Visa fullständig version : Varför blir min kompis aldrig magsjuk
Fredrik_S
2008-02-08, 17:38
Min kompis låter alltid köttfärsten stå över natten efter han tilllagat den.
Det är inte bara köttfärsen han gör så med det är i princip alla mat han tilllagar som han behandlar på samma sätt. Och det är ungefär varannan dag han gör så. Kycklingwok och indiska gryter etc.
Han lagar god mat men jag äter bara hans mat när jag sett han lagat den.
Han skrattar bara när jag tipsar om att kyla in den på en gång, och tycker det är perfekt att låta maten stå över natten så man slipper tänka på vänta på att den ska kallna etc.
Han har även brödmargarinet framme på köksbordet dygnet runt.
Han är från norge, men varför blir han inte magsjuk
Alltså, mat kan stå framme ett gäng timmar utan att du avlider DÖDSdöden.
Det är så vitt jag vet bara spenat(rätter) som (kan) blir toxiskt efter några timmar.
För att riskerna är sjukt överdrivna?
zeusden1
2008-02-08, 17:44
Min kompis låter alltid köttfärsten stå över natten efter han tilllagat den.
Det är inte bara köttfärsen han gör så med det är i princip alla mat han tilllagar som han behandlar på samma sätt. Och det är ungefär varannan dag han gör så. Kycklingwok och indiska gryter etc.
Han lagar god mat men jag äter bara hans mat när jag sett han lagat den.
Han skrattar bara när jag tipsar om att kyla in den på en gång, och tycker det är perfekt att låta maten stå över natten så man slipper tänka på vänta på att den ska kallna etc.
Han har även brödmargarinet framme på köksbordet dygnet runt.
Han är från norge, men varför blir han inte magsjuk
:laugh:
OnT: Bra immunförsvar?
King Grub
2008-02-08, 18:14
För att riskerna är sjukt överdrivna?
Japp.
Men när det händer, är det mindre lustigt.
Fredrik_S
2008-02-08, 18:17
Frågerna är
Hur många olika bakterier finns det som kan bildas i mat som står framme "för länge"
Hur vanliga är de?
Vilka är de olika sjukdomstillstånd man kan drabbas av, allt mellan lite gaser eller lite ont till död.
Hur vanligt är det att man får dessa olika matproblem av felbehandlad kost.
Är det så att det är alltid bildas massa bakterier när man har mat framme men aldrig någon som blir sjuk så är det ju skit samma om det bildas bakterier för att ta extremexemplet.
Är det en på 10 000 som får magproblem av att ha mat framme ett dygn i rumstemperatur är det också skitsamma.
Är det en på 100 att få problem om maten står framme 2 timmar så börjar det bli något att tänka på.
Fredrik_S
2008-02-08, 18:19
Japp.
Men händer det alls?
Kommer det in folk till sjukhuset som råkat ut för matförgiftning pga att de ätit för gammal mat hemma. Eller som blir förstörda i magen av mat som behandlats fel hemma?
Men händer det alls?
Kommer det in folk till sjukhuset som råkat ut för matförgiftning pga att de ätit för gammal mat hemma. Eller som blir förstörda i magen av mat som behandlats fel hemma?
Mycket sällan enligt sjukvårdspersonal jag konsulterade nyss (kompis). Matförgiftning eller maginfluensa har ytterst sällan att göra med slarvig förvaring hemma - oftare är råvarorna skadade redan från början, i någon form. Man analyserar ju ofta matrester från svårartade fall och det är sällan man hittar att t ex rumsförvaring av livsmedel skulle ha varit den bidragande orsaken.
Man kan knappt hitta ett samband mellan matlagning och maginfluensa i samma familj - viktigare är annan hygien, tvätt, rengöring etc
Japp.
JAg har haft mina matlådor i rumstemperatur varje dag de senaste åren utan några problem någonsin.
JAg har haft mina matlådor i rumstemperatur varje dag de senaste åren utan några problem någonsin.
Varför har du det?
VILL du bli matförgiftad? :)
Slartibartfast
2008-02-08, 18:36
Varför har du det?
VILL du bli matförgiftad? :)
Du läste hans inlägg men det klickade inte? ;)
Kung TexMex
2008-02-08, 18:37
Så farligt med rumstempererad mat är det väl ändå inte? Men man får ju dra på ett lock, annars torkar maten.
Du läste hans inlägg men det klickade inte? ;)
Förlåt? Kom in i matchen nu Slarti :)
När han kan ha matlådorna i kylen så har han de ändå i rumstemperatur
VARFÖR?
