Visa fullständig version : Ökar Konditionen genom att springa, Vilket mat-schema?
Hej, hade tänkt o bygga upp min kondition och förbränna fett innan jag börjar styrketränar. jag undrar, hur vet jag när jag äter rätt?
enligt mej är detta sjukt svårt att veta, vad som är bra/dåligt att stoppa ner sej, och ifall man verkligen äter rätt mat till dess träning
som sagt, ska börja springa och förbättra konditionen + förbränna fett men vet inte vilken slags mat man ska äta.
född 1992, 15 år, 185 lång och väger 80 kg..
King Grub
2008-02-07, 22:32
Det är hur lätt som helst - du behöver nämligen inte äta på något annat sätt än att du äter helt vanlig, normal mat, fördelat på dina normala måltider, i tillräcklig mängd.
http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/ulorder.nsf/0/4BC33557A98CA19DC12571E900373104/$FILE/Ladda%20f%C3%B6r%20Motion%2007.pdf
Eddie Vedder
2008-02-07, 22:34
Som jag brukar säga när personer i din ålder startar trådar om vilken mat som är bra för deras träning:
Du går i skolan (gissar jag?) och således har du en gratis lunchbuffé med bra och supergod mat serverad fem dagar i veckan.:thumbup:
Skolmaten är näringsberäknad och tillagad enligt ett kontrollerat regelverk, den är alltså BRA. Att det sedan finns löjliga och kräsna personer som ändå klagar kan inte hjälpas, för dig som vill prestera är det toppen med sklolmaten. Samma typ av husmanskost som serveras där kan du dessutom äta hemma.:)
Larsson85
2008-02-07, 22:50
Som jag brukar säga när personer i din ålder startar trådar om vilken mat som är bra för deras träning:
Du går i skolan (gissar jag?) och således har du en gratis lunchbuffé med bra och supergod mat serverad fem dagar i veckan.:thumbup:
Skolmaten är näringsberäknad och tillagad enligt ett kontrollerat regelverk, den är alltså BRA. Att det sedan finns löjliga och kräsna personer som ändå klagar kan inte hjälpas, för dig som vill prestera är det toppen med sklolmaten. Samma typ av husmanskost som serveras där kan du dessutom äta hemma.:)
Problemet är väl ofta att dom besgränsar hur mycket man får ta.
Eddie Vedder
2008-02-07, 22:53
Problemet är väl ofta att dom besgränsar hur mycket man får ta.
I skolan!?
Det har jag bara varit med om några få gånger, då det var särskilt dyr ocg lite "finare" mat vid särskilda tillfällen. Och då kommer jag från en fattig liten kommun dessutom. Nog för att det kunde hända att maten underdimensionerades någon gång ibland och råkade ta slut men bara ytterst ytterst sällan att det fanns några begränsningar annars.
Det låter väldigt tråkigt om det är så som du säger på många skolor i landet.:(
Larsson85
2008-02-07, 22:57
I skolan!?
Det har jag bara varit med om några få gånger, då det var särskilt dyr ocg lite "finare" mat vid särskilda tillfällen. Och då kommer jag från en fattig liten kommun dessutom. Nog för att det kunde hända att maten underdimensionerades någon gång ibland och råkade ta slut men bara ytterst ytterst sällan att det fanns några begränsningar annars.
Det låter väldigt tråkigt om det är så som du säger på många skolor i landet.:(
Genom hela min skolgång har det varit begränsat, på gymnasiet var det även så pass hård bevakning att man inte kunde sno lite extra. Då har jag ändå gått i två kommuner.
Eddie Vedder
2008-02-07, 23:01
Genom hela min skolgång har det varit begränsat, på gymnasiet var det även så pass hård bevakning att man inte kunde sno lite extra. Då har jag ändå gått i två kommuner.
Oj, det var värst.:( Det har jag som sagt tack och lov sluppit trots den fattiga skithålan jag kommer från.
Men faktum kvarstår ju dock att maten är bra och oftast underskattad, uppenbarligen kan det variera hur mycket man tillåts äta vilket var något nytt för mig (och som jag inte tycker låter bra alls:().
Det som alltid är värt att tänka på är ju att godis, läsk, chips, alkohol inte är något kroppen behöver (även om de innehåller vissa näringsämnen...) Om det är konditionsträning du satsar på måste du ju inte ha det fokus som de som bygger har på att äta mkt och uppnå ett kcalöverskott. Därför kan de ju vara värt ha lite koll på att man inte sätter i sig mängder sånt, eftersom det bara är onödigt.
