handdator

Visa fullständig version : roliga p-böter

Tabbe
2008-02-06, 15:32
Släppte av en polare vid en busshållplats och tydligen såg någon det för nu fick jag p-böter på posten.

Lite komiskt eftersom det måste tagit max 30 sek och det var ingen buss där.

Buken
2008-02-06, 15:39
Sjukt.

Mental
2008-02-06, 15:47
Hmm, är det stoppförbud i bussfickorna tro? Annars har jag svårt att se att man skulle få pböter, men det skulle kunna vara så,

hahavaffan
2008-02-06, 15:47
Man får stanna till och släppa av folk på busshållsplatser väl?

Bronkitkorv
2008-02-06, 15:59
Haha typiskt jävla stockholm. Skönt att bo i skogen...

Frippe_L
2008-02-06, 16:01
Sen när kommer p-böter på posten? jag vet det kommer fortkörningsbot från fartkameror och så men aldrig hört om p-böter, skämt?

Avesta
2008-02-06, 16:17
Släppte av en polare vid en busshållplats och tydligen såg någon det för nu fick jag p-böter på posten.

Lite komiskt eftersom det måste tagit max 30 sek och det var ingen buss där.

Någon driver med dig.

Det går inte att påföra någon en kontrollavgift hur som helst.

Tabbe
2008-02-06, 16:31
Det står ju bil nr, ägaren vägverkets logo och allt som det ska stå.
Vart man vänder sig om man tycker det är fel mm.

Avesta
2008-02-06, 16:38
Det står ju bil nr, ägaren vägverkets logo och allt som det ska stå.
Vart man vänder sig om man tycker det är fel mm.
Det står på kontrollavgiften vem du ska vända dig till. Låter som trafikkontoret. Kanske det gäller ett annat tillfälle.

KlopFer
2008-02-06, 17:00
Säger samma sak som ditt nickname =)

Pepparkakssmurfen
2008-02-06, 17:19
LoL? Du skämtar väl?

Doozer
2008-02-06, 17:20
För det första hade du ju inte ens parkerat och för det andra är det inte förbjudet att stoppa vid en busshållplats. Ring och kolla med dom.

Fredrik S
2008-02-06, 19:01
Du har förmodligen fått en P-bot vid något tidigare tillfälle, men någon förbipasserande har tagot bort P-lappen från din bil.

Tabbe
2008-02-06, 19:12
Nu vet jag ju :) gick dit och kollade.

Parkerade där 30 sek och gick ut och kollade å skylten. Stog hur långt tid man stog still på lappen det var 26 sekunder.

Det var bara bussar som fick parkera där men sen flyttade jag bilen men dom hade kameror.

Mental
2008-02-06, 19:29
Så då var det en korrekt böter? Om än lite tråkig?

Tabbe
2008-02-06, 19:35
Så då var det en korrekt böter? Om än lite tråkig?

japp krävdes dock bara att jag gick dit för att bli lite påmind, men jag ska överklaga!!

Står tillochmed på lappen at jag bara stog på platsen ifråga i 26 sekunder, gick ju bara ut för att kolla skylten och det stog bussparkering.

Lite fånigt att få böter för det.

shut teh face
2008-02-06, 20:06
:laugh: :laugh:

Herregud.

Måste ju kosta mer att ha någon anställd som sitter och kollar kamerorna 24/7 än vad de "tjänar" i böter.

Hades
2008-02-06, 20:09
:laugh: :laugh:

Herregud.

Måste ju kosta mer att ha någon anställd som sitter och kollar kamerorna 24/7 än vad de "tjänar" i böter.

Tror du att man delar ut böter endast för att tjäna pengar?

Johan.P
2008-02-06, 20:12
Hörde ni inte om killen i skåne som stod upp på bussen när det fanns sittplatser kvar?

Busschauffören stannar och säger till han att sätta sig ner. Men han ville stå upp och prata med sin polare. Så då ringer föraren polisen så de kommer och bötfäller honom. Och inte nog med det så blev han avslängd från bussen och ta taxin till jobbet. Sjukt...

Yankeee
2008-02-06, 20:16
Hörde ni inte om killen i skåne som stod upp på bussen när det fanns sittplatser kvar?

Busschauffören stannar och säger till han att sätta sig ner. Men han ville stå upp och prata med sin polare. Så då ringer föraren polisen så de kommer och bötfäller honom. Och inte nog med det så blev han avslängd från bussen och ta taxin till jobbet. Sjukt...

Det han gjorde var olagligt. Vad är det sjuka?

Johan.P
2008-02-06, 20:20
Är väl inte ens olagligt att stå på en buss? Folk står ju dagligen på bussarna. Hade man krockat så hade väl skånetrafiken åkt dit.

Stoltz

Är det verkligen olagligt? Det är ju relativt vanligt att man ser folk med dåliga knän som inte sätter sig ner för att det blir för svårt att resa sig upp.

Yankeee
http://www.bussbalte.nu

Johan.P
2008-02-06, 20:30
http://www.bussbalte.nu

Det där stämmer ju ej.

Saxat ur SvD:

Chefen för trafikpolisen i Skåne, Erling Andersson, läser ur trafikförordningen, 4:e kapitlet. År 2006 skärptes förordningen:

”Alla som är äldre än 3 år och som färdas i en buss som är utrustad med bilbälten ska använda en plats som är försedd med bilbälten, om en sådan plats är tillgänglig.”

Men så finns det ett tillägg: ”Vid lokala transporter i tättbebyggt område får dock personer använda en annan plats än en sådan som är försedd med bilbälte.”

Yankeee
2008-02-06, 20:37
Det där stämmer ju ej.

Saxat ur SvD:

Chefen för trafikpolisen i Skåne, Erling Andersson, läser ur trafikförordningen, 4:e kapitlet. År 2006 skärptes förordningen:

”Alla som är äldre än 3 år och som färdas i en buss som är utrustad med bilbälten ska använda en plats som är försedd med bilbälten, om en sådan plats är tillgänglig.”

Men så finns det ett tillägg: ”Vid lokala transporter i tättbebyggt område får dock personer använda en annan plats än en sådan som är försedd med bilbälte.”

Det som har diskuterats sedan snubben åkte på böter är lagens luddighet.
När gäller "undantaget" och vad är "en annan plats"?

shut teh face
2008-02-06, 20:38
Tror du att man delar ut böter endast för att tjäna pengar?
Nej men betalar du då vägverkets underskott så de kan skicka hem p-böter till folk som ståt 26sek på en busshållsplats? :P

bubbe
2008-02-06, 20:39

sen kan man undra hur välkänd denna regel är, jag hade ingen aning om bälteskrav på buss. Tror jag inte sett något bälte än på vissa speciella platser heller.

Yankeee
2008-02-06, 20:40
sen kan man undra hur välkänd denna regel är, jag hade ingen aning om bälteskrav på buss. Tror jag inte sett något bälte än på vissa speciella platser heller.

På rapport idag var en dam i random stad som hade fått böter. Hon hade inte heller en aning om att lagen fanns. Det visste för övrigt inte jag heller förrän det hamnade på tapeten för ett par dagar sedan.

bubbe
2008-02-06, 20:42
På rapport idag var en dam i random stad som hade fått böter. Hon hade inte heller en aning om att lagen fanns. Det visste för övrigt inte jag heller förrän det hamnade på tapeten för ett par dagar sedan.

Baddam, bussmongot åker på böter!!!

Fat tony
2008-02-06, 22:05
jag vet inte hur det är med er men jag tycker inte att det i något fall är roligt med p-böter dock var det förjävla löjligt att du fick de

Hades
2008-02-06, 22:13
Nej men betalar du då vägverkets underskott så de kan skicka hem p-böter till folk som ståt 26sek på en busshållsplats? :P

Det hör väl till, att vi skattebetalare betalar för att lagar och förordningar upprätthålls. Om det finns en regel som säger att man absolut inte får stå där ens några få sekunder kan jag tänka mig att det finns en anledning till det, t ex att det kan störa trafikflödet eller så.

z_bumbi
2008-02-06, 22:36

Senaste gången jag åkte buss berättade chaffisen det när vi lämnade tärtoren, annars hade jag helt missat att det fanns bälten där jag satt.

