handdator

Visa fullständig version : Till vilken gräns kan man snitta mer än 0.5kg/vecka?

tigerofsweden
2008-02-09, 00:01
Finns det några riktlinjer på hur länge man kan köra en hårdare diet med lägre energiintag innan man bör sakta ner tempot? Tänker då främst på att man når olika nivåer av kroppsfett. Generellt kan man ju begränsa sitt kaloriintag lite mer när man har en större volym fett på kroppen och allt eftersom man kryper närmre lägre fettprocent så ökar risken att man torskar muskler. Antar att det mycket väl kan vara beroende av en rad olika faktorer men är öppen för en diskussion :)

Scratch89
2008-02-09, 00:03
>10 kg fett -> större energiunderskott
<10 kg fett -> mindre energiunderskott

Solve
2008-02-09, 12:03
som att man med tex. 25-30% bf kan gåner ca 1-1.5kg/vecka? undrar extakt samma sak!
Utan att tappa massa (vet att de försvinner lite) men ni förstår nog

Eddie Vedder
2008-02-09, 13:01
som att man med tex. 25-30% bf kan gåner ca 1-1.5kg/vecka? undrar extakt samma sak!
Utan att tappa massa (vet att de försvinner lite) men ni förstår nog

Ja, ju fetar eman är desto större "skydd" mot muskelförlust vid ett stort kaloriunderskott. Ju mer kroppsfett man har desto lägre kaloriunderskott kan man genrellt sett ligga på.

T.ex. om man skulle jämföra två personer med olika kroppssammansättningar, en med 20bf% och en med 12bf%, båda sköter träning, näringstiming o.s.v. på ett klokt sätt och ligger båda på exempelvis 800kcal underskott.
I normalfall skulle då den feta förlora mindre muskelmassa och tappa mer fett. Men om båda deras mål är att t.ex. nå 8bf% kommer ju den smala nå dit mycket fortare såklart.:)

Solve
2008-02-09, 14:54
inte mätt bf på mej men ungefär hur snabbt skulle jag kunna gåner utan att tappa allt för mycket massa? Ju snabbare ju bättre... mitt mål är inte 8% utan kanske 15 bara för o få fram lite bättre konturer

Scratch89
2008-02-09, 15:12
inte mätt bf på mej men ungefär hur snabbt skulle jag kunna gåner utan att tappa allt för mycket massa? Ju snabbare ju bättre... mitt mål är inte 8% utan kanske 15 bara för o få fram lite bättre konturer

Hur långt är mitt snöre om jag står i Skåne jämfört med om jag hänger ut det genom mitt fönster?

Åke
2008-02-09, 15:20

Kör på 0,5

Snorlös
2008-02-10, 19:23

då lär du vara rätt grov för att få fram konturerna på 15%

Scratch89
2008-02-10, 19:24
då lär du vara rätt grov för att få fram konturerna på 15%

Nä. Han vill ju inte få fram alla konturer, utan troligen bara nån magruta och nån ådra. Det är inte så svårt på 15%.

Solve
2008-02-10, 20:16
Nä. Han vill ju inte få fram alla konturer, utan troligen bara nån magruta och nån ådra. Det är inte så svårt på 15%.

precis ;) kommer ändå bara seut som ett benrangel gämfört med andra om jag har 8% bf bättre o byggapå sej lite mer innan den riktiga deffen kommer om några månader/år/sekel/när jag börjar bli nöjd :D