Därmed inte sagt att nolltolerans mot allt sådant är nödvändigt. Det kan t.o.m vara så att det är optimalt för dig att äta/njuta av onyttigheter då och då eftersom det håller din motivation uppe. Själv tränar jag mkt kondition och äter vanlig husmanskost (more or less) men äter onyttigheter då och då.
Försök gärna ät snart efter att du tränar, särskilt om du kört ett hårt pass. Kroppen behöver då energi/näring.
Tja, vet inte om det jag sa tillförde något. Lycka till med träningen i alla fall.
(För övrigt är du tonåring och vad jag har förstått så är det bara att köra på och äta hyfsat mycket mat i den åldern, eftersom man fortfarande växer. Inget bra tillfälle att ligga på en diet som tråkar ut en. En liten parentes bara).
shut teh face
2008-02-08, 15:12
Det är synd det där med skolan.
Jag gick i en kommunal grundskola 1-9 och när vi började i 6an så hade kommunen börjat spara pengar. De köpte "färdig" mat. Och man fick absolut inte ta mer om man ville. Innan detta så gjordes maten direkt i skolan och då var det inga restriktioner.
Det är lite synd men det går nog bra ändå. Förhoppningsvis så får du ta hur mycket sallad och knäckebröd du vill.
jojjep91
2008-02-08, 20:17
på vår skola är det jättebra mat iaf, vi får äta hur mkt som helst, och det är as go mat! dyr go lax, biffar, fileer ofta o sånt :) grönsaks bladning, juice, och frukt efter :)
Stör mig som fan på det där med skolmaten hos dig:E
Visst har det funnits begränsningar ibland men det är iofs på typ glass eller liknande på någon speciell dag, annars är det bara att häva i sig hur mycket som helst.
Eddie, det där med supergod mat 5 dagar i veckan håller jag inte med om :) ibland är fan fanimej inte gott! Dock är det bara att trycka i sig ett par tallrikar ändå
Eddie Vedder
2008-02-08, 22:45
Stör mig som fan på det där med skolmaten hos dig:E
Hos mig?
Eller vad menar du med :E?
Eddie, det där med supergod mat 5 dagar i veckan håller jag inte med om :) ibland är fan fanimej inte gott! Dock är det bara att trycka i sig ett par tallrikar ändå
Beror på hur kräsen man är. Jag anser att skolmaten alltid är skitgod.
Scratch89
2008-02-08, 22:48
Sen man blev student så vill man slå på folk som klagar på skolmaten. Flickan min får slottstek, kyckling- och laxfilé i skolan. Hon klagar, jag hatar. :D
Hos mig?
Eller vad menar du med :E?
Det är en "vanlig" smiley skulle jag tippa på.
Huh, kollade länken som grubb länkade, hade ingen aning om att jag brännde 2 kcal/minuten när jag sitter vid min dator. Trodde man bara hade "grundbränningen"
Jag var själv en person som klagade på maten i skolan, men har insett på senare år ur dum man var som gjorde det.
Scratch89
2008-02-09, 00:04
2 kcal i minuten i vaket tillstånd är inte mycket, direkt.
Om du skulle sitta still framför datorn skulle du förbruka 2880 kcal per dag. Antar att det är något sånt man snittar en vanlig dag, då med sömn och sängliggande inräknat.
När jag gick i grundskola och gymnasium var det alltid fritt att äta hur mycket man ville. Dock bryr jag mig inte nämntvärt nu heller (på högskolan) då jag inte sre några problem med att köpa en 40 kronors buffe som serveras, dessutom är den betydligt godare än det som någonsin serverades i grundskola och gymnasium.
Visst har det varit bra och näringsriktig mat i grundskola/gymnasium även om det många gånger kunde smaka lite konstigt, även om det var något som jag i vanliga fall tycker är gott, ok lite kräsen är jag och det hände några gånger att man tog en sväng till snabbköket runt hörnet.
Mat har aldrig varit några problem även om jag har egen lägenhet och lever på CSN. Morsan kommer med jämna mellanrum och fyller på för att jag ska slippa gå och vara trött och hungrig, samt ger mig pengar så jag kan köpa mat om jag inte orkar laga. Dem är snälla, jag gillar att äta mat, äter inte så ofta men när jag äter brukar jag äta väldigt mycket för jag då är jättehungrig.
machine gun
2008-02-15, 15:33
Eddie tycker att all mat är god ;)
Men god eller ej, det är iaf BRA mat.
