Visa fullständig version : Kaloriunderskott under längre period
Longshot
2008-02-06, 23:37
Ponera att man vuxit klart.
Skulle man kunna ligga på ett kaloriunderskott större delen av sitt liv? Är detta isf skadligt på något sätt?
Jag menar inte att man ska ligga på en konstant underskott varje dag - då skulle man tyna bort och dö tillslut, utan att större delen av veckans dagar kommer att sluta på ett kaloriunderskott, för att t ex på helgen ligga på ett litet överskott.
Tacksam för svar!
King Grub
2008-02-07, 05:19
Det är ungefär vad som rekommenderas för ett långt liv med reducerad risk för vissa sjukdomar och oxidativ stress.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17958208?ordinalpos=9&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&DbFrom=pubmed&Cmd=Link&LinkName=pubmed_pubmed&LinkReadableName=Related%20Articles&IdsFromResult=17223278&ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
Energiöverskott och hormonell anabolism däremot, vilket en kroppsbyggare strävar efter, är negativt för ett långt hälsosamt liv.
Då får man prioritera då, vill man leva länge och tråkigt eller inte fullt så länge och skitkul?
King Grub
2008-02-07, 09:31
Välfärdssjukdomar orsakade av överflöd kan dyka upp tidigt; drabbas man vid 40-50-årsåldern har man flera årtionden med metabolt syndrom att tas med - knappast "skitkul".
Men å andra sidan är väll träning med eventuellt energiöverskott bättre än ett liv utan träning, om man vill leva längre, vara friskare och rörligare på äldre dar.
Eddie Vedder
2008-02-07, 11:28
Då får man prioritera då, vill man leva länge och tråkigt eller inte fullt så länge och skitkul?
Det var ett konstigt resonemang.
Vad är det för kul med energiöverskott i sig? Att mat är gott är en sak, men energin kan ju förbrukas. Exempelvis genom någon kul aktivitet, så på vilket sätt tycker du det är tråkigt?
King Grub
2008-02-07, 11:31
Skall man få hälsofördelarna man ser i studierna, handlar det dock om kalorirestriktion, inte att äta mycket + träna mycket. Man vill undvika belastningen på organismen som ett högt födointag ger.
slaskmaskin
2008-02-07, 20:52
Låt oss anta att min naturliga ämnesomsättning ligger på 2500 kcal per dag utan motion. Jag äter 2500 kcal per dag och jag rör inte på mig och därmed ligger jag kvar i min vikt här. Därefter bestämmer jag mig för att trappa ner till 1000 kcal per dag och då går jag ner ett antal kilo. Därefter ligger jag kvar på denna nivån ett bra tag. Finns det risk att ämnesomsättningen ställer in sig på att 1000 kcal är den "normala" nivån och om äter t.ex. 1000 kcal kommer jag att börja gå upp i vikt?
Har även hört att metabolismen kan få en "chock" och ge motsatt effekt om man droppar kcalintaget dramatiskt från t.ex. 3000 till 1500. Ligger det någon sanning i detta?
King Grub
2008-02-07, 21:04
Ämnesomsättning i vila sjunker vid ett energiunderskott, mer än vad som förklaras av kroppsviktförlust och ev förlust av fettfri massa.
http://www.obesityresearch.org/cgi/content/full/15/12/2964
slaskmaskin
2008-02-07, 21:19
[QUOTE=slaskmaskin;2806725]Finns det risk att ämnesomsättningen ställer in sig på att 1000 kcal är den "normala" nivån och om äter t.ex. 1000 kcal kommer jag att börja gå upp i vikt?QUOTE]
Ska givetvis stå: Finns det risk att ämnesomsättningen ställer in sig på att 1000 kcal är den "normala" nivån och om äter t.ex. 1500 kcal kommer jag att börja gå upp i vikt?
När ämnesomsättningen sjunker vid vila och energiunderskott finns det någon övergångsperiod där den är fortsatt låg eller återgår den till normal (2500) igen om man går tillbaka till sina normala vanor innan energiunderskottet?
King Grub
2008-02-07, 21:35
Den återgår till det normala, med början i princip omgående. Har man tappat fettfri massa kommer den förlusten att fortsätta vara gällande, naturligtvis, tills och om man återfår den. Har man svultit, t ex i anorexia, återfår man kroppsfettvikten ogynnsamt fördelat.
http://www.nature.com/ejcn/journal/v56/n1/full/1601290a.html
http://jpen.aspenjournals.org/cgi/content/full/29/4/221
http://www.sportsnutritionworkshop.com/Files/28.SPNT.pdf
Kalorirestriktion i hälsosyfte får alltså inte övergå i självsvält.
Är det av detta som uppfattningen att vid kraftig bantning så "ställer kroppen in sig på svält och lagrar in så mycket fett som möjligt" kommer från?
Jag tycker det är en väldigt märklig formulering att det skulle förlänga livet att leva på kaloriunderskott. Gör man det hela tiden så tynar man till slut bort, även kallat svälta ihjäl.
Är det inte kalori-restriktion det egentligen handlar om? Dvs att inta en lägre andel kalorier, men ändå nog med kalorier för att upprätthålla livsfunktionerna? Alltså är det ändå en form av energibalans det handlar om... bara det att kaloriintaget är lägre.
Sen förstår jag inte hur en normalviktig man t.ex. 20-22 BMI ska kunna dra tillbaka på kalorierna?
Jag äter cirka 1000kcal/dag nu och jag väger 79kg. Är 167cm kort.
Så här kan kosten för en dag se ut:
150g korvstroganoff
220ml lättmjölk
220ml lättmjölk
100g coop köttbullar. In i micron
omelett på 2 ägg som man steker utan stekfett i teflonpanna
2g omega 3
1 multivitamin tablett
Jag mår väldigt bra och styrkan ökar på bra. Jag vägde 84 vid årskiftet men har nu bestämt mig för att dieta ordentligt. 75kg är min första målvikt.
shut teh face
2008-02-08, 15:17
Jag äter cirka 1000kcal/dag nu och jag väger 79kg. Är 167cm kort.
Så här kan kosten för en dag se ut:
150g korvstroganoff
220ml lättmjölk
220ml lättmjölk
100g coop köttbullar. In i micron
omelett på 2 ägg som man steker utan stekfett i teflonpanna
2g omega 3
1 multivitamin tablett
Jag mår väldigt bra och styrkan ökar på bra. Jag vägde 84 vid årskiftet men har nu bestämt mig för att dieta ordentligt. 75kg är min första målvikt.
Du har nog en rätt låg grundförbrukning men .. tränar du något?
Du har nog en rätt låg grundförbrukning men .. tränar du något?
Klart jag gör :D
Jag är styrkelyftare och min dagsform ser du på min avatar.
Jag tränar styrketräning 5ggr/vecka och simmar minst 2ggr/vecka.
edit: Jag tror också att jag har låg grundförbrukning tyvärr :/ Jag älskar verkligen mat.
Timme är stark och har en riktig böjröv! :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.