LunaSpice
2008-02-08, 18:40
Så farligt med rumstempererad mat är det väl ändå inte? Men man får ju dra på ett lock, annars torkar maten.
Jo, så farlig är mat om det får stå för länge i rumstemp. Fukt + värme = paradis för bakterier.
Frågan är hur mycket vår hysteriskt kliniska miljö skadat vår förmåga att vara motstståndskraftiga. Min erfarenhet - ytterst amatörmässig - är att de som lägger extrem vikt vid hygienen också är de som oftast är sjuka,
Slartibartfast
2008-02-08, 18:51
Förlåt? Kom in i matchen nu Slarti :)
När han kan ha matlådorna i kylen så har han de ändå i rumstemperatur
VARFÖR?
Jwzrd säger att han haft matlådorna i rumstemp varje dag i åratal utan att bli magsjuk. Vid det laget kan nog Jwzrd dra slutsatsen att det inte är någon fara att ha maten i rumstemp. Ändå frågar du honom om han vill bli magsjuk, som om mat i rumstemp är ett tvärsäkert sätt att skaffa sig magsjuka. :MrT:
Jwzrd har inte skrivit nånstans att han kan ha matlådorna i kylen.
så länge det luktar okej ät det.!. hittade kött färs i kylen sen början av veckan ..
mycket gott.!!
Slartibartfast
2008-02-08, 18:54
Frågan är hur mycket vår hysteriskt kliniska miljö skadat vår förmåga att vara motstståndskraftiga. Min erfarenhet - ytterst amatörmässig - är att de som lägger extrem vikt vid hygienen också är de som oftast är sjuka,
Jag tror helt klart du har en poäng.
Det sagt är jag väldigt anal med att tvätta händerna i kräksjuketider.
Kung TexMex
2008-02-08, 18:57
Jo, så farlig är mat om det får stå för länge i rumstemp. Fukt + värme = paradis för bakterier.
Varm är ju iofs precis vad maten inte är, men jag förstår nog vad du menar. Det kan inte vara så att man dödar bakterierna när man värmer upp maten igen då?
Jag skulle tro att vi överdriver extremt mycket i Sverige. Även när det gäller rötmånad.
Jag bor i Mexico och de skrattar när jag berättar att en del personer har kylväska till butiken när de handlar tex köttfärs under rötmånaden. Och att många slänger mjölk och ägg om datumet passerat med några dagar...
Här kan det om det är mycket trafik ta en timme från butiken i 30-35 grader. Jag har inte blivit sjuk ännu....
Mat står ofta framme länge eftersom lunchen ofta varar två timmar. På marknaden säljs kött som legat framme i 30 grader hela dagen...
Tror vi tål ganska mycket bakterier utan att bli sjuka.
Scratch89
2008-02-08, 19:02
Nu letar jag efter min bakterielärabok, men riskerna att bli smittad är väl inte så stora. Men det är fortfarande tusentals fall varje år som i Sverige blir drabbade. Det är dock inte många som behöver åka till sjukhus, då många matförgiftningar går över på ett par timmar eller ett par dagar. Det är bara de allra farligaste som kräver sjukhusbesök, och det är oftast dessa som kommer in i statistiken, och som Allan talar om.
Blir man smittad på restaurang så är det nästan alltid tillagning eller lagringen det är fel på, och inte ett "inbyggt" fel från början. Många restauranger har buféer, grytor och allmänt stora förvaringskärl som kan bli bakteriehärdar om det finns tillräckligt med näring och en fin startgrupp med bakterier.
Scratch89
2008-02-08, 19:04
Jag skulle tro att vi överdriver extremt mycket i Sverige. Även när det gäller rötmånad.
Jag bor i Mexico och de skrattar när jag berättar att en del personer har kylväska till butiken när de handlar tex köttfärs under rötmånaden. Och att många slänger mjölk och ägg om datumet passerat med några dagar...
Här kan det om det är mycket trafik ta en timme från butiken i 30-35 grader. Jag har inte blivit sjuk ännu....
Mat står ofta framme länge eftersom lunchen ofta varar två timmar. På marknaden säljs kött som legat framme i 30 grader hela dagen...
Tror vi tål ganska mycket bakterier utan att bli sjuka.
Sen har mexikanare, spanjorer och liknande människor som bor i varmare länder betydligt tåligare magar. Det är ju precis att vi kan dricka deras vatten utan att bli magsjuka. Det går inte att jämföra två så helt olika klimat.
