Visa fullständig version : Börja träna igen efter en massa strul
Hur ska man komma igång efter ca. 2.5 månader långt uppehåll?
Har nyss skilt mig, ungarna vill bo hos mamma då dom tror hon blir ledsen om dom sover hos mig, blev varslad om uppsägning några dagar innan julafton.
Har säkert fått någon konstig sjukdom också.
Har med andra ord inte blivit så mycket träna sista tiden, mest öl och krogmat på kvällarna.
Så hur fan ska man komma tillbaka till träningen? Har i alla fall nytt jobb på g.
Lägg upp en bild i dagsformstråden. Du har iallafall bortförklaringar så att det räcker och blir över.
Lägg upp en bild i dagsformstråden. Du har iallafall bortförklaringar så att det räcker och blir över.
:laugh:
Gå till ett gym å lyft vikter sen går du hem å äter å sover. Svårare än så är det ju inte å det vet du väl om själv eller? Förr eller senare blir du ju så trött på dig själv å dina ursäkter för att inte träna "just idag" att du tvingar dig själv ändå..
How mean..
Tråkigt det där, men 2.5 månader är väl knappt ett uppehåll.
Bara att köra på.
MasterChief
2008-02-08, 21:21
Jag har själv haft det rätt tufft sista månaderna och träningen är en stor del av terapin. Gillar du träning och har hållt på under längre tid förut så handlar det bara om att ta på sig dojjorna och köra ett första pass. Den avlastning och välbefinnande du känner efter detta första pass kommer få dig att vilja fortsätta. Har du dock aldrig haft en regelbunden träningsrutin kan det vara svårt att komma igång just nu. Försök att komma på fötter först. Att man i allt elände ska hoppa på massa nya saker är tyvärr ofta dömt att mislyckas vilket bara leder till att man mår ännu sämre.
Stämmer säkert.
Har tränat styrka i ca. 23 år och boxning ca. 5 år.
Problemet är väl att man ska komma över "tycka synd om sig själv" prylen.
För mig är 2.5 månaders uppehåll väldigt mycket, har aldrig tidigare varit borta mer än 2-3 veckor.
Jag har själv haft det rätt tufft sista månaderna och träningen är en stor del av terapin. Gillar du träning och har hållt på under längre tid förut så handlar det bara om att ta på sig dojjorna och köra ett första pass. Den avlastning och välbefinnande du känner efter detta första pass kommer få dig att vilja fortsätta. Har du dock aldrig haft en regelbunden träningsrutin kan det vara svårt att komma igång just nu. Försök att komma på fötter först. Att man i allt elände ska hoppa på massa nya saker är tyvärr ofta dömt att mislyckas vilket bara leder till att man mår ännu sämre.
Eller kanske träffa en ny kvinna?:naughty: Det borde göra saken bättre.
Ja, fast då måste du ju ut på krogen å dricka ännu mer öl? Eller så börjar du träna å hoppas på att springa på nån där, eller på vägen dit. Hon kommer ju inte hem å letar upp dig iaf ;) om du inte har knullkontakt, då kanske hon gör det
Stämmer säkert.
Har tränat styrka i ca. 23 år och boxning ca. 5 år.
Problemet är väl att man ska komma över "tycka synd om sig själv" prylen.
För mig är 2.5 månaders uppehåll väldigt mycket, har aldrig tidigare varit borta mer än 2-3 veckor.
Känner du själv att du måste komma tillrätta med ditt liv i övrigt innan du kan börja träna igen?
Hur känns den biten i dagsläget?
Det absolut bästa är ju att pallra sig ned till gymmet och träna med samma intensitet som när du slutade, med undantaget att din nuvarande högsta nivå inte kommer vara i närheten av din fd högsta nivå. Personligen såg jag ingen anledning att inte slösa på krutet, men var extra noga med uppvämningen. Det var så jag gjorde efter ett årslångt uppehåll (axel/handledsskada, vilket ledde till att jag la mer tid på jobbet), och jag var tillbaks på samma kroppsvikt och träningsvikter efter ganska precis två månader.