Sunesha
2008-02-06, 23:49
Tack jag visste inte det med bussbälten. Jag undrade varför de monterat sådana. Aldrig sett någon använda dem.

Jag skulle nog gissa att killen som blev bötfälld i Malmö är av utlänsk härkomst. Min kompis som är halv-pakistan säger att en del Malmös busschaffisar är as mot invandrare.

Men inte för vara sån finns många schystta killar på skånetrafiken. Sist de var snökaos i skåne var chaffisen så snäll jag fick åka gratis för han var sen med 15 minuter ;)

maaherra
2008-02-07, 01:03
En gång när jag parkerade i Piteå i ett parkeringshus bakom Kalles ungefär så fick jag en underlig böteslapp.

Det var fri parkering mellan 22-06 (nått sånt) under helgen och likförbannat när jag kommer dit vid 02.00 har jag en böteslapp på rutan. Givetvis blir jag förbannad och svär över inkompetenta parkeringsvaketer i Piteå. Ringer sedan nästa vardag in till Piteå Kommun och frågar vad för parkeringsbot det är jag fått. Kvinnan som svarar är minst lika förundrad som mig så hon ber att få återkomma.

Efter någon timme ringer hon iaf upp mig. Det hade tydligen varit inbrott i en av deras bilar och parkeringsbotslappar hade stulits och någon/några typer gick runt och skrev ut böter på måfå :D

David86
2008-02-07, 01:20
Jag skulle nog gissa att killen som blev bötfälld i Malmö är av utlänsk härkomst. Min kompis som är halv-pakistan säger att en del Malmös busschaffisar är as mot invandrare.
Många av Malmös busschaffisar är ju invandrare?

Sunesha
2008-02-07, 03:20
Många av Malmös busschaffisar är ju invandrare?

Hmm du nog rätt inte tänkt på va chaffisarna kommer ifrån. Är nog miljöskadad bor runt möllan så vi är nog 50% svenskar eller nåt här.

Iaf är man busschaffis sterotyp en grymmt trevlig snubber eller motsatsen. De där jävla chaffisarna som försöker köra över en och tar ingen hänsyn till trafiken irreterar mig mäktigt. Men de verkar lugnat sig sedan de fått mycket dängor av media pga sitt "störst kommer först" tänkade i trafiken.

Olsson
2008-02-07, 03:38
En gång när jag parkerade i Piteå i ett parkeringshus bakom Kalles ungefär så fick jag en underlig böteslapp.

Det var fri parkering mellan 22-06 (nått sånt) under helgen och likförbannat när jag kommer dit vid 02.00 har jag en böteslapp på rutan. Givetvis blir jag förbannad och svär över inkompetenta parkeringsvaketer i Piteå. Ringer sedan nästa vardag in till Piteå Kommun och frågar vad för parkeringsbot det är jag fått. Kvinnan som svarar är minst lika förundrad som mig så hon ber att få återkomma.

Efter någon timme ringer hon iaf upp mig. Det hade tydligen varit inbrott i en av deras bilar och parkeringsbotslappar hade stulits och någon/några typer gick runt och skrev ut böter på måfå :D

Hahaha bäst!

Johan.P
2008-02-07, 07:31
Jag skulle nog gissa att killen som blev bötfälld i Malmö är av utlänsk härkomst.

Ja, han var mörkhyad.

Johan.P
2008-02-07, 07:32
Står ju att undantaget gäller när man är i tätbebyggt område och annan plats är ju såklart inte sittplats, d.v.s. man står på golvet.

Yankeee
2008-02-07, 11:26
Står ju att undantaget gäller när man är i tätbebyggt område och annan plats är ju såklart inte sittplats, d.v.s. man står på golvet.

Nu är det uppenbarligen inte så enkelt eftersom att det fortfarande är oklarheter.

Jajje
2008-02-07, 12:54
Det finns inget som säger att du inte får stanna för att släppa av en passagerare vid en busshållplats såvida du inte hindrar en buss från att beträda eller lämna platsen. Klarade uppskrivningen förra veckan så jag känner att jag har ganska bra koll på reglerna efter allt plugg *popcorn*

Jajje
2008-02-07, 12:57

HAHA, made my day! :D

Cilia
2008-02-07, 14:03
Nu vet jag inte när det infördes att man var tvungen att ha bälte i buss.
Men det vanliga är ju att man har informationskampanjer innan man börjar köra med storsläggan böter. Att poliser eller andra informerar om att lagen finns och nästa gång kommer du troligen bli bötfälld.

z_bumbi
2008-02-07, 14:14
Nu vet jag inte när det infördes att man var tvungen att ha bälte i buss.
Men det vanliga är ju att man har informationskampanjer innan man börjar köra med storsläggan böter. Att poliser eller andra informerar om att lagen finns och nästa gång kommer du troligen bli bötfälld.

Det var bl a en stor TV-kampanj om bälteslagen, även anslag på bussar etc.

Cilia
2008-02-07, 14:16

hhmmm kanske jag missade för att jag inte åker buss
sen tittar jag inte så mycket på tv
antar att man missar en del då

Sunesha
2008-02-07, 15:08
Ah jag är nog lika blind som vanligt, åker buss varje dag. Men idag såg faktiskt en sådan reklam grej i bussen på väg till jobb.

Underligt, jag har nog blivit för blind för reklam så jag läser inte skyltar och anslag längre.

Iaf använde jag bältet på bussen idag, kändes konstigt men vänjer mig nog. Iaf bra ifall man krockar.

Bushi^
2008-02-07, 15:30
Antar att det var en heldragen gul linje vid den busshållplatsen och det är därför du fått din bot. För det innebär förbud mot att stanna.

NiXPhoenix
2008-02-07, 17:30

Tror inte busschauffören enbart ringde polisen för att han inte ville sätta sig ner, antagligen har han upprätt illa och börjat bråka med chauffören.

Vidare så är det skillnad på långfärdsbussar och bussar som går i stadstrafik. Många av de förra har varit utrustade med bälten i ett antal år.

Klicken
2008-02-07, 17:37

När jag åkte till skolan fick jag stå upp flera gånger i veckan.

A.Pahkamaa
2008-02-07, 17:45

Haha, vilka busiga typer :D

Själv åkte jag på en lite lustig p-bot för ett par veckor sedan. Medans jag var inne på polisstationen i Piteå och hämtade en ny p-skiva så hinner lapplisan dit och ger mig en bot. Anledning: P-skiva saknas. Skrattade lite lätt för mig själv när jag står där och läser boten med en splitterny skiva i handen.

Mental
2008-02-07, 21:14
Haha, vilka busiga typer :D

Själv åkte jag på en lite lustig p-bot för ett par veckor sedan. Medans jag var inne på polisstationen i Piteå och hämtade en ny p-skiva så hinner lapplisan dit och ger mig en bot. Anledning: P-skiva saknas. Skrattade lite lätt för mig själv när jag står där och läser boten med en splitterny skiva i handen.

Men oj vad jag inte skulle ställa mig på en plats som kräver en pskiva när jag ska in och hämta en :) Det är ju som att be om att högre makter skall jävlas med en.

David86
2008-02-09, 14:45
Men oj vad jag inte skulle ställa mig på en plats som kräver en pskiva när jag ska in och hämta en :) Det är ju som att be om att högre makter skall jävlas med en.
Brukar det inte vara så att bilen får stå utan biljett eller p-skiva i 10 minuter (från och med dem ser den första gången) innan dem sätter böter för att man ska hinna växla pengar eller hämta p-skiva?

Krille 87
2008-02-09, 16:23
Roliga P-böter?!

Herr Oberst
2008-02-09, 16:56
Roliga P-böter?!