Bryr mig inte så mycket om förvaringsregler för mat. Har bara blivit matförgiftad en gång och det var på en kinarestaurang när jag var en liten parvel.
Än så länge tycker jag att fördelarna med att ha en liten slappare attityd till förvaringen av mat och att slippa oroa sig, överväger riskerna. (ta i trä :) )
Sen har mexikanare, spanjorer och liknande människor som bor i varmare länder betydligt tåligare magar. Det är ju precis att vi kan dricka deras vatten utan att bli magsjuka. Det går inte att jämföra två så helt olika klimat.
De dricker inte heller vattnet från kranen. Bara köpvatten.
Jag håller med.
Tror inte det är bra att duscha/bada sina (små)ungar 1-2 gånger om dagen. Låt dom vara lite skitiga. Jag är uppväxt med jättedålig intimhygien... Och är nästan aldrig riktigt sjuk.
(okej, det sista var ett skämt)
Men jag var en liten lortgris.
Scratch89
2008-02-08, 19:50
Har bara blivit matförgiftad en gång och det var på en kinarestaurang när jag var en liten parvel.)
Dock behöver det inte vara en matförgiftning. Det kan lika gärna vara så att du är allergisk mot deras buljong.
Jwzrd säger att han haft matlådorna i rumstemp varje dag i åratal utan att bli magsjuk. Vid det laget kan nog Jwzrd dra slutsatsen att det inte är någon fara att ha maten i rumstemp. Ändå frågar du honom om han vill bli magsjuk, som om mat i rumstemp är ett tvärsäkert sätt att skaffa sig magsjuka. :MrT:
Jwzrd har inte skrivit nånstans att han kan ha matlådorna i kylen.
Men det var då faan.
Jag tror faktiskt att Jwzrd kan svara för sig själv, du kan sluta leka pappa Slarti.
Det stämmer att han inte skrivit någonstans att han kan ha matlådorna i kylen, låt honom då svara det när jag ställer frågan?
Jisses, verkar som att du är såpass rastlös att du bara letar något att diskutera :)
Scratch89
2008-02-08, 21:26
Barca, du har ju samma kurslitteratur som mig. Jag hittar inte min bok, men kan du inte leta rätt på lite citat som stödjer det jag sa förut? :D
Min farsa har i alla år stekt gårdagens potatis dagen efter och den har då stått på spisen i kastrullen med lock ett helt dygn. Är det mögel på hårdosten hyvlar han bara bort det mögliga och serverar den sen till mackorna. Fanns aldrig en chans att slänga något vars datum gått över tid eller liknande, allt luktas på och smakas på innan man ens får överväga att slänga det - och min familj har inte haft det dåligt eknomiskt vill jag tillägga, min farsa är bara otrolig på att återanvända all mat, och jag menar verkligen allt!
Kontentan av det hela är att jag i princip aldrig är sjuk och var endast hemma från skolan för vattkoppor i 2 veckor....
Själv är jag kanske inte lika extrem, men inget slängs förrän det kollats för duglighet iaf...
Barca, du har ju samma kurslitteratur som mig. Jag hittar inte min bok, men kan du inte leta rätt på lite citat som stödjer det jag sa förut? :D
Ska se om jag hittar den dude :)
Min farsa har i alla år stekt gårdagens potatis dagen efter och den har då stått på spisen i kastrullen med lock ett helt dygn. Är det mögel på hårdosten hyvlar han bara bort det mögliga och serverar den sen till mackorna. Fanns aldrig en chans att slänga något vars datum gått över tid eller liknande, allt luktas på och smakas på innan man ens får överväga att slänga det - och min familj har inte haft det dåligt eknomiskt vill jag tillägga, min farsa är bara otrolig på att återanvända all mat, och jag menar verkligen allt!
Kontentan av det hela är att jag i princip aldrig är sjuk och var endast hemma från skolan för vattkoppor i 2 veckor....
Själv är jag kanske inte lika extrem, men inget slängs förrän det kollats för duglighet iaf...
Samma här, kanske därför jag också var så frisk som barn.
Inte tänkt på det alls så innan.
Men det var då faan.
Jag tror faktiskt att Jwzrd kan svara för sig själv, du kan sluta leka pappa Slarti.
Det stämmer att han inte skrivit någonstans att han kan ha matlådorna i kylen, låt honom då svara det när jag ställer frågan?