Den jobbigaste biten blir ju att återställa, eller förbättra, de vardagsrutiner man tidigare hade. Skalmanklockan måste lagas, och den mentala biten är ju jobbigare än den fysiska timmen i gymmet. Att man för varje hantelcurl plågas av tanken att man tränade på "den här vikten" under ens första träningsår när man var 16 år, är ju inte rolig. Men vikterna ökar snabbt! Sen tillkommer ju en stor förändring med all näring som måste intas för att ens få de resultat man eftersträvar, men ju bättre man sköter det desto snabbare är man tillbaka.
Ett tips är ju att göra ett par helkroppspass i början för att komma över den där jävla träningsvärken, för den är inte rolig om man har haft ett längre avbrott..
Det där med skador efter uppehåll tänkte jag också på.
Var faktiskt och tränade nu på morgonen, var inte så farligt som jag trodde.
Klart man har tappat en hel del styrka. Märktes främst då jag körde basövningar.
Sant som du säger, det gäller att få tillbaka samma rutiner som tidigare. Blir dock inte samma sak då jag inte jobbar på dagarna vilket faktiskt är det jobbigaste om man är van att gå till jobbet sedan 12 år tillbaka.
Det absolut bästa är ju att pallra sig ned till gymmet och träna med samma intensitet som när du slutade, med undantaget att din nuvarande högsta nivå inte kommer vara i närheten av din fd högsta nivå. Personligen såg jag ingen anledning att inte slösa på krutet, men var extra noga med uppvämningen. Det var så jag gjorde efter ett årslångt uppehåll (axel/handledsskada, vilket ledde till att jag la mer tid på jobbet), och jag var tillbaks på samma kroppsvikt och träningsvikter efter ganska precis två månader.
Den jobbigaste biten blir ju att återställa, eller förbättra, de vardagsrutiner man tidigare hade. Skalmanklockan måste lagas, och den mentala biten är ju jobbigare än den fysiska timmen i gymmet. Att man för varje hantelcurl plågas av tanken att man tränade på "den här vikten" under ens första träningsår när man var 16 år, är ju inte rolig. Men vikterna ökar snabbt! Sen tillkommer ju en stor förändring med all näring som måste intas för att ens få de resultat man eftersträvar, men ju bättre man sköter det desto snabbare är man tillbaka.
Ett tips är ju att göra ett par helkroppspass i början för att komma över den där jävla träningsvärken, för den är inte rolig om man har haft ett längre avbrott..
Jag tränar på helt fel ställe om man är ute efter att ragga. Enbart svettiga SL killar på mitt gym.
Ja, fast då måste du ju ut på krogen å dricka ännu mer öl? Eller så börjar du träna å hoppas på att springa på nån där, eller på vägen dit. Hon kommer ju inte hem å letar upp dig iaf ;) om du inte har knullkontakt, då kanske hon gör det
Nytt jobb så löser sig alla sakerna.
Är man van att gå till sitt jobb och verkligen trivs med det så känns det ta mig fan lite kränkande när man blir uppsagd. Nu var jag inte ensam om att bli det men det är ändå en viktig bit av ens liv.
Känner du själv att du måste komma tillrätta med ditt liv i övrigt innan du kan börja träna igen?
Hur känns den biten i dagsläget?
Har själv haft det lite jobbigt senaste tiden och verkligen inte haft varken lust eller ork att gå och träna. Dock gick jag till gymmet igår och revde av ett pass, utan förväntningar om att jag skulle bli mer motiverad när jag väl var där. Men faktum är att träning nöter bort mycket av ens problem och humöret blir bättre.
Ett tips ifall det kan kännas jobbigt att gå och träna är väl att inte träna tråkiga saker, bara för att man måste, utan koncentrera sig på dem övningar/muskler som du personligen gillar att träna.
Måste även passa på och inflika om att det är jäkligt uppfriskande att emellanåt testa på någonting nytt inom träningsväg. Skippa dagens gympass och riv av ett pass på klätterväggen, eller ta mountainbiken ut i skogen och ha roligt, eller hyr en cross och bli lite skitig. Träning är så mycket mer än bara gymmet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.