Visa fullständig version : Tillagning av fiskblock?!
God kväll.. Jag brukar koka sånna där fiskblock, mestadels Sej. Men jag är lite osäker på när dom är färdiga. Som det är nu brukar jag väl koka upp det hela, sedan sänker jag värmen från 6'an till 3'an & kör på det i ca 15-20min. OM jag nu brukar koka fisken lite för länge. Hur mycket näring försvinner då?
Mvh
Glada Grodan
2008-02-08, 23:04
Jag brukar koka fisken typ 10 min tills den blir vit. Har inte en aning om hur mycket näring som försvinner om den blir överkokt. Har däremot ett tips på maträtt med just kokt sej eller torsk. Koka upp lite ris, stek på lite hackad gul lök samt lite paprika. Stek helst i chilliolja (finns på konsum, liten flaska med olja och chilli i). Blanda sen i det i riset. Krydda med paprikapulver, salt och lite chillipulver. smula i den kokta torsken i riset och sen är det klart att ätas. *popcorn*
Ja, jag får väl slänga in ett recepttips här också då som jag hittat och som jag tycker var fruktansvärt gott.
600g sejfiléer
1tsk salt
1krm svartpeppar
2,5 dl lätt matlagningsgrädde
1 dl ajvar relish
2 msk hackad persilja
1 dl riven ost
det är bara att lägga fisken i en ugnssäker form, vispa ihop grädden och ajvar relish och häll över fisken. strö över persilja och ost o släng in i ugnen på 225 grader i cirka 20 min. serveras med ris eller bulgur.
enkelt och riktigt gott!
CoolHandLuke
2008-02-10, 20:30
Näringsvärdet är troligtvis i stort sett opåverkat vid kokning men det är inom rimlig tidsgräns. Det är vid högre temperaturer som vid stekning där det har större effekt. Bland annat på Omega-3.
När det gäller säkerhet så kan det finnas parasiter i fisk. Men vad jag förstår så dör dom vid frysning. Möjliga bakterier som överlever frysning dör vid 70-75 grader i ett par minuter. Alltså om fiskköttet är 70-75 grader rakt igenom.
När det gäller tungmetaller så finns det några lösa tumregler: Ju större fisk ju mer per tungmetaller per vikteneht. En exempellista på kvicksilver med amerikanskt perspektiv: http://www.cfsan.fda.gov/~frf/sea-mehg.html
Jag anser att när det gäller fisk så är mindre, mer. Alltså kortare tid och lägre temperatur. Äter hellre fisken rå än överkokt.
Mitt tips är att göra grytor eller soppor med fisk. Då kokar man grönsaker först (beroende på koktid) och har i fisken mot slutet. Ofta kan man låta fiskbitar tillagas enbart på eftervärme eller sjudande utan att vätskan kokar alls.
Eftervärma tillagad fisk i micro är ganska bedrövligt. Bättre att äta kallt. Jag brukar värma tillbehöret som t.ex. potatis och låter grytan med fisken vara kall.
En del fisk är mer tålig som t.ex. lax. En del är extremt känslig som alaska pollock som blir som gummi bara man låter koka nån minut för länge.
Ibland i vissa billiga fiskblock så ingår delar av fisk där tiden mellan fångst och infrysning varit för lång så att fisken hunnit bli likstel. I stort sett oätbar.
Det är inte så mycket dyrare att köpa styckfrysta fileer. Inte sorten där man har små plastfodral per file. Jag menar dom med ett antal fileer i en påse. Fördelen är att det är lättare att portionera, tinar snabbare och ser mer aptitligt ut.
Tina helst fisken i kylskåp över natten. Tina i micro blir nästan alltid dåligt.
Så är det. Fisk är lite krångligare än köttbullar. Men det finns ju fiskbullar. :)
.......
Jo jag har oxå läst att ev. maskar ska dö vid frysning. Men om köttet är 70-75 grader rakt igenom vet ja inte. Jag brukar lägga hela det djupfrysta 400g blocket i kastrull med ca 1-1.5 liter vatten & salt. Varför tina fisken innan kokning?
Men jag tror nog att fisken är genom kokt, den är ju vit & delar sig lätt :D
Äh.. Fisk är väl inte krångligt, ifrån fryst till lagad på 20min! :thumbup:
CoolHandLuke
2008-02-12, 19:44
Jag brukar lägga hela det djupfrysta 400g blocket i kastrull med ca 1-1.5 liter vatten & salt. Varför tina fisken innan kokning?
Men jag tror nog att fisken är genom kokt, den är ju vit & delar sig lätt :D
Äh.. Fisk är väl inte krångligt, ifrån fryst till lagad på 20min! :thumbup:
Det är bra att det funkar för dig. :) Jag antar att du lägger blocket i kallt vatten och sedan sätter på värmen? Klart bättre än att tina i micro. :thumbup:
Som sagt har det ingen större betydelse för näringen. Det blir bara bättre konsistens om värmen fördelas jämnare. Den effekten får man om man har en färdigtinad fisk.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.