Japp...Rolig

När jag var på bolaget idag och betalade skatt så kom jag ut och fick se en snut stå och skriva parkeringsböter.
Jag sa åt honom att vara schysst och riva lappen, jag va ju bara inne 7 min.
Men han skrev vidare, då sa jag åt honom att ha lite medkänsla, men han lappade ändå.
Så jag kallade honom skitstövel, då skrev han ut en till!
Jag sa: -Vafan gör du? Jävla grisjävel!
Då flinade han och skrev ut en tredje.
- Har ni svin inget annat att göra ? Då kom det en till.
Vad jag sen kallade honom går inte att skriva i här, men efter 10 min så satt det en halv telefonkatalog på vindrutan.

Va fan, lite kul ska man ju ha en Fredag tänkte jag på väg bort till min egen bil.

:thumbup:

Osten80
2008-02-09, 16:59
Herr Oberst: Föga troligt. :D

qwerty1
2008-02-09, 16:59
Hahaha

Herr Oberst
2008-02-09, 17:39
Herr Oberst: Föga troligt. :D

Nä kanske inte, fast vem vet? :smokin:

Ondskapelsen
2008-02-09, 18:44
Japp...Rolig

När jag var på bolaget idag och betalade skatt så kom jag ut och fick se en snut stå och skriva parkeringsböter.
Jag sa åt honom att vara schysst och riva lappen, jag va ju bara inne 7 min.
Men han skrev vidare, då sa jag åt honom att ha lite medkänsla, men han lappade ändå.
Så jag kallade honom skitstövel, då skrev han ut en till!
Jag sa: -Vafan gör du? Jävla grisjävel!
Då flinade han och skrev ut en tredje.
- Har ni svin inget annat att göra ? Då kom det en till.
Vad jag sen kallade honom går inte att skriva i här, men efter 10 min så satt det en halv telefonkatalog på vindrutan.

Va fan, lite kul ska man ju ha en Fredag tänkte jag på väg bort till min egen bil.

hahahahahahhahahahahahah, den va bra. Kramp i magmusklerna, fyfan va bra. Tack.

Flykt
2008-02-09, 18:55
Det skämtet finns förövrigt på olika humorsidor, dvs. har inte vår vän Herr Oberst skrivit det själv.

Här bland annat: http://chakana.bloggspace.se/412009/lattroad/

Yankeee
2008-02-09, 19:00
Det skämtet finns förövrigt på olika humorsidor, dvs. har inte vår vän Herr Oberst skrivit det själv.

http://www.imaginaire.ca/Images2/Holmes-Image-Loupe.jpg

Pez
2008-02-09, 19:04
http://www.imaginaire.ca/Images2/Holmes-Image-Loupe.jpg

Det här är inte dagsformstråden. Ffs.

Herr Oberst
2008-02-09, 19:35
*BILD*

Haha den var fan bättre än skämtet :)

Och nä, händelsen är inte självupplevd, och inte heller har jag själv hittat på sagan. Tyckte bara den passade bra i denna tråd efter "Krille 87" inlägg.
Sorry flykt :)

Ondskapelsen
2008-02-09, 19:50
Fullständigt ointressant vem som skrev skämtet, det fick mig att skratta lite "smått" och det räcker så för mig :).

Pepparkakssmurfen
2008-02-09, 19:54
Var i Arlanda för någon vecka sen,och när jag kom tillbaka till bilen hade jag fått en p-bot på 900spänn,hahahaa! :laugh: :laugh:

Ondskapelsen
2008-02-09, 19:55
Var i Arlanda för någon vecka sen,och när jag kom tillbaka till bilen hade jag fått en p-bot på 900spänn,hahahaa! :laugh: :laugh:

Vad var det roliga? =/
Böter är aldrig roligt imo, iof, drabbar det andra så kan jag nog le lite grann :).

Avesta
2008-02-09, 20:18

Jag hjälper dig gärna med att krossa lögnaren! ;)

"En ny parkeringsanmärkning får meddelas för varje påbörjat kalenderdygn som överträdelsen pågår. Minst sex timmar måste dock förflyta från det att en parkeringsanmärkning meddelats till dess att en ny får meddelas. Högst fem parkeringsanmärkningar får meddelas för samma överträdelse."

Cilia
2008-02-10, 11:48
Böter är aldrig roligt imo, iof, drabbar det andra så kan jag nog le lite grann :).
hur många p-böter har du fått?