Jisses, verkar som att du är såpass rastlös att du bara letar något att diskutera :)
Jag kan lägga dem i en kyl och de ligger kylt över natten. Men från typ 7 på morgonen till 12 ligger båda matlådorna i rumstemperatur och därifrån till ca 16.30 ligger den andra. Jag är i princip aldrig magsjuk, får inte galna kräksjukan eller något sådant. Det var något år sen jag spydde sist och då hade jag lunginflammation och mådde som en flodhäst i rymden. Det värsta som händer mig i den vägen är om jag äter Pizza på lokala Mehmets och han har ollat köttet - då brukar det ramla ut saker som inte luktar skogshallon; det andra är om jag får i mig för mycket laktos.
Jag kan lägga dem i en kyl och de ligger kylt över natten. Men från typ 7 på morgonen till 12 ligger båda matlådorna i rumstemperatur och därifrån till ca 16.30 ligger den andra. Jag är i princip aldrig magsjuk, får inte galna kräksjukan eller något sådant. Det var något år sen jag spydde sist och då hade jag lunginflammation och mådde som en flodhäst i rymden. Det värsta som händer mig i den vägen är om jag äter Pizza på lokala Mehmets och han har ollat köttet - då brukar det ramla ut saker som inte luktar skogshallon; det andra är om jag får i mig för mycket laktos.
:hbang: :laugh:
Det är fanimej poesi!
Varm är ju iofs precis vad maten inte är, men jag förstår nog vad du menar. Det kan inte vara så att man dödar bakterierna när man värmer upp maten igen då?
Vissa bakterier, t ex Stafylokocker (vanlig hudflora), bildar toxiner --> de gör skada även om de dör vid uppvärmning. Men är man noga med hygienen (tvättar händerna etc) vid tillagning är man nog ganska safe. Förutsatt att förpackning och dylikt skötts ordentligt.
Ja okej, då förstår jag. Jag har själv heller inte blivit matförgiftad men blev ändå nyfiken. Det lät dock som att du hade dina matlådor i rumstemperatur över natten, därav frågan "vill du bli matförgiftad"
Sen misstäntke jag som sagt att du faktiskt hade en kyl och att du använde den.
Jaja hursomhelst, käka inte ollat kött och laktos? :)
Scratch89
2008-02-08, 22:38
Vissa bakterier, t ex Stafylokocker (vanlig hudflora), bildar toxiner --> de gör skada även om de dör vid uppvärmning. Men är man noga med hygienen (tvättar händerna etc) vid tillagning är man nog ganska safe. Förutsatt att förpackning och dylikt skötts ordentligt.
Ris och andra stapelvaror innehåller dock sporer, som sedan utvecklas och till slut bildar toxiner. Oavsett hur väl man kokar/steker och sköter sin hygien så kommer de finnas kvar. Därför är ris som stått i en vecka inte att rekommendera, då de kan ha utvecklat sig och bildat toxiner.
Fredrik_S
2008-02-09, 02:14
Ok Allan Endura jwzrd med flera
Sammanfattningsvis:?
Det är farligt att hålla hygienen hög och bakterier borta från maten då det leder till att man inte härdar kroppen.
Lagom gammal mat lite småmöglig ost och gärna lämna mat i rumstemperatur ganska många timmar för att ge kroppen/magen träning på halvkass mat och således bli bättre på att motstå sjukdommar och bakterier i längden.
Jag har aldrig varit magsjuk.
Inte ens på skumma ställen som slummen i Mexico.
Snusar mycket, äter allt, dricker mycket kaffe.
En enda gång har jag dock blivit matförgiftad (på en rest. i Gbg)
-fyfan vilken smärta!
http://en.wikipedia.org/wiki/Hygiene_hypothesis
"Examples of organisms that may be important for proper development of T regulatory cells include lactobacilli, various mycobacteria, and certain helminths."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16008666
"They [lactobacilli] are common and usually benign. In humans they are present in the vagina..."
http://en.wikipedia.org/wiki/Lactobacillus
Klart godkänd födokälla :naughty:
Eddie Vedder
2008-02-09, 07:54
Det här med "Hygiene hypothesis" som Racso länkar till, d.v.s. den att forskning visat att man lättare håller sig frisk, slipper allergier o.s.v. genom att inte ha det kliniskt rent runtomkring sig är intressant. Det gäller ju även matförgiftningar.
Men man måste hålla isär bakterier och bakterier där, patogena bakterier ÄR farliga. Det är inget man kan härda sig mot genom att utsätta sig för, dock tar en überklinisk miljö även död på bra bakterier och kan säkert innebära en sämre motståndskraft.
