Visa fullständig version : Näringsinnehållen?
robztr14
2008-02-08, 21:16
Hallå hallå!
Undrar lite varför Livsmedelsverkets hemsida säger annat om Engeriinnehållet än vad det gör på paketet. Detta gör mig riktigt förvirrad och jag vet inte vilket av dom ska jag ska gå efter. Någon som kan säga hur ni själva gör?
King Grub
2008-02-08, 21:17
SLV:s är generella, paketvärdena specifika. Har du näringsvärden på förpackningen är det först och främst dessa som gäller.
robztr14
2008-02-08, 21:19
Okej, va drygt :(
King Grub
2008-02-08, 21:28
SLV har gjort sina tester på en vara för X antal år sedan; det konstiga hade varit om deras testvara haft samma värden som den du har, som odlats/växt upp vid andra förhållanden.
Sedan stämmer inte värdena på paketen till 100% heller - det är bara genomsnitt. 100 gram havregryn från en påse ger inte exakt lika mycket energi och näringsämnen som 100 gram havregryn från nästa påse.
SLV:s är generella, paketvärdena specifika. Har du näringsvärden på förpackningen är det först och främst dessa som gäller.
Tror du själv på att eldorados rivna kokos innehåller lika mycket fett som vanlig kokos, alltså hälften av vanlig riven kokos?
Scratch89
2008-02-08, 21:39
Tror du själv på att eldorados rivna kokos innehåller lika mycket fett som vanlig kokos, alltså hälften av vanlig riven kokos?
Det skulle mycket väl kunna stämma.
Tillverkarna kan alltid avrunda talen till sin favör, men inte så pass mycket att näringsvärdena blir missvisande.
4g protein
37g fett
5g kolhydrat
360 kcal
Står det, tror knappast att det är rätt, men guuud vad härligt det skulle vara om det var så. :eating:
Ja. Eldorados näringsvärde stämer i alla fall med kokosnöt.
Kokosnötter har jag aldrig arbetat med så jag har ingen aning hur man bäst river eller flingar kokosnöt.
Helt klart är kokosflingor en "renare" produkt bär man tagit ut det bästa från nöten.
Du har högre andel kolhydrat med i kokosnöt så troligen tar Eldorado andra delar av nöten när den rivs.
Så det kan alltså stämma att eldorados rivna kokos har samma näringsvärden som en vanlig kokosnöt :confused:?
Scratch89
2008-02-09, 09:53
Så det kan alltså stämma att eldorados rivna kokos har samma näringsvärden som en vanlig kokosnöt :confused:?
Du har frågat tre gånger och fått svar lika många gånger. Vad är det du inte förstår?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.