som verkligen händer i kroppen, låt oss låtsas att testosteron ökar frigivningen av histamin i kroppen. Histamin är vasodilativt, alltså får dina blodkärl att expandera, det som händer vid en inflammation. På så sätt skulle man kunna påstå att testosteron ökar en inflammatorisk respons. Låtsas sen att testosteron inhiberar vita blodceller och därmed minskar kroppens immunförsvarsförmåga. Då skulle testosteron fungera på båda plan. Nu är det som sagt inte detta som händer, men det är inte ovanligt att ett ämne i kroppen, inte minst ett hormon, har flera funktioner i kroppen.
Det finns många som menar att i princip alla hormoner/hormon system i kroppen har dubbla effekter, både agonistisk och antagonistisk effekt. Samtidigt som det kör gasen i botten så bromsar det. För många system är det bevisat (t ex insulin och blodsocker) för andra är det ännu inte bevisat...
Det är ett sätt för kroppen att balansera responset... Bromspedalen och gaspedalen samtidigt ;-)
Det finns många utmärkta modeller för att studera stressrespons hos råttor, både akuta och långtidsrespons...
Det fínns många modeller. Graden av "utmärkthet" liksom graden till vilken man kan extrapolera från dem finns det många åsikter om.
Edit: Jag bör nog tillägga att det är min uppfattning utifrån vad jag har läst.
Min tanke var något som: autoimmuna åkommor har starka kopplingar till hormoner, mycket vanligare bland kvinnor, huvudsakliga hormonskillnaden mellan män och kvinnor... (lite naiv tankegång, jag vet, men knepigt nog så funkar det ändå. Testosteron har ju en immunosuppresiv verkan)
Men jag är inte utbildad inom området, så det är ju bara gissningar från min sida.
Min tanke var något som: autoimmuna åkommor har starka kopplingar till hormoner, mycket vanligare bland kvinnor, huvudsakliga hormonskillnaden mellan män och kvinnor... (lite naiv tankegång, jag vet, men knepigt nog så funkar det ändå. Testosteron har ju en immunosuppresiv verkan)
Men jag är inte utbildad inom området, så det är ju bara gissningar från min sida.
Hur har autoimmuna sjukdomar starka kopplingar till hormoner???
Det fínns många modeller. Graden av "utmärkthet" liksom graden till vilken man kan extrapolera från dem finns det många åsikter om.
Edit: Jag bör nog tillägga att det är min uppfattning utifrån vad jag har läst.
Nej där är jag helt enig, möjligheterna att extrapolera till människor varierar väldigt! Men att skapa bra (1) stressmodeller för råttor och möjligheterna att (2) extrapolera olika försök till människor det är ju 2 helt olika frågor!
(1) Inga problem!
(2) Tricky!
Hur har de inte det?
Framkallas många gånger av rubbningar i hormonsystemet, ALLA autoimmuna sjukdomar svarar på hormonbehandling (iaf de jag känner till).
Letar man endast LITE så hittar många sådana påståenden:
"The cause of Sjögren's syndrome is unknown, but taking into account the female dominance and the late onset, our hypothesis is that sex steroids play a key role in the etiology of Sjögren's syndrome."
Ann N Y Acad Sci. 2007 Jun;1108:426-32.
Så helt galen och naiv var min tankegång inte. :)
"Sex steroids modulate epidermal and dermal thickness as well as immune system function, and changes in these hormonal levels with aging and/or disease processes alter skin surface pH, quality of wound healing, and propensity to develop autoimmune disease, thereby significantly influencing potential for infection and other disease states."
Gend Med. 2007 Dec;4(4):308-28.
Jo Lupus är en autoimmun sjukdom.
Systemic lupus erythematosus (SLE or lupus) is a chronic autoimmune disease that can be fatal, though with recent medical advances, fatalities are becoming increasingly rare.
http://en.wikipedia.org/wiki/Systemic_lupus_erythematosus
"In particular, cortisol and melatonin circadian rhythms are altered, at least in rheumatoid arthritis (RA), and partially involve sex hormone circadian synthesis and levels as well."
Ann N Y Acad Sci. 2006 Nov;1089:538-47.
Nu är det inte längre något jag "tror"...
Hur har de inte det?
Framkallas många gånger av rubbningar i hormonsystemet, ALLA autoimmuna sjukdomar svarar på hormonbehandling (iaf de jag känner till).
Letar man endast LITE så hittar många sådana påståenden:
"The cause of Sjögren's syndrome is unknown, but taking into account the female dominance and the late onset, our hypothesis is that sex steroids play a key role in the etiology of Sjögren's syndrome."