Dessutom finns ju konkurrenskänsliga bakterier så i vissa ohygieniska miljöer kan det förekomma så mycket bakterier att vissa (förhoppningsvis dom patogena) helt enkelt konkurreras ut, finns inte nog med näring åt alla, fermenteringen bildar syror så pH blir för lågt för vad vissa bakterier klarar av etc.:)
Frågerna är
Hur många olika bakterier finns det som kan bildas i mat som står framme "för länge"
Hur vanliga är de?
Vilka är de olika sjukdomstillstånd man kan drabbas av, allt mellan lite gaser eller lite ont till död.
Hur vanligt är det att man får dessa olika matproblem av felbehandlad kost.
Är det så att det är alltid bildas massa bakterier när man har mat framme men aldrig någon som blir sjuk så är det ju skit samma om det bildas bakterier för att ta extremexemplet.
Är det en på 10 000 som får magproblem av att ha mat framme ett dygn i rumstemperatur är det också skitsamma.
Är det en på 100 att få problem om maten står framme 2 timmar så börjar det bli något att tänka på.
Tycker nästan du verkar ha lite hypokondri i detta mat ärende !
Varför skulle det vara så farligt om maten stog framme cirka 8-10 tim över natten ?
Bakterier finns det gott om i maten du stoppar i dig när den är ny lagad också. Och du vill nog inte veta vad som finns på din tandborste för då skulle du väll vara död redan !
Kommer du till en restaurang utomlands i varmt klimat står ofta rätterna framme väldigt länge och det i cirka 30 grader, men det händer oftas inget.
Allt blir ju så överdrivet hela tiden. Jag kan laga mat och glömma ställa in det och sedan äta det dagen efter. Det händer inte ofta men det har hänt. Och jag har rätt känslig mage och blir ofta dålig i magen så fort jag ätit. Ändå äter jag all mat och älskar riktigt stark mat.
Tror som någon sa innan, att maten du lagar och har hemma är nog rätt ok. Tänkt dig alla transporter den gör för att komma till dig istället och i vilka länder det varit så kanske man märker hur äckligt det är. Skulle hellre gå och betala lite mer oh få en fin köttbit som slaktad på morgonen av en lokal bonde.
Och att du skiver, kan man dö av det. Lägg ner ärligt talat.
Du ska nog tänka på att du löper nog större riskt av att dö av allt ting annat än av just det.
Scratch89
2008-02-09, 13:56
Tycker nästan du verkar ha lite hypokondri i detta mat ärende !
Varför skulle det vara så farligt om maten stog framme cirka 8-10 tim över natten ?
Bakterier finns det gott om i maten du stoppar i dig när den är ny lagad också. Och du vill nog inte veta vad som finns på din tandborste för då skulle du väll vara död redan !
Kommer du till en restaurang utomlands i varmt klimat står ofta rätterna framme väldigt länge och det i cirka 30 grader, men det händer oftas inget.
Allt blir ju så överdrivet hela tiden. Jag kan laga mat och glömma ställa in det och sedan äta det dagen efter. Det händer inte ofta men det har hänt. Och jag har rätt känslig mage och blir ofta dålig i magen så fort jag ätit. Ändå äter jag all mat och älskar riktigt stark mat.
Tror som någon sa innan, att maten du lagar och har hemma är nog rätt ok. Tänkt dig alla transporter den gör för att komma till dig istället och i vilka länder det varit så kanske man märker hur äckligt det är. Skulle hellre gå och betala lite mer oh få en fin köttbit som slaktad på morgonen av en lokal bonde.
Och att du skiver, kan man dö av det. Lägg ner ärligt talat.
Du ska nog tänka på att du löper nog större riskt av att dö av allt ting annat än av just det.
Bakterier kan, i ideala förhållanden, fördubbla sig på 20 minuter. Om du har en bakterie kommer den efter 20 min vara 2, 4 efter 40, 8 efter 60, 16 efter 80 osv. Efter 8 timmar är det 16777216 bakterier. Detta från EN bakterie. Hur många bakterier tror du det är vid t=0 i verkligheten?
Bakterier kan, i ideala förhållanden, fördubbla sig på 20 minuter. Om du har en bakterie kommer den efter 20 min vara 2, 4 efter 40, 8 efter 60, 16 efter 80 osv. Efter 8 timmar är det 16777216 bakterier. Detta från EN bakterie. Hur många bakterier tror du det är vid t=0 i verkligheten?
Har inte sagt något om att det inte finns bakterier. Men jag menar att det är nog inte så farligt. För då skulle du nog inte ens sitta vid datorn och skriva det du skrev. För tangentbordet är uteslutande nästan den plats i hemmet där det finns mest bakterier. Och där sitter du och skriver sen stoppar fingrarna i munnen och sen äter något sen lagar du mat, går och kollar lite vid datorn och sen tillbaka. Hur mycket har du då på fingrarna.
När du spolar i toan och har tandborsten på handfatet hur mycket bakterier tro du hamnar på borsten.. Och den stoppar du garanterat in i munnen sen. Bakterier finna över allt vare sig vi vill eller inte och dom flesta bakterier är ju bra för oss andra dåliga. Vi skulle inte överleva utan dom.
Så nej det är nog inget att gå och tänka på. Finns andra saker som springer ikapp en innan man ska oroa sig för det.
Scratch89
2008-02-09, 15:03
Har inte sagt något om att det inte finns bakterier. Men jag menar att det är nog inte så farligt. För då skulle du nog inte ens sitta vid datorn och skriva det du skrev. För tangentbordet är uteslutande nästan den plats i hemmet där det finns mest bakterier. Och där sitter du och skriver sen stoppar fingrarna i munnen och sen äter något sen lagar du mat, går och kollar lite vid datorn och sen tillbaka. Hur mycket har du då på fingrarna.
När du spolar i toan och har tandborsten på handfatet hur mycket bakterier tro du hamnar på borsten.. Och den stoppar du garanterat in i munnen sen. Bakterier finna över allt vare sig vi vill eller inte och dom flesta bakterier är ju bra för oss andra dåliga. Vi skulle inte överleva utan dom.
Så nej det är nog inget att gå och tänka på. Finns andra saker som springer ikapp en innan man ska oroa sig för det.
Skillnaden är att om jag får bakterier på fingrarna är det en liten mängd, och det finns en begränsad näringsagar att växa på. Sedan har huden naturligt försvar mot bakterier (pH, motverkande bakterier osv) som gör att det inte blir lika farligt. En liten mängd bakterier skadar troligen inte, men det är när de får chans att växa till sig som det blir farligt, och det är precis vad som händer om man låter mat stå framme i perfekt temperatur under en längre tid.
Det enda hittills jag blivit dålig av är kyckling som inte är färdiglagad. Tror det är ovanligt med människor som blir dålig på mat som stått framme en längre tid.
En micro borde väl kunna ta död på det mesta?
Låter min mat stå likte hur som helst, om det fins nått grönt eller vitt ludd på så är det bara att peta bort de. Tycker allt är så överdrivet, tänk på alla mjölkpaket som håller mist en vecka efter utgånget datum. Det man måste tänka på när mat står framme är bara att de måste ha någon form av lock så maten inte blir torr. Man märker ju om de inte gick att äta, då mår man bara dåligt några timmar sen e d lungt.
Brukar käka demesta så rått som möjligt, kyckling och fläsk kött blir mkt goare då (vet att de e lite dumt men...)
Scratch89
2008-02-09, 15:19
Det enda hittills jag blivit dålig av är kyckling som inte är färdiglagad. Tror det är ovanligt med människor som blir dålig på mat som stått framme en längre tid.
En micro borde väl kunna ta död på det mesta?
Tusentals svenskar blir matförgiftade varje år. Den största anledning är felaktig mathantering.
Låter min mat stå likte hur som helst, om det fins nått grönt eller vitt ludd på så är det bara att peta bort de. Tycker allt är så överdrivet, tänk på alla mjölkpaket som håller mist en vecka efter utgånget datum. Det man måste tänka på när mat står framme är bara att de måste ha någon form av lock så maten inte blir torr. Man märker ju om de inte gick att äta, då mår man bara dåligt några timmar sen e d lungt.
Det handlar inte om överdrivenhet, det handlar om att vissa bakterier helt enkelt kan döda dig om de har vuxit till sig. Många sjukdomsfall inträffar efter ett par dagar, och det är då lätt att missa att det kanske var just maten man åt i förrgår som smittat en.
Tusentals svenskar blir matförgiftade varje år. Den största anledning är felaktig mathantering.
Det handlar inte om överdrivenhet, det handlar om att vissa bakterier helt enkelt kan döda dig om de har vuxit till sig. Många sjukdomsfall inträffar efter ett par dagar, och det är då lätt att missa att det kanske var just maten man åt i förrgår som smittat en.
Vad blir dom matförgiftade av? dåligt tillredd mat hemma/restaurang eller mat som passerat utgångsdatumet? *rolleyes*
Antar att det inte finns någon statistik på det och jag vill inte ha det heller, jag retas bara med alla som är så fixerad vid mat som stått framme ett dygn eller två.
