Visa fullständig version : Vad händer i kroppen under natten när man äter sent?
Ondskapelsen
2008-02-09, 00:43
Ja som topic lyder, vad händer i kroppen under natten när man tagit en nattmacka precis innan man lagt sig t.ex?
Hörde t.ex idag att om man äter innan man går och lägger sig så lägger man på sig mer fett än om man skulle ätit lite tidigare istället. Låter som trams?
Hörde även från samma person att matsmältningen står i stort sett still under natten om man äter sent. Låter också som trams?
Tilläggas bör att detta var från en gymnasielärare i näringslära på ett idrottsprogram. (ta bara in denna info om det jag skrev ovan verkligen är trams)
Ursäkta men jag spenderade ett par minuter med att försöka söka om detta men antingen är jag för trög för sökfunktionen eller så e den svåranvänd.
Tacksam för svar, om det finns en liknande tråd så får ni gärna länka den och stänga denna.
shut teh face
2008-02-09, 00:49
Ja din lärare har nog läst aftonhoran.
Självklart har han fel.
Ondskapelsen
2008-02-09, 00:52
Det är inte min lärare :). Bara råkade höra en diskussion han hade med en elev, och jag ifrågasatte han bara lite snabbt. Ville inte ge mig in i diskussionen eftersom jag inte är överdrivet påläst själv, tyckte bara att det lät som rent trams. Och han hade inga direkt vettiga argument till varför det var så som han sa, han sa bara att "DET ÄR SÅ DET ÄR!".
Skulle gärna ha reda på hur det egentligen är :)
Kung TexMex
2008-02-09, 01:16
Man kan läsa på karolinska.se och apoteket.se att man inte ska äta en stor och fettrik måltid strax innan sängdags eftersom matsmältningen isåfall kommer vara igång halva natten.
Halva natten alltså... jävligt vetenskapligt.
http://www.karolinska.se/templates/Page____71569.aspx?epslanguage=SV
http://www.apoteket.se/rd/d/5239
King Grub å andra sidan skriver såhär i defftråden:
Kroppen kan inte klockan, och väljer du rätt sorts mat finns det ingen anledning att t ex strypa kolhydratintaget efter en viss tidpunkt, eller t o m sluta äta efter klockan 18:00. Det sistnämnda är en seglivad myt som lever kvar år efter år. Du kan undvika att lägga dagens största intag av kolhydrat vid det tillfället, eftersom detta innebär risk för nybildning av kroppsfett från kolhydrat och minskad frisättning av tillväxthormon under natten, men det är inget som kommer att ha någon avgörande effekt på slutresultatet av dieten. Det är fortfarande energi in minus energi ut över dygnet som helhet som är av vikt. Har du tränat på kvällen finns det bara fördelar med kolhydrater här.
Eddie Vedder
2008-02-09, 08:01
Kroppen är gjord för vila under nattetid och aktivitet under dagtid. Ämnesomsättningen är lägre under natten och hormonella svar på matintag under natten ter sig också annorlunda, finns många negativa hälsoaspekter med omvänd dygnsrytm och nattätande.
Men det är alltså extremare fall, typ nattarbete. Att ta en macka innan sömn är helt lugnt, att äta en måltid 21:30 likaså. Allt tas tll det extrema jämt, den ena nojjar över mat efter klockan 18 medan någon annan påstår att det är helt oväsentligt när man äter och hur mycket och att kroppen inte på något sätt alls kan klockan.:Virro
Det är inte så svart eller vitt, men mat på kvällen innebär INTE att man blir fetare och ämnesomsättningen stängs aldrig någonsin av förutom den dagen man dör.:)
Ondskapelsen
2008-02-09, 13:50
Jag skulle gissa mig till att om t.ex jag inte käkar innan jag sover så liggerj ag vaken 4 timmar med hungerkänslor och när jag väl somnar så måste jag gå upp alldeles strax. Och den uteblivna sömnen lär vara mycket sämre än det lilla snicksnack som han höll på med?
Jag skulle gissa mig till att om t.ex jag inte käkar innan jag sover så liggerj ag vaken 4 timmar med hungerkänslor och när jag väl somnar så måste jag gå upp alldeles strax. Och den uteblivna sömnen lär vara mycket sämre än det lilla snicksnack som han höll på med?
Tacka för det!
Utgår man från en normal dygnsrytm och en lättare måltid senare på kvällen så spelar det ingen roll. Kaloribalansen avgör! YAY!
Ondskapelsen
2008-02-09, 15:24
Men är det möjligt att han har rätt till en liten del då? Att matsmältningen avtar "lite grann" under natten då?
Ämnesomsättningen är lägre under natten och hormonella svar på matintag under natten ter sig också annorlunda, finns många negativa hälsoaspekter med omvänd dygnsrytm och nattätande.
Lite rätt har han.
Ondskapelsen
2008-02-09, 15:52
Men kortsiktigt så e de bara skitsnack?
Tacktack.
King Grub
2008-02-09, 15:56
Rent akut påverkas kroppen inte i praktiken negativt av en dygnsvändning, så man äter på natten i stället för på dagen. Det är kroniskt nattätande (vanligen vid skiftarbete) som påverkar kroppen negativt, med påverka på hormonbalans och genexpression, som på sikt ökar risken för övervikt, diabetes , metabolt syndrom och diverse hormonella störningar.
Rent akut påverkas kroppen inte i praktiken negativt av en dygnsvändning, så man äter på natten i stället för på dagen. Det är kroniskt nattätande (vanligen vid skiftarbete) som påverkar kroppen negativt, med påverka på hormonbalans och genexpression, som på sikt ökar risken för övervikt, diabetes , metabolt syndrom och diverse hormonella störningar.
Hur skulle dessa hormoniella störningarna te sig? (gärna exempel)
King Grub
2008-02-09, 16:14
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&DbFrom=pubmed&Cmd=Link&LinkName=pubmed_pubmed&LinkReadableName=Related%20Articles&IdsFromResult=17305651&ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.