Ann N Y Acad Sci. 2007 Jun;1108:426-32.
Så helt galen och naiv var min tankegång inte. :)
Pga av de karakteristiska egenskaper som endokrina körtlarna har (producerar något vävspecifikt, väl vaskulerat för att det just skal utsöndras i blodet) så ja är de mer utsatta, men autoimmuna sjukdomar kan ju drabba allt möjligt utan koppling till några hormoner (subakut bakteriell endocardit -> glomerulonefrit, SLE -> bl a vaskulit, Multipel skleros -> Hjärndegeneration, Autoimmun hemolytisk anemi -> anemi... listan är långt och det är eksempel på sjukdomar från både klass II, III och IV reaktioner)
Vad menar du med att alla svarar på hormon behandling? Glukokortikoid? Givetvis svarar alla på immunsuppression... Men det är ju inte det jag tänker när du säger de är kopplade till hormoner....
Och mkt av de där påstående känns som lite löst snack...
Autoimmuna sjukdommar är komplicerade multifaktoriella sjukdomar som uppkommer pga en olycklig kombination av genetiska (HLA allotyper/isotyper, proteiner i thymus som är involverade i selektion kontroll av T-celler) och miljö (infektioner, trauma, kemikalier, strålning, livsmedel) faktorer där alla var för sig har en enbart svag association till sjukdomen.
Appropå Sjögrens och "late onset" så ska man även tänka på att det kan vara som med reumatoid artrit, ålder och thymus kapacitet. Med ålder är det ett omvänt förhållande mellan incidens av reumatoid artrit och thymus kapacitet (epitel volym)...
Alla de där "det ses en tendens bla bla bla ser ut att vara en association bla bla bla" ska man vara försiktig med....
Hur är det löst snack?
Jag säger inte att det är den enda faktorn, men på alla autoimmuna sjukdomar jag tittat på har könshormoner en predisponerande verkan.
men autoimmuna sjukdomar kan ju drabba allt möjligt utan koppling till några hormoner
Nej? (källa?)
"The function of hormones has expanded to include immunomodulation and neuroprotection in addition to their classic roles. The story of how hormones influence inflammation and neuron and glial function is being slowly unraveled. There is increasing evidence that estrogen, progesterone, and testosterone contain immune responses and influence damage repair in the nervous system. Hormones such as prolactin and vitamin D are being explored as immunomodulators and may influence diseases such as multiple sclerosis (MS) or may be used therapeutically to modulate the immune response. More recently identified hormones, such as leptin and gherlin, may also influence the course of disease. This chapter reviews some of the evidence that supports a role for hormones in MS."
Curr Top Microbiol Immunol. 2008;318:267-311.
Och mkt av de där påstående känns som lite löst snack...
Ja det klart, de där publicerade artiklarna är något din kusin slängde ihop när han hade tråkigt en kväll.
"The decrease in disease severity during late pregnancy appears to be due at least in part to high levels of estriol, which characterize this time period."
Neuroscientist. 2001 Jun;7(3):258-70.
"Experimental allergic encephalomyelitis, an animal model with similarities to multiple sclerosis, is also influenced by hormonal factors in both occurrence and severity. The multiple levels of interaction between immune, endocrine, neurologic, and genetic systems probably explain the action of sex steroids in multiple sclerosis susceptibility."
Curr Opin Neurol Neurosurg. 1993 Apr;6(2):195-201.
"Gender and sex hormones have a clear effect on various hetero- and auto-immune responses but the mechanisms of action are still unknown; starting from sex hormones, steroids can be devised which have favourable effects on immune processes but lack undesirable hormonal effects; such hormonomimetics should be, in principle, applicable for the treatment of autoimmune disease."
J Steroid Biochem. 1990 Feb;35(2):157-72.
ALLA autoimmuna sjukdomar...
"It is well established that sexual dimorphism exits within the immune system. Females have higher levels of immunoglobulins, greater antibody response to antigens, and higher incidence of autoimmune diseases, such as systemic lupus erythematosus, Grave's disease, and Hashimoto thyroiditis than males. Spontaneous autoimmune syndromes in mice are more prevalent and of greater severity in females compared with males, and the course of the disease can be modulated by changes in levels of gonadal steroids. A sexual dimorphism is also present in the pituitary-adrenal function: females have higher corticosterone levels and higher corticosteroidogenesis. In the context of the immune-neuroendocrine interactions, we investigated the effects of gonadectomy and sex hormone therapy on endotoxin-stimulated hypothalamo-pituitary-adrenal axis. Whereas endotoxin-induced corticosterone release is invariable throughout the different stages of the oestrus cycle, gonadectomy in both male and female mice leads to enhanced adrenal and immune responses to endotoxin. Interestingly, these enhanced adrenal and immune responses can be completely reversed by testosterone treatment regardless of the sex of the mice. Studies performed over development confirm the role of endogenous testosterone in modulating the endotoxin-induced corticosterone secretion. Indeed, corticosterone response to endotoxin is maximal before puberty when endogenous testosterone levels are low and declines in postpubertal and adult mice. In conclusion, all these data support a sex steroid hormone basis for a neuroendocrine-immunologic sexual dimorphism."
