handdator

Visa fullständig version : vad tror ni om mitt matschema?

elderberry
2008-02-08, 19:42
jag planerar att börja äta lite nyttigare för att gå ner ca 2-3 kilo. jag är 1.70 cm lång och väger 62-63 kg och mitt mål är att väga 59-60 kg. jag är tjej och vegetarian men äter fisk. till en början tänker jag träna 10 min spinning innan frukost varje morgon och sedan blir det lite promenader under dagen.

jag har försökt pyssla ihop ett bra "matschema" och undrar nu vad ni tycker. ni får gärna komma med synpunkter men jag tänker inte räkna kalorier för sånt blir jag bara knasig av.

dagar när jag äter lunch hemma kommer se ut ungefär såhär:

när jag vaknat:
1 glas citronvatten

frukost:
en påse naturdietpulver med 2 dl minimjölk och 2 dl vatten

mellis:
en frukt

lunch:
2 dl havregryn
200g keso
2 msk lingonsylt utan tillsatt socker
1 tsk rapsolja

mellis:
en frukt

middag:
125g lax
200g broccoli
1 dl bönor
1 tsk olivolja

och dagar då jag behöver lunch som går att ta med kommer se ut ungefär såhär:

när jag vaknat:
1 glas citronvatten

frukost:

mellis:
en frukt

lunch:
en banan
1 tsk rapsolja

mellis:
en frukt

middag:
2 dl havregryn
200g keso
2 msk lingonsylt utan tillsatt socker
1 tsk rapsolja

LadyInsane
2008-02-08, 23:57
Jag tror att du kommer rasa i vikt. 62kg på 170 cm är dock väldigt lite, och du lär nå ditt mål på någon/några veckor.

Scratch89
2008-02-09, 00:07
Du baserar kosten på bra livsmedel, men det känns som om det är rätt så lite mat.

elderberry
2008-02-09, 09:57
jag vet att det är ganska lite mat, men jag ska ju inte äta såhär så värst länge. jag tänker ju inte gå ner mer än några kilo, och det borde ju inte ta så hemskt lång tid. helt extremt låter det väl inte?

elderberry
2008-02-12, 06:44
hm.. jag måste göra något fel. jag har nu ätit såhär i tre dagar. jag har ibland bytt ut lunch och middag mot motsvarande, typ tofu och wokgrönsaker och så, och alltid bara ätit (en) frukt eller grönsaker som mellanmål. och gissa vad som hänt? jag har gått upp nästan ett kilo och fastnat där. visserligen har jag inte tränat för jag har varit lite förkyld. men lite promenader har det iaf blivit och jag har max legat på 1200 kcal per dag (nån dag lite mindre och kanske nån dag lite lite mer). jag har verkligen ansträngt mig och inte ätit något annat än det jag planerat. jag var till och med hungrig när jag gick och la mig igår. hur kan det ha blivit såhär? känns inte riktigt hälsosamt att minska ännu mer på maten..

dooh
2008-02-12, 07:03
Behöver du verkligen går ner i vikt?

Kanske är så enkelt att du har bundit en massa vätska i kroppen? ge det mer en tre dagar;)

forslund
2008-02-12, 07:17
hm.. jag måste göra något fel. jag har nu ätit såhär i tre dagar. jag har ibland bytt ut lunch och middag mot motsvarande, typ tofu och wokgrönsaker och så, och alltid bara ätit (en) frukt eller grönsaker som mellanmål. och gissa vad som hänt? jag har gått upp nästan ett kilo och fastnat där. visserligen har jag inte tränat för jag har varit lite förkyld. men lite promenader har det iaf blivit och jag har max legat på 1200 kcal per dag (nån dag lite mindre och kanske nån dag lite lite mer). jag har verkligen ansträngt mig och inte ätit något annat än det jag planerat. jag var till och med hungrig när jag gick och la mig igår. hur kan det ha blivit såhär? känns inte riktigt hälsosamt att minska ännu mer på maten..

Vägde du dig vid samma tillfälle? Även dagsvikten kan variera på 1-2 kilo.

Ang. dina resultat så fortsätt bara äta som du gör veckan ut, så kommer resultaten. Gör de inte så, så äter du helt enkelt för mycket. Men det låter som om du anstränger dig, så resultaten kommer. Lycka till :thumbup: