handdator

Visa fullständig version : Starta företag med vänner - bad idea - tips välkomnas

Snafu
2008-02-07, 14:47
Hej kolo,

Som man bäddar får man ligga. Om ingen har läst det här så har det ändå tjänat till att jag fått struktur på mina tankar. Poll kommer.

Lite tips mottages gärna från folk som har erfarenhet från företagande (eller vishet). Vad gör man när man efter ett tag inser att man helt enkelt startat ett företag med fel person. Båda har dagjobb, och företaget sågs från början som en chans att tjäna småsummor (nån tusenlapp här och där). Det visar sig att det går att tjäna betydligt mer. Jag antar att jag letar efter lite filosofiska resonemang och även hands-on praktiskt.

Ponera följande: två överförfriskade twenty-somethings diskuterar "fan man borde tjäna mer pengar". Sagt och gjort, ett företag startas under devisen "vi kör 50/50" - en av personerna skall sköta den initiella externa kontakten mot klienter (jag), det vill säga sälja in företagets tjänster, medan en annan med kontakter i Sverige skall fixa resurserna (dvs folket då han tydligen skall ha haft många kontakter). Arbetsbördan skall dock alltså delas när allting är i rullning, dvs email och telefonsamtal fram och tillbaka. Vad som händer är att efter den initiella kontakten vill klienterna arbeta med den som kontaktat dom. Rätt logiskt antar jag.

Sex månader senare, av diverse anledningar (en stor portion icke-driv och lathet, omöjlighet att kombinera det nystartade företaget med dagsjobbet och allmän oorganisation) har en av parterna inte lyft många fingrar. Kontakterna i Sverige har knappt kontaktats, och det visar sig att ingenting egentligen kommer att hända på den fronten.

Den ena personen (jag) har gjort allt jobb (dvs kontakterna fram och tillbaka dagligen med klienterna samt nyförsäljning, så att säga). En av dealarna har dock möjligtgjorts av den late, vilket står för ungefär 20% av de totalt inkomsterna de senaste sex månaderna, men har rent arbetsmässigt stått för 5% av arbetsmängden totalt under de senaste 6 månaderna.

Företaget har nu dragit in en rätt OK siffra pengar med tanke på att det skall ses som extrapengar. Om sex månader drar nog företaget in en mindre normal årslön.

Jag har även expanderat rörelsen (på ett jäkligt simpelt sätt, nya webbsidor designade specifikt mot den nya marknaden och kontaktat diverse personer för att få in mer jobb) från enbart nordiskt till europeiskt, vilket kommer leda till högre tillväxt. Åtminstone 50% mer det närmaste året. Jag har helt enkelt inte velat informera honom om detta i hopp om att han skall visa att han faktiskt bidrar något till ursprungsiden med företaget och därmed dela med mig. Det här var något vi snackade om för några månader sen, men han har inte tagit upp det igen eller ens försökt själv. Så jag gjorde det dels som ett ”fan vad less jag är på honom” och samtidigt för att jag kunde.

Det är ofta mycket tomt prat från honom ”fan vi borde göra blah blah” varav jag liksom hjälpt till i början, men sedan inser att jag gör precis allt jobb. Han talar ofta om hur mkt han vill jobba med det här heltid i framtiden, men samtidigt gör han ingenting och visar noll eller ingen initiativförmåga. Jag har känt kille i cirka 1.5 år och det är väl mest det senaste halvåret jag verkligen lärt känna hans mindre imponerande sidor.

Nej, inget kontrakt skrev mellan oss. Nej, jag trodde inte att det skulle gå så här bra med företaget. Jag trodde att killen hade driv, vilket han inte har när man börjar skrapa på ytan och snacket.

Värt att notera, denna kille är även min närmaste vän i Newcastle. Sköter jag det här på fel sätt får det naturligtvis konsekvenser.

Jag väntar till exempel på en del pengar in i företaget från den expandering jag pysslat med och vill ta ett snack med killen (vilket jag var precis på väg att göra igår när hans flickvän kommer och hälsar på. Timing bad).

Saker jag gör/gjort: (2-3 timmar dagligen de senaste 6 månaderna)
Registrerat företaget och alla domäner (5-6 stycken)
Ordnade företagsbankkonto (efter att han totalt misslyckats själv)
Administration (formulär, skicka fakturor, betala fakturor)
Skriva kontrakt
All text på engelska som skall printas eller skickas
Skatter (uäh)
Kontakter med nya kunder (någon i månaden)
Kontakt med existerande kunder (allt från 10 till 30 email per dag)

Saker han gjort: (3-5 timmars jobb totalt de senaste 6 månaderna)
Skrivit två annons på ett lokalt forum
Skickat 5-10 email till nya kunder (efter jag lessnat på att jag gör allt skit. Jag skrev naturligtvis texten).
Fått en jävla massa pengar för inget jobb.
Gjort ett stycke hemsida tillsammans med mig.
Dagen innan vårt första besök till banken för att fixa kontot supa sig dyngfull och inte orka ta sig till banken
Glömt att skicka in åtminstone två formulär
Glömt att betala en domänaddress
Skickat 3-4 mejl för att fräscha till en logo och faktiskt betalat för det. Ungefär en timmes jobb.

Allt som allt har han mööööjligtvis gjort ungefär 3% av det jag gjort.

Frågor:
1. Är det fel av mig att helt enkelt säga "från och med nu kommer vi inte att köra 50/50". Vilka andra siffror jag tänkt mig vet jag dock inte. Han gör helt enkelt ingenting för att dra in pengar förutom trevande halvhjärtade försök som inte utmynnar i nånting.

2. Jag inser att jag kanske helt enkelt bara är girig, men det rimmar inte rätt att jag gör jobbet och han får en 50% av intäkterna för att göra precis ingenting.

Jag inser att den här tråden låter precis som ”vad ska jag göra med min flickvän” och att det säkert ser ut som att jag framställer mig som en martyr. Så är dock inte fallet, enligt min mening.

Hades
2008-02-07, 14:57
Rättsligt har jag ingen koll på vad som gäller, men om det är något jag vet så är det att det sällan går att få andra att göra saker som de inte själva tagit något initiativ till. Det vill säga: Försök få ut honom ur företaget på något sätt.

Slartibartfast
2008-02-07, 14:58
Klart som fan att du ska ha den mesta pluringen om du gör nästan allt jobb!

Mirre
2008-02-07, 14:59
Men även hiva fram ett kompanjonavtal typ igår som gäller omedelbart! :D

Fördelning av arbetsuppgifter samt ägarandel. Vad är det för företagsform?

Snafu
2008-02-07, 15:07
Men även hiva fram ett kompanjonavtal typ igår som gäller omedelbart! :D

Fördelning av arbetsuppgifter samt ägarandel. Vad är det för företagsform?

Jäkligt bra ide faktiskt att skriva ett kompanjonavtal. Det ser ju bättre ut än att säga "faakkk jooo jag tar alla pengar".

Det är ett aktiebolag (engelskt).

Mirre
2008-02-07, 15:21
Jäkligt bra ide faktiskt att skriva ett kompanjonavtal. Det ser ju bättre ut än att säga "faakkk jooo jag tar alla pengar".

Det är ett aktiebolag (engelskt).

Då kan du lätt få tag på mallar för kompanjonavtal. Sök på nätet eller pröjsa för ett ok via en advokatbyro. Se till så att de inte gör ett från grunden utan köp färdiga mallar de har. Kvittot sparar du givetvis och lägger upp för dina "kompanjoner" samtidigt som du lägger fram avtalet. :D

Lägg ifrån dig avtalet någon dag och ta sedan fram det och läs det baklänges innan du anser det vara klart för påskrift. Ja, jag menar baklänges för då korrekturläser du bäst.

Sir Anselm
2008-02-07, 15:29
Du skrev att du hade registrerat bolaget, registrerades det alltså i bådas namn?

Snafu
2008-02-07, 15:29
Du skrev att du hade registrerat bolaget, registrerades det alltså i bådas namn?

Yes, vi är både direktörer.

Tigerkotten
2008-02-07, 15:37
En annan idé är också att "köpa ut" honom om det nu är möjligt. Eller så får du helt enkelt säga, att det inte fungerar längre att du drar hela lasset. Och fråga om han själv tycker att det är rättvist att du gör allt jobb och ni delar ändå lika.

Snafu
2008-02-07, 15:38
En annan idé är också att "köpa ut" honom om det nu är möjligt. Eller så får du helt enkelt säga, att det inte fungerar längre att du drar hela lasset. Och fråga om han själv tycker att det är rättvist att du gör allt jobb och ni delar ändå lika.

Att ge honom ännu mer pengar står väldigt långt ner på min lista :D

Men visst kanske jag får överväga det.

zeusden1
2008-02-07, 15:47
Är det värt för oss att satsa i företaget? :D

OnT: Var lite "laidback" ett tag, låt honom försöka göra lika mycket som du gjort.

ArcTiC
2008-02-07, 15:48
Snafu greppar kosing och gammal polare får slita för brödfödan ftw!
Nya vänner finns säkert på blocket (finns säkert en brittisk motsvarighet.. www.thepad.uk?).

Tigerkotten
2008-02-07, 15:49
Är det värt för oss att satsa i företaget? :D

OnT: Var lite "laidback" ett tag, låt honom försöka göra lika mycket som du gjort.

Varför ska han vara laidback? Då kan det resultera att Snafu själv inte får några pengar.

Andreas Guiance
2008-02-07, 15:55
Kontentan är att du aldrig ska starta nya verksamheter utan att konsultera dina Handels-polare först:smash:

GJ med företaget oavsett dock:thumbup:

Snafu
2008-02-07, 16:05
Kontentan är att du aldrig ska starta nya verksamheter utan att konsultera dina Handels-polare först:smash:

GJ med företaget oavsett dock:thumbup:

:D

Jävligt sant, borde naturligtvis konsulterat företagsräven! Jag hör av mig när det börjar bli bokföringsdags! :D

Snafu
2008-02-07, 16:06
Varför ska han vara laidback? Då kan det resultera att Snafu själv inte får några pengar.

Prexis. Jag kan inte se pengar få förlorade:

"Kund säger: jag behöver X".

Jag kan fan inte sitta och inte göra nånting. So many toys I want!

Andreas Guiance
2008-02-07, 16:28
:D

Jävligt sant, borde naturligtvis konsulterat företagsräven! Jag hör av mig när det börjar bli bokföringsdags! :D

Det blir nog bäst så;)

Nej men allvarligt; kul att det verkar gå bra iaf:)

blasr
2008-02-07, 16:50
Har ni samma arbetsuppgifter inom företaget? Då kan du ju göra så att ni tar de pengar ni själva drar in i företaget.

Snafu
2008-02-07, 16:56
Har ni samma arbetsuppgifter inom företaget? Då kan du ju göra så att ni tar de pengar ni själva drar in i företaget.

Japp, det är något sådant det kanske får bli.

Ursprungsmodellen fallerade rätt totalt, så vad de egentliga arbetsuppgifterna är idag bör diskuteras.

Aasa
2008-02-07, 17:27
Det känns mest rätt och riktigt att tala om för din sk. kompanjon vad du tycker och känner, och sen byta till en företagsmodell som är mera rättvis, dvs ta pengarna respektive person själv drar in.

kharon
2008-02-07, 17:36
Likvidera dagens bolag. 50/50 whatever, spelar ingen roll. Viktigaste att ni går skilda vägar utan att bli ovänner. Sen tar du din andel och startar eget, du drar med dina kunder i nya företaget och skrattar hela vägen till banken några år framåt då din lata kompis önskar att han agerat annorlunda. Det krävs hårt arbete för att lyckas och du verkar ha vad som krävs. Lycka till! :thumbup:

Snafu
2008-02-07, 17:41
Likvidera dagens bolag. 50/50 whatever, spelar ingen roll. Viktigaste att ni går skilda vägar utan att bli ovänner. Sen tar du din andel och startar eget, du drar med dina kunder i nya företaget och skrattar hela vägen till banken några år framåt då din lata kompis önskar att han agerat annorlunda. Det krävs hårt arbete för att lyckas och du verkar ha vad som krävs. Lycka till! :thumbup:

Han vet naturligtvis precis vilka kunder vi har och kan naturligtvis börja kontakta dom själv. Men innan det händer har nog helvete frusit till is hursomhelst.

Jag gillar vårt företagsnamn bara :)

Snafu
2008-02-07, 17:44
Tack för alla förslag, kloka förslag och votningar i pollen.

Det blir nog ett snack i helgen. Och förbereda mig på att förlora en polare. Hum hum.

kharon
2008-02-07, 19:18
Han vet naturligtvis precis vilka kunder vi har och kan naturligtvis börja kontakta dom själv. Men innan det händer har nog helvete frusit till is hursomhelst.

Jag gillar vårt företagsnamn bara :)

Det spelar väl ingen större roll, om han inte orkar göra något själv.
Företagsnamnet kan du väl återanvända.

Speedy
2008-02-07, 19:28
jag måste säga att det är en jobbig situation men jag är lite nyfiken på vad det är för företag..om du vill uppge det.??

Snafu
2008-02-07, 19:34
jag måste säga att det är en jobbig situation men jag är lite nyfiken på vad det är för företag..om du vill uppge det.??

Rekryteringsföretag.

Nitrometan
2008-02-07, 20:56
Intressant tråd.

Jag har läst lite här och önskar dig lycka till!

Snafu
2008-02-07, 21:49
Intressant tråd.

Jag har läst lite här och önskar dig lycka till!

Tack tack!

UPDATE: Tog tjuren vid hornen och gick och käkade med honom, en liten judasmiddag kändes det som.

Hursomhaver jag nämnde att nuvarande split inte funkar, och således måste vi titta på en annan. Så nu är det på bordet. För att jag är så jävla sympatisk bad jag honom tänka på splitten och återkomma så vi får se vad som händer.

Känns jäkligt skönt. Känns lite som att ta ett snack med en flickvän. Av erfarenhet brukar det alltid gå åt helvete så känns bra att det åtminstone inte blev bryt.

Nu blir det WoW.

Snafu
2008-05-02, 20:42
UPDATE:
Nu skriver jag det här för jag måste fanimig göra några seriöst hårda val inom en vecka. Således, har du problem med strebers - läs en annan tråd :D

1. Jag tog ett snack med Tomas, som han heter. Dvs min business partner. Eller snack och snack - SMS och mejl (man kan få så mycket mer sagt och strukturerat). Han "brought it up" över SMS, och då kändes det jävligt lätt att bara fortsätta per SMS. Kanske inte optimalt, men vafan.

2. Jag har nu tagit över de senaste tre kandidaterna vi placerat rent finansiellt (jag har naturligtvis placerat allihopa också). Jag har redan betalat mig för två stycken (som placerades för några månader sen) och idag accepterade en annan kandidat ett jobb och jag fick massa pengar för det också. Jag ska bara skicka fakturan.
3. Som en follow up på det har jag nu också en request att fixa en holländare till samma jobb jag fixade kandidat till idag. Ett rekryteringsföretag i London.
4. Idag fick jag också in en request att fixa folk som kan Sharepoint (därav min tråd i ämnet). Möjligtvis en massa deg där.
5. Idag hade jag även möte med en snubbe, som verkar rejält med rik (och skrämmande) där jag ska ta över rekryteringen på företaget, eftersom han helt enkelt inte verkar ha tid eller ork att ta hand om det. Han sade att han egentligen inte behöver jobba. Jag blev fan sporrad. Såtillvida han inte bullshittade drog han in cirka en miljon på rekryteringen, som han egentligen inte ens har fokuserat på. Om vi kommer överens och jag börjar jobba hos honom innebär det att A) jag kan behålla mitt företag samt B) arbete med honom.

Det som känns skönt med allt detta är att 1. jag tar alla pengar, skön känsla 2. jag kan lägga aningens mer tid på mitt eget företag samt 3. förhoppningsvis dra in en förbannad massa pengar.

Visst blir man glad av pengar? Jag tror jag blir det.

Den enda stora motherfucking risk, som jag dock är villig att ta är att jag ENBART får kommission på allt jobb. Jag får med andra ord ingen lön. Mina nuvarande besparingar uppgår till sissåär inga pengar alls förutom min senaste lön. Jag kommer dock få in motsvarande 1.5gånger min vanliga lön tämligen snart - således, om jag snålar, har jag två månaders respit innan jag börjar svälta.

Inom dessa två månader, om jag börjar på företaget X (han snubben jag berättade om) - måste jag dra in pengar och helst även få in dessa pengar på kontot.

Vad säger ni?

Har någon annan tagit steget från betald till ...i stort sett egen företagare?
Är det bara att hålla i nötterna och hoppa?

Snafu
2008-05-02, 20:45
Och för lite perpektiv: min dagliga anställning överväger nu hur i helvete dom skall hantera mig. Dvs ge sparken, omplacera eller om jag skall ge upp mitt företag. Jag har ingen framtid där.

Jag har också anställningsintverjuer på några lokala rekryteringsföretag med liknande lön i det jag jobbar med nu. Dom skulle dock absolut inte tillåta mig att jobba med rekrytering i mitt eget företag samtidigt som jag jobbar med dom.

NOTE: Jag inser att jag håller på att tala in mig till vad jag ska göra (helvete vad jag pratar svenska fast på engelska). Jag är inte rationell för tillfället.

Jag står nog utan jobb nästa vecka tidigast, men senast inom en månad misstänker jag.

Argh. MEN DET ÄR SPÄNNANDE. Men jag kan hamna på gatan. Så intressant :D

Snafu
2008-05-02, 20:46
Och jag skriver det för att rensa mina tankar. Och nu känns det bättre.----> öppna öl.

WHITEFOLKS
2008-05-02, 22:59
Kör hårt ffs. Värsta som händer är att allt skiter sig och att du blir hemlös typ. Kör hårt.

lovelysmile
2008-05-03, 11:53
Finns inget bättre än egna projekt... som råkar bli lönsamma.

CroCop
2010-05-19, 22:24
Intressant tråd, uppdatering på vad som skett Snafu?

Snafu
2010-05-20, 13:19
Intressant tråd, uppdatering på vad som skett Snafu?

Global ekonomisk nedgång hände :)

Rekryteringsbolaget på sidan av mitt vanliga jobb i stort sett nedlagt, well, webbsidan finns kvar och vi får enstaka förfrågningar men ingenting de senaste well..nästan två åren antar jag. All demand på nytt folk som bortblåst. Själva aktiebolaget är dock nedlagt, alldeles för mycket pappersarbete.

Jag tog inte det andra jobbet på kommission precis av samma anledning, jag kände att arbetsmarknaden kanske inte var den bästa att testa något nytt (och såhär i efterhand skulle jag nog säga att jag gjorde rätt val).

Nu har jag precis fått en kontaktperson på ett företag som gör friluftslivskläder och ska se om jag kanske har en produkt de vill sälja . Det får bli mitt nästa projekt. Högst osannolikt att något kommer att komma från det men hey värt att prova, har kostat mig 20 pund so far i materialkostnader.

Har fortfarande kvar mitt dayjob, så att säga.