Domest Anim Endocrinol. 1998 Sep;15(5):345-52.
Om du inte ser hur hormoner är starkt kopplade till autoimmuna sjukdomar, hoppas jag för allt i världen att du inte är en riktig doktor...
Jag tror Doktorn menar att autoimmuna sjukdomar inte behöver vara hormoninducerade. Att de är reglerade däremot bekräftade du ju redan i din första post.
LunaSpice
2008-02-11, 01:50
Nu har jag läst igenom hela tråden flera ggr. Jag förstår dock inte syftet med den och vart du vill komma. Du slänger in en massa olika referenser, varav en del är nästan 20år gamla, och ditt enda syfte verkar vara att motagrumentera mot andra som skriver och försöker lista ut vad du vill ha svar på. Exakt vad vill du ha svar på?
Jag har arbetat inom endokrinologi och även gastroeneterolig i snart 3 år och tycker jag har skaplig koll på dessa saker men kan ändå inte riktigt se vad du vill få ut av det hela.
Exakt vad vill du ha svar på?
Detta vill jag veta:
Letade, men hittade inte. Jag vet att stress sänker testosteronnivåerna, men hur är det med träning? Har för mig att jag läst att testot sjunker efter träning (eller var det efter man ätit? )
Skulle detta kunna medföra så pass sänkta nivåer att någon som är genetiskt predisponerad för en autoimmun åkomma, får symptom?
Sen kom någon och påstod att det inte fanns kopplingar. (Därav de många referenserna.) Bör även påpekas att en studies ålder inte på något sätt behöver gör den mindre gällande.
Annat jag ville ha svar på var sånt jag inte frågade, men som Tolkia frågade. Det var om/vad testo hade med saken att göra.
Könshormoner verkar tydligen ha det. (Enligt vissa artiklar.)
LunaSpice
2008-02-11, 02:32
Känns som den frågan är riktad rakt mot endokrinologer och inte till detta forum.
Iaf...du verkar undra att eftersom kvinnor löper större risk för autoimmuna sjukdomar...finns det då en kopplig till deras lägre tesosteronnivåer och ökad prevalens för autoimmuna sjukdomar? Det du också undrar är om pga. de temporärt sänkta nivåerna av testosteron efter träning...kan detta utlösa autoimmuna reaktioner/symtom hos människor som är genetiskt predisponerad för detta?
Iaf...du verkar undra att eftersom kvinnor löper större risk för autoimmuna sjukdomar...finns det då en kopplig till deras lägre tesosteronnivåer och ökad prevalens för autoimmuna sjukdomar?
Det du också undrar är om pga. de temporärt sänkta nivåerna av testosteron efter träning...kan detta utlösa autoimmuna reaktioner/symtom hos människor som är genetiskt predisponerad för detta?
Exakt det jag undrar.
Den första frågan har jag väl mer eller mindre fått svar på. (Att det skulle kunna vara så.)
Den andra frågan har jag ingen aning om fortfarande... Alltså om man genom regelbunden träning på något sätt kan sänka sina testosteronnivåer.
LunaSpice
2008-02-11, 02:43
Hypogonadala tillstånd kan ju uppstå hos män vid regelbunden träning. Hypogonadism kan i vissa fall ha ett samband med autoimmuna sjukdomar men om det enbart har med testosteron att göra är väldigt osäkert. Tyvärr har det gjorts alldeles för få studier på detta. Det som mest studeras inom dessa områden är främst hur kvinnors könshormoner påverkas. Vi män är tydligen inte så viktiga. :P
Hypogonadala tillstånd kan ju uppstå hos män vid regelbunden träning. Hypogonadism kan i vissa fall ha ett samband med autoimmuna sjukdomar men om det enbart har med testosteron att göra är väldigt osäkert. Tyvärr har det gjorts alldeles för få studier på detta. Det som mest studeras inom dessa områden är främst hur kvinnors könshormoner påverkas. Vi män är tydligen inte så viktiga. :P
Perfekt svar. Tack.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.