Visa fullständig version : Farliga hallon?
Hur är det nu.. tidigare var det tal om någon bakterie som kunde finnas i köpta frusna hallon som kunde ge magsjuka, stämmer det fortfarande?
Hade för några år sedan en liten last - att mumsa frysta hallon:eating: men slutade sedan det var någonstans pensionärer dog på ett ålderdomshem av att ha ätit dem.
Det var utländska hallon de varnade för, men jag hittar aldrig några svenska frysta hallon..
Kan jag ta upp min gamla last eller ÄR det farligt? :confused: :(
Kokar man dom är det lixom inte lika gott att sitta å plock-mumsa..
Är Lellan en gammal pensionär?
Originally posted by Grahn
Är Lellan en gammal pensionär? :smash:
Neeej...:rolleyes: (anar vilda protester.. ;) )
Men efter vinterkräksjukan så har jag nåt emot magsjukor.. knepigt..:MrT:
Niclaaas
2003-05-14, 12:51
bara för att det stod om pensionärer betyder det ju iofs inte att bara dom kan få sjukdomen om det skulle vara nåt
mjo men bara de som dog :)
Jag vill inte dööö :cryout: - kan jag ääta dom eller??? *sugen*:naughty:
:eating:
Farliga bakterier i hallon har jag inte hört om.
Ifall du är rädd för att bli matförgiftad så rekomenderar jag ett litet glas apelsinjuice innan maten.
Den sura juicen retar magsäcken som börjar producera magsaft ( saltsyra ).
Nu blir miljön i magen så otrevlig att många inkräktare dör.
Givetvis är detta ingen absolut metod men fungerar ofta.
goodspeed
2003-05-14, 17:30
Skulle det finnas risk för nåt sånt så skulle nog livsmedelsverket sätta stopp för det.
En helt annan grej som inte har nåt med hallon att göra, jag har hittat en skalbagge i sylt inköpt på ica. :eating:
Originally posted by goodspeed
En helt annan grej som inte har nåt med hallon att göra, jag har hittat en skalbagge i sylt inköpt på ica. :eating:
Lyckos! Smakade den bra?
goodspeed
2003-05-14, 17:34
Originally posted by Vänskap
Lyckos! Smakade den bra?
Åt inte upp den, den såg ut att vara ledsen.
Originally posted by goodspeed
Åt inte upp den, den såg ut att vara ledsen.
Gratis protein med sylten och du nobbar... :rolleyes: Klart den var ledsen förresten, antar att du snodde sylten och den blev utan.. :(
Förresten kvittar det väl var den är inköpt.. jag vill veta fabrikat? *nyfis*
Ok, nu ska jag äta frysta hallon! ERT fel om jag dööör.. *melodramatisk*:eating:
goodspeed
2003-05-15, 09:38
Originally posted by Lellan
Gratis protein med sylten och du nobbar... :rolleyes: Klart den var ledsen förresten, antar att du snodde sylten och den blev utan.. :(
Förresten kvittar det väl var den är inköpt.. jag vill veta fabrikat? *nyfis*
Ok, nu ska jag äta frysta hallon! ERT fel om jag dööör.. *melodramatisk*:eating:
Kommer inte ihåg va det va för märke/modell på varken sylten eller skalbaggen. Jag hade pyntat för sylten, inte han...han va bara där och svullade på min bekostnad. Som tur var så tog svullandet hans liv innan jag han göra det.. :MrT:
Ang. Försäljningsstället, nej..du har rätt...det är väl samma sylt i alla affärer, har inte sån stor kolla på det.
Svenska hallon = Går att äta
Tyska hallon = Går att äta men det är inte bra att göra det.
Häromdagen insjuknade 50 st i kraftig magsjuka på universitetssjukhuset här i örebro pga frysta hallon i tårta. Det var endast personal så det var ingen som gick åt den här gången iaf - men tänkte bara påminna om att koka de frysta hallonen om de inte är svenska!
Sen är det bara att mumsa på! :eating:
GhostFace
2003-06-16, 14:45
Det har hänt tidigare att frusna hallon importerade från utlandet har gett vissa magåkommor. Senast som Lellan beskrev, men före det om jag inte minns fel så var det i hösten -02 som det hände saker i någon ort i Sverige (anar att landet Polen eller nå´t annat forna öststatsland med mystiska besprutningsmetoder hade nå´t med fallet att göra)....
Eller finns det någon som sitter på detaljer så fyll gärna i ?
Originally posted by GhostFace
Det har hänt tidigare att frusna hallon importerade från utlandet har gett vissa magåkommor. Senast som Lellan beskrev, men före det om jag inte minns fel så var det i hösten -02 som det hände saker i någon ort i Sverige (anar att landet Polen eller nå´t annat forna öststatsland med mystiska besprutningsmetoder hade nå´t med fallet att göra)....
Eller finns det någon som sitter på detaljer så fyll gärna i ?
Tror det var på ett åldedomshem i norra sverige och att några äldre dog av den kraftiga magsjukan, men minns inte helt..:confused:
Intressant detta.. Vad var det för bakterie tro??
Man har ju länge vetat att man kanske inte bör plocka bär i ex. Tyskland, ffa blåbär, då parasiter (Echinococcus species) som har räven som huvudvärd, kan sprida sina ägg i naturen. Får vi människor i oss ägen utvecklas organismen i levern och ger efter lång tid svåra leverskador...
Ska kolla vidare om magsjukebakterier dock...
edit. Calicivirus har orsakad magsjuka. Sydosteuropa-import..
Vi kan spekulera hej vilt emmzan:D
Hallon kräver mycket kväve för att trivas och växer oftast bäst kring utedass:em:
Kanske inte helt omöjligt att man skördar nygödslade plantor där alla möjliga tarmbakterier finns kvar.
För att undvika detta problem med egenplockade hallon från landet så sköljer man dem ordentligt innan man äter den.
-> Sverker
Hmm.. efter att ha kommit över lite äckelkänslor efter att som barn ätit maskiga hallon börjar man på nytt undra om de verkligen är sååå goda... :confused: :(
Originally posted by Lellan
-> Sverker
Hmm.. efter att ha kommit över lite äckelkänslor efter att som barn ätit maskiga hallon börjar man på nytt undra om de verkligen är sååå goda... :confused: :(
Hallon plockas lämpligen på hyggen och äts i så stora mängder som möjligt (dvs så mycket man hinner äta innan mamma upptäcker att man käkar hallonen hon spenderat 4 timmar med att plocka)
Originally posted by emmzan
Hallon plockas lämpligen på hyggen och äts i så stora mängder som möjligt (dvs så mycket man hinner äta innan mamma upptäcker att man käkar hallonen hon spenderat 4 timmar med att plocka)
Älg, har och björngödslade! :hbang: :D Men ibland är det ju en massa mask i.. är det pga det där med kvävet och skiten eller? :confused:
Nej. Kalhugger man skog och lämnar ris och kvistar så frigörs det ordentligt med näringsämnen när riset bryts ned.
Uppenbarligen gynnas hallonen här. ( Kan förresten bli varmt ute på hyggen i sena juli ).
Mask i hallon är nog ren otur:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.