Scratch89
2008-02-09, 15:53
Vad blir dom matförgiftade av? dåligt tillredd mat hemma/restaurang eller mat som passerat utgångsdatumet? *rolleyes*
Mat som har fått stå och agera näringsagar. Har jag sagt något annat?
Eddie Vedder
2008-02-09, 16:19
Du frågar inte om vad man blir matförgiftad av där utan varför.
VAD man blir matförgiftad av är i regel mikroorganismer. Det finns ett stort mörkertal i statistiken tror man, d.v.s. det förekommer i berydligt högre grad än vad som inrapporteras.
Uppskattningsvis har siffror på 500 000 matförgiftningar per år gjorts, detta baserat på intervjustudier.
Vanligt att folk kanske skiter och spyr under en dag, gissar på magsjukan och sedan struntar i att rapportera det.
Eller att man varit på kalas och blivit matförgiftad, då kanske man inte gärna anmäler till miljökontoret (eller vilken myndighet som kan tänkas vara ansvarig) att födelsedagsbarnets tårta gjort en sjuk.:D
Antar att det inte finns någon statistik på det och jag vill inte ha det heller, jag retas bara med alla som är så fixerad vid mat som stått framme ett dygn eller två.
Jo det finns som sagt, även om siffrorna är svårtydda och uppskattade.
Ska tilläggas att det finns alla möjliga varianter av mikroorganismer som tillväxer i alla olika miljöer, prykrofila (köldälskande), mesofila (med en högre optimumtemperatur), termofila (som trivs bäst i hög värme), det finns vissa som klarar lägre pH än andra, vissa som är salttoleranta (halofila bakterier samt extrema halofiler som mår bäst där det är jättesalt), sockertoleranta (xelofila) etc. etc.
Oftast är ju det bästa att hetta upp maten ordentligt förtås, men hur den sedan kyls ner, hur den förvaras o.s.v. har också stor betydelse.
Sedan har man förstås mer eller mindre bra försvar mot angrepp av bakterier, hur mycket man ätit av den dåliga maten spelar in, vilken del av livsmedlet o.s.v.
Fredrik_S
2008-02-09, 18:42
Alltså, allt handlar om risken för mig.
Gå inte ut när det regnar du kan få en blixt i huvudet!
Korsa alldrig en väg en bil kan köra över dig!
Åk inte flyg, det kan krasha!
Ha inte sex utan kondom du kan få AIDS!
etc etc är lågoddsare som jag känner att det inte är värt att tänka på för att få ett drägligare liv
Hoppa inte från 10:an i en tömd pool, du kan bryta benen!
Simma inte till finland du kan drunkna!
Lägg inte handen på spisen när det står på 6:an du kan bränna dig!
etc etc är högoddsare som jag helst undviker
Vilket kategori hamnar mat som stått i rumstemperatur några timmar för länge.
Scratch89
2008-02-09, 19:50
Alltså, allt handlar om risken för mig.
Gå inte ut när det regnar du kan få en blixt i huvudet!
Korsa alldrig en väg en bil kan köra över dig!
Åk inte flyg, det kan krasha!
Ha inte sex utan kondom du kan få AIDS!
etc etc är lågoddsare som jag känner att det inte är värt att tänka på för att få ett drägligare liv
Hoppa inte från 10:an i en tömd pool, du kan bryta benen!
Simma inte till finland du kan drunkna!
Lägg inte handen på spisen när det står på 6:an du kan bränna dig!
etc etc är högoddsare som jag helst undviker
Vilket kategori hamnar mat som stått i rumstemperatur några timmar för länge.
Nu drog du ner diskussionen betydligt. Det är klart att det handlar om risk, men det är inte så att livet blir mindre njutbart för att man tar hand om sin mat bättre. Om du skulle arbeta inom restaurang och hade den där inställningen skulle du troligtvis få sparken om du applicerade din attityd på deras mat.
Som Eddie säger så är det runt 500 000 (femhundratusen) som drabbas varje år i Sverige. Det är alltså betydligt fler än vad som drunknar, lägger handen på spisen och som hoppar ifrån höga höjder sammanlagt.
Nu gäller (tyvärr) inte livsmedelslagarna hemma hos privatpersoner, så du kan olla din mat bäst du vill. Dock hoppas jag att du kommer på bättre tankar när du väl blir förgiftad.
Fredrik_S
2008-02-09, 22:13
Tack en siffra på 500 000 per år är tillräckligt stor för att jag inte ska börja äta min kompis matlådor.
