Visa fullständig version : Välling
Hej brukar dricka välling ibland, till frukost t ex med lite annat. Hur som helt tycker ni att det är en bra sammansatt mellanmål, kväll , morgon. Helt enkel vad tycker ni om den.?? Det är ju rätt mkt mjölksocker ser jag. Jag brukar alltid ha i en skopa (0,5dl) vaniljproteinpullver (whey80)
Innehåll:Välling Osockrad Fullkorn
Skummjölkspulver, mältat grahamsmjöl, havremjöl, rågmjöl, vegetabilisk olja (palm, raps), mältat vetemjöl, salt, mineralämnen (kalcium, järn) , vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin och B6). Användning: För vuxna
Näringsdeklaration:
Energi 1650kJ/390kcal, Protein 21 g, Kolhydrat 54 g varav sockerarter 29.5 g, mjölksocker 22 g, druvsocker 1.5 g, fruktsocker 1.5 g, maltsocker 4 g, socker 0.5 g, Fett 10.5 g varav mättat fett 3 g, enkelomättat fett 5 g, fleromättat fett 2.5 g, Kostfiber 5 g, Vitamin A 500 µg, Vitamin D 4 µg, Vitamin E 11 mg, Vitamin C 25 mg, Tiamin 0.6 mg, Riboflavin 0.7 mg, Niacin 11 mg, Vitamin B6 1.1 mg, Natrium 550 mg, Kalium 950 mg, Kalcium 650 mg, Fosfor 600 mg, Järn 11 mg
Ursäkta att det blev lite slarvigt skrivet
Tacksam för svar/Fredrik
Eddie Vedder
2008-02-09, 07:47
Välling är berikad och sammansatt just i syfte att vara näringsmässigt komplett mer eller mindre. Komplett för barn visserligen men det innebär ju inte på något sätt attd et inte är nyttigt för en vuxen.:thumbup: Du äter ju troligtvis mer mat än din välling.;)
En annan lite liknande produkt men som jag tror är mer för gamla men samma princip (d.v.s. näringsberikat och lättätet) är något som heter havremust. Kan också vara värt ett test, det står i samma hylla som annan frukostmat har jag för mig.:)
Jag har skrivit på många andra ställen att välling är bra att lägga in här och där i en kost. Nu har du fullkornsvälling och det brukar jag inte rekomendera andra som har svårt att äta.
Ta det som tillskott/mellanmål och ersätt inte måltider med den bara.
Tack för svaren, jag äter självklart massa annat också.
Finns det nån annan välling an frukost välling:confused:
Sökte på välling innan jag skapade tråden men hittade inte så något precist.
I USA åt jag Creame of Wheat, det kanske är nått liknande havremust, ska kolla in de, tack för tipset.:)
Men vad säger ni om allt mjölksocker?
MVh
Scratch89
2008-02-09, 15:26
Mjölksockret i sig gör inte så mycket. Själva konceptet med välling är att det ska ge mycket energi. Det blir ju inte så mycket om du bara tar en halv deciliter, men om du skulle börja ta högre doseringar kan det vara värt att tänka på.
Mjölksockret ?
Vet inte.
Det ger inte upphov till fett utan blir istället leverglykogen eller blodsocket. Frågan är snarare ifall mjölksockret ( eg galaktosen ) påverka insulinkänsligheten negativt. Lär ju inte finnas specielt mycket forskning om problemet eftersom större mängder mjölksocker är laxerande. King Grub kanske ?
Ha det i en nappflaska för upplevelsens skull, på gymmet gör man så. :D
Ha det i en nappflaska för upplevelsens skull, på gymmet gör man så. :D
Hahahaha, jag har faktiskt letat efter en nappflaska men alla är så himla små.
Det va någon som var intresserad av mängden kanske. Jag tar ca 2 dl vilket är unge 120 gram, det blir 1,2*390= 470kcal (+ca20gram whey80)
Det blir 26gram mjölksocker.
Det är ganska smidigt med välling för de behövs ju inte tuggas:) Är det ingen annan som smuttar välling??
Är det ingen annan som smuttar välling??
Jag köpte det i veckan när jag såg det i hyllan, och såg det underbara näringsinnehållet. Men det var ju knappast gott, jag fick i mig ett par skedar bara, då jag åt det som om det vore fil. Hoppet var att "välling för vuxna" skulle vara gott, och eftersom jag inte druckit välling på typ 18 år eller nåt, så ville jag inte dissa det förrän jag smakat det.. men det får nog två tummar ner :(
Men, jag ska nog göra som du o prova ha i lite whey80.
Eftersom jag har erfarenhet bakom mig när det gäller att tillaga välling:) så kommer jag med lite heta jägartips.
1 Den ska inte vara tjock-då blir den äcklig och du kommer dö.
2 Gör den i en kastrull och vispa. Den ska värmas till drick-temp, den får inte koka då blir den äcklig och då dör du.
3 Krydda med lite kanel och kardemumma. Om du har tillgång till vaniljprotein så ha i ungefär 0,5dl.
4 Tänk på att den ska gå att dricka, det här är nästan det viktigaste, där av anledningen jag har det som både punkt 1 och 4-vad händer annars, jo du kommer att dö.
Mvh
HanneJoelsson
2008-04-17, 21:35
jag älskar verkligen välling, dricker det varje dag och har gjort det flera år! men gillar dock Tjock frukost välling :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.