Även om man har vissa begränsningar, så brukar det oftast gälla den dyrare delen av maten, dvs köttet. Det är sällan det är begränsningar på potatis/ris/pasta, grönsaker och knäckebröd samt mjölk.
shut teh face
2008-02-15, 15:42
Gymnasiet gick jag på en friskola, och åt på resturang.
Fick välja bland 5 resturanger. Endel onyttiga men fanns två med vanlig nyttig mat. Oftast 6 olika rätter att välja mellan massor med sallad (inte vanlig tråksallad). Jag tog alltid grillad lax/nötkött på spett med couscous och två olika såser. Sen 0.5kg sallad på det.
Multivitamin
2008-02-15, 18:57
Vår skola har bäst skolmat i hela östergötland :D Och vi får äta precis hur myckte vi vill tills det är slut förstås :P
Ja, skolmaten är bra.
Tyvärr är den sämre i dagsläget för många kommuner har börjat med lättmjölk och sjukdomsalstrande lättmargariner, allt efter direktiv från Livsmedelsverket, vilket är olustigt eftersom Livsmedelsverket inte står under någon hälsovårdsmyndighet, utan snarare är ett branschorgan!
Eddie Vedder
2008-02-15, 19:23
Ja, skolmaten är bra.
Tyvärr är den sämre i dagsläget för många kommuner har börjat med lättmjölk och sjukdomsalstrande lättmargariner, allt efter direktiv från Livsmedelsverket, vilket är olustigt eftersom Livsmedelsverket inte står under någon hälsovårdsmyndighet, utan snarare är ett branschorgan!
Du börjar bli underhållande bollio. Men knappast att man tar dig på allvar längre.
Du börjar bli underhållande bollio. Men knappast att man tar dig på allvar längre.
Det är synd att du inte tar mig på allvar Eddie. Ingen tog Kopernikus på allvar heller när han kom med den löjliga idén att jorden kretsade runt solen och inte tvärtom. Inte för att jämföra mig med Kopernikus men ändå. Jag får börja ge lite mer referenser för majoriteten av mina uttalanden baserar sig på studier och väl etablerad/beprövad vetenskap. Min kunskap baserar sig på läsning jag har gjort på fritiden men jag är också högskoleutbildad i kemi samt har några poäng i näringslära, anatomi och fysiologi, m.m.
Eddie Vedder
2008-02-15, 19:55
Det är synd att du inte tar mig på allvar Eddie. Ingen tog Kopernikus på allvar heller när han kom med den löjliga idén att jorden kretsade runt solen och inte tvärtom. Inte för att jämföra mig med Kopernikus men ändå. Jag får börja ge lite mer referenser för majoriteten av mina uttalanden baserar sig på studier och väl etablerad/beprövad vetenskap. Min kunskap baserar sig på läsning jag har gjort på fritiden men jag är också högskoleutbildad i kemi samt har några poäng i näringslära, anatomi och fysiologi, m.m.
Det är inte dina kunskaper i sig, dom tar jag på allvar. Jag håller även med dig på vissa punkter, vissa inte.
Men det blir bara tjatigt när en och samma person dyker in med samma tjat i varenda tråd där denna "ser en öppning" för att få propagera. Man kan nästan ställa klockan för när du ska dyka in och prata om hur dåligt det är med kolhydrater hit och dit, då faller på något sätt lite av trovärdigheten känner jag.
Bra poäng. Jag får bidra lite mer kvalitativt i fortsättningen. Jag fortsätter dock att brinna för mitt kostbudskap. Jag tycker det är viktigt att andra åsikter får plats i diskussionen och inte alltid samma etablissemangbudskap som alltid dominerar, och kanske inte alltid är det korrekta. Det är svårt att låta bli att flika in med sin egen uppfattning i saken.
Sen bör jag kanske förtydliga att jag är ingen kolhydratmotståndare utan fokuserar mer på korrekta proportioner av makronutrienter, samt på vilka livsmedel som är bra/dåliga. Jag tycker inte att husmanskost är dålig och jag tycker inte heller att SLV's kostråd är dåliga - tvärtom! Vad som är det optimala och i vilken situation, det är en helt annan sak, och det är väl där jag vill lägga min energi.
Som sagt, dags för lite mer kvalitativa inlägg med referenser m.m. Får se om jag får tid.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.