Eddie Vedder
2008-02-09, 23:44
Tack en siffra på 500 000 per år är tillräckligt stor för att jag inte ska börja äta min kompis matlådor.
Inte för att det kanske påverkar ditt val varken hit eller dit men grunden till att man gjort just den uppskattningen är alltså intervjuer av människor inom ett visst område där man sedan gjort en bedömning för folket i hela landet.
Alltså väldigt svårt att säga något, men fktum kvarstår att det med allra största sannolikhet är finns ett stort mörkertal bland matförgiftningar och att det förekommer i mycket högre grad än vad som rapporteras in och vad som leder till sjukhusbesök.
Fredrik_S
2008-02-10, 07:16
Inte för att det kanske påverkar ditt val varken hit eller dit men grunden till att man gjort just den uppskattningen är alltså intervjuer av människor inom ett visst område där man sedan gjort en bedömning för folket i hela landet.
Alltså väldigt svårt att säga något, men fktum kvarstår att det med allra största sannolikhet är finns ett stort mörkertal bland matförgiftningar och att det förekommer i mycket högre grad än vad som rapporteras in och vad som leder till sjukhusbesök.
Jag förstår att siffran har ett enormt felspann, men även om det hade varit 50 000, 1 000 000 eller 3 000 000 som var mer rätt så förstår jag att det existerar matproblem.
Hade lite lite material att gå på själv när jag såg att min kompis klarade sig trots daglig misshandel av kost, 0 av 1 ger inte så tillförlitlig statistik.
Suck... smakar hans mat bra, blir den ordentligt tillagad och han själv äter den dag ut och dag in utan att bli sjuk, så skulle nog jag tacka ja till den.
Eddie Vedder
2008-02-13, 10:19
Angående " the Hygiene Hypothesis" så är den här reviewstudien intresant och läsvärd:
Too clean, or not too clean: the Hygiene Hypothesis and home hygiene. Clinical & Experimental Allergy. Volume 36 Issue 4 Page 402-425, April 2006
http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.1365-2222.2006.02463.x
Och varför har dem det tro? Det är vi som är kräsna gällande mat, vi tror att allting hela tiden är så farligt när det stått framme ett litet tag etc etc. Jag blir aldrig magsjuk, jag är heller inte speciellt noga med allt som sägs omkring mat och hälsa. Det är ren nojja bara, är man orolig för att bli sjuk och föröker vara optimal så blir man sjuk också, tar man lätt på det och tycker att saker och ting är lugnt så blir det också lättare.
Eddie Vedder
2008-02-15, 16:06
Jag har då aldrig läst att t.ex. mexikaner skulle vara mer mindre känsliga mot patogena mikroorganismer än vad vi är här. Skulle någon visa statistik på förekomst av matförgiftningar i samma typ av länder skulle jag ta den statistiken med et badkar av salt ungefär.
Om mörkertalet är jättestort i Sverige kan man bara spekulera om andra länders mörkertal, länder där statistik och rapportering om allt och från alla inte har lika hög prioritet.
Det jag vet är att matförgiftningar är en stor anledning till att många barn dör i U-länder, man drabbas av diarré under en period, har redan dålig näringstatus och kan således inte hantera den påfrestningen lika bra, man förlorar ännu mer näring, blir ännu kraftlösare, orkar inte äta något, immunförsvaret försvagas därför ytterligare och det blir en ond cirkel som barnet inte klarar av och dör till slut.:(
machine gun
2008-02-15, 16:12
Största anledningen till att folk blir matförgiftade när de åker utomlands lär ju vara att man äter på diverse restauranger med undermålig livsmedelshantering. Lokalbefolkningen lagar ju som regel sin mat själva och därför klarar de sig troligtvis bättre.
Min mor arbetar med livsmedelhygien och berättade om ett fall:
Det var på en konferensanläggning där ett stort antal gäster blivit magsjuka, sannolikt matförgiftning. Det visade sig att alla sällskap hade ett flertal insjuknade, utom ett, där ingen hade blivit sjuk.
Det visade sig vara ett sällskap av icahandlare, där ingen blivit sjuk, anledning ansågs var tydligen att de ofta äter upp mat som passerat bäst före datum istället för att slänga den, på grund av det hade de byggt upp en mer resistent bakterieflora.
Kan man gissa på att din kompis genom året helt enkelt blivit härdad?
Själv äter jag mer eller mindre allting som inte luktar eller smakar dåligt och jag är i princip aldrig sjuk. Har varit sjukskriven 5-6 dar på 10 år.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.